Toon posts:

Vraagje over een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over snelheid van een netwerk. Stel ik heb de volgende setup:

Kabelmodem <kabel> Wireless router <kabel> switch <kabel(s)> NAS / PS3

Ofwel aan de switch hangt een NAS en een PS3

Nu wil ik optimaal gebruik maken van:
(1) de gigabit connectie vanuit de NAS naar de PS3 en van
(2) de wireless connectie van NAS naar een laptop (via de wireless router)

Moet ik dan zowel de Wireless router als de switch vervangen door een Gigabit ondersteunende versie of alleen de switch. Kan ik gebruik maken van standaard kabels?

By the way: wat maakt het uit bij "normaal" gebruik? Alleen in geval je grote bestanden hen en weer brengt oid?

Thanks.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 08:52:
Ik heb een vraagje over snelheid van een netwerk. Stel ik heb de volgende setup:

Kabelmodem <kabel> Wireless router <kabel> switch <kabel(s)> NAS / PS3

Ofwel aan de switch hangt een NAS en een PS3

Nu wil ik optimaal gebruik maken van:
(1) de gigabit connectie vanuit de NAS naar de PS3 en van
(2) de wireless connectie van NAS naar een laptop (via de wireless router)

Moet ik dan zowel de Wireless router als de switch vervangen door een Gigabit ondersteunende versie of alleen de switch. Kan ik gebruik maken van standaard kabels?
Ligt eraan wat jij met "standaard kabels" bedoelt. Gigabit werkt al bij Cat5e-kabels AFAIK.

En als je alleen gigabit nodig hebt tussen je NAS en PS3, dan volstaat inderdaad slechts een gigabyte-switch waarmee je die beide met elkaar verbindt. En een eventuele gigabit-capable PC zul je ook daar aan moeten sluiten wil je daar ook met gigabit-snelheid willen werken. De data gaat dan in principe niet via je wireless router (maar via je switch), dus die hoeft ook niet per see gigabit te hebben :)
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 08:52:
By the way: wat maakt het uit bij "normaal" gebruik? Alleen in geval je grote bestanden hen en weer brengt oid?
Grote bestanden zullen inderdaad wat sneller overgepompt worden. Als je je PS3 wil gebruiken om bijvoorbeeld vanaf je NAS te 'streamen', dan is gigabit vrij overbodig, aangezien 1080p-films e.d. toch al genoeg aan 100 Mbps hebben. Wil je echter zooi niet zozeer streamen maar echt zo snel mogelijk overzetten, dan is gigabit wel weer nuttig.

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 04-08-2010 08:58 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25

lier

MikroTik nerd

Niet alleen bedraad maar ook draadloos heb je meerdere smaken. Echter zal in de praktijk je netwerk snelheid via draadloos niet/niet veel sneller worden dan fast ethernet.

Conclusie: gigabit tussen NAS en PS is wel de moeite waard (wat het doet kan je vast zelf wel verzinnen en/of opzoeken) en dat bereik je met het vervangen van je huidige switch door een gigabit model.

offtopic:
Moet me niet meer laten afleiden door mijn collgega's

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 04-08-2010 09:03 . Reden: collega ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Switch vervangen door gigabit lijkt me inderdaad zeer zeker de moeite waard. Die dingen kosten niet veel meer tegenwoordig en de kabels hoef je mogelijk niet eens te vervangen.

Als de laptop 802.11n (tot 300mbit) ondersteunt, dan zou het wellicht wel interessant kunnen zijn om ook de router te vervangen voor een exemplaar dat gigabit LAN en 802.11n WLAN ondersteunt. Sowieso heb je dan het voordeel dat de link tussen de gigabit switch en de router minder snel een bottleneck wordt bij gelijktijdig belasten van internet, WLAN en LAN.

Bijkomend voordeel is dat je dan meteen een router kan kiezen die voorbereid is op de toekomst voor wat betreft internetsnelheden. Ik weet niet wat je nu voor router hebt staan, maar het zou best kunnen dat die maar een beperkte doorvoer van internetverkeer ondersteunt. Veel "100mbit routers" ondersteunen bijvoorbeeld maar ongeveer 30mbit aan internetbandbreedte. Met kabelverbindingen die hard richting de 100mbit groeien kan dat een belemmering gaan vormen.

Als de laptop slechts 802.11g ondersteunt is er wat minder noodzaak om de router te vervangen en zou je dat uit kunnen stellen tot er een keer een nieuwe laptop komt of de router echt je internetsnelheid belemmert :)

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 04-08-2010 09:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de nuttige info mensen!