PXE boot faalt bij desktop, werkt bij laptop

Pagina: 1
Acties:

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01-2025
Beste tweakers

Sinds een paar dagen ben ik bezig met het configureren van de server zodat deze mijn windows installaties kan verdelen over het netwerk. Dit is allemaal goed gelukt, aangezien ik windows kan installeren vanaf PXE bij de laptop.

Als ik dit echter wil proberen bij de desktop, loopt het mis. Hij blijft namelijk hangen bij zijn eigen MAC adres. Ik krijg de indruk dat hij gewoon geen IP krijgt van de DHCP server?

Ergens denk ik gewoon dat het aan de NIC van mijn desktop ligt, of iets dergelijks, aangezien het bij de laptop wel werkt. Dus hieruit leid ik dan af dat aan de server kant, alles netjes is geconfigureerd.

Nu, ik heb geprobeerd om de drivers van het netwerkkaartje van de desktop, te integreren in het boot image. Maar dat haalde niets uit. Hierna heb ik de tussenliggende switch even vervangen, om zeker te zijn dat het niet daaraan lag, maar ook dit haalde niets uit.

Is er iemand die mij kan verderhelpen?

Het gaat hier trouwens om een integrated NIC van de Asus P5K (Attansic Atheros L1 netwerk kaartje)

Alvast bedankt
Pyr0wl

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Installeer wireshark op je server kijken wat die doet.

• Pyr0wl
Oké, dit heb ik nu gedaan. Wireshark opgezet en bij de desktop gevraagd om een PXE boot te doen.
Wireshark gaf echter aan dat er geen pakketjes werden ontvangen/verstuurd :(
Ik heb dit een paar keer herhaald, maar dit gaf niet echt resultaat..

Ik ga nu zo meteen een MITM attack doen, zogezegd, zodat ik een beter beeld krijg wat er precies over het netwerk gaat.. hopelijk word ik hier iets wijzer uit.

Zou het misschien kunnen dat, ook al heeft dit moederbord die functie, het gewoon langs geen kanten werkt?

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-02 21:40

Tijntje

Hello?!

Een bios update doet vaak wonderen

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Kom op internet tegen dat het vaak aan de drivers ligt, zoals je aangeeft heb je dit al geprobeerd.
Toch nog eventueel de uitleg: http://vip.asus.com/forum...5K&page=1&SLanguage=en-us

Verder kan je eens kijken wat er gebeurd als je via http://netbootdisk.com/ een bootdisk aanmaakt.

• Pyr0wl
Tijntje schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 14:20:
Ik zou eigenlijk zweren dat ik de laatste BIOS versie draai :)

Maarja,vanuit veronderstellingen worden vaak de grootste fouten gemaakt.. Zal de asus site eens checken.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

DNS op je DHCP goed ingesteld? Hij moet naar de interne DNS wijzen, anders gaat ie niet werken.

Ik heb zelf wel gehad dat er 2 DNS servers ingesteld stonden, 1 intern en 1 extern, dat ging in ongeveer de helft van de gevallen goed, pas toen ik alleen de interne liet staan deed ie het naar behoren.

[ Voor 52% gewijzigd door @r!k op 04-08-2010 14:32 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 13:25
Zeker dat je de goeie netwerkdriver hebt toegevoegd?
Zeker dat je netwerkchip PXE boot ondersteunt?

• Pyr0wl
Tijntje schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 14:20:
Ik draaide zoals ik al dacht, de laatste versie :) maar ik heb toch maar eens een reset gedaan.. helaas, PXE werkt nog steeds niet.
mhoogendam schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 14:24:
Kom op internet tegen dat het vaak aan de drivers ligt, zoals je aangeeft heb je dit al geprobeerd.
Toch nog eventueel de uitleg: http://vip.asus.com/forum...5K&page=1&SLanguage=en-us

Verder kan je eens kijken wat er gebeurd als je via http://netbootdisk.com/ een bootdisk aanmaakt.
Dit topic heb'k al een paar keer gelezen gehad, en dan ook geprobeerd wat daar werd voorgesteld. Dit maakt echter geen verschil. Betwijfel zelfs of het wel een driver issue kan zijn, aangezien er niet eens een response komt van de server :?

Nu, die netbootdisk lijkt me wel wat. Als ik PXE niet in gang ga krijgen (waar het stilletjes aan wel op begint te lijken) heb ik toch nog die bootdisk. Ga ik meteen eens mee experimenteren, bedankt.
@r!k schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 14:29:
DNS op je DHCP goed ingesteld? Hij moet naar de interne DNS wijzen, anders gaat ie niet werken.

Ik heb zelf wel gehad dat er 2 DNS servers ingesteld stonden, 1 intern en 1 extern, dat ging in ongeveer de helft van de gevallen goed, pas toen ik alleen de interne liet staan deed ie het naar behoren.
Ik veronderstel van wel? Elke PC heeft toch het correcte adres naar de DNS server, wat het interne adres is.
bas-r schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 14:38:
Zeker dat je de goeie netwerkdriver hebt toegevoegd?
Zeker dat je netwerkchip PXE boot ondersteunt?
Nee. Aangezien er voor dit netwerkkaartje geen driver te vinden is voor windows 7. Enkel voor vista. Nu, het drivermodel van win7 is hetzelfde als win vista, dus heb ik die vista driver maar toegevoegd.

Via windows update kan ik geloof'k wel een win 7 driver vastkrijgen?

Enja, die netwerkchip.. die optie zit erin, maar of die ook werkt zoals het zou moeten? Heb al gelezen gehad dat asus soms de NIC upgrade naar een gigabit variant, terwijl in de bios nog altijd wordt verwezen naar de vorige NIC. Ja, op die manier kan PXE nooit werken.. Of dit ook effectief het geval is weet ik niet.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Pyr0wl schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:48:
Ik veronderstel van wel? Elke PC heeft toch het correcte adres naar de DNS server, wat het interne adres is.
Niet standaard hoor, als je dit niet instelt in je DHCP configuratie dan krijg je niet eens een DNS server adres meegezonden. Vergeet niet dat je met pxe boot niet in windows opstart, hij zal zijn ip adres moeten krijgen van DHCP en daarhoort dus ook het dns server adres bij.

DHCP optie 6 is om een dns server adres mee te geven, kijk die even na.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waar loopt het precies mis? Bij de PXE boot of daarna? Als ik dit topic doorlees dan lijkt het alsof het mis loopt tijdens de WinPE en dat de PXE-boot wel gewoon werkt. Maar de topicstart laat blijken dat het faalt tijdens de PXE.

Als de PXE niet werkt: Verwijder je lease eens uit de DHCP tabel. Voor PXE worden geen Windows drivers gebruikt, dus daar kan het niet aan liggen. Het wil weleens gebeuren dat een lease corrupt raakt, dat verklaart waarom de desktop geen PXE-boot kan doen en de laptop wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 04-08-2010 16:04 ]

• Pyr0wl
@r!k schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:55:
[...]

Niet standaard hoor, als je dit niet instelt in je DHCP configuratie dan krijg je niet eens een DNS server adres meegezonden. Vergeet niet dat je met pxe boot niet in windows opstart, hij zal zijn ip adres moeten krijgen van DHCP en daarhoort dus ook het dns server adres bij.

DHCP optie 6 is om een dns server adres mee te geven, kijk die even na.
Bij die optie 6 wordt gewoon het internet IP van de DNS server meegegeven, dus dit lijkt me wel te kloppen.
Trommelrem schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 16:04:
Waar loopt het precies mis? Bij de PXE boot of daarna? Als ik dit topic doorlees dan lijkt het alsof het mis loopt tijdens de WinPE en dat de PXE-boot wel gewoon werkt. Maar de topicstart laat blijken dat het faalt tijdens de PXE.

Als de PXE niet werkt: Verwijder je lease eens uit de DHCP tabel. Voor PXE worden geen Windows drivers gebruikt, dus daar kan het niet aan liggen. Het wil weleens gebeuren dat een lease corrupt raakt, dat verklaart waarom de desktop geen PXE-boot kan doen en de laptop wel.
In feite is er helemaal geen PXE boot, want zover geraak ik niet. Het loopt al fout bij het initialiseren. Als ik de PC opstart, druk ik F8 voor mn boot menu, kies ik LAN, en dan opent de PXE boot agent. Hij toont het MAC adres van de pc en daar blijft die even wachten om vervolgens PXE-MOF: exiting PXE op het scherm te tonen.

Dit is eigenlijk zowat het zelfde gedrag alsof er helemaal geen UTP kabel zou insteken..

Ik heb net ook even de dhcp lease van de pc verwijderd, maar dit maakte niks uit. Sterker nog, als ik de PXE boot opstart, wordt er niet eens een lease aangemaakt! Ik ga zometeen eens kijken of die lampjes wel branden als ik in PXE boot zit.. Want ik begin het gevoel te krijgen dat die optie om te booten vanaf LAN er wel inzit, maar eigenlijk gewoon niet werkt.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Pyr0wl schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 16:21:
[...]

Bij die optie 6 wordt gewoon het internet IP van de DNS server meegegeven, dus dit lijkt me wel te kloppen.
Welke methode voor installatie gebruik je? WDS? Als je WDS gebruikt heb je dns van je interne dns nodig en is het ook het handisgt om dhcp van het windows domein te grbeuiken, heb het vermoeden dat je nu die van je router gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door @r!k op 06-08-2010 16:37 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hij zegt toch duidelijk dat hij geen eens een IP krijgt dus maak je niet druk over WDS of wat dan ook. Als je geen ip krijgt is het gewoon over vanaf dat moment.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:59
Ik zou de netwerkkabel eens testen, misschien is die slecht. Dan kun je in windows misschien net een netwerkverbinding hebben maar die is dan te brak om via PXE een verbinding te krijgen.

Dit kan de oorzaak zijn maar hoeft niet.

Edit: Volgens mij kunnen ook verkeerde DHCP instellingen van invloed zijn (maar dit weet ik niet zeker). Hij moet in elk geval een dhcp pakketje ontvangen waarin naar de PXE-Boot image wordt verwezen.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 06-08-2010 17:33 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Pyr0wl
@r!k schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:36:
[...]

Welke methode voor installatie gebruik je? WDS? Als je WDS gebruikt heb je dns van je interne dns nodig en is het ook het handisgt om dhcp van het windows domein te grbeuiken, heb het vermoeden dat je nu die van je router gebruikt.
Yep, WDS :) En op diezelfde server heb ik DHCP en DNS geinstalleerd. Dus bij het toevoegen van de WDS server role, werden de DHCP en DNS service autmatisch netjes bijgewerkt zodat alles meteen werkte. Natuurlijk heb ik alles nog eens nagekeken etc, maar ik kon niet meteen een brakke config instelling vinden.
kfaessen schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:31:
Ik zou de netwerkkabel eens testen, misschien is die slecht. Dan kun je in windows misschien net een netwerkverbinding hebben maar die is dan te brak om via PXE een verbinding te krijgen.

Dit kan de oorzaak zijn maar hoeft niet.

Edit: Volgens mij kunnen ook verkeerde DHCP instellingen van invloed zijn (maar dit weet ik niet zeker). Hij moet in elk geval een dhcp pakketje ontvangen waarin naar de PXE-Boot image wordt verwezen.
Als ik nog eens wat tijd heb zal ik die kabel zeker eens vervangen om te kijken of het verschil geeft, maar ik betwijfel het. Verder denk ik niet dat ik bij DHCP een standaard boot image moet opgeven. Nu heb ik namelijk meerdere boot images staan (eentje voor een install en eentje voor een capture) en bij het opstarten in PXE, krijg ik netjes een menu waar ik kan kiezen van welk boot image ik wil opstarten.

Enja, het lijkt me gewoon dat die PXE op dit moederbord niet deugt en gewoon, nooit gaat werken? Als ik PXE opstart hier en ik ga vervolgens kijken naar de DHCP service, naar welke leases er allemaal zijn uitgegeven, staat er geen een tussen die naar de desktop wijst. Misschien dat de PXE wel werkte op een oudere BIOS versie ?

Maar goed, dat van die kabel ga ik zeker eens proberen als ik wat vrije tijd heb, en misschien dat ik dan nog wat verder "onderzoek" verricht, maar voorlopig heb ik het zo opgelost:
  • image gemaakt met WDS met capture boot image (vanuit een VMware :P)
  • dit image geexporteerd naar een WIM
  • een bootable USB stick gemaakt om windows 7 te installeren
  • de install.wim van die USB stick verwijderd en vervangen met diegene die ik had gecaptured
En alles werkt zoals het moet! Via USB stick ging het zelfs sneller als over het netwerk :P
Pagina: 1