Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Ik heb in mijn leven al aardig wat werkgevers gehad. De banen die ik had varieerden in duur van een maand tot 3 jaar. Bij sommige van die bedrijven, meestal de bedrijven waar ik rechtstreeks op contractbasis werkte, kreeg ik ook een (dikke) envelop met een hoop pensioen papieren. Ik besteedde echter nooit echt aandacht aan die papieren en soms gooide ik ze ook weg (dom maar ja).

Is het ook mogelijk om ergens na te kijken hoeveel pensioen ik bij de diverse pensioenfondsen heb opgebouwd? Ik geloof dat er best nog wel ergens een saldo moet zijn, maar ik zou ook niet weten wat er met een opgebouwde pensioenfonds gebeurt als je baan bij een werkgever eindigt.

Mijn YouTube Channel

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je krijgt er jaarlijks post van als je wat hebt opgebouwd bij een pensioenfonds.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Snowwie
Het lijkt me sterk dat de betreffende pensioenfondsen mijn huidige adresgegevens hebben.

Mijn YouTube Channel

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Snowwie schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 01:28:
Het lijkt me sterk dat de betreffende pensioenfondsen mijn huidige adresgegevens hebben.
Waarom? Dat lijkt mij heel normaal. Het lijkt mij logisch dat de werkgever deze gegevens doorgeeft aan de pensioenfondsen.

• Snowwie
Azer schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 02:11:
Waarom? Dat lijkt mij heel normaal. Het lijkt mij logisch dat de werkgever deze gegevens doorgeeft aan de pensioenfondsen.
En wie zegt dat werkgevers van 10 jaar geleden beschikken over mijn huidige adresgegevens? Ik ben in 5 jaar tijd 4x verhuist.

Mijn YouTube Channel

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56
Over het algemeen hebben pensioenfondsen toegang tot dezelfde database als gemeenten en de Dienst Persoons Gegevens om er zeker van te zijn dat ze de actuele adresgegevens hebben van alle deelnemers. Als jij je inschrijft op nieuwe adres bij jou gemeente dan zou dat goed moeten gaan. Echter, dat kan wel eens fout gaan. Aangezien het hier om jou centen gaat is mijn advies om bij verhuizing ook je pensioenfondsen even een briefje te sturen (behalve bij huidige werkgever, dat moet gewoon goed gaan).
Wil je alle oude opgebouwde pensioenrechten onderbrengen bij je huidige pensioenfonds (omdat je niet alles verspreid over 10 fondsen wilt of je huidige pensioenregeling is beter, laat dat goed uitzoeken door je huidige pensioenfonds) dan kan dat onder bepaalde voorwaarden. Dat kan je navragen bij je pensioenfonds.

Ik begrijp heel goed dat mensen die nog niet zo heel lang werken (zeg <15 jr) niet of nauwelijks omkijken naar pensioenregelingen van hun werkgever maar alleen naar salaris en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit is helaas erg dom omdat je dit echt gaat merken op pensioendatum. Het is ook heel goed mogelijk om een pensioenregeling te gebruiken als onderhandeling voor hoger salaris als je van baan ruilt en de pensioenregeling van de nieuwe werkgever slechter is dan de oude. Zo kan het zo maar zijn dat je bij je nieuwe werkgever 200 euro meer verdient dan bij de oude werkgever maar door de slechtere pensioenregeling ben je uiteindelijk slechter af.

Dit is gewoon een advies maar ik wil het wel meegeven.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Chief-XL schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 02:50:
Ik begrijp heel goed dat mensen die nog niet zo heel lang werken (zeg <15 jr) niet of nauwelijks omkijken naar pensioenregelingen van hun werkgever maar alleen naar salaris en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit is helaas erg dom omdat je dit echt gaat merken op pensioendatum. Het is ook heel goed mogelijk om een pensioenregeling te gebruiken als onderhandeling voor hoger salaris als je van baan ruilt en de pensioenregeling van de nieuwe werkgever slechter is dan de oude. Zo kan het zo maar zijn dat je bij je nieuwe werkgever 200 euro meer verdient dan bij de oude werkgever maar door de slechtere pensioenregeling ben je uiteindelijk slechter af.

Dit is gewoon een advies maar ik wil het wel meegeven.
TS zal gezien z'n arbeidsverleden weinig tot niks opgebouwd hebben. Pensioenen zijn complex en worden helaas te vaak niet belangrijk gevonden.

In het voorbeeld van jou wanneer je van baan wisselt kan je ondanks een hoger salaris bijv. minder pensioen opbouwen omdat de franchise (bedrag waarover geen pensioen wordt opgebouwd) hoger is. Idem met staffels voor werkgeversbijdrage en bij bijv. van middelloon/eindloon naar beschikbare premie.

Maar je zal ongetwijfeld met een pensioengat kampen dus maak, zoals al eerder gezegd, afspraak maken met een pensioenadviseur zodat je op je 65ste niet alleen AOW hebt (als dat er nog is).

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:19
ook is het zo dat pensioenen vaak uitkeren als het bedrag heel laag is dus onder de 500 euro ofzo, dit doen ze meestal binnen 2 jaar nadat jij/ je werkgever voor het laatst geld heb gestort ten aanzien van jou pensioen.
tevens is het ook zo dat het wettelijk vastgelegd is dat zij binnen 6 maanden verplicht zijn om daar aan mee te werken maak daar na niet meer.

https://bettyskitchen.nl

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Snowwie schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 01:22:
Is het ook mogelijk om ergens na te kijken hoeveel pensioen ik bij de diverse pensioenfondsen heb opgebouwd?
Vanaf begin januari 2011 kun je in het Pensioenregister, met behulp van je DigiD, een overzicht zien van pensioenen die je in Nederland hebt opgebouwd. Voorwaarde is wel dat de pensioenuitvoerder je Burgerservicenummer (Sofinummer) kent of heeft kunnen achterhalen.

Voor als je zelf wilt achterhalen welke pensioenen je hebt opgebouwd, om zo het pensioenregister te controleren of eventueel te corrigeren staat hier een soort stappenplan.

• Snowwie
asmi schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:06:
[...]

Vanaf begin januari 2011 kun je in het Pensioenregister, met behulp van je DigiD, een overzicht zien van pensioenen die je in Nederland hebt opgebouwd. Voorwaarde is wel dat de pensioenuitvoerder je Burgerservicenummer (Sofinummer) kent of of heeft achterhalen.

Voor als je zelf wilt achterhalen welke pensioenen je hebt opgebouwd, om zo het pensioenregister te controleren of eventueel te corrigeren staat hier een soort stappenplan.
Zeer bedankt, dat is zeker nuttige informatie.

Stel ik zou wat 'vergeten pensioenen' tegenkomen, wat zou de beste actie zijn? Ik heb momenteel wel werk, maar geen pensioenfonds bij deze werkgever. Kan ik het eventueel vergeten pensioen ook laten uitkeren?

Mijn YouTube Channel

• Chief
Hoe eerder je weet of je een pensioengat hebt, hoe "goedkoper" het is om dat pensioengat op te vullen.Je hebt immers meer tijd om bij te sparen.

Neem contact op met de pensioenfondsen waar je rechten hebt opgebouwd en vraag naar de opgebouwde rechten. Vervolgens vraag je of het mogelijk is om deze rechten al uit te keren (bij lage bedragen) maar er zijn wel spelregels aan gebonden.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 17:05
Niemand kan met zekerheid zeggen of je het geld wat je er nu in stopt over 40 jaar nog terugziet, dat is voor mij al een reden om er niet aan mee te doen, dan zet ik het liever zelf opzij.

• Chief
Ah, zet je het weg bij een bank dan zit je met hetzelfde probleem: wie zegt dat die bank niet failliet gaat (hele kleine kans hoor). Die zekerheid heb je dus nooit :-) Als je de zelfdiscipline hebt om zelf te sparen dan is dat natuurlijk ook prima.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Pensioenfondsen hebben een verplichte dekkingsgraad, en de overheid ziet daar scherp op toe. De grootste overblijvende zorg is of je pensioen gecorrigeerd gaat worden voor inflatie.

Daarnaast is er nog een heel belangrijke reden om het niet zelf opzij te zetten: als je het zelf beheert, is het vrij besteedbaar vermogen en moet je 1.2% vermogensheffing betalen. Over een periode van 30 jaar tikt dat fors aan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:28:
Pensioenfondsen hebben een verplichte dekkingsgraad, en de overheid ziet daar scherp op toe. De grootste overblijvende zorg is of je pensioen gecorrigeerd gaat worden voor inflatie.

Daarnaast is er nog een heel belangrijke reden om het niet zelf opzij te zetten: als je het zelf beheert, is het vrij besteedbaar vermogen en moet je 1.2% vermogensheffing betalen. Over een periode van 30 jaar tikt dat fors aan.
Als je banksparen kiest hoef je over het opgebouwde kapitaal in de opbouwfase en de waarde van de nog te ontvangen uitkeringen in de uitkeringsfase geen vermogensrendementsheffing te betalen.

Banksparen zal wel, net zoals spaarloon, op een geblokkeerde rekening worden gestort..

• Snowwie
Even afgezien van het wel of niet willen hebben van pensioen later, kan ik wel zeggen dat een pensioen later je totaal niets helpt. Ik had laatst een gesprek met wat klanten in de taxi, en het ging even over AOW. Eén mevrouw had dus AOW + een aanvullend pensioen. Deze mevrouw huurde gewoon een bejaardenwoning maar kreeg dus wel minder huurtoeslag en zorgtoeslag omdat ze meer inkomen genoot van haar pensioen. Ook kwam ze voor andere zaken niet in aanmerking. Als ik zie hoe hoog een pensioenbedrag is als je in je leven altijd een laag inkomen had, dan is dat niet meer dan een paar honderd euro. Eigenlijk dus bijna niet te moeite waard, want je wordt er later toch weer op teruggepakt. Daarom hoef ik ook geen pensioen later.

Mijn YouTube Channel

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ach de oude mevrouw zal vast nu meer te besteden hebben met haar aanvullend pensioen erbij, dan wanneer ze alleen AOW en huurtoeslag kreeg.
Daarbij maakt ze nu minder aanspraak op steun vanuit de samenleving, oftewel ze heeft gewoon al wat gedaan voor het geld wat ze krijgt. En dat vind ik nu belangrijk, mensen die nu het geld over de balk gooien, omdat ze later huurtoeslag gaan krijgen moeten ze dan maar korten op hun AOW.

Waarom? Omdat het kan!!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:56:
... Daarom hoef ik ook geen pensioen later.
Geef het dan maar aan mij :)

Wie zegt dat er over 30 jaar nog AOW is? Er zijn zoveel factoren. Vaak heb je niet eens de kans om niet mee te doen.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Brons

Fail!

Het Fantoom schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 07:27:
Niemand kan met zekerheid zeggen of je het geld wat je er nu in stopt over 40 jaar nog terugziet, dat is voor mij al een reden om er niet aan mee te doen, dan zet ik het liever zelf opzij.
Een pensioenregeling van de werkgever is altijd beter dan het extra geld bruto te ontvangen. Je mag eerst je inkomstenbelasting aftikken om vervolgen ook nog eens 1,2% over het vermogen te betalen. Wil jij je het beter doen dan je pensioenfonds mag je behoorlijk meer rendement maken dan je pensioenfonds.

Overigens ben ik wel voor een systeem waarin je zelf belastingvrij je pensioengeld mag beleggen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Snowwie schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:56:
Even afgezien van het wel of niet willen hebben van pensioen later, kan ik wel zeggen dat een pensioen later je totaal niets helpt. Ik had laatst een gesprek met wat klanten in de taxi, en het ging even over AOW. Eén mevrouw had dus AOW + een aanvullend pensioen. Deze mevrouw huurde gewoon een bejaardenwoning maar kreeg dus wel minder huurtoeslag en zorgtoeslag omdat ze meer inkomen genoot van haar pensioen. Ook kwam ze voor andere zaken niet in aanmerking. Als ik zie hoe hoog een pensioenbedrag is als je in je leven altijd een laag inkomen had, dan is dat niet meer dan een paar honderd euro. Eigenlijk dus bijna niet te moeite waard, want je wordt er later toch weer op teruggepakt. Daarom hoef ik ook geen pensioen later.
Nofi maar een paar klanten in een taxi is een basis waarop jij je oude dag regelt? Moet je helemaal zelf weten, maar ik hoop dat je dat dan zelf (!) ook goed regelt later.

• Snowwie
Roenie schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:36:
Wie zegt dat er over 30 jaar nog AOW is? Er zijn zoveel factoren. Vaak heb je niet eens de kans om niet mee te doen.
AOW is iets wat je moeilijk kunt afschaffen. Waar moeten de ouderen dan van leven?

Mijn YouTube Channel

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Van hun zelf opgebouwde pensioen?

Virussen? Scan ze hier!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En wie zegt dat iedereen een zelf (aanvullend) pensioen heeft?

Ey!! Macarena \o/

• Lolhozer

Lolhozer

De hypotheekrenteaftrek gaan we (hopelijk) binnenkort ook afschaffen. Dat kan ook met de AOW, elk jaar 3 procent eraf van de mensen die nu aan het werk zijn. Is de AOW over 30 jaar verleden tijd.

[ Voor 1% gewijzigd door Lolhozer op 05-08-2010 15:27 . Reden: aftrek toegevoegd ]

Waarom? Omdat het kan!!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lolhozer schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:22:
De hypotheekrente gaan we (hopelijk) binnenkort ook afschaffen.
Misschien dat je met deze inzichten naar Den Haag moet gaan. Voor visionairs zoals jij is altijd plek. De huidige formatie wijst alles behalve in deze richting.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 05-08-2010 14:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Lolhozer

Lolhozer

Gunner schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:23:
[...]
Misschien dat je met deze inzichten naar Den Haag moet gaan. Voor visionairs zoals jij is altijd plek. De huidige formatie wijst alles behalve in deze richting.
I know, binnenkort is ook relatief, over een half jaar nieuwe ronde nieuwe kansen ( weer hopelijk ;))

Waarom? Omdat het kan!!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Snowwie schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:10:
[...]

AOW is iets wat je moeilijk kunt afschaffen. Waar moeten de ouderen dan van leven?
En wie zal die AOW van je dan gaan betalen rond die tijd? Als we geluk hebben hebben we over 30 jaar nog iets als bijstand. Maar anders ben je gewoon gedwongen om een baantje aan te houden (of je pensioen een beetje knap geregeld hebben).

En om nu een taxiklant als bron van waarheid te nemen...Wellicht had je niet al die post moeten weggooien?

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

en wie zegt dat de pensioen fondsen dan nog bestaan? en of ik wel de pensioen gerechtige leeftijd haal?

Ik bedoel ik ben nu 26, ze praten nu om de leeftijd naar 67 jaar op te hogen. over 10 jaar zullen ze wel praten om het naar 70 te doen en nog 10 jaar naar 75.. Kortom tegen de tijd dat ik zo oud ben om met pensioen te kunnen zal ik wel 80 zijn.. en wie dan leeft dan zorgt.

Lekker zijn is een gave :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Pensioenfondsen krijgen die gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie, vroeger ook wel bevolkingsregister genoemd.
Eventueel kleine pensioenen die de moeite niet waard zijn kun je vaak laten afkopen, dat wil zeggen je doet afstand van je aanspraak op dat pensioen later, in ruil voor een eenmalig bedrag.
Zo heb ik laatst een paar honderd euro ontvangen van een pensioenfonds waar ik vroeger in mij studententijd dmv vakantiewerk iets had opgebouwd.

[ Voor 34% gewijzigd door Henk007 op 05-08-2010 14:41 ]

• Lolhozer

Lolhozer

Thrillseeka schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:35:
[...]
en wie dan leeft dan zorgt voor zichzelf.
Neem aan dat je dit bedoeld.

Waarom? Omdat het kan!!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Thrillseeka schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:35:
[...]

en wie zegt dat de pensioen fondsen dan nog bestaan?
Die kans is wel erg groot. Sowieso, hoeveel pensioenfondsen zijn er de laatste tientallen jaren omgevallen? Ik dacht welgeteld één, en dat was geloof ik nog een kleine ook. Nou, wat een risico!

Daarnaast, mocht er dan toch nog één omvallen is de kans heel erg groot dat ze (inclusief haar fondsen) worden overgenomen door een ander, of dat de overheid bijspringt. De belangen voor de economie zijn namelijk té groot om ze zomaar om te laten vallen.

En tsja, als je zelfs niks regelt voor een aanvullend pensioen ben je imho, op zijn zachtst gezegd, niet slim bezig. Een AOW alleen is niet bepaald een vetpot ofzo...

Virussen? Scan ze hier!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:04

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Dan kun je nu ook beter bijstand gaan trekken, dan krijg je ook zorg toeslag, huur toeslag, en andere voordeeltjes die je niet krijgt als je wel werkt...

Je pensioen is ervoor dat je het later ruimer hebt. En al is het maar een beetje, elk beetje is meegenomen lijkt me. Daarnaast zijn er werkgevers zat die (een deel van) je pensioen meebetalen, dus zou je gek zijn om daar niet aan mee te doen. Tuurlijk weet je niet precies wat je er later van terug ziet, maar je weet ook niet hoe hoog de AOW dan is, en of je daar mee rond kan komen.

Tuurlijk kun je ook alles zelf opzij zetten en zelf uitzoeken. Maar ik vind persoonlijk een pensioen opbouwen helemaal geen slecht idee...

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

LOL, Snowwie hoort van een oud omaatje in de taxi dat ze door haar pensioen geen recht meer heeft op allerlei toeslagen. En dat pas natuurlijk precies in het straatje van TS die doodsbang is om het recht te verliezen op allerlei toeslagen, en daarom geen pensioen op wil bouwen.

Ik denk juist dat door geen pensioen op te bouwen je uiteindelijk toch slechter af bent.

Elect a clown, expect a circus.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40

Dido

heforshe

Lolhozer schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:22:
De hypotheekrente gaan we (hopelijk) binnenkort ook afschaffen.
Schitterend idee! Geen idee of de banken er blij mee zijn, maar het lost wel de hele discussie over de HRA op, want dat kost dan toch niets meer.
Snowwie schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:10:
Dat de AOW er is, is al heel bijzonder. Nog niet zo lang geleden was die er niet. Ouderen leefden dan van hun gespaarde centjes, op kosten van hun kinderen, of ze gingen dood. Simpel.
RaZ schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:18:
En wie zegt dat iedereen een zelf (aanvullend) pensioen heeft?
Wie zegt dat de rest moet opdraaien voor degenen die dat niet hebben? (Het is niet mijn mening, maar als ik sommigen hoor over hun ideaalbeeld van de liberale samenleving klinkt dat er aardig in door. Als je geen geld hebt mag je gratis de pijp uit.)

Wat betekent mijn avatar?

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 17:05
Het geld wat je nu aan een pensioenfonds geeft gaat sowieso naar de hedendaagse pensioentrekkers en zelf moet je nog maar afwachten of je er over 40 jaar nog wat van terugziet, niemand die dat kan voorspellen.
Ik vind het toch een veiliger idee om het geld gewoon in eigen beheer te hebben. Daarnaast wil ik nu royaal leven en niet als ik bejaard ben, dan vind ik een goede gezondheid belangrijker dan dat er maandelijks bakken met geld binnenstroomt. Het is echt niet zo dat je op je 70ste sterft aan een hongerdood als je geen pensioen hebt opgebouwd.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Fantoom - dat is hoe de AOW werkt. Het pensioenstelsel bij fondsen zoals het APG en dergelijke werkt niet op omslagbasis. Daar spaar je via die fondsen voor je uitkering later. Die dekkingsgraad waar ze in het nieuws over hebben, is dan ook "Bezittingen"/"Totaal uitstaande verplichtingen" voor die fondsen. Het pensioencontract dat jij sluit met een verzekeraar is gewoon een contract met wederzijdse verplichtingen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het probleem is alleen dat wij eisen dat de pensioenfondsen een hoog rendement halen en tevens risicovrij beleggen. Dat is helaas onmogelijk in een tijd waar centrale banken zo ongeveer gratis geld rondstrooien.

• Snowwie
Slasher schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:47:
LOL, Snowwie hoort van een oud omaatje in de taxi dat ze door haar pensioen geen recht meer heeft op allerlei toeslagen. En dat pas natuurlijk precies in het straatje van TS die doodsbang is om het recht te verliezen op allerlei toeslagen, en daarom geen pensioen op wil bouwen.
Het is echt niet alleen van één oud omaatje, dat maak jij er weer van om het te laten over komen alsof ik het even in 1 dag heb verzonnen.

Wat heeft het voor nut om met een minimum inkomen pensioen te gaan opbouwen, die je met je oude dag misschien 100 euro per maand extra oplevert, terwijl je aan de andere kant het weer kunt inleveren?

Als je 5k in de maand verdient lijkt een pensioen nogal logisch, want iemand die gewend is met 5k per maand te leven kan niet ineens terug naar 1000 euro.

De verschillen zijn voor mij persoonlijk gewoon dan heel klein.

Overigens, pensioenfondsen zijn toch één grote bende laaielichters. Toen de crisis op het hoogste punt was wilden ze de uitkeringen verlagen en de premies verhogen. Dan heb ik zoiets van? "WTF, beetje gokken met mijn geld en als je verliest mij er ook nog voor laten opdraaien?". Dat hadden ze gedaan, maar ze hadden geluk dat de economie weer aantrok. Nee, als ik dan mag kiezen stop ik dat extra geld liever in een hypotheek. Dan heb je later AOW + toeslagen + lagere woonlasten.

[ Voor 20% gewijzigd door Snowwie op 07-08-2010 22:53 ]

Mijn YouTube Channel

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Brons

Fail!

Zelfs als je je eigen pensioenbijdrage zou laten uitkeren, als het al mogelijk is, is het waarschijnlijk een slechte financiële beslissing. Die toeslagen die je eventueel extra zou krijgen en de lagere woonlasten ben je hoogstwaarschijnlijk al kwijt aan de extra belasting die je hebt moeten betalen.

Beleggen in een pensioenfonds via de werkgever is waarschijnlijk een van de beste deals die je kan maken als loonslaaf.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Snowwie schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:48:Het is echt niet alleen van één oud omaatje, dat maak jij er weer van om het te laten over komen alsof ik het even in 1 dag heb verzonnen.

Wat heeft het voor nut om met een minimum inkomen pensioen te gaan opbouwen, die je met je oude dag misschien 100 euro per maand extra oplevert, terwijl je aan de andere kant het weer kunt inleveren?

Als je 5k in de maand verdient lijkt een pensioen nogal logisch, want iemand die gewend is met 5k per maand te leven kan niet ineens terug naar 1000 euro.

De verschillen zijn voor mij persoonlijk gewoon dan heel klein.

Overigens, pensioenfondsen zijn toch één grote bende laaielichters. Toen de crisis op het hoogste punt was wilden ze de uitkeringen verlagen en de premies verhogen. Dan heb ik zoiets van? "WTF, beetje gokken met mijn geld en als je verliest mij er ook nog voor laten opdraaien?". Dat hadden ze gedaan, maar ze hadden geluk dat de economie weer aantrok. Nee, als ik dan mag kiezen stop ik dat extra geld liever in een hypotheek. Dan heb je later AOW + toeslagen + lagere woonlasten.
Ik weet natuurlijk niet hoever je ambitie gaat, maar ik neem aan dat je geen behoefte hebt om heel je werkzame leven op een minimuminkomen te blijven.

Als je met zo min mogelijk inspanning net voldoende salaris wilt krijgen om te kunnen leven dan is het dus een simpele keuze voor je. Solliciteer alleen bij werkgevers waarbij het niet verplicht is deel te nemen in een pensioenfonds.

Overigens ben ik het met je eens dat je dit niet alleen aan de inkomstenkant moet bekijken, maar ook aan de uitgavenkant. Wat je niet hoeft uit te geven hoef je ook niet te 'verdienen'.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die hebben zij doordat zij als afnemer toegevoegd zijn aan jouw gegevens in de GBA van je huidige gemeente. Dus zodra jij verhuist naar een andere gemeente of voor mij part emigreert, zullen zij eveneens door krijgen waar jij naar toe gaat. En afhankelijk van waar je werkt kunnen dus meerdere pensioendfondsen gekoppeld zijn aan jouw gegevens in de GBA. Net zoals de belastingdienst ook als afnemer bijv. gekoppeld staat, geldt dat net zo goed voor pensioenfondsen, je zorgverzekeraar e.d.

Verder.. AOW moet ik maar zien of dat nog bestaat zodra je ook maar in de buurt van de AOW-gerechtigde leeftijd komt. Zeker m.b.t. onze generatie zeg maar van huidige twintigers en dertigers. Nu gaat de leeftijd al naaar 67 jaar, mij zal het niet verbazen dat zodra de twintigers/dertigers van nu dadelijk zestigers/zeventigers zijn ze kunnen fluiten naar AOW. Want ofwel de leeftijd is dan al omhoog naar 80 bijv. of allang afgeschaft. M.a.w. je hele leven lang werken tenzij je zelf voldoende geld opzij weet te zetten zodat je zelf ermee kunt stoppen.

En in zo'n situatie die ik wel waarschijnlijk acht ben je toch beter af met een pensioenfonds. Of banksparen ja, maarja in hoeverre blijft dat bestaan. Net zo goed als dat levensloopregelingen e.d. mettertijd aangepast kunnen worden blijven pensioenfondsen iig altijd wel bestaan. Tenzij ze failliet gaan, onder curatele komen te staan. AOW werkt verder idd met omslagstelsel, hoe dat met pensioenen zit geen idee.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:30

polthemol

Moderator General Chat
Joosie200 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 10:13:
[...]

Die hebben zij doordat zij als afnemer toegevoegd zijn aan jouw gegevens in de GBA van je huidige gemeente. Dus zodra jij verhuist naar een andere gemeente of voor mij part emigreert, zullen zij eveneens door krijgen waar jij naar toe gaat. En afhankelijk van waar je werkt kunnen dus meerdere pensioendfondsen gekoppeld zijn aan jouw gegevens in de GBA. Net zoals de belastingdienst ook als afnemer bijv. gekoppeld staat, geldt dat net zo goed voor pensioenfondsen, je zorgverzekeraar e.d.

Verder.. AOW moet ik maar zien of dat nog bestaat zodra je ook maar in de buurt van de AOW-gerechtigde leeftijd komt. Zeker m.b.t. onze generatie zeg maar van huidige twintigers en dertigers. Nu gaat de leeftijd al naaar 67 jaar, mij zal het niet verbazen dat zodra de twintigers/dertigers van nu dadelijk zestigers/zeventigers zijn ze kunnen fluiten naar AOW. Want ofwel de leeftijd is dan al omhoog naar 80 bijv. of allang afgeschaft. M.a.w. je hele leven lang werken tenzij je zelf voldoende geld opzij weet te zetten zodat je zelf ermee kunt stoppen.

En in zo'n situatie die ik wel waarschijnlijk acht ben je toch beter af met een pensioenfonds. Of banksparen ja, maarja in hoeverre blijft dat bestaan. Net zo goed als dat levensloopregelingen e.d. mettertijd aangepast kunnen worden blijven pensioenfondsen iig altijd wel bestaan. Tenzij ze failliet gaan, onder curatele komen te staan. AOW werkt verder idd met omslagstelsel, hoe dat met pensioenen zit geen idee.
je hebt ook een dikke kans dat de AOW straks makkelijk blijft bestaan ;) Over een 20 / 30 jaar gaat er een hele generatie mensen in 1 keer omkiepen, momenteel is een generatie die nooit voor hun AOW heeft moeten werken (omdat het toen werd ingevoerd) ook bezig dood te gaan.

Het enige dat je zou kunnen krijgen is dat het wat omhoog gaat, maar als je dat afweegt tegen de veel hogere levensverwachtingen (betere medische zorg en dergelijke dingen) is dat ook niet zo heel erg boeiend te noemen.

Ik denk in ieder geval dat de TS anders misschien gewoon zelf zijn geld in een voorziening voor later steekt. Maandelijks bv. een 100 euro naar "iets" doen zodat er op je 65ste "iets" terug kan komen elke maand. Nooit een slecht iets om achter de hand te hebben. Of je laten uitkopen nu als je bij veel pensioenfondsen iets zou hebben staan en dat allemaal terugduwen in 1 pensioenfonds.

(gokken op alleen AOW is wel dom, vergeet niet dat jouw levenskosten omhoog gaan. Het kanb est zijn dat je momenteel kunt leven van 1000 euro in de maand, alleen nu heb je nog geen rolator nodig, geen reuma, geen kapotte heup en kun je zelfstandig douchen ;) ).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

TS kan beter bij zichzelf ten rade gaan wat zijn huidige netto besteedbaar inkomen is en of hij daarvan rond denkt te kunnen komen als hij met pensioen gaat.
Vergis je nl niet: in NL is veel verkapte armoede, juist bij mensen die, net al TS, nooit hebben nagedacht over pensioen (vooral niet als ze jong zijn) en dan op hun 50e of 55e eindelijk een keer ernaar laten kijken (want het pensioen komt dan nl wel dichtbij voor je gevoel)...en dan erachter komen dat ze een tekort hebben van 2 a 3 ton. Tsja...en dan zit je daar...je hebt niet meer de mogelijkheid om de tijd voor te laten werken mbt investeringen op je pensioen, rentes voor langere tijd...als dat soort zaken.
En dan kom je erachter dan je op je 65e met maar 500eur netto moet rond zien te komen. Nou..succes! NOT!!

Het beste wat je kan doen is een keer een onafhankelijke adviseur langs laten komen (dus niet zo een die zijn provisie krijgt van een pensioenfonds, want die praten 9 v/d 10 keer je toch naar je mond). Voorts bij de volgende wisseling van baan eerst laten uitzoeken of waardeoverdracht nuttig is. Soms wel, soms niet... een adviseur kan je dat wel vertellen.

Helaas kan ik er inmiddels zelf over meepraten, en weet nu ook wat het gevolg is....als een idioot gaan sparen en niet meer de leuke dingen kunnen doen. Ik heb er nl geen zin in dat ik, als ik met pensioen ben, niks meer kan doen terwijl ik er (eindelijk) wel de tijd voor zal hebben. Dan liever nu maar de broekriem de komende decennia iets aantrekken en de tijd die ik nog heb in mijn voordeel laten werken, dan straks niks meer kunnen.
Vergeet ook niet dat dit allemaal niet hoeft te betekenen dat je nu niks meer kan of alles moet laten liggen wat je had willen doen...het komt neer op keuzes maken...en die zijn soms minder leuk.

specs | 3360wP met SE3000

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kensei schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:55:
Het beste wat je kan doen is een keer een onafhankelijke adviseur langs laten komen (dus niet zo een die zijn provisie krijgt van een pensioenfonds, want die praten 9 v/d 10 keer je toch naar je mond).
Waar vind je die onafhankelijke adviseur en hoe weet je dat het echt zo is? Ik heb meegemaakt dat pas na tig keer dieper doorvragen blijkt dat er toch commissies worden verdiend door adviesbedrijfjes die 100x, ook schriftelijk, roepen dat ze volledig onafhankelijk zijn en hun geld verdienen door mij te factureren..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik denk dat er altijd wel enige vorm van belangenverstrengeling zijn, de vraag is alleen in welke mate.

[ Voor 38% gewijzigd door Tallguy op 24-08-2010 08:53 ]

specs | 3360wP met SE3000

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
F_J_K schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:02:
Waar vind je die onafhankelijke adviseur en hoe weet je dat het echt zo is? Ik heb meegemaakt dat pas na tig keer dieper doorvragen blijkt dat er toch commissies worden verdiend door adviesbedrijfjes die 100x, ook schriftelijk, roepen dat ze volledig onafhankelijk zijn en hun geld verdienen door mij te factureren..
Check de AFM. Dergelijke commissies achterover drukken is fraude, en kost zo'n adviseur zijn vergunning.

Om die reden geloof ik ook niet echt wat je beweert - die adviseurs biechten dus op dat ze eerst tegen je gelogen hebben. Dat is het meest onlogische wat je kunt doen als adviseur. Of je bent open vanaf het begin, of je liegt consistent en laat de AFM maar anders bewijzen. Maar wie is er zo dom om z'n eigen overtredingen zomaar toe te geven?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:19
Snowwie schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:48:
[...]

Het is echt niet alleen van één oud omaatje, dat maak jij er weer van om het te laten over komen alsof ik het even in 1 dag heb verzonnen.

Wat heeft het voor nut om met een minimum inkomen te gaan werken ? Ik was gewoon de WW of bijstand in gegaan, de rest bij elkaar scharrelen via subsidies, voedselbank en inzamelacties.

Mocht je nog wat te kort komen, dan kun je altijd 's nachts de gympen aandoen, overdag kun je wel slapen

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 24-08-2010 12:19 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Snowwie schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:48:
[...]
...

Nee, als ik dan mag kiezen stop ik dat extra geld liever in een hypotheek. Dan heb je later AOW + toeslagen + lagere woonlasten.
Nou, dat kan heel verstandig zijn. De woninglasten zijn ten slotte een groot deel van je uitgaven. Sparen voor hypotheekaflossing doen wij ook, maar zolang we werken en de hypotheekrente van het belastbaar inkomen wordt die niet afgelost natuurlijk.

Als ik al mijn pensioenvet in het huis zou steken (hypotheekvrij, onderhoudsarm & energieneutraal, met een moestuintje) zul je zien dat het eigen woning forfait omhoog gaat of de AOW inkomens-/vermogensafhankelijk wordt.

Zit je met een mooi huis, maar niks te vreten.

Dus... Toch maar de risico's spreiden:
- Pensioenfonds voor loonslaven,
- Sparen voor hypotheekaflossing,
- Levensloop & banksparen,
- Goud in de kluis en
- Kinderen :+

Overigens raadt ik juist de mensen met lagere inkomens aan om na te denken over de oude dag, want onderzoek na onderzoek wijst uit dat mensen met hogere opleiding & inkomens gemiddeld ouder worden en hogere leeftijd klachtenvrij bereiken. Als je oud bent minder uitgeven aan je zorgkosten? Dan nu stoppen met roken, op je voeding letten, goed tandenpoetsen en flossen. Het scheelt de wereld aan kosten en is zo makkelijk te realiseren...
Grolsch schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:18:
[...]

Wat heeft het voor nut om met een minimum inkomen te gaan werken ? Ik was gewoon de WW of bijstand in gegaan, de rest bij elkaar scharrelen via subsidies, voedselbank en inzamelacties.

Mocht je nog wat te kort komen, dan kun je altijd 's nachts de gympen aandoen, overdag kun je wel slapen
Sarcasmemeter hapert wat, maar slaat wel uit!

[ Voor 14% gewijzigd door Testert op 24-08-2010 14:33 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Pagina: 1