Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwyllion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-12-2020
Hallo iedereen!

Ik ben niet helemaal zeker of dit hier thuishoort, en of dit een domme vraag is, maar ik ga ze toch stellen :D

Ik ben al even op zoek naar een kleine computercase met ondersteuning voor een µATX moederbordje en een tweetal HDD's. Het probleem dat zich stelt is dat ik nérgens een geschikte behuizing vind naar mijn wensen, hoewel ik weet dat het bestaat. Ik werk als jobstudent bij de plaatselijke PC-boer en we verkopen al een tijdje de nieuwe iMedia desktops van Packard Bell (bijgevoegde productkoppeling). Dat is het formaat waarnaar ik ben aan het zoeken, maar zonder resultaat! Het kleinste waar ik zometeen op terechtkom is de Aerocool QS-200 (productkoppeling), maar met 185 x 367 x 395 mm is die nog te groot.

To make a long story short: Ik zoek een zo klein mogelijke behuizing die een µATX bordje ondersteunt en 2 interne 3,5" bays (5,25" zo min mogelijk, 1 of geen :D). Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk niet dat je kleiner kan gaan dan het formaat wat je beschrijft, althans wanneer je persee een mATX board erin wilt zetten. Wanneer je een mini ITX board pakt dan heb je wel weer meer keuze en ook kleinere kastjes zoals van Lian-Li maar daar past geen m of uATX in zoals je hierboven beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
GMC R2 Toast :Y

Afbeeldingslocatie: http://wd.ch-img.com/113031-article-n-441-boitier-gmc-r-2-toast-gmc-r-2-toast-intro.jpg

Edit: Of een Antec Micro Fusion Remote 350

[ Voor 15% gewijzigd door Joep op 04-08-2010 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

mschien niet helemaal wat je zoekt mr t is al kleiner. pricewatch: Lian Li PC-V350A
en deze is oko al kleiner dan waar je naar hebt gekeken pricewatch: Antec New Solution NSK1380

tip kijk gwn ff in de pricewatch met 5 min kijken heb ik dit al gevonden.

[ Voor 44% gewijzigd door koudepinda op 04-08-2010 01:03 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwyllion
@ Roel: Het is inderdaad praktisch niet te vinden, maar ze zijn er weldegelijk. En de pc zal hoofdzakelijk als HTPC gebruikt worden, maar omdat ik die het komende jaar ook nog zoek te gebruiken voor audio-recordings ben ik beter af met een µATX bordje dan mini ITX. Het zou de boel gemakkelijker kunnen gemaakt hebben moest dat niet zo zijn :D

@ Joep: Haha, wat een schraal bakje! :D Die Micro Fusion van Antec ga ik wel eens verder bestuderen, lijkt me een fijn ding afgezien van de diepte.

@ Koudepinda: Ja ik had de pricewatch eerst gebruikt maar daar liep ik fataal in verloren. Het leek me makkelijker om jullie lastig te vallen, en dat ging blijkbaar dus al een heel stuk vlotter! :D Die Antec is momenteel de grote kanshebber, morgen eens kijken of we die hebben bij distri. Bedankt voor de snelle replies alvast! :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad even in Pricewatch kijken. Als je daar fataal in verloren liep is *dat* je probleem, niet het kiezen van een kast. Los dat probleem op en je vindt prima kasten.

Geef dus eens aan exact hoe je gekeken hebt en waar het volgens jou mis ging, dan kunnen we je daar tips over geven.

Trouwens, die PB iMedia vind ik helemaal niet zo klein, dat kan stukken kleiner met reguliere uATX kasten. Kijk eens hiernaar:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1235040009.jpeg

Edit: voor de duidelijkheid, je zegt niets over een extern 3.5" apparaat, daarom dat deze bruikbaar is als je de externe 3.5" bay gebruikt voor een tweede interne drive.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 04-08-2010 13:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Gwyllion schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 01:17:
@ Roel: Het is inderdaad praktisch niet te vinden, maar ze zijn er weldegelijk. En de pc zal hoofdzakelijk als HTPC gebruikt worden, maar omdat ik die het komende jaar ook nog zoek te gebruiken voor audio-recordings ben ik beter af met een µATX bordje dan mini ITX. Het zou de boel gemakkelijker kunnen gemaakt hebben moest dat niet zo zijn :D
Nou een goede middenweg zou zijn een miniITX H55 board waarvan ik weet dat Gigabyte er 1 heeft en Zotac waarop je dus bv een i3 550 of een i5 6 serie op kan zetten in combinatie met DDR3 geheugen. Dan heb je in principe voor audiorecording meer als voldoende qua processorkracht, en je kan een klein systeem bouwen.

Overigens vind ik het meest storende aan de meeste HTPC kasten dat ze erg diep zijn en dan lastig om bv in een audiomeubel erbij te plaatsen, plus dat mij de koelingsmogelijkheden vaak erg tegen vallen. Goed alternatief vond ik dus een Silverstonde GD05 die qua diepte maar 32 cm is, en er 3 x 12 cm fans in passen.

[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 04-08-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf ook op zoek naar een klein systeem i.v.m ruimte gebrek. Had me oog laten vallen op een Lian Li PC-Q07, een zotac H55 bordje erin met een core I5-750. Maar mijn grootse twijfel is nog wel of ik in de kast de i5 wel koel kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36
Afbeeldingslocatie: http://www.computercenterrinkens.nl/images/atx/37236.jpg
INFO

[ Voor 36% gewijzigd door Lumics op 04-08-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwyllion
@ Dion: Bij gebrek aan de mogelijkheid om op dimensies te zoeken was het enige waarmee ik de zoekactie kon verfijnen selecteren op µATX. In dat geval is het nog steeds koffiedik kijken welke cases de gewenste maten hebben + Die staan er in 50% van de gevallen niet eens bij. Vandaar dat ik dus gewoon de vraag stelde.

@ Roel: Exactly! Het is de diepte die meestal nefast is. Ik heb na je post (waarvoor dank) eens rondgeneusd voor mini-ITX bordjes met AM3 socket en wonder boven wonder nog gevonden ook: Sapphire IPC-AM3DD785G.
Als processor de AMD Athlon II X4 605e erop, die onder full load maar 45W vreet en dus lekker koel blijft.

Ik ga me dus heel waarschijnlijk in die richting bewegen. Bedankt voor de replies alvast iedereen! _/-\o_

@ Xaser: Ik heb geen ervaring met intel processoren na mijn P4'tje van intig aantal jaren geleden, maar de nieuwe energiezuinige AMD Athlons (te herkennen aan de "-e") zijn heel erg koel en kunnen hun plan wel trekken in een claustrofobische case. Aan jou of die voldoende rekenkracht zullen bieden :] Sowieso bedankt voor de hint ivm de Lian Li, ik denk dat ik gekozen heb :9 Net genoeg plaats voor een optische drive, een SSD en een HDD, gewoon perfect!

[ Voor 9% gewijzigd door Gwyllion op 05-08-2010 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Gwyllion schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 00:21:
@ Roel: Exactly! Het is de diepte die meestal nefast is. Ik heb na je post (waarvoor dank) eens rondgeneusd voor mini-ITX bordjes met AM3 socket en wonder boven wonder nog gevonden ook: Sapphire IPC-AM3DD785G.
Als processor de AMD Athlon II X4 605e erop, die onder full load maar 45W vreet en dus lekker koel blijft.

Ik ga me dus heel waarschijnlijk in die richting bewegen. Bedankt voor de replies alvast iedereen! _/-\o_

@ Xaser: Ik heb geen ervaring met intel processoren na mijn P4'tje van intig aantal jaren geleden, maar de nieuwe energiezuinige AMD Athlons (te herkennen aan de "-e") zijn heel erg koel en kunnen hun plan wel trekken in een claustrofobische case. Aan jou of die voldoende rekenkracht zullen bieden :] Sowieso bedankt voor de hint ivm de Lian Li, ik denk dat ik gekozen heb :9 Net genoeg plaats voor een optische drive, een SSD en een HDD, gewoon perfect!
Persoonlijk zou ik niet voor AMD gaan en eerder dan toch voor bv een Core i3 550 kiezen die qua verbruik even gunstig zijn dan de Athlon II x4. Vandaar dat ik je die tip aanreikte van een H55 boardje waarbij je zelfs in het begin geeneens een videokaart nodig hebt. Zeker wanneer je de HTCP alleen voorlopig echt als multimedia pc gebruikt kan je met gemak volstaan met de interne GPU op de Core i3. Naderhand kan je dan altijd nog uitbreiden met een externe videokaart maar dat is gewoon een persoonlijke raad wat AMD betreft.
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:32:
Ben zelf ook op zoek naar een klein systeem i.v.m ruimte gebrek. Had me oog laten vallen op een Lian Li PC-Q07, een zotac H55 bordje erin met een core I5-750. Maar mijn grootse twijfel is nog wel of ik in de kast de i5 wel koel kan houden.
Ik raad je de combinatie H55 met een Core i5 750 af omdat de kans bestaat dat je eerst het bios met een Core i3/i5 Clarckdale cpu moet updaten. Punt is namelijk dat het H55 board eigenlijk ontworpen is voor de Clarckdale Core i3 en i5 en de andere i5 series vaak pas na een update werken. Alleen zijn er tot voor zover ik gezien heb nog een P55 mini-ITX boardjes op de markt maar zo'n i5 6 serie ( Clarckdale ) doen qua snelheid ook niet echt onder althans voor een HTPC dan.

[ Voor 20% gewijzigd door Roel1966 op 05-08-2010 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 02:36:
Persoonlijk zou ik niet voor AMD gaan en eerder dan toch voor bv een Core i3 550 kiezen die qua verbruik even gunstig zijn dan de Athlon II x4. Vandaar dat ik je die tip aanreikte van een H55 boardje waarbij je zelfs in het begin geeneens een videokaart nodig hebt. Zeker wanneer je de HTCP alleen voorlopig echt als multimedia pc gebruikt kan je met gemak volstaan met de interne GPU op de Core i3. Naderhand kan je dan altijd nog uitbreiden met een externe videokaart maar dat is gewoon een persoonlijke raad wat AMD betreft.
Waarom zou je de AMD dan afraden? Als je daar een goede reden voor hebt is het logisch, maar die zie ik je hier niet geven. Een 785G is een stuk goedkoper dan een h55 met i3 erop, dat blijft een duur platform. Daarbij kun je ook nog DDR2 pakken ipv DDR3 op een 785G, mocht je nog goedkoper uit willen zien.

En zowel die Intel als die AMD kun je gewoon uitbreiden met een losse videokaart, dus dat maakt verder niet uit. Zeker voor HTPCs voldoen de AMDtjes meer dan prima, voor minder geld dan een Intel.
Ik raad je de combinatie H55 met een Core i5 750 af omdat de kans bestaat dat je eerst het bios met een Core i3/i5 Clarckdale cpu moet updaten. Punt is namelijk dat het H55 board eigenlijk ontworpen is voor de Clarckdale Core i3 en i5 en de andere i5 series vaak pas na een update werken. Alleen zijn er tot voor zover ik gezien heb nog een P55 mini-ITX boardjes op de markt maar zo'n i5 6 serie ( Clarckdale ) doen qua snelheid ook niet echt onder althans voor een HTPC dan.
De i5 750 was er eerder dan de i3/i5s met integrated GPU. Ik ben nog geen enkel bord tegengekomen waarbij deze niet standaard werd ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwyllion
Als student ben ik eenmaal verknocht aan AMD omdat je veel bang krijgt voor weinig buck. Akkoord, die energiezuinige Athlon II's vallen qua buck niet ver van de Clarkdales, maar in een klein systeem is die 40% minder stroomverbruik wel heel leuk. Een moederbordje met de 785G chipset maakt dat een discrete graka niet nodig is dus dat is ook weer extra airflow. Puur uit gewoonte ga ik dus waarschijnlijk toch voor AMD gaan, al was het omdat het in mijn hoofd allemaal goed genoeg klinkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:36:
[...]

Waarom zou je de AMD dan afraden? Als je daar een goede reden voor hebt is het logisch, maar die zie ik je hier niet geven. Een 785G is een stuk goedkoper dan een h55 met i3 erop, dat blijft een duur platform. Daarbij kun je ook nog DDR2 pakken ipv DDR3 op een 785G, mocht je nog goedkoper uit willen zien.

En zowel die Intel als die AMD kun je gewoon uitbreiden met een losse videokaart, dus dat maakt verder niet uit. Zeker voor HTPCs voldoen de AMDtjes meer dan prima, voor minder geld dan een Intel.

[...]

De i5 750 was er eerder dan de i3/i5s met integrated GPU. Ik ben nog geen enkel bord tegengekomen waarbij deze niet standaard werd ondersteund.
In dit geval raad ik de AMD die de TS wil aanschaffen qua snelheid lager ligt dan een i3 ondanks dat de AMD 4 cores heeft echter de i3 530 heeft HT waardoor je evenveel aantal cores hebt. Dan wat de prijs betreft ligt die AMD Athlon II x4 hetzelfde als de Core i3 530 en die H55 boardjes liggen ook zo goed als gelijk. Punt bij AMD is dat je nagenoeg geen miniITX boardjes hebt voor AMD en dat is bij de H55 chipset wel het geval dus vandaar. En dan wat DDR2 of 3 betreft zou ik persoonlijk toch voor DD3 gaan omdat DDR2 ook niet het eeuwige leven zal hebben en ook AMDboards meer en meer DDR3 gaan gebruiken.

Dat de i5 750 er eerder was dan de i3/i5 Clarckdales dat klopt maar voor die serie is het P55 chipset op de markt gezet en het H55 chipset is pas daarna gekomen. Dus het gaat in deze niet om de cpu maar om het chipset en dit niets te maken heeft met of de cpu er al eerder was. Daarbij staan er meerdere posts hier op Tweakers waarbij mensen problemen hadden met een i5 750 op een H55 board, en ze simpelweg geen beeld kregen en eerst een bios update noodzakelijk was.

Sowiezo zit er op een H55 board wel een aansluiting voor monitor en HDMI echter met een i5 750 heb je hier niks aan omdat er geen onboard videokaart op zit in tegenstelling tot wat men denkt. Dus ook daar aan zie je al dat een H55 board eigenlijk bedoeld is voor de Clarckdale serie, en het dan toch ook logisch is dat het niet helemaal compatibel kan zijn.

Maar ja verder onderbouw jij ook net zo goed niet waarom je een AMD boven een i3 gekozen zou moeten worden want qua prijs klopt het niet meer en liggen de Intels nagenoeg gelijk, evenzozeer ook wat de boarden betreft. Daarbij wil ik alleen de TS een goedbedoeld advies geven en mijn ervaring schrijven en denk ik niet dat het aan jou is om mij hier even de les te gaan lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 05-08-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwyllion
Ik ben verder geholpen! :*) Bedankt voor de hulp iedereen! _/-\o_

Slotje!

[ Voor 19% gewijzigd door Gwyllion op 06-08-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roel1966 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:07:
[...]

In dit geval raad ik de AMD die de TS wil aanschaffen qua snelheid lager ligt dan een i3 ondanks dat de AMD 4 cores heeft echter de i3 530 heeft HT waardoor je evenveel aantal cores hebt.
Dat is dus niet zo. HT zorgt ervoor dat een core zich voordoet aan het besturingssysteem als meerdere cores om zo onbenutte verwerkingstijd te kunnen gebruiken. Maar daar zijn twee mitsen en maren bij:

1) de tijd moet daadwerkelijk onbenut zijn! Als één proces een core volledig belast kan er geen tweede tegelijk draaien met HT.
2) HT biedt alleen voordeel als je applicaties ook multithreaded zijn en dus zichzelf over meerdere (virtuele) cores kunnen verspreiden. Dat zijn desktoptoepassingen dus niet.

HT is een leuke techniek, maar het is absoluut geen extra core. Vergelijk willekeurige benchmark van een dualcore met HT vs een quadcore in een toepassing die daadwerkelijk 4 cores benut (Photoshop is een goede). Dan zie je het verschil tussen virtuele en echte cores :o
Dan wat de prijs betreft ligt die AMD Athlon II x4 hetzelfde als de Core i3 530 en die H55 boardjes liggen ook zo goed als gelijk. Punt bij AMD is dat je nagenoeg geen miniITX boardjes hebt voor AMD en dat is bij de H55 chipset wel het geval dus vandaar.
Eén bord dat voldoet aan de eisen is genoeg. En er zijn wel degelijk meerdere mITX AM2+/AM3 borden te krijgen (al staan ze helaas niet allemaal in Pricewatch)

Ik zou dus puur kijken op de merites van de platforms an sich, beschikbaarheid vind ik een non-issue als er überhaupt iets beschikbaar is.
En dan wat DDR2 of 3 betreft zou ik persoonlijk toch voor DD3 gaan omdat DDR2 ook niet het eeuwige leven zal hebben en ook AMDboards meer en meer DDR3 gaan gebruiken.
Wat maakt dat uit? Je gaat hier voor een systeem nu. Prestaties van DDR2 en DDR3 zijn vergelijkbaar, je wint dus niets voor dit systeem om het met DDR3 uit te rusten. Omgekeerd zou ik absoluut geen nee zeggen tegen DDR3, het is ook gewoon een non-issue.
Dat de i5 750 er eerder was dan de i3/i5 Clarckdales dat klopt maar voor die serie is het P55 chipset op de markt gezet en het H55 chipset is pas daarna gekomen. Dus het gaat in deze niet om de cpu maar om het chipset en dit niets te maken heeft met of de cpu er al eerder was. Daarbij staan er meerdere posts hier op Tweakers waarbij mensen problemen hadden met een i5 750 op een H55 board, en ze simpelweg geen beeld kregen en eerst een bios update noodzakelijk was.
De i5 750 zit sowieso in een andere prijsklasse, maar los daarvan, kun je voorbeelden geven van die topics? - ik heb ze niet gezien namelijk.
Sowiezo zit er op een H55 board wel een aansluiting voor monitor en HDMI echter met een i5 750 heb je hier niks aan omdat er geen onboard videokaart op zit in tegenstelling tot wat men denkt.
Er zit nergens een "onboard videokaart" op, dat is een contradictio in terminis. Zoek eens op wat "onboard" en "kaart" betekenen...
Dus ook daar aan zie je al dat een H55 board eigenlijk bedoeld is voor de Clarckdale serie, en het dan toch ook logisch is dat het niet helemaal compatibel kan zijn.
Jouw logica kan ik hier niet volgen.

Mijn moederbord ondersteunt Crossfire, maar ik prik er slechts één videokaart in. Volgens dezelfde "logica" zal dat ook niet helemaal compatibel zijn.

Dat is natuurlijk niet zo. Moederborden hebben vaak zat meer features dan gebruikt kunnen worden bij bepaalde configuraties. Het is juist een pre dat er een duidelijke upgradepad is...
Maar ja verder onderbouw jij ook net zo goed niet waarom je een AMD boven een i3 gekozen zou moeten worden want qua prijs klopt het niet meer en liggen de Intels nagenoeg gelijk, evenzozeer ook wat de boarden betreft. Daarbij wil ik alleen de TS een goedbedoeld advies geven en mijn ervaring schrijven en denk ik niet dat het aan jou is om mij hier even de les te gaan lezen.
Ik kan natuurlijk niet voor Terw_Dan spreken, maar als je voor dezelfde prijs een quadcore kan krijgen ipv een dualcore (ook al heeft dat ding HT) lijkt het me nogal voor de hand liggend om toch de quadcore te nemen.

Dat gezegd, je moet eigenlijk sowieso niet eens naar specs kijken maar puur naar performance. Dat heeft Anand gelukkig gedaan:
http://www.anandtech.com/bench/Product/118?vs=111

Conclusie vind ik trouwens interessant voor de discussie: de X4 605e is marginaal sneller in de meeste media-relevante benchmarks (DiVX, x264), maar de i3 530 is significant zuiniger, zowel onder load als idle, en nog goedkoper ook. Voor een HTPC zou ik denk ik op basis vooral van dat laatste met je meegaan.
Gwyllion schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 23:45:
Ik ben verder geholpen! :*) Bedankt voor de hulp iedereen! _/-\o_

Slotje!
Pardon? :(

"Slotje" roepen is op GoT ongewenst, ook niet in een topic dat je zelf gestart hebt :o

Zie GoT Algemeen Beleid - Topiceinde
Topiceinde

Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie behoeft geen uitleg, maar in twee specifieke gevallen verwachten wij het volgende:

[...]

2) Opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 00:53:

Dat is dus niet zo. HT zorgt ervoor dat een core zich voordoet aan het besturingssysteem als meerdere cores om zo onbenutte verwerkingstijd te kunnen gebruiken. Maar daar zijn twee mitsen en maren bij:

1) de tijd moet daadwerkelijk onbenut zijn! Als één proces een core volledig belast kan er geen tweede tegelijk draaien met HT.
2) HT biedt alleen voordeel als je applicaties ook multithreaded zijn en dus zichzelf over meerdere (virtuele) cores kunnen verspreiden. Dat zijn desktoptoepassingen dus niet.

HT is een leuke techniek, maar het is absoluut geen extra core. Vergelijk willekeurige benchmark van een dualcore met HT vs een quadcore in een toepassing die daadwerkelijk 4 cores benut (Photoshop is een goede). Dan zie je het verschil tussen virtuele en echte cores :o

Eén bord dat voldoet aan de eisen is genoeg. En er zijn wel degelijk meerdere mITX AM2+/AM3 borden te krijgen (al staan ze helaas niet allemaal in Pricewatch)

Ik zou dus puur kijken op de merites van de platforms an sich, beschikbaarheid vind ik een non-issue als er überhaupt iets beschikbaar is.

Wat maakt dat uit? Je gaat hier voor een systeem nu. Prestaties van DDR2 en DDR3 zijn vergelijkbaar, je wint dus niets voor dit systeem om het met DDR3 uit te rusten. Omgekeerd zou ik absoluut geen nee zeggen tegen DDR3, het is ook gewoon een non-issue.

De i5 750 zit sowieso in een andere prijsklasse, maar los daarvan, kun je voorbeelden geven van die topics? - ik heb ze niet gezien namelijk.

Er zit nergens een "onboard videokaart" op, dat is een contradictio in terminis. Zoek eens op wat "onboard" en "kaart" betekenen...

Jouw logica kan ik hier niet volgen.

Mijn moederbord ondersteunt Crossfire, maar ik prik er slechts één videokaart in. Volgens dezelfde "logica" zal dat ook niet helemaal compatibel zijn.

Dat is natuurlijk niet zo. Moederborden hebben vaak zat meer features dan gebruikt kunnen worden bij bepaalde configuraties. Het is juist een pre dat er een duidelijke upgradepad is...

Ik kan natuurlijk niet voor Terw_Dan spreken, maar als je voor dezelfde prijs een quadcore kan krijgen ipv een dualcore (ook al heeft dat ding HT) lijkt het me nogal voor de hand liggend om toch de quadcore te nemen.

Dat gezegd, je moet eigenlijk sowieso niet eens naar specs kijken maar puur naar performance. Dat heeft Anand gelukkig gedaan:
http://www.anandtech.com/bench/Product/118?vs=111

Conclusie vind ik trouwens interessant voor de discussie: de X4 605e is marginaal sneller in de meeste media-relevante benchmarks (DiVX, x264), maar de i3 530 is significant zuiniger, zowel onder load als idle, en nog goedkoper ook. Voor een HTPC zou ik denk ik op basis vooral van dat laatste met je meegaan.
Allereerst wat HT betreft doelde ik meer erop dat de i3 530 in vergelijking met de AMD met 4 cores ongeveer gelijk ligt qua snelheid omdat de clocksnelheid ook nog eens een stuk hoger ligt. Zonder HT zou de i3 530 inderdaad evenzogoed langzamer zijn vanwege de 4 cores van de AMD, echter HT zorgt toch wel degelijk voor prestatiewinst.

Dan wat multithreading betreft geld dit natuurlijk voor beide processoren en je bij de AMD ook niet veel aan de extra cores hebt wanneer een desktop util geen multithreading ondersteund. Sterker nog dat dan de i3 530 weer voordelen heeft vanwege de hogere clockfrequentie wanneer er maar 1 of 2 cores gebruikt zouden worden.

Zelf heb ik niet gezocht in Pricewatch naar mITX AMD boarden maar puur via google eens gaan zoeken wat daarvan zoal te koop is en dan natuurlijk hier in NL. Mij viel het toen op dat je alleen van onbekendere merken wel boardjes kan krijgen maar merken als Asus en Gigabyte hebben ze niet, althans ik ben ze niet tegen gekomen.

Wat het onboard video gebeuren betreft is de term kaart niet zozeer de juiste term en moet het meer videochip zijn die dus op de H55 boarden ontbreekt. Er zitten wel de aansluitingen voor het videogedeelte op echter die worden niet vanuit een videochip op het board zelf gestuurd maar puur en alleen door de interne gpu in de processor ( Clarckdales ).

Ik had even een van de topics opgezocht waarin dus iemand een i5 750 op een Gigabyte H55 board geprikt had en geen beeld kreeg, waarna dus wel degelijk bleek dat er eerst een update nodig was ter ondersteuning van een niet Clarckdale processor hetgeen je in de onderstaande link kan lezen.

Nieuw gebouwde PC geeft geen beeld

De vergelijking wat Crosfire of SLI betreft is denk ik niet direct een goed vergelijk omdat je dan spreekt over uitbreidingen en niet zozeer onboard of niet onboard videogedeelte. Het hele concept van de X55 en H55 boarden ligt ook anders en zijn die H55 boarden min of meer specifiek ontworpen voor vooral HTPC's vanwege laag verbruik en geen extra videokaart.

Dan wat betreft DDR2 of DDR3 geheugen zal er in de toekomst echt wel een tijd komen dat DDR2 schaars gaat worden en dan denk ik van voor dezelfde prijs heb je DDR3 en zit je meteen goed voor de toekomst. Qua perfonmance zal dat in beide gevallen inderdaad maar weinig schelen maar daarvoor raad ik dan ook dat DDR3 geheugen niet direct aan.

Slotconclusie van jou is precies waar ik naartoe wilde en de i3 530 zich op bv HD gebied en afspelen van het hele videogebeuren wel bewezen heeft qua HTPC. In geval van video en audiobewerking zou ik persoonlijk weer niet voor een i3 en ook niet voor die AMD gaan, want beiden haken dan in mijn ogen wel af. Ander belangrijk punt vond ik ook dat je bij de AMD een videokaart erbij moet kopen en je bij de i3 kan volstaan met alleen moederboard en cpu en je dus goedkoper uit bent.

In mijn barebone gebruik ik trouwens een Core i5 750 op een Asus P7P55-M board met dan een MSI Radeon 5670 videokaartje die toch wel vrij goed presteerd. Dit dan in combinatie met 2 Samsungs in Raid 0 en dat wil op zich wel maar toch zie je het verschil wel t.o.v. mijn andere pc met een Core i7 920 erin maar dat even off topic erbij gezet.
Pagina: 1