[linux] - Ontwikkeltool voor PHP met server-ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 23:08

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hier lijkt mij de meest geschikte plaats om dit topic te plaatsen.

Wat zoek ik:
Ik ben op zoek naar een IDE/tool om PHP te kunnen scripten zonder dat de code lokaal staat. Eigenlijk dus een alternatief specifiek voor de optie die Adobe's Dreamweaver onder windows heeft om een (FTP) "site" op te geven. Op deze manier kun je dus via een simpele boomstructuur files en directories aanmaken en verwijderen. Ook kun je files aanpassen zonder dat deze op je lokale schijf komen te staan.

Eisen:
- Draaien onder 32-bits linux
- Gratissssss

Wat heb ik zelf geprobeerd:
- BlueFish (maar deze blijft crashen, geen idee of er support is voor online editing)
- Eclipse (werkt prima, maar geen ondersteuning voor online editing)
- Netbeans (werkt ok, ondersteunt blijkbaar geen ftp-protocol voor online editing)

Verder kunnen wat mij betreft alle tools wel. Het is een windows-server waarop ik connect, waarover ik geen zeggenschap heb. Met andere woorden, ik ben gelimiteerd tot gebruik van FTP-protocol. Geen suggestie's m.b.t. de server dus aub.

Ik hoor het graag als er mensen zijn die deze functionaliteit wel aan de praat hebben gekregen in 1 v/d pakketten, of andere slimme oplossingen hebben.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is die Windows server een ontwikkel-, test- of acceptatieserver? Of is het een productiemachine?
Ik denk dat je wel begrijpt wat ik probeer duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik neem aan dat het een ontwikkeldoos is?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:57
eclipse heeft wel een remote files plugin. Je zou ook kunnen overwegen remote te mounten. Via een of ander ftp mount utility

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik voor mijn ontwikkelwerk een SSH mount op het locale fs. Ik heb dan wel een linux doos als server.
Eclipse edit gewoon locaal ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 04-08-2010 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:25
Ik heb zelf gewoon Apache, PHP, MySQL en PostgreSQL lokaal draaien, heb je tenminste geen internetverbinding nodig om te kunnen developen. En als je wel weer een internetverbinding hebt, kun je je veranderingen committen en een update uitvoeren op de productieserver. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Dit lijkt me meer iets voor Non-Windows Operating Systems, ik verplaats je topic dan ook even. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jaap-Jan schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 01:41:
Ik heb zelf gewoon Apache, PHP, MySQL en PostgreSQL lokaal draaien, heb je tenminste geen internetverbinding nodig om te kunnen developen. En als je wel weer een internetverbinding hebt, kun je je veranderingen committen en een update uitvoeren op de productieserver. :)
Nadeel is dat het best wat resources op je laptop kost, zeker qua accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Boudewijn schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 03:21:
[...]

Nadeel is dat het best wat resources op je laptop kost, zeker qua accu.
Als je een stabiele internet verbinding hebt dan heb je meestal ook wel stroom in de buurt. En in de andere gevallen wil je niet remote werken ;)

Ik bedoel... je hebt ofwel een wifi accesspoint met een fatsoenlijke verbinding voor handen. En dan is er ook wel stroom in de buurt.

Of... je zit via een 3G dongle te werken en dat is toch vaak te onstabiel om fatsoenlijk remote mee te kunnen devven :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik werk veel in de trein met een 3G lijntje en eigenlijk bevalt dat me enorm prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dan zijn jouw ervaringen beter dan die van mij. In een rijdende trein wil de latency bij mij vaak zo enorm fluctueren dat ik het voor andere dingen dan simpel websurfen niet geschikt vind. M'n ssh sessies hangen regelmatig voor vele seconden tot er weer verbinding is.

Maargoed, ieder z'n ding. Als het voor jou wel goed werkt, mooi zo :)
Ik hou het op m'n lokale dev omgeving, zo extreem is het stroomverbruik daar ook weer niet van met een fatsoenlijke omgeving.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Tys

Ik gebruik Aptana Studio, daarin heb ik projecten gemaakt die allemaal gelinkt zijn aan (verschillende) FTP verbindingen. Ik werk dus ook altijd online, werkt perfect. Vereist enige configuratie, installatie van plugins en de projecten (en verbindingen) worden wel lokaal opgeslagen.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Goede suggestie's en bedankt allen voor het antwoorden.

Misschien moet ik de situatie nog een keer wat beter uitleggen. De huidige situatie is als volgt:
ubuntu machine --> (gnome RDP) --> windows xp laptop met dreamweaver --> (ftp connectie) --> productie"server" (ook windows xp, met Xammp)

Op deze productieserver staat dus alle code. Dreamweaver snapt dit as is. Eigenlijk zoek ik dus een vervanger voor het stukje dreamweaver --> ftp --> windows server. Als het linux was geweest had ik een ssh-connectie opgezet en via vim prima kunnen werken. Het is natuurlijk alleen een windows-bak en ik kan deze dus niet configureren naar wens. Ik moet het er maar mee doen.

Aptana ga ik sowieso even uitproberen, bedankt voor deze suggestie! De eclipse plugin ga ik ook even zoeken. Bij mijn vorige zoektocht heb ik deze niet kunnen vinden. Maak je gebruik van de standaard plugin-site?

@pasta: na het doorlezen van de Faq twijfelde ik even, maar hier staat het topic volgens mij ook prima :+

Overigens werk ik met een team aan de code, het is dus handig voor ons om er zeker van te zijn dat altijd "de laatste code" online staat. Ja, je hebt een bijzonder groot risico van meerdere mensen die aan hetzelfde bestand klooien, maar dat hebben we voor lief genomen (lees afspraken gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 09:03
Komodo-ide / Komodo-edit kunnen dit volgens mij.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emacs kan dit via TRAMP. Mounten via sshfs is een andere optie die met elke editor werkt, maar dat was al eerder gezegd.

Op Linux heb je geen "speciale ondersteuning" nodig voor een bepaalde applicatie en volgens mij kun je trouwens hetzelfde ook wel doen op Windows, maar daar heeft het allemaal van die "gebruiksvriendelijke" namen, waardoor je je wel twee keer bedenkt om die bende te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met GNOME (gvfs en fuse) kan je gewoon een FTP server mounten en elk stuk software hierop gebruiken zonder dat er speciale ondersteuning nodig is voor FTP servers in die applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een slechte oplossing.

Als je met meerdere mensen aan een project moet kunnen werken dan doe je dat met ontwikkelserver(s) met gescheiden omgevingen. Je gebruikt dan bijvoorbeeld SVN om samen aan hetzelfde project te kunnen werken en hoeft op de productieserver alleen steeds maar de stable SVN branch te exporteren.

Met meerdere mensen via FTP op een productieserver knoeien is a recipe for disaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Met ^

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 13:35:
Wat een slechte oplossing.

Als je met meerdere mensen aan een project moet kunnen werken dan doe je dat met ontwikkelserver(s) met gescheiden omgevingen. Je gebruikt dan bijvoorbeeld SVN om samen aan hetzelfde project te kunnen werken en hoeft op de productieserver alleen steeds maar de stable SVN branch te exporteren.

Met meerdere mensen via FTP op een productieserver knoeien is a recipe for disaster.
Helemaal mee eens. Laten we dat voorop stellen, maar nogmaals, aan de omgeving zelf kunnen we niets doen, dus we moeten het nemen zoals het is (is nog maar voor minder dan een maand). Vandaar dat ik nu enkel vraag om een oplossing waarbij er op die manier aan de bestanden te werken is, punt. Ik ben me zelf ook bewust van alle nadelen/gevaren die op de loer liggen, maar daar is dit topic niet voor bedoeld.

@_JGC_ : die oplossing klinkt nog als de meest simpele! Dit ga ik direct uitproberen. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:12
Ik sluit me aan bij het SVN gebeuren, daar loop je veel minder risico in dat het mis gaat.

Overigens: Voor het editen vanuit de tool met FTP, dat hoeft helemaal niet. Je kan (zowel op Windows als Linux) in Firefox, FireFTP installeren. Vanuit deze tool kan je aangeven dat je een file met Netbeans (of welke editor, al doe je het in kladblok) wilt openen. Bij wijzigingen en een druk op CTRL + S (Save) wordt het bestand meteen op de webserver opgeslagen.

Vraag: Waarom moet het persé in de tool zelf staan?

Bij het aanmaken van een project in Netbeans (ik werk met 6.5 hier geloof ik) kan je een lokale + server map opgeven. Voordeel: Zonder internet kan je werken, maar ook de ftp folder e.d. zijn (bij verbinding) te bereiken.
Misschien s dat wat je bedoeld?
Pagina: 1