Toon posts:

HD4870X2 Artifacts - RMA of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een maand of 2 erg veel last van artifacts. Telkens rebooten verhielp het probleem nog wel eens, maar nu was ik toch echt van plan om het probleem definitief te fixen. Het gaat om dit type artifacts:

Afbeeldingslocatie: http://i705.photobucket.com/albums/ww53/NGagedFX/Misc/GameZ/a0886bb7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i705.photobucket.com/albums/ww53/NGagedFX/Misc/GameZ/cd4288f8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i705.photobucket.com/albums/ww53/NGagedFX/Misc/GameZ/8fb307cf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i705.photobucket.com/albums/ww53/NGagedFX/Misc/GameZ/6ff769b8.jpg

Specs:
Q9550 @ stock + Corsair H50
2x2GB DDR2-1066 RAM @ stock
Sapphire HD4870X2 - Catalyst 10.7
Maximus Formula - BIOS 1403
Antec 900 + 4 snelle Revoltec fans
Windows 7 64-bit - Clean Install + Soundmax en Catalyst drivers

Dingen die ik heb uitgesloten:
-BIOS: Zowel op 1302 als 1403 nogsteeds artifacts
-Catalyst: Zowel 10.5 als 10.7 vertoonde artifacts, heb ze beide zelfs nog 2x opnieuw geinstalleerd
-RAM: Ook met enkel reep 1 of 2 artifacts
-RAM: Zowel op 800mhz als op 1066mhz artifacts
-CPU Temp: Deze komt niet boven de 40-50 graden onder load
-PC meerdere malen grondig ontstoft, nogsteeds artifacts

Merkwaardig:
-Artifacts vinden meestal plaats wanneer m'n GPU de 100 graden nadert/bereikt
-Echter draait hij ook zo nu en dan artifacts-vrij op die temp
-Door (soms) meerdere malen te rebooten, de game opnieuw op te starten of the alt-tabben en weer terug te gaan in de game, wil het probleem nog wel eens verdwijnen, waarna ik gewoon probleemloos m'n pc kan gebruiken totdat ik weer reboot. 8)7

Als ik deze site als referentie gebruik, zou het probleem aan m'n video RAM liggen. Ik vermoed dat m'n kaart te warm wordt, en dan vooral het geheugen, waardoor ik deze artifacts krijg. Als ik de fanspeed omhoog gooi heb ik er bijna tot geen last van. Echter gebruik ik al anderhalf jaar de standaard Catalyst settings, en heb er nooit eerder last van gehad. Ik zou dus niet weten waarom ik nu ineens handmatig de fanspeed moet instellen. Stock zou de kaart zichzelf toch voldoende moeten kunnen koelen? :? De kaart is voor zover zichbaar ook stofvrij.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
laat eens een lucht compressor los op de koeler, je ziet het stof niet zitten, maar er zal een beste bak inzitten...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Test de 4870x2 anders eens op snelheden (core en mem) lager dan stock...Als er geen garantie meer op zit kan je de koeler eens remounten met verse koelpads/pasta.

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:58:
laat eens een lucht compressor los op de koeler, je ziet het stof niet zitten, maar er zal een beste bak inzitten...
Op die manier maak ik m'n pc altijd schoon: een zware compressor en dan door alle gaten en kieren het stof eruit blazen. ;)
fvdn77 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:01:
Test de 4870x2 anders eens op snelheden (core en mem) lager dan stock...Als er geen garantie meer op zit kan je de koeler eens remounten met verse koelpads/pasta.
Ik meteen eens testen of lagere clocks helpen! Ik heb nog 2 maanden garantie, dus die koeler laat ik er in deze situatie er nog even opzitten. :/

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
En hoe zit het bij applicaties die je videokaart zwaarder belasten, zoals 3DMark en FurMark? Krijg je dan ook artifacts? Als het daarbij ook voorkomt, is het gemakkelijker om het defect aan te tonen bij de winkel waar je hem gekocht hebt.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:15
Ik had exact hetzelfde probleem 'vroeger' met mijn Radeon X1950XT. Staat ook nog een topic van mij hier op tweakers.net... nooit echt een oplossing voor gevonden.
Kan inderdaad best dat het geheugen brak is.

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik de tempratuur wel erg hoog vind. heb je ze ook geoverclocked? die van mij deed dat ook als die op het randje van overclocken zat.

Verwijderd

Ik heb hier ook last van met mijn 4870x2 maar zoals je zelf ook al aangeeft heeft het te maken met de temperatuur van je videokaart. Niet zozeer de GPU maar meer richting het geheugen van de kaart. Is geen andere oplossing voor te vinden dan de kaart binnen de gewenste temperaturen te houden. of een andere koeler te kopen? Accellero Xtreme niet wat? Heb hem zelf ook besteld. Hoop dat die nog verkrijgbaar is.

• Feiko11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde videokaart. Furmark begon al na enkele seconden artifacts te vertonen. Nu is mijn probleem dat ik mijn kaart bij PC Megastore heb gekocht en die is een tijdje geleden failliet gegaan. Ik zit nog binnen de 2 jaar garantie maar weet niet of ik dit via Sapphire kan regelen, iemand hier ervaring mee?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
mail ze ne leg je verhaal uit, in theorie 'moeten' ze je gewoon garantie verlenen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 20:53
Haal je kaart er eens uit en gebruik dan eens de luchtcompressor ;)
YouTube: (HD) ATi 4870 X2 - Cleaning the Dust with an air compressor
Bij diegene heeft het iig geholpen, en zo te zien is het een echte stofvanger :P
Verder een screenshot van het "sensors" tabblad van GPU-Z hier posten van een load(kombustor/furmark) en idle situatie kan ons meer inzicht geven.

[ Voor 21% gewijzigd door Willie Billie op 20-10-2010 15:31 ]

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Verwijderd

Oh jee, ik heb geloof ik hetzelfde probleem.
Dezelfde vierkante blokjes en dan een BSOD (hoeft niet) met de melding;
atikmpag.sys. Volgens mij is mijn kaart dood.
De temps zijn nog wel oke, zo rond de 90 graden, net als de afgelopen twee jaar.
Natuurlijk is de kaart nu 26 mnd oud.
Wat een moment om nu te overlijden, meer dan 2 jaar na de garantie, en het
duurt nog even voor de nieuwe high-end kaarten uitkomen.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik en een vriend hebben exact hetzelfde probleem gehad. Wij hebben de kaarten opengeschroeft, de boel schoongemaakt en daarna werkten de kaarten weer prima.

Vooral tussen de ribben van de heatsink die het dichtsts bij de fan zit, zat een enorme ophoping van stof, die je er met een compressor niet uitkrijgt (geprobeerd). Ook hebben we de koelpasta, die naar onze mening veel te dik was, vervangen door arctic silver 5 en zalman grease (ZM-STG1). De temperaturen zijn nog nooit zo laag geweest. Op 40% fanspeed komen de kaarten stressed niet meer boven de 80 graden uit, ook niet na langdurig gamen met beide cores tussen de 80-100% load. Met 40% fanspeed komen de kaarten idle niet meer boven de 45 graden.

De coretemperatuur is niet het enige wat van belang is, probeer de temperaturen eens uit te lezen met gpu-z of met atitray tools. Met atitray-tools kun je mooie grafiekjes maken van alle temperatuursensoren op de kaart.
Pagina: 1