Memory settings ook zinvol bij geen overlock?

Pagina: 1
Acties:

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat ik me dus al tijden afvraag, is het zinvol om aan de memory settings/latency(?) te zitten via bios als je een superdegelijke systeem hebt waarbij het gehele overclock je gestolen kan worden. Ik heb een Q6600 systeem, ondertussen dik 3 jaar oud maar gaat nog als een speer te werk (video editing / photoshop), nog nooit overgelockt en ook niet van plan alleen vind ik pc op werk soms sneller aanvoelen (AMD X2 6000+ 3,0ghz). En dan vooral met simpele dingen zoals opstarten/sluiten van winamp

Mocht ik verkeerde termen hebben gebruikt, ik bedoel het volgende (en dan meest rechter kolom)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v329/MrBean_PM/Reviews/Abit/F_I90HD/Results/MemoryWriteSPD.jpg

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

SYQ schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:26:
alleen vind ik pc op werk soms sneller aanvoelen (AMD X2 6000+ 3,0ghz). En dan vooral met simpele dingen zoals opstarten/sluiten van winamp
Dat zou ik eerder aan een tragere/gefragmenteerde harde schijf wijten, of misschien staan er op de ene pc meer mp3's dan op de andere.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mem settings zijn gerommel in de marge, zeker bij 'simpele' dingen die je noemt.

Voorzover opstarten hardwarematig bepaald wordt, is de latency van je harde schijf vooral bepalend, vandaar dat SSDs zoveel uitmaken. Maar harde schijven worden niet zomaar trager (fragmentatie treedt wel op bij NTFS, maar de impact dat je bij FAT had is echt niet meer aanwezig). De verandering moet je vooral in de software zoeken. Ofwel draai je meer meuk op de achtergrond waardoor je geheugen simpelweg vol raakt, danwel zit meuk op de achtergrond ook de HDD bezet te houden waardoor het opstarten langer start.

Bottom line: als je PC over tijd trager wordt, kijk niet naar hardware maar naar software. Gooi alles eruit wat niet strict noodzakelijk is en check voor malware en voor kansloze "snelstarter" TSRs van apps (MS Office, Openoffice, Acrobat, Quicktime en zo nog een paar...).

Overweeg een herinstallatie als het sterk vervuild is, of als je in de registry duiken om HKCU/HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run uit te mesten eng vindt.

Oslik blyat! Oslik!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gister geen mogelijkheid gehad om te reageren

Ok helemaal duidelijk, dan is het gewoon de feeling die ik heb denk ik. Omdat ik thuis 8gb werkgeheugen erin heb zitten en alles gewoon factory default is (bios) dacht ik misschien toch een keertje naar kijken cq vragen. Uiteindelijk ben ik er dik tevreden over, en zal ie nog zeker 2 jaar meekunnen. Enige mogelijke upgrade in de toekomst zou bv een SSD schijf worden voor mijn Windows partitie.

Nu ik eraan moet denken, ik heb al mijn muziek op een ander schijf en vaak heb ik dat de HD moet opspinnen als ik hem wil benaderen na een lange tijd. Zo ook schijf van 1tb waar mijn downloads opstaan.

OS is redelijk vers, en ik sloop alle onnodige troep uit mijn opstart die achteraf zijn geinstalleerd door thirdparty apps. Dus dat zit wel goed :)