Toon posts:

SOIC8 programmeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een project en moet eenmalig 5 attiny85'jes in SOIC8 package programmeren. Ik heb de schakeling al op een breadboard opgebouwd en de code werkt 100%. Anyweg de uiteindelijk PCB moet zo klein mogelijk zijn, ik had zo 10x10mm in gedachten. Normaal gesproken zou ik er een ISP header of pinnen bij plaatsen maar daar is helaas geen ruimte voor. Nou zit ik dus met een probleem want ik kan die chips niet programmeren. Ik heb al gekeken naar een DIL8 naar SOIC8 socket maar die beginnen bij de 90 euro en dat vindt ik voor eenmalig gebruik iets te duur.

Ik zat te denken om eenmalig een kleine header PCB te etsen en dan (niet solderen) nauwkeurig die chips op te plaatsen. Het probleem is dat wel dat als de chips tijdens het programmeren verschuiven dat ik de kans loop dat er kortsluiting ontstaat en dat de programmer doorbrandt. Hierdoor wil ik dit echt als laatste keus achter de hand houden maar weet iemand misschien nog andere oplossingen? Misschien goedkopere sockets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan kleine pads op je pcb voorzien (evt op de achterzijde indien je tweelagig werkt) waartegen je met veercontactjes je pinnen om te programmmeren contect maakt.
Desnoods kost je dat 1 extra pcbtje om de overgang te maken tussen je programmer kabel en de veercontactjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Apart bordje maken waar je de SO8 op kunt drukken (gewoon los aandrukken) om hem te programmeren?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53

DaWaN

'r you wicked ??

Misschien kun je van een oud mobo een stuk SD-RAM slot halen en dan kleine pads op de rand van het PCB plaatsen, daar kun je dan vervolgens het oude SD-RAM slot overheen schuiven en programmeren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik denk dat een bed-of-nails-aanpak goed moet werken. Een alternatief is een sortta 'clip' die je op de chip klemt, met contactjes aan beide kanten van het bekje die contact maken met de draadjes. Kan je ws ook zelf maken met een wasknijper ofzo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedacht me net iets. Wat ik ga doen is de PCB's met een stukje afbreekbaare (zaagbare) ISP header maken. De uiteindelijk PCB is 2 zijdig en de pitch is te klein dus dat kan ik nooit hier thuis maken, moet naar de Chinezen. Die stellen weer een minimum aan hun order waar ik met 5x 10x10 mm niet aan kom maar ik moet wel betalen voor dat minimum. Als ik er al voor betaal waarom maak ik er dan geen gebruik van? :)

Probleem opgelost zo denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 21:28
je kan ook eens bij voti.nl kijken.
die levert een 8 pin SOIC-naar-DIP printje voor 1 euro.
daar komen dan nog wel de verzend- en handling kosten overheen.
zeer goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bigall007 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 22:30:
je kan ook eens bij voti.nl kijken.
die levert een 8 pin SOIC-naar-DIP printje voor 1 euro.
daar komen dan nog wel de verzend- en handling kosten overheen.
zeer goede ervaringen mee.
Ja ik ken voti, bestel regelmatig bij hem. Allen vindt ik jammer dat zijn assortiment (denk dat er al jaren niks is veranderd) zo beperkt is. Die header PCB kan ik zelf ook wel maken, dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:44

Rmg

kan je niet gewoon een soic8 test clip nemen als deze. http://search.digikey.com...?Detail&name=923655-08-ND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Digikey is nogal duur met verzend kosten. Heb even bij farnell gekeken en daar kosten ze 20 euro, dat is wat redelijker.

Maar tijdens mijn zoek actie heb ik nog iets anders gevonden. Een goedkope socket.
http://nl.farnell.com/3m/...ssell=true&in_merch=true&

20 euro is precies goed. :)

Sidenote. Ik zie steeds vaker de raarste dingen met de raarste prijzen. Zoals deze header. 4 euro voor dat?! En hij heeft nog een rare pin configuratie ook!! Het lijkt alsof het tegenwoordig vraag maar raak is in electronica land.

http://nl.farnell.com/rot...ssell=true&in_merch=true&

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:39

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het heeft even wat zoeken gekost, maar ik wist zeker dat ik het ooit eens had gezien:
http://www.circuitsonline...w/message/1076377#1076377 daar heeft iemand een opzet clip gemaakt van een printje en pinheaders.
Pagina: 1