Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148460

Topicstarter
Kenners,

Ik heb hier in Den Haag een 120 mbps-verbinding (Ziggo Alles-in-1 extra). Met mijn 2130n router heb ik bekabeld een perfecte verbinding van rond de 119 mbps. Alleen blijft de verbindingssnelheid draadloos een beetje achter, ik kom niet hoger dan 44 mbps. Ik heb wat research gedaan en ik heb begrepen dat ik zeker wel rond de 80 mbps zou moeten kunnen halen, maar hoe krijg ik dit voor elkaar? De uploadsnelheid (10 mbps) haal ik zonder problemen.

Draytek router instellingen:
Mixed 11g+11n
Channel 8 (andere kanalen verbeteren snelheid niet)
WPA2 / AES

In Win7 staat bij de status van draadloze netwerken een snelheid van 150 mbps, dat lijkt me dus ook ok.

Ik heb 2 laptops, allebei halen ze een snelheid van ongeveer 44 mbps. Wanneer ik de speedtest op beide laptops gelijktijdig doe, zakken de snelheiden op beide laptops naar ongeveer 25 mbps per laptop.

Alvast bedankt voor het meedenken, alle tips zijn welkom ;)
Danny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 12:43
Hebben je laptops zelf beiden de mogelijkheid voor WiFi N? Dan zou ik, indien mogelijk en je geen andere WiFi G apparaten hebt, de router vastzetten op N, niet op mixed.

Bij Mixed kunnen G apparaten ook contact maken met je WiFi netwerk, maar zodra zo'n apparaat zich aanmeldt op het netwerk, zal je WiFi terugschakelen naar G snelheden.

Je moet in ieder geval eigenlijk altijd wel rekening houden met wat snelheidsverlies ten opzichte van bedraad. maar dit is te veel.

[ Voor 39% gewijzigd door DivxLover op 03-08-2010 12:28 ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148051

Heb je deze topic al gelezen? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1385064/15//draytek%2C2130

Daar staat op de laatste pagina's iets over connection drops bij ziggo netwerken. Misschien is dat de reden dat je niet boven die snelheid komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DivxLover schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:26:
Hebben je laptops zelf beiden de mogelijkheid voor WiFi N? Dan zou ik, indien mogelijk en je geen andere WiFi G apparaten hebt, de router vastzetten op N, niet op mixed.

Bij Mixed kunnen G apparaten ook contact maken met je WiFi netwerk, maar zodra zo'n apparaat zich aanmeldt op het netwerk, zal je WiFi terugschakelen naar G snelheden.

Je moet in ieder geval eigenlijk altijd wel rekening houden met wat snelheidsverlies ten opzichte van bedraad. maar dit is te veel.
Bedankt voor de tip. Ik heb de router op alleen N ingesteld en de laatste netwerkdriver voor mijn laptop geinstalleerd. Verder heb ik al mijn andere apparaten uitgezet en toen ik weer een speedtest deed, was er niets veranderd. De snelheid was wederom rond de 44 mbps.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 12:43
Anoniem: 148051 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 13:01:
Heb je deze topic al gelezen? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1385064/15//draytek%2C2130

Daar staat op de laatste pagina's iets over connection drops bij ziggo netwerken. Misschien is dat de reden dat je niet boven die snelheid komt. :)
Lijkt me niet dat je dan een verschil tussen bedraad en WiFi zou zien....

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DivxLover schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 13:08:
[...]

Lijkt me niet dat je dan een verschil tussen bedraad en WiFi zou zien....
Dan zou ik idd ook bedraad geen 119 mbps halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148051

Die had ik even gemist bij het lezen 8)7 8) .

Deze al doorlopen? klik http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-basics/30664-5-ways-to-fix-slow-80211n-speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
DivxLover schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:26:
Alleen als de G clients actief bezig zijn.
Anoniem: 148460 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:21:
In Win7 staat bij de status van draadloze netwerken een snelheid van 150 mbps, dat lijkt me dus ook ok.
Dat is de verbindingssnelheid en niet je doorvoersnelheid, die is pakweg maximaal theoretisch de helft ~75Mbps. Dus dan is 44Mbps nog niet eens zo slecht. Je router kan daarentegen wel geschikte wireless adapters laten verbinden op 300Mbps, maar of jouw laptops zo'n wireless netwerkkaartjes hebben moet je natuurlijk even na gaan.
Zoals het er nu uitziet gebruiken ze maar 1 stream (van de 2 die je router kan gebruiken) of staat fat channel/channel bonding/40MHz channels niet goed ingesteld. Waarschijnlijk zijn het intel wifi kaartjes dus dan bij de eigenschappen-advanced:
Channel Width (beide frequentiebanden): AUTO
Fat Channel intolerant: Disabled

Sowieso laatste drivers voor je wifi kaartjes installeren

[ Voor 9% gewijzigd door Nivk op 03-08-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nivk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:08:
[...]

Alleen als de G clients actief bezig zijn.

[...]

Dat is de verbindingssnelheid en niet je doorvoersnelheid, die is pakweg maximaal theoretisch de helft ~75Mbps. Dus dan is 44Mbps nog niet eens zo slecht. Je router kan daarentegen wel geschikte wireless adapters laten verbinden op 300Mbps, maar of jouw laptops zo'n wireless netwerkkaartjes hebben moet je natuurlijk even na gaan.
Zoals het er nu uitziet gebruiken ze maar 1 stream (van de 2 die je router kan gebruiken) of staat fat channel/channel bonding/40MHz channels niet goed ingesteld. Waarschijnlijk zijn het intel wifi kaartjes dus dan bij de eigenschappen-advanced:
Channel Width (beide frequentiebanden): AUTO
Fat Channel intolerant: Disabled

Sowieso laatste drivers voor je wifi kaartjes installeren
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb twee laptops, bijna van hetzelfde type. De ene geeft 150 Mbps aan en de ander 300 Mbps. Beide laptops halen dezelfde snelheid, niet meer dan 44 Mbps. Ik heb de door jou opgegeven geavanceerde instellingen gezocht maar kon deze niet vinden. Het zijn nieuwe laptops ik ben ervan overtuigd dat ze makkelijk rond de 80 Mbps draadloos moeten kunnen halen.
De laptops zijn van Acer, de types zijn Aspire 5738Z en 5740. Kan je me vertellen of ik daar nog instellingen van aan kan passen zodat mijn wifi snelheid hoger wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb vandaag de router gereboot en teruggezet naar fabrieksinstellingen in de hoop dat er een instelling gereset zou worden die ik over het hoofd had gezien. Helaas, ook dit hielp niet. Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan het niet uitstaan, ik snap niet waarom mijn N-verbinding niet hoger komt dat 44 Mbps. Vandaag de router of drie verschillende plekken in de woonkamer neergezet, mogelijk had de TV invloed op het signaal. Dit leverde geen betere verbinding op. Ook heb ik de verbinding getest met de beveiliging helemaal uit, ook dit hielp niet.

Wie kan me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het volgende is me inmiddels duidelijk geworden:

Van een bedrade laptop naar een onbedrade laptop gaat hier met 80 Mbps en van internet naar de onbedrade laptop gaat niet sneller dan 40 Mbps. Dit terwijl van internet naar de bedrade laptop met de (bijna) volle 120 Mbps gaat.

Laptop naar laptop is gemeten door Windows 7, die geeft een verbindingssnelheid aan van 10 MB (= 80 Mbps) en de snelheid van internet naar onbedrade laptop wordt aangegeven door http://speedtest.ziggo.nl/

Hoe kan dit? Waarom is de verbinding vanaf internet langzamer als binnen het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helemaal niemand in de buurt die hier iets over kan zeggen of mijn probleem herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels is er een hoop gebeurt. Mijn router heb ik teruggestuurd naar Netwerkshop, die heeft hem doorgestuurd naar Draytek. Daar heeft hij bijna twee maanden gelegen waarna ik uiteindelijk een nieuwe kreeg. Althans, dat werd mij gezegd. Toen ik de router opgestuurd had gekregen bleken de problemen nog steeds te bestaan.

Dit is nogmaals het probleem van de Vigor 2130n:
Met deze router moet in praktijk een snelheid van 80 Mbps gehaald kunnen worden, een snelheid die door veel eigenaren van dit type router gehaald wordt. Ik haalde een maximale snelheid van 40 Mbps. Buiten het feit dat de draadloze verbinding van de router erg traag was, bleek de router problemen te hebben met het downloaden via wifi. Bijvoorbeeld, na het intikken van een URL werd er verbinding gezocht maar kon de pagina niet worden geladen. Pas nadat het downloaden van de pagina werd onderbroken en de pagina werd ververst lukt het de router pas om de pagina binnen te krijgen. Dit probleem deed zich niet alleen voor bij het laden van webpagina’s maar bij alle downloadtaken.

In de maanden dat mijn router vervangen werd heb ik een router geleend van een vriend. Dit betrof een oude draadoze Linksys router. Hoewel de snelheid van deze router een stuk lager lag, haalde ik wel de maximale wifi-snelheid die in de praktijk gehaald moet worden. Ook, en dat blijft het meest irritante probleem, was de verbinding met deze router perfect en hoefde er niet eerst een download onderbroken en ververst te worden, voordat er met downloaden werd begonnen. Ik had dus totaal geen problemen met deze oude router.

Hoe kan het dat mijn eerste router dezelfde problemen heeft als een nieuwe router. Het lijkt er dan op dat, of het probleem bij mij thuis zit (storingen in het signaal), of dat de Vigor 2130n een probleemapparaat is en gewoon een slechte verbinding heeft. Ik heb al meerdere routers gehad en nooit last gehad van storingen dus is er misschien dat toch wat met de Vigor 2130n aan de hand wat Draytek niet druft te vertellen?

Wie heeft hier ervaringen mee?

Met de groeten,
Danny.
Pagina: 1