Compatibiliteit Asus M2A-VM HDMI met AMD Phenom X4

Pagina: 1
Acties:

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Topicstarter
Allen,

Inleiding

Ik heb al tijden superstabiel een Asus M2A-VM HDMI mobo + AMD athlon processor draaien. Dit is onderdeel van een server die 24/7 aanstaat
Nu heb ik als upgrade een Phenom X4 gekocht. Om specifiek te zijn de hd985zxaj4bgh met een TDP van 125W
Bios van de M2A is ge-updated naar nieuwste versie

Probleem

Booten gaat soms heel lastig, aantal keer gehad dat de machine een zwart schem bleef geven, en dat niks anders hielp dan een CMOS reset
Voeding is al vervangen door een iets sterker exemplaar, hielp niet. Windows 7 is ook al een keer met een serious error gecrashed.

Vraagstelling

Is mijn Mobo compatibel met mijn Phenom X4 processor?
Als ik hier kijk, dan staat de processor wel bij de supported processoren, maar dit is het M2A-VM mobo (zonder HDMI)
Als ik hier kijk dan staat de processor er niet tussen, maar:
  • Er staan wel andere processoren met een TDP van 125 Watt tussen
  • Wat is nu in hemelsnaam het verschil qua processorondersteuning tussen het gewone VM en het VM-HDMI moederbord (zelfde chipset enzo)
Ik heb dus al een behoorlijke bult uitzoekwerk gedaan, maar ik kan nog steeds niet met zekerheid concluderen of mijn nieuwe Phenom X4 compatibel is met mijn mobo. Als dat namelijk wel zo is, dan ga ik de voeding, of het mobo zelf verdenken, maar nu weet ik nog niet waar ik moet zoeken.

Hulp wordt gewaardeerd, uiteraard kan ik toeliching / aanvullingen geven O+

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
Heb je na het flashen je BIOS gereset?
Probeer de HyperTransport bus, VCore, en Geheugensnelheid eens wat lager te zetten.

Misschien is je bord gewoon simpelweg kaduuk... Kan gebeuren natuurlijk...

Even niets...

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:47:
Heb je na het flashen je BIOS gereset?
Probeer de HyperTransport bus, VCore, en Geheugensnelheid eens wat lager te zetten.

Misschien is je bord gewoon simpelweg kaduuk... Kan gebeuren natuurlijk...
Bios is gereset na flashen.
Ik kan natuurlijk de HT VC en geheugen mee gaan rommelen, maar ik had een server die heel stabiel was, en hij is het nu niet. Nu wil ik eerst weten of de zooi domweg compatible met elkaar is. Als dat antwoord " nee" is, ga ik nieuwe (2e hands) dingen kopen. Als het "ja" is, dan pas ga ik verder rommelen om het stabiel te krijgen.

Ik wil niet met veel rommelen er alsnog achter komen dat het niet stabiel te krijgen is, omdat de boel domweg niet compatibel is.

Ook kan ik er denk ik op deze manier achter komen of het bord kaduuk is of niet. Is namelijk ook wel handig als ik exact hetzelfde bord weer ga kopen.....

Dank voor je reactie iig :)

• FireDrunk
Als je (na zelf zoeken) niet echt duidelijkheid kan vinden OF het wel compatible is, zou ik juist testen of je het zelf compatible kan maken (door lagere HT, VCore, of Geheugenclock), dat scheelt weer geld om nieuw spul te kopen ;)

Ik heb heel hard gezocht, maar kan ook echt geen verschil vinden tussen de moederborden, anders dan de HDMI poort. De CPU zou dus gewoon compatible moeten zijn. Weet je zeker dat de CPU goed is?

[ Voor 30% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2010 12:03 ]

Even niets...

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:56:
Als je (na zelf zoeken) niet echt duidelijkheid kan vinden OF het wel compatible is, zou ik juist testen of je het zelf compatible kan maken (door lagere HT, VCore, of Geheugenclock), dat scheelt weer geld om nieuw spul te kopen ;)

Ik heb heel hard gezocht, maar kan ook echt geen verschil vinden tussen de moederborden, anders dan de HDMI poort. De CPU zou dus gewoon compatible moeten zijn. Weet je zeker dat de CPU goed is?
Whehe, het is voor mij net wat andere prioriteiten. Ter aanvulling / achtergrondverhaaltje.

De server staat zeer slecht bereikbaar in mijn kruipruimte. Ik kan er dus niet makkelijk bijkomen. Ik beheer het ding door het scherm van die machine over te nemen (radmin) op mijn gewone computer. Voor windows is dat geen probleem, maar met dit soort zaken ben ik een half uur bezig, voordat ik de computer uit de kruipruimte heb getrokken, en er aan kan zitten schroeven / testen.

Ook is stabiliteit iets, wat je niet in 5 minuten getest hebt. Ik heb de machine 3 dagen op mijn studeerkamer gehad, om te prutsen, deed ie het goed, en toen ik hem weer in de kruipruimte stopte, was het weer hommeles :(

Ook lig ik op dit moment niet wakker als ik een nieuw Mobo zou moeten kopen. Voordat ik dat echter doe, wil ik zeker weten dat het niet aan het mobo ligt, of aan de processor, of aan het geheugen, of.......

Daarom wil ik dus (met tweakers.net) uit proberen te vinden of de boel compatibel is of niet.
Ik waardeer het ten zeerste dat je met me mee denkt, en oplossingen aandraagt, maar op dit moment wil ik dus primair weten of de boel compatible is.

( En ja, mijn kruimruimte is droog :P )

• FireDrunk
Uhm, word dat ding niet gewoon te warm in je kruipruimte? 125W is veel hoor... Die krengen worden verrekte warm als je ze belast...

Even niets...

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:17:
Uhm, word dat ding niet gewoon te warm in je kruipruimte? 125W is veel hoor... Die krengen worden verrekte warm als je ze belast...
Nope, heb de temperaturen in de gaten gehouden tijdens een stresstest, en was ok. Bovendien is mijn kruipruimte redelijk koel, en zit er een oversized koeler op het ding

• FireDrunk
Size doesn't matter... Ik ken hele grote koelers die prut koelen...

Wat zijn je temps load/idle?

Even niets...

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
FireDrunk, ik waardeer zeker je input, maar je bent nu vragen aan het stellen, die geen route zijn naar de oplossing van mijn probleem. Niet lullig bedoeld, maar ik kan zelf wel inschatten of ik te hoge temperaturen tegenkom of niet. Zelfs al zou ik te hoge temperaturen hebben, en zou daardoor mijn systeem instabiel zijn, dan wil ik primair nu nog steeds eerst weten of de boel compatible is of niet...... Als dat namelijk niet het geval is, dan ga ik sowieso of de processor of het moederbord veranderen.....

(ik draai nu tijdelijk met de oude processor weer, en ik kan je dus eerlijk niet vertellen wat de temperaturen zijn, anders had ik het nog wel gedaan ook.)

Verwijderd

Als je wilt dat we je helpen, dienen we ook vragen te stellen. Zonder de nodige info kunnen wij ook heel erg weinig doen voor je.

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-02 15:35
ik heb even voor je op de Asus website gekeken nee de cpu is niet compatible.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=DkEhMfgo4ExcGXpn

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:24:
Als je wilt dat we je helpen, dienen we ook vragen te stellen. Zonder de nodige info kunnen wij ook heel erg weinig doen voor je.
Beste KeDeShCh, ik denk juist dat alle benodigde info er is, en ik de boel niet wil laten onsporen door het topic allerlei kanten op te laten gaan. Als ik problemen heb met mijn auto, is het toch ook geen vraag of ik een fiets heb, zodat ik de auto niet hoef te gebruiken?

Ik waardeer echt de input ook wel, vandaar dat ik zelfs nog antwoord gegeven heb op de vraag over de temperaturen.

Heb je ook nog constructieve opmerkingen toe te voegen?

Nogmaals, ik ben specifiek op zoek naar de vraag of mijn moederbord compatibel is met die processor die ik gekocht heb, en ik kan dat niet goed op google vinden, of wat qua processorondersteuning het verschil is tussen de gewone M2A-VM en diegene met HDMI.....

Is de Asus M2A-VM HDMI compatibel met de Phenom X4 HD985ZXAJ4BGH ?

Verwijderd

Het is ook niet mijn bedoeling om de "boel" te laten ontsporen. Als alle info er zou zijn, zou er niet om gevraagd worden, mijn inziens dan. Dus die auto > fiets opmerking is er 1 van het type "kant noch wal rakend".
Op de vraag of ik nog constructie opmerkingen toe te voegen heb? Ja, die heb ik. Zoek voordat je iets gaat upgraden uit of het wel gaat werken, niet erna, dat is niet slim.
Deze vraag had je zelf kunnen beantwoorden door gewoon de QVL lijst erbij te zoeken van je mobo, dat is niet iets wat wij voor je hoeven te doen, zo moeilijk is dat niet. Een beetje Tweaker had dat als eerste gedaan en daaruit zijn conclusie getrokken. Niet op de lijst? Dan niet compatible. How hard can it be?

• FireDrunk
Zoals mijn 1e (of misschien 2e) post al zei, er zou technisch geen reden mogen zijn dat de CPU niet werkt, anders dan dat het moederbord of de CPU kapot is. Dat het niet op de lijst staat is vreemd, maar de HDMI en de non-HDMI versie zijn technisch _exact_ hetzelfde, dus zou het gewoon moeten werken.

Dan rest dus het enige: Weet je zeker dat de cpu niet kapot is?

Even niets...

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
danield schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:35:
ik heb even voor je op de Asus website gekeken nee de cpu is niet compatible.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=DkEhMfgo4ExcGXpn
danield, dank voor het kijken.

Als je echter bij de M2A-VM zonder HDMI kijkt bij de supported CPU list dan zie je dat mijn processor ook niet ondersteund wordt. Dat is weer exact in tegenspraak met de deze link die ik eerder gaf

Sterker nog, als je de 2 processoren gaat bekijken op CPU info dan zie ik alleen verschil in TDP

http://www.cpu-world.com/...GH%20(HD985ZXAGHBOX).html

http://www.cpu-world.com/...%20-%20HD9850WCJ4BGH.html

En als het verschil dan alleen de TDP is, waarom ondersteunt de M2A-VM dan wel andere processoren met een TDP van 125 Watt?

• FireDrunk
Uh, het verschil is Black Edition? Unlocked Multiplier?

Even niets...

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:41:
Het is ook niet mijn bedoeling om de "boel" te laten ontsporen. Als alle info er zou zijn, zou er niet om gevraagd worden, mijn inziens dan. Dus die auto > fiets opmerking is er 1 van het type "kant noch wal rakend".
Ik vond jouw eerste post kant nog wal rakend, dus zullen we zegggen dat we daarover van mening verschillen?
Op de vraag of ik nog constructie opmerkingen toe te voegen heb? Ja, die heb ik. Zoek voordat je iets gaat upgraden uit of het wel gaat werken, niet erna, dat is niet slim.
Deze vraag had je zelf kunnen beantwoorden door gewoon de QVL lijst erbij te zoeken van je mobo, dat is niet iets wat wij voor je hoeven te doen, zo moeilijk is dat niet. Een beetje Tweaker had dat als eerste gedaan en daaruit zijn conclusie getrokken. Niet op de lijst? Dan niet compatible. How hard can it be?
Fair punt. (En dat meen ik oprecht. :) )

Ik had op de QVL gekeken, maar ik heb met mijn duffe hoofd (ja, dat is dom, en dat zal ik ook ruiterlijk toegeven) een processor met het verkeerde typenummer gekocht. Aangezien ik wel uitgezocht had dat mijn Mobo processoren met een TPD van 125 Wat aankon, heb ik deze er gewoon ingestopt. Nu is het systeem instabiel, en ben ik wezen zoeken. Reden is namelijk dat als een processor op de QVL staat, ie 100% zeker weten wel compatible is.
Als deze er niet op staat, heb je echter kans dat de boel wel gewoon compatible is, en dat de fabrikant gewoon lui is met het updaten van de QVL. Dat heb ik in het verleden vaak genoeg gezien bij asus. Als de boel wel compatible is, dan moet ik ergens anders zoeken naar de hickups...

Ik heb daarom flink lopen zoeken, en heb geen nog steeds geen eenduidig antwoord gekregen of de boel nou wel of niet compatible is....
FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:47:
Dat het niet op de lijst staat is vreemd, maar de HDMI en de non-HDMI versie zijn technisch _exact_ hetzelfde, dus zou het gewoon moeten werken.
Dank, dan ben ik daar tenminste niet gek in. Dan blijft dus wel mijn vraag in de eerste post staan, waarom staat de processor bij CPUlist.com wel als supported door de non-HDMI en niet bij de HDMI.....?
Dan rest dus het enige: Weet je zeker dat de cpu niet kapot is?
Nee, dat weet ik absoluut niet zeker, maar dat is zo moeilijk te testen, als je Mobo niet compatibel is met je CPU. Hickups kunnen dan makkelijk komen door deze non-compatibiliteit....

En ja, het systeem heeft gewerkt met deze CPU erin, en ja, ik heb prime gedraaid voor een tijd, en ja, ik heb met een bootable CD een nacht memtest laten lopen....
FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:52:
Uh, het verschil is Black Edition? Unlocked Multiplier?
Wat is het technische verschil, behalve de unlocked MP? (wat niet van belang is voor het bios als je niet gaat overclocken)

Ok, en als ik het ding op default stocks heb lopen, dan ziet mijn BIOS toch geen verschil met die andere, die wel compatible is.... 8)7 8)7 ?

Ik snap dat als er andere instuctiesets ingebakken zitten oid, dat er dan sprake van kan zijn, dat het mobo de proc niet kent, maar waar gaat het hier dan in hemelsnaam fout?....

[ Voor 10% gewijzigd door Sparhawk op 03-08-2010 15:02 ]

• FireDrunk
Als je ipv alles op auto, alles hard instelt in je BIOS (op de standaard waarden) werkt het dan?
Wat is het technische verschil, behalve de unlocked MP? (wat niet van belang is voor het bios als je niet gaat overclocken)

Ok, en als ik het ding op default stocks heb lopen, dan ziet mijn BIOS toch geen verschil met die andere, die wel compatible is.... 8)7 8)7 ?

Ik snap dat als er andere instuctiesets ingebakken zitten oid, dat er dan sprake van kan zijn, dat het mobo de proc niet kent, maar waar gaat het hier dan in hemelsnaam fout?....
offtopic:
Andere MicroCode: http://en.wikipedia.org/wiki/Microcode

ontopic:
Technisch in principe niets, maar je weet nooit hoe je moederbord er op reageert... Een BIOS kan soms vreemde sprongen maken.

BTW, je mag je CPU naar mij opsturen hoor, dan test ik hem wel voor je... :)

Na nog wat gezocht te hebben op google en stuff, zie ik dat er echt meer mensen in de wereld een 9850 op een M2A-VM HDMI hebben geprikt, en dat hij gewoon werkt.

Mij guess: Er is iets kaduuk.

[ Voor 100% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2010 15:16 ]

Even niets...

Verwijderd

[quote]Sparhawk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:58:
[...]

Ik vond jouw eerste post kant nog wal rakend, dus zullen we zegggen dat we daarover van mening verschillen?

Volgens het beleid moet je eerst zelf dingen uitzoeken, de aangewezen bron is dan de site waar het mobo vandaan komt. Dus geen verschil van mening, lijkt mij.

[...]

Fair punt. (En dat meen ik oprecht. :) )

Ik had op de QVL gekeken, maar ik heb met mijn duffe hoofd (ja, dat is dom, en dat zal ik ook ruiterlijk toegeven) een processor met het verkeerde typenummer gekocht. Aangezien ik wel uitgezocht had dat mijn Mobo processoren met een TPD van 125 Wat aankon, heb ik deze er gewoon ingestopt. Nu is het systeem instabiel, en ben ik wezen zoeken. Reden is namelijk dat als een processor op de QVL staat, ie 100% zeker weten wel compatible is.
Als deze er niet op staat, heb je echter kans dat de boel wel gewoon compatible is, en dat de fabrikant gewoon lui is met het updaten van de QVL. Dat heb ik in het verleden vaak genoeg gezien bij asus. Als de boel wel compatible is, dan moet ik ergens anders zoeken naar de hickups...

Ik heb daarom flink lopen zoeken, en heb geen nog steeds geen eenduidig antwoord gekregen of de boel nou wel of niet compatible is....

Mensen maken fouten, voor mij geldt dat net zo hard als voor iedereen. Vind het wel eerlijk dat je het ook toegeeft, dat doen mensen zelden. Toch hou ik het liefst de site van de fabrikant aan, maar dat is mijn mening.
[...]

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:05:
Als je ipv alles op auto, alles hard instelt in je BIOS (op de standaard waarden) werkt het dan?
Geen idee, ik zit nu op mijn werk, en ik heb vanavond denk ik geen tijd om dat te testen. Wil het nog wel proberen.
[...]
offtopic:
Andere MicroCode: http://en.wikipedia.org/wiki/Microcode
Tnx, die kende ik niet. FF lezen
ontopic:
Technisch in principe niets, maar je weet nooit hoe je moederbord er op reageert... Een BIOS kan soms vreemde sprongen maken.

BTW, je mag je CPU naar mij opsturen hoor, dan test ik hem wel voor je... :)
Pas op, voor je het weet vertrouw ik je en heb je een pakketje op de stoep liggen :P
Na nog wat gezocht te hebben op google en stuff, zie ik dat er echt meer mensen in de wereld een 9850 op een M2A-VM HDMI hebben geprikt, en dat hij gewoon werkt.

Mij guess: Er is iets kaduuk.
hmmmm... niet leuk.... Iig dank voor het googlen.... To be continued...
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:19:
Mensen maken fouten, voor mij geldt dat net zo hard als voor iedereen. Vind het wel eerlijk dat je het ook toegeeft, dat doen mensen zelden. Toch hou ik het liefst de site van de fabrikant aan, maar dat is mijn mening.
[...]
Whehe, achteraf had ik dat ook veel liever gedaan. Nu zit ik echter met een Mobo + Proc die fysiek passen, en die ook samen gewerkt hebben, en wil ik alleen maar weten of ze compatibel met elkaar zijn......

[ Voor 19% gewijzigd door Sparhawk op 03-08-2010 15:34 ]

• FireDrunk
Sparhawk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @
Pas op, voor je het weet vertrouw ik je en heb je een pakketje op de stoep liggen :P
Was geen grapje hoor...

Even niets...

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-02 15:35
Je kunt ook als je een beetje lef hebt, met bijv. MMTOOL de microcode van de cpu toevoegen in een bios file.

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

• FireDrunk
Maar de CPU word herkend, dus hij bevat de microcode wel, alleen werkt het niet stabiel...

Even niets...

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-02 09:59
Wat ik hier en daar lees is dat mensen lukt om phenom II processoren te gebruiken op dit bord (zonder de nieuwe beta bios), door in de bios cool n quit uit te zetten en cpu modus op "unganged" te zetten. Hoewel jouw processor een phenom (1) is en waarschijnlijk niet relevant, kan je misschien dat proberen.

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Weet ik, dank daarvoor, dat houd ik even in het achterhoofd mocht het nodig zijn :)
Gigapower schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:26:
Wat ik hier en daar lees is dat mensen lukt om phenom II processoren te gebruiken op dit bord (zonder de nieuwe beta bios), door in de bios cool n quit uit te zetten en cpu modus op "unganged" te zetten. Hoewel jouw processor een phenom (1) is en waarschijnlijk niet relevant, kan je misschien dat proberen.
Dank voor de tip, gaan we dat iig ook even meenemen. Ik kom de komende dagen helaas niet toe aan het posten van statusupdates, ben op dit moment te druk. Ik zal wel volgende week een statusupdate geven.

Pagina: 1