een professionele producing geluidskaart, hoe of wat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit topic heb ik maar even hier neergezet aangezien het voor het grootste deel over de geluidskaart gaat.

punt is, ik produce al (nog heel amateuristisch, ik snap de helft van Cubase nog niet :p), en mijn buurman is ook componist. hij ging verhuizen naar Canada en aangezien ze daar 110 volt gebruiken en geen 230v kan hij daar zijn spullen niet meer gebruiken. ik kreeg dus die spullen van hem (WOOT :p).

ik was bezig gewoon op de thuiscomputer, maar dat was ook niet alles dus nu wil ik een echte computer daarvoor kopen. ik heb geen geld voor een mac, en aangezien Cubase 5 ook gewoon op de PC loopt en ik sinds het begin der tijden op een pc werk, heb ik daar liever een pc voor.

ik heb nul verstand van moederborden/koeling/PSU's enzo, dus dat laat ik over aan degene waarbij ik m'n pc koop (goeie kerel, en nog verbazend goedkoop ook, heeft me 400 euro bespaart op m'n vorige pc :p)

dus dit is wat ik al bedacht heb:

- processor: Core i7 920
- videokaart: onboard bij het moederbord (en anders de goedkoopste die ik kan vinden)
- geluidskaart: ????

dat zijn de belangrijkste dingen die in die pc moeten. maar ik heb dus nog geen idee wat voor een geluidskaart ik daarin moet doen. ik heb al bij M-audio gekeken, maar al die aansluitingen zien er niet heel erg handig uit. ik ben overigens op zoek naar een PCI kaart, geen USB kaart o.i.d.

ik ben niet van plan om een band te gaan opnemen ofzo, het enige wat tot nog toe doe is een hele hoop MIDI. dus 1 of 2x midi in en uit is een must. ik weet niet hoeveel geluids in/outs ik nodig heb. ik heb 4 monitors (maar het lijkt me niet echt nodig om ze tegelijk aan te sluiten...), een Roland XV-5080 die misschien via geluid aangesloten moet worden, en een Marantz cd brander (ik zie overigens niet het voordeel hiervan t.o.v een cd brander in je pc).

ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben (zoals ik weet dat jullie willen :p). mocht het niet zo zijn, flame away zou ik zeggen, dan los ik het op.

ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb zelf dus geen idee waar ik moet zoeken...

EDIT:
dus even op een rijtje welke spullen ik nou op die kaart moet aansluiten:
-Roland XV-5080 (heeft MIDI in/out)
- Yamaha P-85 Keyboard (MIDI in/out)
2x Fostex Monitors / 2x Behringer monitors (jack, uiteraard.)

weet iemand trouwens hoe je die Roland aansluit zodat ie werkt met Cubase 5? want ik vind het allemaal een beetje vaag...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:31:
aangezien ze daar 110 volt gebruiken en geen 230v kan hij daar zijn spullen niet meer gebruiken. ik kreeg dus die spullen van hem (WOOT :p).
Heb jij ff geluk gehad, 90% van de electronica die op 230v loopt werkt ook gewoon prima op 110. Heb zelf een half jaar in canada gewoond en daar ook muziek geproduceerd en ge-DJ't met verschillende laptops en gear uit Europa. Ging helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 09:47
Ik ben thuis ook veel bezig met geluid en muziek mixen, toen ik een paar jaar geleden een nieuwe pc kocht heb ik er ook een goede geluidskaart ingedaan. je zou hier eens kunnen rondkijken http://nl.creative.com/products/feature.asp?category=1

ook wil ik je een tip geven, enkele maanden nadat ik de pc heb gekocht heb ik ook een mengpaneel gekocht. hierbij zat nog een extra geluidskaart bijgeleverd (extern) en ook wat effecten gekocht (met ook geluidskaart bijgeleverd) ook heb ik enkele weken later nog een workstation gekocht en hierbij zat ook een geluidskaart ingebouwd.

Indien je van plan bent meer apparatuur te kopen zou je misschien eerst eens kunnen kijken of er een geluidskaart bij in zit (bij heel veel DJ sets is dit het geval). je zou hierbij veel geld kunnen besparen en in de meeste gevallen zijn die kaarten ook beter.

Zo heb ik de geluidskaart uit mijn pc weer verkocht en gebruik ik de geluidskaart van het workstation. de externe geluidskaart van het mengpaneel heb ik aan mn laptop geplugd zodat die ook fatsoenlijk geluid kan produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=34459460,noline]
Indien je van plan bent meer apparatuur te kopen zou je misschien eerst eens kunnen kijken of er een geluidskaart bij in zit (bij heel veel DJ sets is dit het geval). je zou hierbij veel geld kunnen besparen en in de meeste gevallen zijn die kaarten ook beter.

Zo heb ik de geluidskaart uit mijn pc weer verkocht en gebruik ik de geluidskaart van het workstation. de externe geluidskaart van het mengpaneel heb ik aan mn laptop geplugd zodat die ook fatsoenlijk geluid kan produceren
hoe deed jij dat dan?in mijn Synth (Roland XV-5080) zit inderdaad een geluidskaart nu je het zegt, maar het geluid moet in ieder geval uit mijn computer komen en dan die geluidskaart in. als het slecht uit de computer komt kan dat niet verbeteren door een goede geluidskaart in die Roland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:56
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 21:53:
[...]

hoe deed jij dat dan?in mijn Synth (Roland XV-5080) zit inderdaad een geluidskaart nu je het zegt, maar het geluid moet in ieder geval uit mijn computer komen en dan die geluidskaart in. als het slecht uit de computer komt kan dat niet verbeteren door een goede geluidskaart in die Roland...
Dus je hebt sowieso een fatsoenlijke geluidskaart nodig. Het geluid wat uit een onboard geluidskaart komt is lang niet goed genoeg, dus je hebt een goeie PCI kaart nodig. Zoiets: Asus Xonar Essence STX

Je computer kan je het beste samenstellen uit de Best Buy Guide. Lees dat eens door en als je het niet snapt, stel dan hier je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

MPeek schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 22:02:
[...]

Dus je hebt sowieso een fatsoenlijke geluidskaart nodig. Het geluid wat uit een onboard geluidskaart komt is lang niet goed genoeg, dus je hebt een goeie PCI kaart nodig. Zoiets: Asus Xonar Essence STX
TS moet dan niet vergeten dat hij dan ook nog een USB -> MIDI interface nodig heeft; anders kan hij het aansluiten van z'n Roland XV-5080 op z'n workstation wel vergeten (die synth heeft zo ver ik weet geen USB aansluiting, en de Asus Xonars hebben volgens mij geen MIDI in en uitgang).

[ Voor 4% gewijzigd door mindcrash op 03-08-2010 23:02 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Hier is ook nog wel wat nuttige informatie uit te halen:
[BBG] Special: Digital Audio Workstation - Maart 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-07 13:21
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:31:
dat zijn de belangrijkste dingen die in die pc moeten. maar ik heb dus nog geen idee wat voor een geluidskaart ik daarin moet doen. ik heb al bij M-audio gekeken, maar al die aansluitingen zien er niet heel erg handig uit. ik ben overigens op zoek naar een PCI kaart, geen USB kaart o.i.d.
Waarom wil je geen externe geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik gebruik zelf een EMU-0404 van Creative en moet zeggen dat dit prima werkt. Ik gebruik zelf Fruity Loops maar een vriend van mij doet ook dingen in Cubase en gebruikt dezelfde kaart. Het schijnt een goede kaart te zijn voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Keyboardplayer schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 00:08:
[...]

Waarom wil je geen externe geluidskaart?
ik ben nu een hele computer aan het samenstellen, en het lijkt me dat een PCI kaart in je PC altijd beter data sneller/beter kan overdragen dan USB. als dat niet zo zou zijn zou men geen PCI kaarten meer maken omdat dat toch veel moeilijker aan te sluiten is, nietwaar? :) :P

...
...en ik vind het gwn mooier staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Groentenman schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 00:18:
Ik gebruik zelf een EMU-0404 van Creative en moet zeggen dat dit prima werkt. Ik gebruik zelf Fruity Loops maar een vriend van mij doet ook dingen in Cubase en gebruikt dezelfde kaart. Het schijnt een goede kaart te zijn voor een goede prijs.
daar heb ik ook naar zitten kijken, maar die kaart heeft maar 1 MIDI I/O, en ik heb er twee nodig.
de EMU 1616 heeft wel twee MIDI I/O's, maar ik snap die effecten niet helemaal. ze zeggen hardware effecten, bedoelen ze dan dat je op een knop op het microdock drukt en dat je dan je effect krijgt? of is er een manier om het in m'n DAW te laden?
(http://www.emu.com/produc...v=technicalSpecifications)

EDIT: WELK BESTURINGSSYSTEEM? :o

had ik nog helemaal niet over nagedacht. ik heb windows 7 64-bit thuis liggen, en ik vind dat een heerlijke OS. Cubase draait er ook prima op en is verder heerlijk stabiel (mits je er niet teveel games/data op zet :+ ), maar die geluidskaart zegt niet dat windows 7 ondersteunt wordt, alleen windows Vista... iemand hier ideën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Met alle respect, maar Creative geluidskaarten zijn huis, tuin en keuken kaarten, leuk voor een spelletje. Moet er wel bij bekennen dat ik die EMU reeks niet ken overigens.

Ik heb wel een tip: kijk eens naar RME:
http://www.rme-audio.de/en_products_hdsp_9652.php
Afbeeldingslocatie: http://www.rme-audio.de/images/products/products_hdsp_9652_1.jpg
3 x ADAT I/O
1 x SPDIF I/O
2 x MIDI I/O
Word Clock I/O
1x ADAT Sync In

Of z'n externe broer:
http://www.rme-audio.de/en_products_digiface.php
Afbeeldingslocatie: http://www.rme-audio.de/images/products/products_digiface_1.jpg
3 x ADAT I/O (at 96 kHz via S/Mux)
1 x SPDIF I/O
1 x Stereo Analog Output (separate for submix/phones)
2 x MIDI I/O
Word Clock I/O

Of kijk even naar de andere modellen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:03:
Met alle respect, maar Creative geluidskaarten zijn huis, tuin en keuken kaarten, leuk voor een spelletje. Moet er wel bij bekennen dat ik die EMU reeks niet ken overigens.

Ik heb wel een tip: kijk eens naar RME:
Of z'n externe broer:
[afbeelding]
1 x SPDIF I/O
2 x MIDI I/O
Word Clock I/O
ik snap die ADAT dingen niet helemaal... kan ik daar extra analog I/O's van maken ofzo? moet ik daar extra kabels voor kopen? hoe zit dat in elkaar?

Wikipedia geeft een hele hoop informatie waar ik niets aan heb en verder valt er weinig over te vinden :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 09:47
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 21:53:
[...]

ik hoefde alleen maar bijgeleverde kabeltjes enzo aan te sluiten op de pc, de pc herkende het als een extra geluidskaart en laat ook geluid via het workstation lopen.
(om even een vergissing weg te werken, ik bedoelde met workstation een muziek workstation http://www.rolandus.com/p...details.php?ProductId=589 en geen pc workstation)

als ik zo jou synth opzoek heeft hij alleen midi in/out dus zal hij alleen als soundbank/geluidskaart voor midi werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Of z'n externe broer:
[afbeelding]
1 x SPDIF I/O
2 x MIDI I/O
Word Clock I/O

Of kijk even naar de andere modellen.
als ik die Digiface, die op zich al € 511,- kost koop, dan moet ik daarna nog een PCI kaart daarbij kopen die ook nog 300 euro kost :o heb ik het nou verkeerd of is dit gewoon schandalig duur?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 23:14 . Reden: verkeerde emoticon :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon de audio van je moederbord gebruiken i.c.m de gratis ASIO4ALL drivers dat doe ik ook en werkt prima,ik heb bv in Ableton Live een latency van 2,86ms en Traktor 1ms.
Voor midi heb ik een USB naar midi kabeltje gekocht op Ebay voor 10€.
Het werkt prima en beter dan mijn Terratec 24/96 want die had een hogere CPU usage(getest met XP) dan wat ik nu gebruik.
Verder gebruik ik een i3 530(met video onchip dus geen videokaart nodig wel een H55/57 moederbord) met een MSI bordje en kan behoorlijk wat vsti´s en plugins gebruiken.

De Roland sluit je aan via midi(in) en van de Yamaha gebruik je de out om naar je computer te gaan die het dan doorstuurd naar de Roland,verder is het misschien wel handig om er een kleine mixer bij te kopen zodat je de audio van je computer(Cubase) en de Roland kan mixen.
Je kan natuurlijk ook de audio van de Roland op je computer aansluiten en alles wat je speelt opnemen als een audiotrack in Cubase,dan heb je geen mixer nodig en doe je dus alles in Cubase.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=34474277,noline]
Voor midi heb ik een USB naar midi kabeltje gekocht op Ebay voor 10€.
werkt dat goed? want ik kan weinig vinden dat 2x MIDI I/O heeft, tenzij het 600+ euro gaat kosten. dan kies ik liever een degelijke kaart voor 400 euro, en zo'n USB naar midi kabeltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:32:
[...]

werkt dat goed? want ik kan weinig vinden dat 2x MIDI I/O heeft, tenzij het 600+ euro gaat kosten. dan kies ik liever een degelijke kaart voor 400 euro, en zo'n USB naar midi kabeltje...
Werkt prima maar ik gebruik alleen de midi in omdat ik alleen met vsti´s werk.
Ik neem aan dat je de Yamaha als masterkeyboard gaat gebruiken dus de midi out van de Yamaha gaat naar de midi in van de computer,de midi out van de computer gaat dan naar de midi in van de Roland en als het goed is heeft de Roland ook een midi thru die je weer kan verbinden met de midi in van de Yamaha.
Aardige buurman overigens,die XV5080 is echt een mooie synth die ook samples kan laden(ik heb zelf vroeger de JV1080/2080 en JD800/990 gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:13:
[...]

Werkt prima maar ik gebruik alleen de midi in omdat ik alleen met vsti´s werk.
Ik neem aan dat je de Yamaha als masterkeyboard gaat gebruiken dus de midi out van de Yamaha gaat naar de midi in van de computer,de midi out van de computer gaat dan naar de midi in van de Roland en als het goed is heeft de Roland ook een midi thru die je weer kan verbinden met de midi in van de Yamaha.
Aardige buurman overigens,die XV5080 is echt een mooie synth die ook samples kan laden(ik heb zelf vroeger de JV1080/2080 en JD800/990 gehad)
ja ik vind hem ook erg aardig 8) _/-\o_
maar, hoezo moet er een midi in naar m'n keyboard? die hoeft toch alleen maar midi out te hebben zodat ik kan opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 22:42:
[...]

ja ik vind hem ook erg aardig 8) _/-\o_
maar, hoezo moet er een midi in naar m'n keyboard? die hoeft toch alleen maar midi out te hebben zodat ik kan opnemen?
Als je hem alleen als masterkeyboard gebruikt heb je gelijk maar ik meen dat die Yamaha ook nog geluid(piano,orgel) kan genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

EMU was een merk dat hele behoorlijke (semi)professionele geluidskaarten maakte, maar door creative is overgenomen.Kaarten zijn nog steeds goed.
De standaard kaarten van creative (xifi enzo) zijn idd niet geschikt voor (semi) prof gebruik.
Kijk ook eens naar M-Audio en ESI maken ook behoorlijk spul voor niet te veel geld :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 10:07
Beste Nighthawk,

Neem inderdaad geen consumenten audiokaart. Deze ondersteunen nauwelijks ASIO-drivers, en die heb je toch echt nodig als je lekker wil arrangeren in Cubase. Je MIDI-apparaten kun je aansluiten met MIDI-->USB converters. Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat je de synth eerst in MIDI moet instellen en opnemen, vervolgens kun je het beste dan de audio-out van de synth weer opnemen in Cubase. Deze track moet je dan nog rechttrekken qua tijd met je arrangement (meestal een vertraging van 2~20ms). Om deze reden is de software-synth zo populair geworden, want de controls van een synth via midi instellen is vaak veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 12:28:
[...]

ik ben nu een hele computer aan het samenstellen, en het lijkt me dat een PCI kaart in je PC altijd beter data sneller/beter kan overdragen dan USB. als dat niet zo zou zijn zou men geen PCI kaarten meer maken omdat dat toch veel moeilijker aan te sluiten is, nietwaar? :) :P
Professionele geluidskaarten werken dan ook vrijwel exclusief via firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 04:18:
[...]

EMU was een merk dat hele behoorlijke (semi)professionele geluidskaarten maakte, maar door creative is overgenomen.Kaarten zijn nog steeds goed.
De standaard kaarten van creative (xifi enzo) zijn idd niet geschikt voor (semi) prof gebruik.
Kijk ook eens naar M-Audio en ESI maken ook behoorlijk spul voor niet te veel geld :)
Jarpse schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 01:12:
Professionele geluidskaarten werken dan ook vrijwel exclusief via firewire.
ik heb nu inderdaad gekozen voor de M-audio Profire 610. alles wat PCI was had het allemaal net niet, en Firewire is blijkbaar de standaard. deze is niet erg duur, maar je krijgt wel een hele hoop voor terug.

eigenlijk wilde ik gelijk de Profire 2626 kopen, dan was ik klaar voor de toekomst mocht ik ooit gaan opnemen o.i.d ( 8x analog in + mic preamps), maar dat viel net buiten m'n budget.
Pagina: 1