Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vrouw en ik hebben sinds 3 jaar een eigen woning. Mijn ouders hebben ook een huis gekocht, die inmiddels bijna geheel afgelost is.
Mijn ouders zijn ook al aardig op leeftijd en het huis waarin ze nu wonen begint toch wel een beetje verouderd aan te voelen. Tijd, geld maar vooral de motivatie om het huis te verbouwen hebben ze niet meer. Daarnaast willen wij binnen een 3-tal jaar ook wel weer verhuizen naar een grotere woning. Vandaar dat we sinds kort het idee om samen een huis te kopen. We kunnen meer tijd met elkaar doorbrengen, meehelpen van hun kant wanneer we een gezinsuitbreiding gaan krijgen en samen een grotere woning.
Als ik hierop Google, dan vind ik alleen informatie over de constructie waarbij de ouders helpen bij het afsluiten van een hypotheek, maar niet het daadwerkelijk samen een huis kopen.

Wanneer het idee meer concreet is willen we een afspraak maken met een adviseur. Maar ik vroeg me af of mensen hier wellicht meer informatie en/of ervaring hebben hiermee.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2010 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36
Bedoel je zoiets als een kangoeroewoning / tandemwoning (twee woningen aan elkaar gebouwd)? Of wil je echt één grote woning?

[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-08-2010 10:19 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Zo te zien kun je dan het beste de nieuwe woning in twee 'kadastrale eenheden' splitsen link.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-07 10:28

Eijkb

Zo.

Vrienden van mij hebben met de vader van de dame in kwestie een huis gekocht. Volgens mij hebben ze gewoon met drie getekend voor hypotheek én eigendom. Bij de hypotheek kan je laten vastleggen voor hoeveel % iemand het eigendom heeft, welke dan ook gebruikt wordt voor de verrekening met de vrienden van de belastingdienst.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:18:
Bedoel je zoiets als een kangoeroewoning / tandemwoning (twee woningen aan elkaar gebouwd)? Of wil je echt één grote woning?
De bedoeling is één grote woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat als je ouders over een tijdje wegvallen jij en je vrouw de hypotheek kunnen dragen.
Ook zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn (vanwege leeftijd) dat je ouders een ORV kunnen afsluiten op de hypotheek.
Dus als ze overlijden krijg jij te maken met hun deel hypotheek en evt de belastingdienst (erfrecht)

Nu lees ik dat ze veel eigen geld hebben wat ze misschien kunnen inbrengen en zodoende zelf geen hypotheek betalen. (maar wel 1/3 of 1/2 van het huis hebben betaald) maar stel dat dit 200.000 euro is, dan moet jij bij overlijden van je ouders rekenining houden met 28.000 euro aan erf belasting als ze alles nalaten aan jou!

Ik weet niet of je nog broers of zussen hebt? anders erven hun ook een deel van jou huis, die je evt moet uitkopen.

Laat je goed voorlichten en zorg dat alles op papier staat!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:54
Bij deze topic komen bij mij meerdere gedachten omhoog:

- weet je zeker dat je bij je ouders wilt blijven wonen terwijl je getrouwd bent? Voor jou zijn het je ouders, voor je vrouw zijn het haar schoonouders. Je moet wel een bijzonder prettig contact hebben wil dat geen spanningen geven. (overigens redeneer ik nu vanuit de individualistische westerse gedachte. in China is het heel gangbaar dat meerdere generaties bij elkaar wonen rondom een gezamenlijke binnenplaats)

Zelf zou ik (als ik nog ouders had tenminste) eerder kijken naar een dubbele woning, zodat beide echtparen zelfstandig zijn. Ik heb wel eens een brochure gezien van een nieuwbouwhuis waarin de begane grond, 1e en 2 verdieping samen een leuke gezinswoning van 500 m3 vormden. Daarboven zat de 3e verdieping die als een zelfstandig appartement van ruim 200 m3 kon worden opgeleverd. Zoiets lijkt me het juiste soort woning voor meerdere generaties onder 1 dak.

- Als je over 3 jaar alweer wil verhuizen, moet je dan wel kopen? In een gemiddeld ontwikkelende woningmarkt moet je rekenen op tenminste 5 jaar in een huis, anders heb je misschien niet de kosten koper eruit.

- Als je over 3 jaar gaat verhuizen, waar laat je dan je (inmiddels drie jaar oudere) ouders? Blijven die dan achter in een nogal groot huis waar ze ineens alles zelf moeten doen?

Gewoon een paar gedachten. Fiscaal of juridisch zie ik geen grote problemen: je bent ieder voor een percentage eigenaar van het huis. Je bent geen fiscaal partner met je ouders, dus je doet apart aangifte IB. Hierin voer je gewoon jouw deel van het eigenwoningforfait op en jouw hypotheekrente. Gemeentelijke belastingen worden aangeslagen op 1 door de gemeente te kiezen bewoner. Die moet je onderling verrekenen.

Wel opletten met het volgende: als een van de bewoners in aanmerking komt voor een sociale uitkering (bijstand, bijzondere bijstand, misschien wel ANW) dan moet de uitkeringsinstantie beoordelen of de voordeurdelers als een soort van eenheid moeten worden aangemerkt. Je zou kunnen treffen dat je ouders worden gekort op de een of andere uitkering omwillen van het inkomen van jou en je vrouw. Laat je hier goed over adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:30:

Laat je goed voorlichten en zorg dat alles op papier staat!!!
Daar sluit ik me voor 200% bij aan, gebruik dit topic voor een eerste indruk en ga op basis daarvan te rade bij deskundigen, ook al kost dat een paar centen.

Nu kijk je vanuit een situatie dat je ouders nog fit zijn en kunnen meehelpen als er gezinsuitbreiding komt, heb je ook overwogen of je nog wel in 1 huis wilt wonen als het met hun gezondheid minder zal worden. Het is niet te hopen, maar mocht een van hen onverhoopt hulpbehoevend worden, dan zal dat toch een grote invloed hebben op jullie gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

t_captain schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:05:
Bij deze topic komen bij mij meerdere gedachten omhoog:

- weet je zeker dat je bij je ouders wilt blijven wonen terwijl je getrouwd bent? Voor jou zijn het je ouders, voor je vrouw zijn het haar schoonouders. Je moet wel een bijzonder prettig contact hebben wil dat geen spanningen geven. (overigens redeneer ik nu vanuit de individualistische westerse gedachte. in China is het heel gangbaar dat meerdere generaties bij elkaar wonen rondom een gezamenlijke binnenplaats)

Zelf zou ik (als ik nog ouders had tenminste) eerder kijken naar een dubbele woning, zodat beide echtparen zelfstandig zijn. Ik heb wel eens een brochure gezien van een nieuwbouwhuis waarin de begane grond, 1e en 2 verdieping samen een leuke gezinswoning van 500 m3 vormden. Daarboven zat de 3e verdieping die als een zelfstandig appartement van ruim 200 m3 kon worden opgeleverd. Zoiets lijkt me het juiste soort woning voor meerdere generaties onder 1 dak.
Afgezien van de technische complicaties, vind ik deze twee punten wel behoorlijk belangrijk. Je zit wel de hele dag bij elkaar in de buurt, al dan niet op elkaars lip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt voor het meedenken!

Mijn ouders hebben een bedrijf waar ik werkzaam ben. In de nabije toekomst zal ik deze overnemen. Dus we zien elkaar al elke dag. Het huis dient wel van een grootte te zijn, waar we ieder toch wel onze eigen 'space' hebben.
Uit een Aziatisch perspectief, is het niet meer als normaal om voor je ouders te zorgen wanneer ze ouder zijn. Ook met deze gedachte is het idee ontstaan om samen een huis te kopen. Mijn vrouw kan goed mijn met ouders opschieten en zij staat 100% achter het idee. Dus dit is geen punt.

Voor de duidelijkheid: de planning om over een paar jaar te verhuizen is wanneer we dus niet samen een huis zouden kopen. Wanneer we met mijn ouders samen gaan wonen, is het de bedoeling dat we een hele poos in dat huis blijven.

Drie punten hebben onze grootste aandacht:

1. Tot welke waarde kunnen we gezamelijk een huis kopen?
Opsomming van (I) '3,5x het bruto inkomen' van onze minus huidige hypotheek, (II) ons eigen geld, (III) eigen geld van mijn ouders (hoofdzakelijk waarde van hun huis), en (IV) hypotheek van mijn ouders (kunnen ze nog een hypotheek afsluiten op hun leeftijd van 60+?)

2. Aan de hand hiervan de totale hypotheek van ons vieren?
Dit om na te gaan of mijn vrouw en ik de hypotheeklasten kunnen dragen indien zij in de toekomst komen te overlijden.

3. Ik heb daarnaast nog een broer en zus. Ook hier zijn we benieuwd naar de constructie ivm hun deel van de erfenis in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 17:53
dit stond een tijdje geleden in vereniging eigenhuis beschreven volgens mij dat dat steeds vaker gebeurd aldan niet 2 huizen aanelkaar. dat ieder toch nog een beetje privacy heeft maar toch dit bij elkaar woont.
volgens mij was dat in het blad van 3 of 4 maanden geleden beschreven ook met verdere hulpbronnen voor informatie.

https://bettyskitchen.nl

Pagina: 1