Toon posts:

Juiste kleuren instellingen Adobe software voor printen.

Pagina: 1
Acties:

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:08
Ik loop al een hele tijd tegen het probleem aan dat programma's als Adobe Illustrator en Indesign kleuren niet fel afdrukken zoals ik dit zou willen. Na wat lezen begrijp deze doffe kleuren komen doordat ik CMYK gebruik. De afbeelding hieronder legt uit waarom dit zo is:

Hier zie je dus dat het kleurbereik van CMYK de kleinste is en die van de monitor het grootste. Pantone valt er tussenin.

Nu zou graag de instellingen enzo hier op mijn werk goed willen zetten om wel die mooie felle kleuren af te kunnen drukken zoals ik dat zou willen. Als ik dus de afbeelding mag geloven zou ik dus pantone kleuren moeten gaan gebruiken voor mijn afdrukken. Hoe zit dat? Hoe kan ik dat instellen? Moet ik ook nog iets op de printers (dat zijn een: Canon clc 3220 en Canon iPF6100) doen?

Wie kan mij helpen om dit verder uit te leggen hoe zoiets nu in elkaar zit en vooral hoe ik dit kan oplossen?

[Voor 6% gewijzigd door Zeror op 03-08-2010 10:12]

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pantone kleuren zijn kleuren die je in principe in de pot mengt, niet op papier. De traditionele Pantone-inkten zoals ze in de drukkerijen worden gebruikt zijn niet erg transparant, dus op papier bedekken de overgedrukte inktlagen de onderliggende lagen, dat in tegenstelling tot proceskleuren.

Als je een Pantone kleur kiest in Illustrator die niet met proceskleuren is op te bouwen, en dat in full colour afdrukt, dan zal er hoedanook kleurverlies optreden. Dat zie je ook als je een Pantone-to-process waaier koopt en daarin kleuren als fel azuurblauw en lime-groen opzoekt. Dus als je toch al weet dat je iets in CMYK moet gaan afdrukken, dan schiet je er niets mee op als je in de voorbereiding Pantone kleuren kiest, sterker nog, je houdt jezelf een beetje voor de gek.

Als je full colour met een ruimer gamut wilt drukken, kun je je papierkeuze optimaliseren en eventueel met meer dan vier transparante mengkleuren werken als dat kan (hexachrome o.i.d.).

Wat professionele grafici normaal doen: die beginnen met integraal kleurbeheer bij het meest kritische element, helemaal achteraan de keten bij de drukpers, en werken van daaruit naar voren. Ze maken drukproeven en bepalen welk gamut de drukpers haalt. Vervolgens proberen ze dat gamut zoveel mogelijk te benaderen in de weergaves van de proefprinter en het beeldscherm. De kleuren zien er dus op het scherm al een stukje beperkter uit, en je wordt niet later verrast door kleuren die helemaal worden afgevlakt omdat ze buiten het gamut van de drukpers vallen. Om die verschillende kleurbereiken makkelijk te kunnen verrekenen is mede door Apple de Colorsync architectuur ontwikkeld, met kleurprofielen waarin het kleurbereik van een apparaat wordt omschreven.

Die werkwijze is in de laatste jaren gestandaardiseerd en vastgelegd in ISO kleurprofielen. Dus de meeste grafische bureaus zullen deze ISO standaarden kennen en gebruiken voor hun workflow. Die standaarden zijn echter toegesneden op offsetdruk. Een goede inkjet kleurenprinter kan betere afdrukken maken dan dat, omdat er een andere rastertechniek wordt gebruikt.

Als jij alleen het beste uit je eigen kleurprinter wilt halen, en verder niet hoeft te refereren aan een meer uitwisselbare standaard, kun je het specifieke Colorsync profiel dat bij je printer en papiersoort hoort instellen in Illustrator, Photoshop en Indesign. Check daarbij ook in het weergave-menu de juiste instellingen zoals 'overprint preview'. Mogelijk zijn die profielen in je computer gezet bij het installeren van de printersoftware, of je kunt het op de bijgeleverde CD's vinden, of op de website van de fabrikant. Als je het echt precies op jouw combinatie van printer, inkt en papier wilt afstellen kun je zelf een profiel maken, daarvoor heb je een X-Rite Eye-one nodig of iets dergelijks. Je kunt het ook laten doen, bijvoorbeeld door Erik Koldenhof (www.colormanagement.nl).

[Voor 49% gewijzigd door benoni op 03-08-2010 12:04]

• 103066
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04-2018
Welkom in de wondere wereld van color management, waar niks gaat zoals het zou moeten... 8)

Elke monitor en elk uitvoerapparaat heeft een eigen kleurprofiel, Een identiek kleur drukken op glad of mat papier is ook al enorm verschillend, enz... Conclusie: het is onmogelijk consistent met kleur te werken.

Er bestaat wel zoiets als color management, die kleuren en het gebruik daarvan wat wil standaardiseren, maar dit is nogal ingewikkelde materie. Je kan er hele boeken over vullen, maar het feit blijft dat het een gatenkaas is en geen mens dit toepast zoals het zou moeten toegepast worden.

Pantone kleuren zouden in principe vast moeten zijn, maar de praktijk heeft mij ook al geleerd dat er verschillen tussen drukgangen kunnen zijn, al lag het maar aan het feit dat de ene drukgang gedrukt werd op het einde van de dag, en de andere terwijl de machine nog maar net opgestart was.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
xmichellekex schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 00:24:
Er bestaat wel zoiets als color management, die kleuren en het gebruik daarvan wat wil standaardiseren, maar dit is nogal ingewikkelde materie. Je kan er hele boeken over vullen, maar het feit blijft dat het een gatenkaas is en geen mens dit toepast zoals het zou moeten toegepast worden.
En dus blijft men maar aan klooien? Mooie boel dan. Kun je bij elke orderplanning een paar extra dagen bijtellen voor 'onvoorziene' kleurcorrectierondes en dan nog moet je een flink bedrag reserveren om de totale miskleunen te dekken.

Als je als grafische studio voor gemiddeld offsetdrukwerk (huisstijlen, folders, catalogi) een workflow definieert werkt het gewoon makkelijker, je hebt een vaste standaard vanwaaruit je kunt werken, je hebt veel minder verrassingen. En het komt wel zo professioneel over ;)

Bijvoorbeeld:
  • Beeldbank: standaard alles RGB met sRGB IEC61966-2.1 profiel (de enige uitzondering zijn beelden die handmatige lithografie vereisen, die dus worden weggeschreven als CMYK of meerkanaals).
  • Standaard referentieprofiel in Illustrator, Photoshop, Indesign:
    ISO 12647-2, voor offsetdruk op wit houtvrij, mat of glanzend gestreken. Voor afwijkende papiersoorten selecteer je een ISO-profiel dat het meest in de richting zit. In principe kan de drukker nog een drukpers-specifieke conversie doen aan de hand van een teruggekoppeld persprofiel.
  • Softproof op het scherm: elke order even bekijken met overprint preview modus aan, bij kritisch werk ook de previews van de CMYK kleurkanalen apart bekijken.
  • PDF export: Dezelfde ISO standaard, of desgewenst het profiel wat de drukker geeft.
  • Kleurproefprinter: Liefst regelmatig een kleurenstrip printen en terugmeten voor een actueel printerprofiel (Eye-one). Proefprints maken via een RIP-server die het (actuele) printerprofiel verrekent met het doelprofiel (dus ISO nogwat of het profiel dat de drukker heeft geleverd) zodat de print die eruit rolt de drukpers emuleert.

• 103066
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04-2018
Als professioneel bedrijf kan je hierin uiteraard investeren en deze problematiek zo goed mogelijk opvangen. Zeker als je met een vaste drukker werkt of - beter zelfs - een eigen machinepark hebt.

Mijn post was echter vooral naar occasionele ontwerpers gericht (denk dat de OP daaronder valt?). Ikzelf heb een grafisch diploma, maar ben uiteindelijk in een andere sector terecht gekomen. Dat neemt echter niet weg dat ik regelmatig nog eens een opdrachtje doe voor kennissen of zo. Echt moeilijk om consistent te werken...

Gelukkig zijn de opdrachtgevers dan meestal ook leken voor wie het allemaal niet zo nauw steekt, maar toch... Als ontwerper heb je toch ook altijd een zekere beroepsfierheid en wil je zelf ook tevreden zijn over het resultaat...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee