Brieven met dynamische inhoud aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 12:07

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Na lang twijfelen heb ik besloten om mijn topic toch maar hier te plaatsen.

Wat ik zoek is een efficiente methode om dynamische content uit een MySQL-database (denk aan NAW-gegevens, geboortedatums, facturatiegegevens) in te voegen in een nette standaard A4-brief.

Wat heb ik geprobeerd? Er zit in Word een aangename functie Afdruk samenvoegen, heb ik uitgeprobeerd en werkt tot mijn verbazing redelijk netjes. Toch zijn er enkele beperkingen waar ik tegenaan loop. Je moet overal standaardvelden invullen, je kan niet met if/else e.d. werken en alle gegevens moeten uit een Excel- of Access-bestand komen.

Ik vraag me dus af hoe de grote(re) bedrijven dit aanpakken om hun facturen aan te maken. Welke talen of scripts worden daarvoor gebruikt? Hoe kan ik zorgen dat ik nog meer dynamische gegevens kan gebruiken, maar nog altijd gemakkelijk een fatsoenlijke lay-out heb?

(enkel google keywords zijn ook welkom, dan zoek ik zelf wel verder)

[ Voor 11% gewijzigd door Lulukai op 03-08-2010 09:54 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je kan velden vullen dmv bijv Office Interop, RTF-document genereren of een PDF-document genereren met bv ITextSharp.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:41

TeeDee

CQB 241

Je zou eventueel ook naar Xerox VIPP, PrintShopMail of Creo Darwin kunnen kijken. Hoef je niets zelf te bouwen. Maar aangezien je je vraag stelt in /14 kan je inderdaad eens kijken naar Office Interop of iTextSharp.

Edit: @Bernardo: want mySQL is synoniem aan het gebruik van PHP?

[ Voor 13% gewijzigd door TeeDee op 03-08-2010 10:29 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik zie dat je het over MySQL hebt. In combinatie met php kun je wel PDF's genereren vanuit een database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ruyckske schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 09:53:
Ik vraag me dus af hoe de grote(re) bedrijven dit aanpakken om hun facturen aan te maken. Welke talen of scripts worden daarvoor gebruikt? Hoe kan ik zorgen dat ik nog meer dynamische gegevens kan gebruiken, maar nog altijd gemakkelijk een fatsoenlijke lay-out heb?
Wat je bij 'grote bedrijven' voornamelijk ziet zijn 2 kampen. Aan de ene kant een uitgebreide op office gebaseerde automatisering door bijvoorbeeld VBA macro's of meer uitgebreide .net integratie. Voordeel is dat je je opmaak met het (jou waarschijnlijk bekende) word kunt doen, maar het nadeel is dat je wel met handen en voeten aan MS gebonden bent. (Verbinden met mysql lijkt mij trouwens wel gewoon mogelijk middels een ODBC koppeling)

Aan de andere kant heb je veel libraries waarmee PDF bestanden gegenereerd kunnen worden. Die zijn zo ongeveer voor elk platform of taal nog wel te vinden. Voordeel is dat je compleet vrij bent in de keuze van je platform, maar vaak is het creëren van je opmaak een stuk lastiger (afhankelijk van je ervaring uiteraard).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:31
Janoz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:26:
(Verbinden met mysql lijkt mij trouwens wel gewoon mogelijk middels een ODBC koppeling)
Dat klopt, je kan in Word mailmerge doen vanuit een odbc koppeling, dus ook vanuit MySQL. Je kan eventueel ervoor kiezen om een view te maken die alle velden goed vuld (inclusief evt if-then-else constructies) en dan die view als datasource gebruiken in Word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Bernardo schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:26:
Ik zie dat je het over MySQL hebt. In combinatie met php kun je wel PDF's genereren vanuit een database.
Dit interesseert mij wel, want ik gebruik inderdaad ook veel PHP.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Janoz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:26:
[...]

Wat je bij 'grote bedrijven' voornamelijk ziet zijn 2 kampen. Aan de ene kant een uitgebreide op office gebaseerde automatisering door bijvoorbeeld VBA macro's of meer uitgebreide .net integratie. Voordeel is dat je je opmaak met het (jou waarschijnlijk bekende) word kunt doen, maar het nadeel is dat je wel met handen en voeten aan MS gebonden bent. (Verbinden met mysql lijkt mij trouwens wel gewoon mogelijk middels een ODBC koppeling)

Aan de andere kant heb je veel libraries waarmee PDF bestanden gegenereerd kunnen worden. Die zijn zo ongeveer voor elk platform of taal nog wel te vinden. Voordeel is dat je compleet vrij bent in de keuze van je platform, maar vaak is het creëren van je opmaak een stuk lastiger (afhankelijk van je ervaring uiteraard).
Bedankt voor deze reactie. Het is inderdaad een beetje kiezen tussen Word met gemakkelijke lay-out maar beperktere mogelijkheden, of 'iets anders' dat volledig flexibel is, maar met een steilere leercurve. Alleen is mij nog altijd niet duidelijk hoe ik dan die PDF-bestanden kan opbouwen. Iets in de stijl van LaTeX?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Al moeite gedaan zelf iets op te zoeken? Er zijn genoeg pakketten om PDF mee te maken, bijv. FPDF, TCPDF en Zend_Pdf.

offtopic:
Ook moet je je vorige bericht editten als je de laatste post gedaan hebt, is die duidelijke waarschuwing je niet opgevallen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Word document opslaan als XML, die XML openen en aan de hand daarvan je eigen nieuwe bestand maken??!
Doen we hier met een groot aantal excel sheetes en dat werkt prima. Doormiddel van PHP genereren we de bestanden en office 2007 opent deze bestanden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ruyckske schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor deze reactie. Het is inderdaad een beetje kiezen tussen Word met gemakkelijke lay-out maar beperktere mogelijkheden, of 'iets anders' dat volledig flexibel is, maar met een steilere leercurve. Alleen is mij nog altijd niet duidelijk hoe ik dan die PDF-bestanden kan opbouwen. Iets in de stijl van LaTeX?
Vele van die libraries werken inderdaad op een latex achtige manier, maar omdat er ontelbaar verschillende libraries zijn lijkt het me handiger wanneer je eerst voor jezelf bepaald welk platform je wilt gebruiken en op basis daarvan gaat kijken hoe de pdf generatie op dat platform werkt.

Daarnaast kun je uiteraard ook de meer op word gebaseerde mogelijkheden onderzoeken (de views met odbc koppeling en het opslaan van je word document in een meer human readable xml vorm)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 11:26
ruyckske schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:01:
[...]

Dit interesseert mij wel, want ik gebruik inderdaad ook veel PHP.
Je kan misschien dmv PHP een csv bestand maken die je weer kan importeren in Excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirono
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08 14:24
je kan niet met if/else e.d. werken
word kent gewoon een if then else constructie.

onder insert/quick parts/field

onder category mail merge (afdruk samenvoeging)

staat een IF veld.
daarmee kun je if then else constructies bouwen op basis van de informatie in je excel/csv bestand.
alle gegevens moeten uit een Excel- of Access-bestand komen.
je kunt (iig met office 2010) elke datasource selecteren, dus als je in windows een odbc datasource koppelt aan de mysql database kan het misschien zonder conversie naar excel/csv.

[ Voor 31% gewijzigd door sirono op 03-08-2010 11:44 . Reden: 2e stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Cartman! schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:08:
Al moeite gedaan zelf iets op te zoeken? Er zijn genoeg pakketten om PDF mee te maken, bijv. FPDF, TCPDF en Zend_Pdf.
of kijk eens naar dompdf [hier] of [hier]:
Genereer met behulp van php een html pagina en voer die aan dompdf en je krijgt netjes een pdf terug. met jouw ervaring in php moet dat zeker lukken, gaat uiteraard perfect in combinatie met mysql.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27

Crazy D

I think we should take a look.

Facturen worden in mijn ervaring vaak met echte report tools opgemaakt zoals Crystal Reports. Of in Excel :P In ieder geval zelden geautomatiseerd in Word want hoewel je best leuk kunt samenvoegen in Word, zijn facturen met meerdere regels iets waar Word niet zo sterk in is (tenzij iemand weet hoe je wel in 1 keer voor meerdere klanten facturen met meerdere regels kunt genereren, waarbij je niet van te voren alvast 20 placeholders voor 20 regels moet maken.....).

Ik heb een mailmerge tool geschreven waarmee klanten binnen Exact Synergy html documenten kunnen genereren, en ze worden ook bij bosjes aangemaakt. Zolang het standaard layouts zijn (adresblokje, brieftekst, handtekening) is dat prima te doen en ziet er keurig uit. In mijn ervaring is ook niet de opmaak van het gehele document wat voor problemen zorgt, maar tekstuele opmaak (indien 2 dagen achter elkaar: dag1 + dag2, wanneer het 3 dagen zijn, dag1 - dag3, rekening houden met maandoverschrijdingen). Daar zit stukken meer werk in. Maar dat hangt natuurlijk af van het soort documenten (dit betreft documenten in de opleidingsbranche dus je zit met ladingen data en locatiegegevens).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
Cartman! schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:08:

offtopic:
Ook moet je je vorige bericht editten als je de laatste post gedaan hebt, is die duidelijke waarschuwing je niet opgevallen? ;)
hij vroeg eerst iets in de richting van Word dus lijkt het me logisch dat hij nog niet op PDF gekomen was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik had wel al aan PDF gedacht, maar ik had geen idee hoe dat praktisch uit te voeren

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
  • Laatst online: 05:22
Op dit moment zit ik al een paar jaar bij de Rabobank waar ze ook werken met diverse tooling om documenten te genereren. Je kunt hierbij denken aan ISIS, Printnet, Word en een Java tool.

ISIS en Printnet zijn opmaak pakketten waarin met een scriptingtaal vrij veel zaken kunnen worden gedaan. Er wordt in diverse formaten aangeleverd van 'simpele' line data tot XML.

Word werd veel gebruikt, maar heeft wel als nadeel dat de code (VBA + DLL) nogal slecht onderhoudbaar is geworden(heeft ook te maken met het beheer daarvan).

Verder is het wel handig om te bepalen wat voor soort documenten je wilt maken, daarmee doel ik op het feit of ze achteraf makkelijk te wijzigen moeten zijn, of dat het document niet meer gewijzigd zou mogen worden (keuze tekstverwerkingsformaat=>Word / RTF / etc. of opmaakpakket => PDF / AFP / etc.).

In ons eigen bedrijfje maken we gebruik van PHP in combinatie met FOP, waarbij we onze factuurdata als XML genereren en deze vervolgens door FOP halen (XSLT transformatie). We hebben de template ontwikkeld met OpenOffice waarna we deze hebben geëxporteerd dmv een XSLFO filter.

Voor Word generatie heb je diverse makkelijke manieren om dat soort documenten te genereren, je kunt in het geval van DOCX de content.xml aanpassen met code of je genereert een RTF of je programmeert tegen Word aan (VBA / C# / etc.)

Dus, je kunt veel kanten op, maar bedenk wel even wat je nodig hebt.

Stability ?? My Atari still has it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ja, als het vrij statische documenten worden, in de zin van dat je niet steeds ze helemaal compleet anders indeelt, en je het naar PDF wil hebben dan is XSL-FO leuk. Daar kan je FOP voor gebruiken om er een PDF van te maken. Het is een xml vormgevingstaal, net zoiets als CSS voor het web, maar dan XSL-FO voor PDF. Je kan er erg stoere dingen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Klinkt goed, het zijn relatief statische documenten. Het is wel belangrijk dat ze er strak uit zien.

edit: Omdat de lay-out belangrijk is, ben ik een beetje terughoudend om het direct in PDF te maken, omdat ik daarmee van nul moet beginnen.

[ Voor 41% gewijzigd door Lulukai op 03-08-2010 18:57 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
  • Laatst online: 05:22
Ach, qua layout is het vrij gemakkelijk om in OpenOffice te maken (je kunt ook Word documenten daarin openen en dan opslaan via het XSLFO filter).

Het filter kun je downloaden van http://www.systemconcept.de/projekte/downloads/, selecteer daar dan vervolgens ooo2xslfo.jar

Deze plugin voor OpenOffice heeft ons al heel wat tijd bespaart met het maken van XSLFO templates om PDF's te kunnen maken.

Stability ?? My Atari still has it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik heb al gelezen dat .docx kan geopend worden als een .zip. Mijn opzet is nu om een template .docx te openen, de document.xml dynamisch aan te passen, de boel weer sluiten en zo een nieuwe .docx te genereren met de gegevens die ik wil.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55
@ruyckske
Op zich een idee, maar ook dit heeft een vrij hoge leercurve. Voordeel van PDF is dat dit er op welk systeem ook hetzelfde uitziet en ook overal prima te openen is.

We gebruiken hier Fpdf om de PDF-jes te genereren, het werkt op zich vrij eenvoudig met het invoeren van tekst/ afbeeldingen/ nieuwe pagina's, instellen van lettertypen en dergelijke. Onze hele applicatie werkt met MySQL en PHP en werkt prima met het genereren van PDF-jes. Wel hebben we zelf voor (oa) tabubaire data wat classes gemaakt zodat we beter met het systeem kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik ben erg onder de indruk van PrinceXML. Lijkt me een prima pakket om op eenvoudige wijze PDF's mee te genereren :). 't Is overigens niet goedkoop.

[ Voor 9% gewijzigd door mcdronkz op 04-08-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

"grote bedrijven" leveren van alles aan (CSV, XML, Print ready (PDF/PS/AFP), SAP RDI bestanden, RTF etc.), aan de printafdeling/printbedrijven. Wat er uiteindelijk op de printer terechtkomt is:
- Postscript (heel veel)
- AFP (het meest)
- PDF (vooral direct mail, jij hebt het echter over transactiemail)
- PCL (niet zo heel erg veel)
- VIPP (of vroeger XGF) (vrij weinig omdat Xerox printer gebonden zover ik weet)

iTextSharp (.NET impl. van iText) is vrij eenvoudig in gebruik om tot PDF bestanden te komen. PostScript is echter het meest handzame formaat (human readable). Goede AFP tools (zeker tools als ISIS en PReS), zijn extreem prijzig. PCL weet ik vrij weinig van, XGF (sorry, VIPP) is vrij eenvoudig om te implementeren, maar moet je wel weer met Xerox samenwerken enzo.

Bij best grote getallen is het vaak makkelijker om een printbedrijf in de arm te nemen (dan wordt het stukje software, printen én verzenden uit handen genomen).

EDIT: snelle tip om uit te proberen: in Word je layout maken, printen naar PDF document en snelle implementatie in iTextSharp (.NET) maken waarbij je voor elke NAW een nieuw pagina met overlay (PDF) creëert. Vanuit .NET kun je immers je gegevens overal vandaan halen. Controle is ultiem. Layout is snel gewijzigd (Word template wijzigen en opnieuw printen). Nieuwe velden zijn eenvoudig toe te voegen in de .NET applicatie. Qua snelheid zal het wellicht te wesen overlaten (bij 1000-en echter denk ik pas).

Met enige .NET kennis is dit allemaal in krap een uurtje te realiseren volgens mij...

[ Voor 23% gewijzigd door Ciqniz op 04-08-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Je zegt overlay PDF, dus verschillende PDF-bestanden bovenop elkaar leggen? Dat gaat dan toch niet werken als je woorden middenin een zin hebt?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

orf

Livedocx is ook wel leuk om naar te kijken: http://www.livedocx.com/
Ondersteunt veel imput templates (bijvoorbeeld een Word doc of docx) en output formaten.

Zend Framework heeft een leuke PHP API ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Pfff, dit lijkt nogal een moeilijk probleem te zijn zonder echt 1 perfecte oplossing.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Dit probleem is niet moeilijk, je moet er alleen even wat werk in steken. Of gewoon even het e.e.a. proberen. Je voorkeur gaat uit naar PHP. 'T merendeel van de tips zijn voor PHP geschikt. Probeer dat dan ook even en als 't niet meteen werkt de handdoek in de ring gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ruyckske schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:23:
Je zegt overlay PDF, dus verschillende PDF-bestanden bovenop elkaar leggen? Dat gaat dan toch niet werken als je woorden middenin een zin hebt?
Uh.. nee..

De PDF wordt zoals ie is, als briefpapier / sjabloon naar de printer gestuurd (zonder enige variabele data er in). Die onthoud de printer zeg maar.

Vervolgens wordt record voor record variabele data ook richting de printer gestuurd, en de printer merged dan voor je.

De jobs worden hierdoor vele malen kleiner, en zal de printer eerder starten. De PDF is dus niet de overlay, maar de underlay..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
TeeDee schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:40:
Dit probleem is niet moeilijk, je moet er alleen even wat werk in steken. Of gewoon even het e.e.a. proberen. Je voorkeur gaat uit naar PHP. 'T merendeel van de tips zijn voor PHP geschikt. Probeer dat dan ook even en als 't niet meteen werkt de handdoek in de ring gooien.
Ik ben niet bang om te proberen of om iets volledig nieuw aan te leren, maar het ontmoedigt mij dat er geen enkele oplossing is die volledig doet wat ik wil.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

ruyckske schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:11:
[...]

Ik ben niet bang om te proberen of om iets volledig nieuw aan te leren, maar het ontmoedigt mij dat er geen enkele oplossing is die volledig doet wat ik wil.
Dan moet je imo niet in /14 zijn. Hier bouwt men over 't algemeen zelf de software om dit soort dingen aan te pakken. En ja, daar moet af en toe wel eens het e.e.a. bij elkaar geraapt worden om tot je uiteindelijke doel te komen.

Heb je de verschillende PHP oplossingen al bekeken? Ben je hier na 10 minuten al afgestapt omdat 't niet meteen out of the box jouw probleem oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
TeeDee schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:46:
[...]

Dan moet je imo niet in /14 zijn. Hier bouwt men over 't algemeen zelf de software om dit soort dingen aan te pakken. En ja, daar moet af en toe wel eens het e.e.a. bij elkaar geraapt worden om tot je uiteindelijke doel te komen.

Heb je de verschillende PHP oplossingen al bekeken? Ben je hier na 10 minuten al afgestapt omdat 't niet meteen out of the box jouw probleem oplost?
Ja, ik heb al over elke oplossing hier opzoekingswerk verricht en gelezen. Ik heb me echter nog in geen enkele oplossing vastgebeten, omdat ik niet kan kiezen welke de *beste* is. Ik heb er geen probleem mee om 15u/dag bezig te zijn met iets, maar alleen als ik weet dat het resultaat gaat overleveren.
Ik kom misschien lui over, maar ik wil echt dit probleem zo goed mogelijk oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lulukai op 04-08-2010 21:24 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Wat voor aantallen hebben we het over?
Is het bijv. niet serieus te overwegen om naar een printboer te gaan? Kun je iig alles uit handen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ciqniz schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:40:
Wat voor aantallen hebben we het over?
Is het bijv. niet serieus te overwegen om naar een printboer te gaan? Kun je iig alles uit handen geven.
20-50 per dag. Het is wel handmatig te doen, maar dat is zo hersendodend.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
.docx is gewoon een gezipt mapje met enkele .xml files erin. Wat probeerde ik dus? Een .docx unzippen, en dat mapje dan terug zippen, maar helaas werkt deze kring niet; zelfs als je niets hebt aangepast, als je een doxc unzipt en dan direct terug zipt, weigert Word het te openen wegens 'corrupt'.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Als je de docx extentie veranderd in zip werkt het wel.

Edit:
Oftewel extentie veranderen. Het zip bestand openen. De xml aanpassen. En de extensie weer terug veranderen in docx.

[ Voor 53% gewijzigd door ajakkes op 31-08-2010 17:16 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:17
ruyckske schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:04:
.docx is gewoon een gezipt mapje met enkele .xml files erin. Wat probeerde ik dus? Een .docx unzippen, en dat mapje dan terug zippen, maar helaas werkt deze kring niet; zelfs als je niets hebt aangepast, als je een doxc unzipt en dan direct terug zipt, weigert Word het te openen wegens 'corrupt'.
Dat werkt zeker wel, al moet je goed kijken welke compressiemethode je gebruikt voor het maken van de zip (Deflate of LZMA was het volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik deed gewoon test.docx, veranderen naar test.zip, unzippen, terug zippen en test.zip terug aanpassen naar test.docx. Dit kon helaas niet geopend worden, dus dit ligt dan aan WinRAR en ik moet op zoek naar een andere programma?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Opzoeken dus op welke manier het compressed moet worden zoals apokalypse aangeeft. Ondanks dat je zegt graag moeite te willen doen laat je een hele berg goede tips in dit topic gewoon naast je liggen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Cartman! schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:15:
Opzoeken dus op welke manier het compressed moet worden zoals apokalypse aangeeft. Ondanks dat je zegt graag moeite te willen doen laat je een hele berg goede tips in dit topic gewoon naast je liggen imo.
Veel tips gekregen inderdaad (waarvoor iedereen dank), maar niets wat volledig voldoet. Ik wil een strakke en mooie layout, waar ik dan enkele woorden dynamisch kan invullen. Ik ben er een aantal weken mee bezig maar voorlopig blijf ik alles met de hand doen en het ziet er naar uit dat het zo zal blijven :(

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

ruyckske schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:13:
Veel tips gekregen inderdaad (waarvoor iedereen dank), maar niets wat volledig voldoet. Ik wil een strakke en mooie layout, waar ik dan enkele woorden dynamisch kan invullen. Ik ben er een aantal weken mee bezig maar voorlopig blijf ik alles met de hand doen en het ziet er naar uit dat het zo zal blijven :(
Tja, je krijgt hier tips over hoe je dit soort dingen het beste aan kunt pakken ... en vervolgens moet je dan wel aanpakken.

Het gebruik van iText (of varianten) op basis van een PDF-template is wat mij betreft toch het verregaaanst te automatiseren. De template kan met een perfecte layout worden gemaakt en met iText manipuleer je deze template. Dit kost wel een paar dagen werk en je moet met Java of C# aan de gang.

Alternatief is een CSV-file genereren uit je database en deze vervolgens in Word o.i.d. mail-mergen. Dan ben je alleen wel uitsluitend op de mogelijkheden van Word aangewezen. Hierop zijn ook legio varianten te bedenken.

Dit is echt geen raketwetenschap, maar je zult er wel echt zelf moeite in moeten steken.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door HuHu op 01-09-2010 08:58 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
orf schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:29:
Livedocx is ook wel leuk om naar te kijken: http://www.livedocx.com/
Ondersteunt veel imput templates (bijvoorbeeld een Word doc of docx) en output formaten.

Zend Framework heeft een leuke PHP API ervoor.
LiveDocx gebruiken wij hier ook. Een hele fijne webservice. Je upload je Word-bestand, levert de velden aan voor de MailMerge-functie en je krijgt een gevuld Word- of PDF-bestand terug. Echt een aanrader om eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Killemov schreef op woensdag 01 september 2010 @ 01:07:
[...]

Het gebruik van iText (of varianten) op basis van een PDF-template is wat mij betreft toch het verregaaanst te automatiseren. De template kan met een perfecte layout worden gemaakt en met iText manipuleer je deze template. Dit kost wel een paar dagen werk en je moet met Java of C# aan de gang.
Het generen van een PDF met de inhoud die ik wil is eigenlijk geen probleem, alleen hebben alle oplossingen een onzettend basic (zeg maar lelijke) lay-out.
Dit is echt geen raketwetenschap, maar je zult er wel echt zelf moeite in moeten steken.
Raketwetenschap is helaas gemakkelijker dan dit :P
BoukeHaarsma schreef op woensdag 01 september 2010 @ 10:09:
[...]

LiveDocx gebruiken wij hier ook. Een hele fijne webservice. Je upload je Word-bestand, levert de velden aan voor de MailMerge-functie en je krijgt een gevuld Word- of PDF-bestand terug. Echt een aanrader om eens naar te kijken.
LiveDocx is helaas (veel) te duur, mijn tijd om iets nieuw te leren is gratis.

Raar dat hier zo weinig praktische info over te vinden is + waarschijnlijk wordt dit topic binnenkort gesloten wegens te weinig inzet.

[ Voor 27% gewijzigd door Lulukai op 01-09-2010 15:09 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Als raketwetenschappers op dezelfde manier zouden werken als jij waren we nu nog niet op de maan :P

Wat ik vermoedt is dat je graag zelf wat velden in je DOCX wil vullen, met voorwaardelijke input.
Dit is makkelijk van een mooie layout te voorzien en makkelijk aan te passen, vooraf en achteraf.

Misschien is het handig om wat concretere voorbeelden te geven. Wil je een adresveld invullen aan de hand van je database velden en je briefinhoud aan de hand van een ander database veld?

Misschien je eigen layout in docx ontwerpen en aangeven welke velden je waarmee wil vullen. Dit geeft een veel beter zicht op waar je nou eigenlijk tegenaan loopt.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik had verwacht dat het wel genoemd zou zijn, maar kennelijk nog niet. Kijk eens naar iReport. Daarmee kan je "redelijk" eenvoudig documenten (PDF's of docx) bouwen vanuit een database of bijvoorbeeld een excel bestand.

Het is nog gratis ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 01-09-2010 15:14 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 13:37
rutgerw schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:48:
[...]

Dat klopt, je kan in Word mailmerge doen vanuit een odbc koppeling, dus ook vanuit MySQL. Je kan eventueel ervoor kiezen om een view te maken die alle velden goed vuld (inclusief evt if-then-else constructies) en dan die view als datasource gebruiken in Word.
Volgens mij is deze optie voor jouw eisen nog steeds het beste? Zorg dat je view de juiste gegevens bevat en word doet de rest voor je? Kost je geen nieuwe software/trainingen of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik heb eigenlijk mijn bedoelingen fout omschreven. Het gaat niet om een grote batch die heel af en toe moet uitgevoerd worden, het gaat om documenten die om de minuut/uur/dag on the fly moeten worden aangemaakt. Er komt een nieuwe bestelling toe en met een (paar) druk(ken), worden dan de nodige brieven aangemaakt on the fly.

Ik heb een klein voorbeeldje geupload (rechstreekse link naar pdf), telkens moet #keyword aangepast worden naar het respectievelijke gegeven als een bestelling wordt geplaatst. Dan wordt er bv. automatisch een nieuwe PDF aangemaakt en in map geplaatst, die map kan dan op het einde van de dag/week worden geprint.
Het gaat dus niet om 100 documenten die in 1 keer moeten worden aangemaakt, maar eerder 1 document dat op 100 verschillende tijdstippen moet worden aangemaakt met dynamische gegevens.

.

• ajakkes

ajakkes

👑

Het lastige is misschien het script dat de "codes" genereert. Wat je eigenlijk wil is dat het document zonder tussenkomst van jou wordt gemaakt lijkt mij.

Klant vult form in
Gegevens worden opgeslagen
Aan het einde van de week wil jij 1 keer op print drukken en 10 (of 100) formuliertjes printen en opsturen?

Een pdf genereren en opslaan op de server lijkt me het makkelijkst
Wat je ook kan doen is een export naar een .csv en deze koppelen aan een word bestand. Ik zou dan de if then else uitvoeren voordat je exporteerd.

Bij de PDF kan je je pagina opmaken met html en "uit laten spugen" als pdf.

Ik denk dat je een keuze moet maken wat je precies wil. Een .csv export en Word bestand denk ik dat je zelf gaat redden maar is wekelijks meer werk (meer handelingen).

Een PDF is wekelijks minder werk maar zal je een hoop uit moeten zoeken voor dat je het aan het werk hebt. Hier kunnen anderen misschien bij helpen, heb ik minder verstand van.

👑

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
ajakkes schreef op donderdag 02 september 2010 @ 08:15:
Het lastige is misschien het script dat de "codes" genereert. Wat je eigenlijk wil is dat het document zonder tussenkomst van jou wordt gemaakt lijkt mij.
Althans zo miniem mogelijke manuele tussenkomst.
Klant vult form in
Gegevens worden opgeslagen
Aan het einde van de week wil jij 1 keer op print drukken en 10 (of 100) formuliertjes printen en opsturen?
Inderdaad
Bij de PDF kan je je pagina opmaken met html en "uit laten spugen" als pdf.
Gewoon met Adobe PDF opslaan als html?
Ik denk dat je een keuze moet maken wat je precies wil. Een .csv export en Word bestand denk ik dat je zelf gaat redden maar is wekelijks meer werk (meer handelingen).
Een PDF is wekelijks minder werk maar zal je een hoop uit moeten zoeken voor dat je het aan het werk hebt. Hier kunnen anderen misschien bij helpen, heb ik minder verstand van.
Als ik in Word blijf werken, blijft het tamelijk wat werk (telkens csv aanmaken) en duurt het langer (bv. slechts elke 2 weken, om voldoende gegevens te hebben om de csv te gegeneren). Als het via PDF gaat, kan het wel on-the-fly worden aangemaakt, maar dan weet ik niet meer hoe ik de lay-out mooi krijg. Zoals gezegd, ik kan het met FPDF e.d., maar dat ziet er zo ouderwets en biedt niet voldoende opmaakmogelijkheden.

.

• Cartman!
  • Niet online
ruyckske schreef op donderdag 02 september 2010 @ 08:57:
[...]
Zoals gezegd, ik kan het met FPDF e.d., maar dat ziet er zo ouderwets en biedt niet voldoende opmaakmogelijkheden.
Dat ligt dan aan je FPDF-skills, ik kan daar wel hele mooie dingen mee maken.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Cartman! schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:14:
Dat ligt dan aan je FPDF-skills, ik kan daar wel hele mooie dingen mee maken.
Natuurlijk zijn mijn FPDF-skills niet top, ik ken het nog maar 2 weken, maar het biedt toch véél minder mogelijkheden dan bv. Word. Ik vraag mij echt af hoe bedrijven automatisch en toch mooie brieven/facturen maken.

.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik vermoed dat het prima te doen is met FPDF (of elke andere pdf lib for that matter), maar je zal er gewoon veel effort in moeten steken om het onder de knie te krijgen.

Het is een afweging die je moet maken. Er zijn al veel zinvolle suggesties gedaan in deze topic en er bestaat gewoon geen 'drie-keer-klikken-en-klaar' oplossing voor jouw probleem. Dus neem of de eventuele extra moeite in Word voor lief, of zet je tanden er even in ga gewoon beginnen.

edit: in grote bedrijven hebben ze meestal een geautomatiseerde keten voor het archiveren van ontvangen brieven en het opstellen/versturen van nieuwe brieven. Daar worden meestal geintegreerde oplossingen van bedrijven die gespecialiseerd zijn in repro etc (bijv. Xerox) voor gebruikt.

Overigens hebben veel CRM pakketten hier ook gewoon ondersteuning voor. Middelgrote bedrijven hebben toch meestal wel een CRM/ERP pakket.

Maar het maatwerk wat dan overblijft in kleinere organisaties word o.a. ontwikkeld met de vele PDF libjes die beschikbaar zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Laurens-R op 02-09-2010 10:27 ]

• Cartman!
  • Niet online
ruyckske schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:34:
[...]

Natuurlijk zijn mijn FPDF-skills niet top, ik ken het nog maar 2 weken, maar het biedt toch véél minder mogelijkheden dan bv. Word. Ik vraag mij echt af hoe bedrijven automatisch en toch mooie brieven/facturen maken.
Het is ook geen Word, simpel. Maar als je gewoon moeite gaat doen om de functies van FPDF te begrijpen ga je een heel eind komen. Kom op en nu aan het werk...

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Cartman! schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:28:
Het is ook geen Word, simpel. Maar als je gewoon moeite gaat doen om de functies van FPDF te begrijpen ga je een heel eind komen. Kom op en nu aan het werk...
Even alle documentatie van FPDF doorgenomen en het lijkt inderdaad vele opties en mogelijkheden te hebben. Alleen is alles natuurlijk veel moeilijker te implementeren dan het in Word was, maar ik heb ondertussen al door dat Word totaal niet geschikt is voor mijn toepassing. Prutsen met FPDF wordt het dus de komende nacht

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Al een beetje geprobeerd en hier kunnen jullie zelf een basisformuliertje uitproberen. Bij problemen, graag melden.
Voorlopig lijkt FPDF dus prima te voldoen, hoewel een fatsoenlijke lay-out maken voor een beginneling moeilijk is.

Bedankt iedereen voor alle tips en het meedenken. _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Lulukai op 02-09-2010 22:31 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Ziet er prima uit. Misschien het logo nog even "uitknippen"/witte rand geven.
En dan het bestandje ergens op slaan zeker?

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
ajakkes schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:16:
Ziet er prima uit. Misschien het logo nog even "uitknippen"/witte rand geven.
En dan het bestandje ergens op slaan zeker?
Inderdaad, logo moet nog uitgeknipt worden en nu ben ik aan het kijken om alles telkens in een ToPrint-mapje op te slaan.

.

Pagina: 1