Ik ben op zoek naar een gratis tool voor Windows XP, waarmee vrije ruimte op een NTFS partitie gedefragmenteerd kan worden. Ik ben bekend met de Windows XP tools voor defragmentatie en SysInternals' contig, maar beiden defragmenteren alleen bestanden en niet de vrije ruimte. Daardoor kan het dus voorkomen dat na het defragmenteren een paar bestanden van (zeg) 2 GB overblijven die niet gedragmenteerd kunnen worden, hoewel er wel (zeg) 6 GB ruimte vrij is.
De vraag is dus simpel: is er een goede en gratis tool die ook vrije ruimte defragmenteert, zodat écht alle bestanden gedefragmenteerd kunnen worden? Ik ben me er van bewust dat de prestatiewinst hiervan in de praktijk waarschijnlijk verwaarloosbaar is, maar het gaat me nu vooral om het principe.
De vraag is dus simpel: is er een goede en gratis tool die ook vrije ruimte defragmenteert, zodat écht alle bestanden gedefragmenteerd kunnen worden? Ik ben me er van bewust dat de prestatiewinst hiervan in de praktijk waarschijnlijk verwaarloosbaar is, maar het gaat me nu vooral om het principe.