Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Vrijeruimtedefragmentatie

Pagina: 1
Acties:

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42
Ik ben op zoek naar een gratis tool voor Windows XP, waarmee vrije ruimte op een NTFS partitie gedefragmenteerd kan worden. Ik ben bekend met de Windows XP tools voor defragmentatie en SysInternals' contig, maar beiden defragmenteren alleen bestanden en niet de vrije ruimte. Daardoor kan het dus voorkomen dat na het defragmenteren een paar bestanden van (zeg) 2 GB overblijven die niet gedragmenteerd kunnen worden, hoewel er wel (zeg) 6 GB ruimte vrij is.

De vraag is dus simpel: is er een goede en gratis tool die ook vrije ruimte defragmenteert, zodat écht alle bestanden gedefragmenteerd kunnen worden? Ik ben me er van bewust dat de prestatiewinst hiervan in de praktijk waarschijnlijk verwaarloosbaar is, maar het gaat me nu vooral om het principe. :P

• Soultaker
Zul je altijd zien: als je na een uur Googlen en prutsen zonder verder te komen uiteindelijk maar een topic op GoT opent, vind je een kwartier later zelf opeens de oplossing: het lijkt erop dat Jeroen Kessels' MyDefrag (voorheen JkDefrag) doet wat ik wil. :)

Verdere suggesties zijn ook nog welkom; misschien heeft iemand anders er dan nog wat aan.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgend mijn staat alles na het defragmenteren als het goed is zoveel mogelijk aaneen gesloten en met meest gebruikte bestanden helemaal vooraan op je HDD, rest erachteraan. De "vrije" ruimte staat daar dan als het goed is dan aaneengesloten achteraan. Windows zal volgens mijn de eerste de vrije ruimte die ze tegen komt op de HDD beginnen met beschrijven. Lijkt me dus niet nodig om vrije ruimte te defragmenteren misschien ook de rede dat je dat niet kan/kon vinden.

Vrije ruimte is overigens niet echt vrij maar is vrij gegeven om (opnieuw) beschreven te mogen worden.

-Andere hobby- -

• Soultaker
mad_max234 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 03:27:
Volgend mijn staat alles na het defragmenteren als het goed is zoveel mogelijk aaneen gesloten en met meest gebruikte bestanden helemaal vooraan op je HDD, rest erachteraan. De "vrije" ruimte staat daar dan als het goed is dan aaneengesloten achteraan. Windows zal volgens mijn de eerste de vrije ruimte die ze tegen komt op de HDD beginnen met beschrijven.
Wat jij beschrijft is precies hoe het in Windows 95/98/ME werkte. Maar in Windows NT/2000/XP worden echt alleen bestanden zelf gedefragmenteerd en niet de vrije ruimte. Daarbij is de Windows defragmenteertool zo dom om alleen aan het defragmenteren te beginnen als er een stuk ruimte vrij is waar het hele bestand als één fragment heengekopieerd kan worden; contig is iets beter omdat die (als dat niet kan) nog probeert om dan zo min mogelijk fragmenten te maken (van 50 naar 2 fragmenten is beter dan niets).

Geen van beide tools zal echter ongefragmenteerde bestanden verplaatsen om ruimte vrij te maken voor andere bestanden. Dat de vrije ruimte gefragmenteerd blijft kun je trouwens goed zien aan de plaatjes in de Disk Defragmenter panel, als je me niet gelooft. ;)

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Soultaker schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 02:55:

De vraag is dus simpel: is er een goede en gratis tool die ook vrije ruimte defragmenteert, zodat écht alle bestanden gedefragmenteerd kunnen worden?
Defraggler

http://docs.piriform.com/...ing-free-space-on-a-drive

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:10

TheVMaster

Moderator WOS
Het is natuurlijk fijn dat je zelf de oplossing hebt gevonden :+ maar eh....volgende keer kwartiertje langer Googlen dus? O-)

't is altijd fijn om een *gratis* tool te hebben, maar eh...'k vond het (na het lezen van je TS) eigenlijk geen topic waard.....dat soort zaken zijn natuurlijk (heej..je vond het 15 min later ook) via Google te vinden >:)

• Soultaker
TheVMaster schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:16:
'k vond het (na het lezen van je TS) eigenlijk geen topic waard.
Ik wel. Het onderwerp wordt niet behandeld in de FAQ en Microsoft's documentatie rept er met geen woord over. Dan is het lastig om betrouwbare informatie te vinden. Er zijn wel een heleboel third party tools voor het optimaliseren/opschonen van Windows installaties die eigenlijk niet effectief zijn of meer dingen stukmaken dan ze repareren, of malefide bedrijven die (borderline) malware aanbieden als oplossing aan naïeve gebruikers. Je kunt dus niet zomaar alles wat je online vindt geloven.

De tools die wel te vinden zijn geven vaak weinig informatie over de interne werking en prijzen zichzelf natuurlijk altijd aan als dé beste oplossing. Daar heb je dus niet veel aan, als je op zoek bent naar betrouwbare en onbevooroordeelde informatie.

Dan zie ik liever een goed topic op GoT waar mensen hun tips en ervaringen in kwijt kunnen. Daar hecht ik meer waarde aan dan een groot deel van de internetpagina's die je met Google kunt vinden. En aangezien een dergelijk topic nog niet bestond (of ik het in ieder geval niet kon vinden) vind ik dat ik er best een topic over kan starten.

Back on topic: mijn ervaring met MyDefrag is vrij desastreus: de tool deed absoluut niet wat 'ie beloofde en introduceerde op mijn schijf heel veel meer fragmentatie dan waarmee 'ie begon. Misschien komt dat doordat ik tijdens het defragmenteren ook een beetje zat te webbrowsen en e-mail te checken, maar mijns inziens zou een online defragmentatietool daar tegen moeten kunnen. Uiteindelijk heb ik de Windows defragmenter nog een keer gerund om de boel weer op te ruimen, maar nu ben ik weer terug bij af.

Ik zal nu Defraggler eens runnen en kijken of dat wat beter werkt. :)

edit:
Defraggler lijkt een stuk beter resultaat te geven! Na een eerste run waren wel alle bestanden gedefragmenteerd, maar niet de vrije ruimte. Na de twee run was ook dat opgelost. Prima tool dus!

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 03-08-2010 22:02 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Soultaker schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 20:32:
[...]

Er zijn wel een heleboel third party tools voor het optimaliseren/opschonen van Windows installaties die eigenlijk niet effectief zijn of meer dingen stukmaken dan ze repareren, of malefide bedrijven die (borderline) malware aanbieden als oplossing aan naïeve gebruikers. Je kunt dus niet zomaar alles wat je online vind geloven.

De tools die wel te vinden zijn geven vaak weinig informatie over de interne werking en prijzen zichzelf natuurlijk altijd aan als dé beste oplossing. Daar heb je dus niet veel aan, als je op zoek bent naar betrouwbare en onbevooroordeelde informatie.
So true.
Pagina: 1