Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 08:22
Beste Tweakers,

Onlangs kreeg ik een laptop in me armen gedrukt met de vraag of ik deze wilde repareren. Uiteraard ging ik -als moeilijk nee zeggend persoon- de uitdaging aan.

Als de laptop aangaat geeft de backlight licht, en start de laptop op. Echter zie ik niks in het beeldscherm behalve strepen die ontzettend snel voorbij flitsen. Met name aan de bovenkant komen deze voorbij. Ik heb geprobeerd ze te fotograferen maar ze zijn me te snel af. Waar ik nu aan zit te denken is:

- Een kapotte videokaart (moederbord in dat geval, aangezien graka chip daarin zit)
- Kapot beeldscherm kan het niet zijn, gezien het licht geven van de backlight
- Kapotte inverter? Heb ik ooit wat van gehoord, maar lijkt me sterk gezien de backlight werkt

Is de kans het grootst dat ik het probleem oplos met een nieuw moederbord? Uiteraard is het de bedoeling dat hij weer gaat werken, maar wil wel graag weten of die paar honderd euro het wel waard is om te investeren zeg maar. Een nieuwe lijkt me anders ook goed op zijn plaats.

Aanvullende vragen en opmerkingen zijn welkom!

Groeten Jochem

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sluit eens een extern beeldscherm aan. Je bent nu allerlei hypotheses aan het stellen zonder enig testwerk, en een extern beeldscherm zal je vertellen of het probleem in het laptopscherm zit of elders.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Bedankt voor de tip, ik heb inderdaad geprobeerd een extern beeldscherm eraan te koppelen en hij geeft gewoon beeld, dus het lijkt me dat de videokaart gewoon in orde is. Wat kan het nog meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jochemp schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 02:21:
Bedankt voor de tip, ik heb inderdaad geprobeerd een extern beeldscherm eraan te koppelen en hij geeft gewoon beeld, dus het lijkt me dat de videokaart gewoon in orde is. Wat kan het nog meer zijn?
Dan is het meestal de inverter of de backlight kapot, of de verbinding naar het scherm. Kan een duur grapje zijn. Gebruik de zoekfunctie van het forum, dit is al vaak voorbijgekomen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Ik denk dan eerlijk gezegd de inverter, want de backlight brand gewoon. Alleen weergeeft het beeldscherm dus niks. Bedankt voor je snelle reactie, ik zal denk ik het forum verder afzoeken naar een backlight en/of inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 06:12

Majapro

Deventer

ook dit jaar nog meegemaakt, na een RMA waren ze vergeten het kabeltje weer aan te sluiten waardoor het scherm dood bleef (Acer... 8)7 )
wel netjes zonder kosten binnen een week door hun gefixed.

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jochemp schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 02:25:
Ik denk dan eerlijk gezegd de inverter, want de backlight brand gewoon. Alleen weergeeft het beeldscherm dus niks. Bedankt voor je snelle reactie, ik zal denk ik het forum verder afzoeken naar een backlight en/of inverter.
Als de backlight brandt zal het de inverter niet zijn, die is juist voor de stroomtoevoer voor de ccfl backlight.

Klinkt gewoon als losse of kapotte flatcable tussen mobo en scherm

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1