Tankpas en vervangend vervoer

Pagina: 1
Acties:
  • 14.775 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Topicstarter
Goedenacht mensen,

Ik heb een vraagje betreft mijn tankpas.
Ik tank al zo'n anderhalf jaar mijn lease auto vol en gebruik daarvoor de tankpas. Alleen ik heb 1 ding nooit begrepen bij het afrekenen: de vervangende vervoer vraag van de pinautomaat. Ik heb het eens eerder opgezocht op internet wat ik het beste kon doen en zag dat het handig was "ja" op de vraag te beantwoorden. Nu hoorde ik vandaag dat als je "nee" kiest je ook de km stand moet opgeven. Dit heb ik 1x eerder direct bij mijn werkgever aan het eind van het jaar op moeten geven (dus buiten het tanken om) en dit zal ik waarschijnlijk aan het eind van het jaar weer moeten doen. Maar moet ik het tijdens het tanken ook opgeven ofzo? Ik heb in die anderhalf jaar er nog nooit wat van gehoord of ook maar iets van gemerkt. Hoe zit dit precies?

Jullie hebben hier waarschijnlijk meer ervaring mee dan ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De meeste werkgevers willen volgens mij dat je idd de km-stand opgeeft bij elke tankbeurt ja, de mijne iig wel. Op die manier kunnen ze een beetje volgen wat je verbruik is, en of je je tankpas niet misbruikt (door bijvoorbeeld ook andere auto's ermee vol te tanken).

Normaal gesproken is het heel simpel: tanken, pas erdoorheen, pincode, "Nee" bij "Vervangend vervoer", kilometerstand intikken, bevestigen met OK (niet altijd nodig). Klaar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Topicstarter
Hmmm... toch dan wel gek dat ik daar nooit iets over gehoord heb. Ik maak voor mijn werk sowieso aardig wat kilometers (250km per dag, 5 dagen in de week). Dus misschien hebben ze aan de jaarlijkse kilometerstand update wel genoeg?! Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:19
Bij mijn leaseauto met tankpas is het absoluut NIET de bedoeling om ja te kiezen bij de vraag vervangend vervoer.
De km stand wordt zoals wildhagen al aangeeft gebruikt voor statistieken mbt gemiddeld verbruik en dergelijke.
Niet invullen danwel onjuist invullen van de km stand geeft gedonder met de leasemaatschappij.
Ook als je gebruik teveel afwijkt van de fabrieksgetallen krijg je een 'tik op de vingers' van de leasemaatschappij die daartoe opdracht heeft gekregen van de werkgever.
De woorden vervangend vervoer zeggen het eigenlijk al, deze kies je als je gebruikt maakt van vervangend vervoer.
Denk aan een vervangende auto bij een servicebeurt of een huurauto tijdens reparaties die wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
De ene werkgever gaat minitieus door de uitdraaien van de leasemaatschappij heen en de andere kijkt er niet naar om. In mindere tijden werd er wel beter naar gekeken, was mijn ervaring, maar idd een paar keer per jaar vervangend vervoer opgeven maakte niet uit.

De leasemaatschappij gebruikt de standen om het gemiddelde verbruik per model te bepalen en daarmee gaan ze excessieve gebruikers brieven sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 17:55

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Hangt inderdaad van de werkgever af ja. De lease maatschappij / tankcard bedrijf doet er niet echt wat mee.

Wat hun betreft tank je met die pas, ongeacht welke auto je gebruikt. Alleen daar worden werkgevers niet blij van meestal;)

Dus ja met hem/haar overleggen.

Taru tossing moet een olympische sport worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 09:52:

De woorden vervangend vervoer zeggen het eigenlijk al, deze kies je als je gebruikt maakt van vervangend vervoer.
Denk aan een vervangende auto bij een servicebeurt of een huurauto tijdens reparaties die wat langer duren.
Precies en op het tankpasje (althans de mijne) staat ook je kenteken van de auto op.
Dus ik kies Ja als ik mijn lease auto een servicebeurt geef en daarvoor in de plaats dus een vervangende auto krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd NEE kiezen bij vervangend vervoer zegt mijn ICT-werkgever (detacheerder) / leasemaatschappij (Multilease) en kilometerstand invoeren.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de ene keer sportiever rijd en dus onzuiniger rijd dan de andere keer...
Daar heb ik gelukkig nog niets over gehoord, zal wel binnen de marges blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shin_Alu

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:02:
Altijd NEE kiezen bij vervangend vervoer zegt mijn ICT-werkgever (detacheerder) / leasemaatschappij (Multilease) en kilometerstand invoeren.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de ene keer sportiever rijd en dus onzuiniger rijd dan de andere keer...
Daar heb ik gelukkig nog niets over gehoord, zal wel binnen de marges blijven.
Ik denk niet dat de meesten zo precies kijken. Bovendien hangt het verbruik in mijn ervaring nog veel meer af van of je veel stad of op de snelweg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Topicstarter
Wat dat betreft rijd ik 90% alleen maar snelweg (bijna A7 van begin tot eind).

Mijn werkgever zal er dan denk ik ook bijna niet naar kijken aangezien ik er in de anderhalf jaar tijd nooit wat van gehoord heb. Misschien dat die enkele keer mondeling al afdoende was ofzo.

[ Voor 55% gewijzigd door MistrX op 03-08-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hebben jullie dat ook weleens..

Sta je daar om je km stand in te tikken...

Ben je ineens de stand kwijt ;)
Paar keer 0 ingetikt daarna kwam er wel een brief dat de stand niet klopte....

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je km stand ingeven omdat jouw leasecontract een bepaalde looptijd en km's per jaar heeft.

Door te registreren kan de leasemaatschappij zien dat jij bv 2x zoveel rijd dan jouw contract, dat betekend dus dat jouw contract verhoogd moet worden, danwel verlaagd als je veel minder rijd.

Te veel meer of minder km's betekent veel nacalculatie, en dat is nooit handig.

De optie vervangend vervoer is dus echt alleen als je een vervangende auto hebt, want daarvan heeft het geen zin om de stand in te voeren, gezien een tankpas voertuig gebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Wij hebben tankpassen (Multi tank card) en rijden zakelijk in auto's die gekocht zijn door de werkgever, Geen lease dus. Bij ons gebruiken ze de KM-info om het gemiddelde verbruik in de gaten te houden. Nadeel voor mij persoonlijk is dat ik "mijn" tankpas gebruik voor mijn eigen bus, 2 andere bussen en een compressor met een tank van 100 liter. Mijn kangoo'tje heeft een gemiddeld vebruik van 1:2,8 hoorde ik laatst :D

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Topicstarter
Multi Tank Card heb ik ook btw.

Hmmm... dan kan ik in vervolg beter dus 'nee' aanvinken en de kilometerstand doorgeven. Ik zal het er ook met mijn werkgever over hebben zodra hij terug is van vakantie. Want nu lijkt het misschien net voor de leasemaatschappij alsof ik anderhalf jaar niet met de auto gereden heb. Heeft het voor mij verder repercussies? Ik heb geen zin in problemen met de leasemaatschappij/werkgever natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MistrX op 03-08-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou geen reden kunnen verzinnen (behalve gemakzucht) om niet de KM-stand in te voeren tijdens het tanken. Het is alleen maar handig voor wie de adminstratie van jouw auto bijhoudt. Misschien om een bepaalde trend te ontdekken (misschien buitensporig privé-gebruik als daar binnen een bedrijf regels aan zijn gesteld).

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
De KM ingave bij "vervangend vervoer = nee" is bij Multi tank card passen maar ook bij traveler card passen.
Bij de nieuwe generatie BP pinautomaten moet je ook bij "vervangend vervoer = ja" een KM stand ingeven.

De output van de kilometerstand en het verbruik is eigenlijk alleen maar voor de wagenpark beheerder van het bedrijf, die kan hiermee zien wat iemands gemiddelde verbruik is, klopt dit niet met het gemiddelde scheurt diegene veel of gebruikt die bijvoorbeeld de pas om de auto van zijn vriendin soms mee vol te gooien. Dit is aan je bedrijf of ze met deze rapportages wat doen.

De leasemaatschappij doet er weinig mee, contractbewaking verloopt namelijk eerder via het onderhoudskanaal, die zijn namelijk ook voor de Nationale autopas een acurate KM stand door te geven (dus bij bandenwissel, onderhoud of bij problemen) die data word volgens mij voornamelijk door de leasetoko gebruikt om te kijken of je te veel of te weinig rijd volgens contract, als dit meer dan 20% afwijkt in een jaar zal de toko een contract aanpassing voorstel sturen naar het bedrijf.

Overigens kan je vaak zelf via www.mtc.nl of via www.travelcard.nl zelf inloggen met een code die je op je pasje vind en daar je info zien, bij MTC kan je zelf ook zien of hun al vinden dat je verbruik en KM stand klopt of niet.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shin_Alu schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:31:
[...]

Ik denk niet dat de meesten zo precies kijken. Bovendien hangt het verbruik in mijn ervaring nog veel meer af van of je veel stad of op de snelweg rijdt.
Hangt af van werkgever en van auto...

Ze gaan vooral uit van hoe dicht je in de buurt van fabrieksopgave blijft. Dat betekent bij ons iig dat iemand met een relatief onzuinige bak vaak geen problemen heeft, maar de Prius-rijders aan de lopende band op hun flikker krijgen dat ze 1:17 of erger halen en niet 1:27 :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mijn werkgever controleert ook wel aan de hand van die standen, tijdje terug nog een actie hierover geweest. Kwamen ook mensen naar voren die wel héél verdacht gedrag vertoonden.

Ook word er gekeken of je wel een beetje normaal rijd, en dus niet de straatstenen uit de weg knalt.

Mijn leasewagen/pas is van Arval, en die hebben ook een heel mooie site waarin je per kwartaal kan zien hoe je het doet t.o.v. de norm voor een aantal zaken (CO2-uitstoot, verbruik, onderhoud, schade, bekeuringen). Erg handig is dat wel.

Probleem is alleen dat de normwaarden soms wel krom is. Zo is de fabrieksopgave dat ik met mijn auto (Seat Ibiza 1.4TDI, 3-cilinder) een verbruik van 4.8l/100km zou moeten halen. In de praktijk haal ik dat nooit, zit altijd rond de 5.5-5.7 l/100km), omdat een driecilinder nu eenmaal iets harder eraan moet sleuren dan een vierpitter. En nee, ik rijd niet als een gek, gewoon normaal en met het verkeer mee.

Ik probeer ook altijd mijn km-standen in te vullen. Een enkele keer vergeet ik het wel eens, en dan tik ik 1 in, maar de afgelopen 2 jaar is dat 5-6 keer gebeurd ofzo (bij gemiddeld 2x per week tanken, 43-44 liter diesel gemiddeld per beurt, 730 km per tank).

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 03-08-2010 15:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:12:
Probleem is alleen dat de normwaarden soms wel krom is. Zo is de fabrieksopgave dat ik met mijn auto (Seat Ibiza 1.4TDI, 3-cilinder) een verbruik van 4.8l/100km zou moeten halen. In de praktijk haal ik dat nooit, zit altijd rond de 5.5-5.7 l/100km), omdat een driecilinder nu eenmaal iets harder eraan moet sleuren dan een vierpitter.
Heb dezelfde motor. 1:20 is makkelijk te halen (in de zomer en zonder op het gebruik van de airco te besparen).
wildhagen schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:12:
Kwamen ook mensen naar voren die wel héél verdacht gedrag vertoonden (elke dag een volle tank bijvoorbeeld terwijl ze <100 km per dag reden),
Dan ben je wel een dom varken zeg....

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 03-08-2010 15:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gunner schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:14:
[...]

Heb dezelfde motor. 1:20 is makkelijk te halen (in de zomer en zonder op het gebruik van de airco te besparen).
1 op 20 haal ik wel, als ik er mijn best voor doe, maar dan moet ik wel heel vroeg schakelen, en zeker niet boven de 120 km/h uitkomen.

Wel speelt bij mij mee dat ik de airco 365/24/7 heb aanstaan (mits niet automatisch uitgeschakeld ivm te lage temperatuur uiteraard in de winter), en dat ik redelijk wat stadskilometers (onzuinig!) maak, merendeels voor mijn werk overigens.

In de praktijk zit ik zonder gek doen meestal op 1:18 ofzo.
Dan ben je wel een dom varken zeg....
Dat mag je wel zeggen ja... snap ook niet dat mensen het niet zelf kunnen bedenken dat je dan wel heel snel door de mand valt. Daarnaast is dit nog fraude ook, want je mag je tankpas alleen voor de betreffende auto gebruiken natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 03-08-2010 15:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shin_Alu

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Bij ons doet de Leasemaatschappij ook in principe niks met die gegevens. Zelfs nog een keer nagevraagd omdat we 3 auto's hebben en ik me afvroeg of het een probleem kon zijn om met de kaart van auto 1, auto 2 vol te gooien. Maar dat maakte allemaal niet uit en het is eigenlijk vooral voor onze eigen administratie mochten we dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Shin_Alu schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:29:
Bij ons doet de Leasemaatschappij ook in principe niks met die gegevens. Zelfs nog een keer nagevraagd omdat we 3 auto's hebben en ik me afvroeg of het een probleem kon zijn om met de kaart van auto 1, auto 2 vol te gooien. Maar dat maakte allemaal niet uit en het is eigenlijk vooral voor onze eigen administratie mochten we dat willen.
Als je het zo zegt, dan klinkt het opzich wel logisch. Het wordt alleen wel een beetje verwarrend voor je als de pasjes voor de andere auto's gebruikt worden.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Ik heb ook een tankpas (van Total en alleen geldig in GH Luxemburg) maar daar krijg ik de vraag voor vervangend vervoer niet. Vraag me af wat ik dan moet invullen als km stand als ik ooit met een vervangwagen rijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SlasZ schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:03:
Ik heb ook een tankpas (van Total en alleen geldig in GH Luxemburg) maar daar krijg ik de vraag voor vervangend vervoer niet. Vraag me af wat ik dan moet invullen als km stand als ik ooit met een vervangwagen rijd :)
Dat is een ander soort tankpas dan waar het in dit topic over gaat. Jij hebt een tankpas van één specifieke keten (Total in dit geval), terwijl de tankpassen waar het hier over gaat generiek zijn, en dus in principe bij elk merk pomp gebruikt kunnen worden.

Daarnaast gaat het hier over de Nederlandse situatie, jij hebt het over de Luxemburgse situatie, en die hoeft natuurlijk niet identiek te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:28:
Je moet je km stand ingeven omdat jouw leasecontract een bepaalde looptijd en km's per jaar heeft.

Door te registreren kan de leasemaatschappij zien dat jij bv 2x zoveel rijd dan jouw contract, dat betekend dus dat jouw contract verhoogd moet worden, danwel verlaagd als je veel minder rijd.

Te veel meer of minder km's betekent veel nacalculatie, en dat is nooit handig.

De optie vervangend vervoer is dus echt alleen als je een vervangende auto hebt, want daarvan heeft het geen zin om de stand in te voeren, gezien een tankpas voertuig gebonden is.
verhogen zullen ze zeker doen (oftewel is je contract sneller uit (als je bvb tot 150.000km gaat) Verlagen gaan ze volgens mij lekker niet doen en de winst gewoon in hun zak steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:53:
[...]

verhogen zullen ze zeker doen (oftewel is je contract sneller uit (als je bvb tot 150.000km gaat) Verlagen gaan ze volgens mij lekker niet doen en de winst gewoon in hun zak steken
De leasing maatschappijen die wij gebruiken (Athlon & KBC) verlagen weldegelijk. Dat is ook contractueel bepaald. Bij elk lease contract staat de meer of minder prijs per km vermeld. Als een wagen maar 100k km ipv 140k km gedaan heeft na 4 jaar krijgt het bedrijf dus 40000 km terug.
Mijn bedrijf rekent het echter niet door aan de werknemers. Voordelig voor de mensen die veel rijden, nadelig voor de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:53:
[...]

Dikke bullshit, contracten worden indien nodig ook gewoon naar beneden bijgesteld.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shin_Alu

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Inderdaad, ze doen beide kanten op. Uiteraard is het verhogen alleen een hoger bedrag per km, maar dat is niet iets om van wakker te liggen.
gnimmeL_kraD schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:21:
[...]

Als je het zo zegt, dan klinkt het opzich wel logisch. Het wordt alleen wel een beetje verwarrend voor je als de pasjes voor de andere auto's gebruikt worden.
Alleen voor de werkgever als ie het uit zou willen splitsen:)
Maar wel makkelijker om bijvoorbeeld te wisselen als 1 auto 2 keer zoveel blijkt te rijden als een andere. Dan wissel je alleen van auto en niet van pas:)

[ Voor 65% gewijzigd door Shin_Alu op 04-08-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wii4all schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:24:
Hebben jullie dat ook weleens..

Sta je daar om je km stand in te tikken...

Ben je ineens de stand kwijt ;)
Paar keer 0 ingetikt daarna kwam er wel een brief dat de stand niet klopte....
Had het van de week nog, 88.000 ingevuld. Kom ik terug in mijn auto is het 85.000 ofzo 8)7

Ik heb dat al vaker gehad, nooit iets van gehoord. Bij de volgende tankbeurt corrigeer ik het gewoon weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan9999
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 05:28
Dat vervanged vervoer doe je alleen als je bijv. Bij de dealer een leen auto mee krijgt. Met het aftanken kan je dan de tankpas gebruiken om die kosten te betalen. Daar kies je dan vervangend ja. Dat is ook het enige moment dat ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

daan9999 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:25:
Dat vervanged vervoer doe je alleen als je bijv. Bij de dealer een leen auto mee krijgt. Met het aftanken kan je dan de tankpas gebruiken om die kosten te betalen. Daar kies je dan vervangend ja. Dat is ook het enige moment dat ik dat doe.
Modbreak:Tip voor de volgende keer: kijk even naar de datum van de laatste post. Die is in dit geval ruim 14 jaar geleden...

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.