16 ohm speakers op 8 ohm versterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik heb begrepen dat ik geen speakers met een lagere ohm mag aansluiten op een versterker met een hogere waarde (bijv. 4 ohm speakers op een 8 ohm versterker), hierdoor wordt de versterker overbelast.

Nu vraag ik mij af of het andersom wèl mag? Ik heb namelijk een Samsung 320px monitor met ingebouwde versterker van 2x10W 8 ohm. En ik heb ook 2 speakers liggen van 16 ohm 10W. Zal ik deze erop aan mogen sluiten zonder de versterker in de monitor kapot te maken?

Ik heb wel gehoord dat het geluid minder hard kan (vermogensverlies), maar is dit schadelijk voor de apparatuur?

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 02-08-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
volgens google op meerdere pagina's 'in principe' niet...
Maar tóch denk ik dat het niet prettig is voor je versterker. (zeker bij hoge belasting, lees lang heel hard zetten!)

linkje: http://www.edaboard.eu/16...m-versterker-t397181.html

[ Voor 19% gewijzigd door TimothyW op 02-08-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 14:44
Ja dat mag zeerzeker.
Wel zul je merken dat het geluid uit je speakers zachter is.

andersom mag het niet omdat je dan de eindtrappen van je versterker opblaast omdat er dan een te grote stroom gaat lopen.

p.s. ik doe dit zelf ook op een vermogen van 2.000 watt, mocht je het dan meer vertrouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Andersom kan prima met een solid state versterker, met een buizenversterker soms niet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
ja dat mag, je mag onder ohm van speakers zitten maar niet erboven

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
De grootheid is impedantie, niet "Ohm". "Ohm" is de eenheid (van zowel impedantie als weerstand).

[ Voor 39% gewijzigd door Boudewijn op 02-08-2010 18:35 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 21:56
Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een versterker heeft geen 8 ohm of 16 ohm of wat dan ook voor uitgang, de waarde die er bij staat is altijd de minimale belasting. In jouw geval mogen er dus speakers aangesloten worden met een impedantie van 8 ohm of hoger.

Alleen bij buizenversterkers moet de impedantie matchen met de uitgangsimpedantie van de (uitgangstrafo van de) versterker.
Pagina: 1