Intern netwerk traag via wifi !

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik hoop dat ik in het goede gedeelte terecht ben gekomen en er ongetwijfeld wel misschien al topics zijn rondom het volgende probleem. Momenteel heb ik namelijk de volgende constructie hier in mijn huis bestaande dus uit 3 pc's waarvan 2 pc's via netwerkkabel verbonden zijn met de router. Mijn 3de pc zit dus draadloos in het netwerk met een 300 N draadloze usb-adapter, echter nu kom ik het volgende vreemde probleem tegen.

Er vanuit gaande dat dus 300 N betekent dat je een snelheid van max 300 Mb in theorie zou moeten kunnen halen valt mij het volgende op, namelijk wanneer ik gewoon een test via speedtest.net doe via de 3de draadloze pc haal ik met gemak bijna 70 Mbit. Even erbij gezegd dat ik Ziggo Alles in 1 extra heb met een 80 Mbit verbinding maar enfin dus dat lijkt mij prima wat het draadloze betreft, echter wanneer ik intern verbinding maak met de 3de pc dan haal ik met pijn en moeite 7 Mbit.

Even kort omschreven wat de specs zijn namelijk een Sitecom 300N ( Gigabit ) router, met 2 pc's via kabel en een gigabit verbinding, en dan de 3de pc met een Digitus ( Ralink ) 300 N usb adapter. Mijn vraag is dus hoe dit kan dat ie via het interne netwerk en daarna draadloos via de router zo traag blijft, en of dit misschien met instellingen valt te verhelpen. Snelheid bedraad is daarentegen wel netjes en vaak gemiddeld rond de 100 tot 150 Mbit en dit alles dan bij alle pc's onder Windows 7 Home Premium 64 bit, en alleen met het protocol delen harddisk ingeschakeld.

Alvast bedankt voor eventuele tips !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:47
Wat zijn je IP instellingen, je draadloze kanaal etc?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Draadloos kanaal heb ik al verschillenden geprobeerd en dan vanaf 1 tot en met 13 maar dat maakte zo goed als geen verschil, maar de kanaalsterkte is ook maximaal bij alle kanalen. Het ipnummer heb ik gewoon laten toewijzen door de dhcpserver en zit meestal op 192.168.0.102 waarbij ik trouwens geen webkey of encryption gebruik. Engiste beveiliging die ik gebruik is op Mac adres en dan geen ssid uit laten zenden maar er zitten hier in de buurt ook maar weinigen draadloos, dus beveiliging vond ik niet zo nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door Roel1966 op 02-08-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Roel1966 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 17:18:
Draadloos kanaal heb ik al verschillenden geprobeerd en dan vanaf 1 tot en met 13 maar dat maakte zo goed als geen verschil, maar de kanaalsterkte is ook maximaal bij alle kanalen. Het ipnummer heb ik gewoon laten toewijzen door de dhcpserver en zit meestal op 192.168.0.102 waarbij ik trouwens geen webkey of encryption gebruik. Engiste beveiliging die ik gebruik is op Mac adres en dan geen ssid uit laten zenden maar er zitten hier in de buurt ook maar weinigen draadloos, dus beveiliging vond ik niet zo nodig.
Die beveiliging zou ik straks toch maar aan gaan denken, want een MAC adres valt te spoofen en een verborgen SSID valt zonder al te veel problemen ook nog te achterhalen. Als ik jou was zou ik er toch minstens een WPA-AES beveiliging op zetten.

Daarnaast is de 300 Mbps die je maximaal haalt maar half-duplex, dus op zijn best kun je 150 Mbps halen. Let wel dat krijg je vrijwel alleen onder laboratorium omstandigheden. Daarnaast is het ook goed om even te kijken naar het verschil tussen Mbps en MB/s. Kun je zeggen of de overdrachtssnelheden in Mbps of in MB/s worden gerekend? Dat maakt toch zo'n factor 8 verschil.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

65-75 mbit is wat je netto overhoud op 150n
75-85 op 300n

dus 70 is zo gek nog niet

En beveiliging gewoon aanzetten, 5 minuutjes werk ..

als je wil testen pak je eerst even iperf erbij, dan test je los van alle viruscanners/hd beperkingen je netwerksnelheid. dan weet je waar je verder moet zoeken.
.
Tenzij je een 10Mbit kaart hebt dan moet je een nieuwe kopen
heb je een 100mbit of een Gbit kaart en hij verbind op 10Mbit, dan moet je naar je kabel kijken, vooral als die zelf is gemaakt

[ Voor 60% gewijzigd door Fish op 02-08-2010 21:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
fish schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:57:
65-75 mbit is wat je netto overhoud op 150n
75-85 op 300n

dus 70 is zo gek nog niet

En beveiliging gewoon aanzetten, 5 minuutjes werk ..

als je wil testen pak je eerst even iperf erbij, dan test je los van alle viruscanners/hd beperkingen je netwerksnelheid. dan weet je waar je verder moet zoeken.
.
Tenzij je een 10Mbit kaart hebt dan moet je een nieuwe kopen
heb je een 100mbit of een Gbit kaart en hij verbind op 10Mbit, dan moet je naar je kabel kijken, vooral als die zelf is gemaakt
70 Mbit haal ik als ik gewoon op internet surf en test via speedtest.net maar als ik bv een file van mijn gewone pc naar de pc met draadloze adapter iets stuur, haalt ie met pijn en moeite maar 6 a7 Mbit.

Wat de netwerkkaarten betreft zitten in alle pc's Gigabitkaarten ( Asus X55 en X58 boarden ) en de netwerkkabels zelf zijn cat 6 kabels dus daaraan kan het verder niet liggen. Maar het bedrade netwerk is ook geen probleem want als ik bv van pc1 bedraad naar pc2 bedraad ga is de snelheid gemiddeld rond de 150 tot 200 Mbit.

Wat de beveiligingen betreft vind ik zelf dat die tezeer beperken en qua nut gewoon controle op mac adres eigenlijk ook al bijna niet te omzeilen valt. Daarbij dat ik de router maar beperkt heb tot max 3 ip adressen te accepteren via de dhcp server.

Wat iperf betreft heb ik nog niet geprobeerd en zal ik zeker eens gaan doen dus thx voor die tip !

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 02-08-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
DutchNutcase schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:53:
[...]

Die beveiliging zou ik straks toch maar aan gaan denken, want een MAC adres valt te spoofen en een verborgen SSID valt zonder al te veel problemen ook nog te achterhalen. Als ik jou was zou ik er toch minstens een WPA-AES beveiliging op zetten.

Daarnaast is de 300 Mbps die je maximaal haalt maar half-duplex, dus op zijn best kun je 150 Mbps halen. Let wel dat krijg je vrijwel alleen onder laboratorium omstandigheden. Daarnaast is het ook goed om even te kijken naar het verschil tussen Mbps en MB/s. Kun je zeggen of de overdrachtssnelheden in Mbps of in MB/s worden gerekend? Dat maakt toch zo'n factor 8 verschil.
Voor mij is het niet zo belangrijk dat er iemand in het netwerk zou komen daar diegene dan toch alleen of in die 3de pc terrecht zou kunnen komen waar verder niks belangrijks in staat. De andere 2 pc's zijn al helemaal afgeblocked met een firewall ( niet die van Win7 zelf ) en in de router zelf zit ook nog eens een hardwarematige firewall. Daarbij heb ik de ipreeks van de dhcpserver maar beperkt tot 3 pc's dus dat maakt het ook al een stuk moeilijker wanneer iemand toch zou willen connecten en simpelweg geen ip toegewezen krijgt.

Probleem is ook niet dat ik niet die volledige 300 Mbps kan halen en mij dat wel bekend is net zoals het verschil tussen Mbit en byte. Ook wanneer ik via de 3de pc op internet ga dan is de snelheid prima en vind ik rond 70 tot 75 Mbit heel netjes voor een draadloze adapter. Punt is net dat wanneer ik van mijn 1ste pc files via het interne netwerk naar de 3de pc wil sturen dat dan die snelheid opeens nog maar rond de 6 a 7 Mbit ligt. Dit in tegenstelling dus tot bedraad waarbij ik dan 150 tot 200 Mbit haal hetzij dan wel via Gigabit netwerk maar evenzogoed lijkt mij dan met 300 N toch 6 a 7 erg laag.

Dus nog even voor de duidelijkheid gaat het puur om het interne gedeelte vanaf bedraad naar draadloos en verder niet om het bedrade netwerk of om internettoegang.
Pagina: 1