[iPhone] Apple: "Jailbreaking may void warranty"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
http://www.theregister.co.uk/2010/08/02/iphone_4_jailbreak/

Er is dus nu een web-based jailbreak tool beschikbaar om iPhones, iPads en iPods te jailbreaken, die gebruik maakt van een beveiligingslek in de mobiele Safari-browser. Hierdoor kwam ik ook het discussiepunt tegen waar ik het hier over wil hebben:

"Apple responded to the ruling by warning that jailbreaking its device will void any warranty protection."

Ben ik de enige die het heel vreemd vind dat een softwarematige aanpassing de garantie op de hardware kan laten vervallen? Dat zou het zelfde zijn als dat je geen garantie meer hebt op je laptop (hardware) als je een illegale software installeert. 8)7

Als je nou de iPhone zou moeten openmaken om hem te jailbreaken, dan zou er nog wat voor te zeggen zijn, want dan zit je aan de hardware. Maar jailbreaken is een puur softwarematige aanpassing, die bovendien nu legaal is, en die tegenwoordig zelfs via een website te doen is. Op welke manier zou dit de levensduur van de hardware kunnen beïnvloeden, en wel op zo'n manier dat er op de hardware geen garantie meer wordt gegeven?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Nouja je zou zaken als 'overclocken' via software natuurlijk kunnen laten vallen onder hardware. Maar de jailbreak 'ok' in de VS staat het draaien van software toe die anders niet zou werken. Apple heeft geen poot om op te staan...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Belachelijke stelling van Apple.
Komt nog bij dat de jailbreak ten alle tijden volledig ongedaan gemaakt kan worden, zonder enig spoor achter te laten. (DFU restore van firmware, en daarna niks meer doen, of "setup as a new phone", in ieder geval géén restore van oude backups).

Impliceert de gerechtelijke uitspraak in de US niet dat Apple het mogelijk zou moeten maken om te jailbreaken? Het is immers niet illegaal, en eigenlijk zegt de rechter: "Na aankoop is het device niet meer van Apple, maar van de gebruiker, en die mag er mee doen wat hij wil. Dus ook een JB."
Wat ik bedoel, is het dan niet "express hinderen" wat Apple doet? Dus door het constant dichten van exploits die hiervoor nodig zijn, de gebruiker ervan proberen te weerhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 17-09 13:56

beany

Meeheheheheh

Apple bied een totaal product aan, wat bestaat uit hardware en software. Als je aan 1 van de 2 rommelt ben je je garantie kwijt. Ze stellen dat heel duidelijk. Je kan ook een product kopen dat niet bij Apple vandaan komt met betere garantievoorwaarden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ach, ze doen dit om zich in te dekken en bovendien een leuk excuus te hebben om garantie te weigeren.

Bottom line: als je een jailbreak doet, dit terugzetten naar de normale software als je het toestel inlevert voor garantie. Blijft lastig als je vanwege een hardwareprobleem de kans niet krijgt de originele software terug te zetten.

M.i. hebben ze het recht niet om in geval van een hardwareprobleem het toestel niet om te ruilen wanneer er een jailbreak is toegepast.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32
beany schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:05:
Apple bied een totaal product aan, wat bestaat uit hardware en software. Als je aan 1 van de 2 rommelt ben je je garantie kwijt. Ze stellen dat heel duidelijk. Je kan ook een product kopen dat niet bij Apple vandaan komt met betere garantievoorwaarden.
Je vergeet alleen iets..

hardware is bij wet geregeld. Als jij kan aantonen dat je het product niet hebt beschadigd dan kan jij gewoon garantie claimen hoor...

Dit zijn nederlandse normen!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:36
Als je je gsm simlockvrij laat maken ben je ook de garantie kwijt. Als je je xbox360 om laat bouwen ben je ook je garantie kwijt en mag je niet meer op Live.

Producenten bieden garantie (en zijn dit slechts verplicht) zolang je je aan normaal gebruik houdt. Zelf 'rommelen' aan de software valt niet onder normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23
Maar Apple staat toch boven de wet? Met hun 1 jaar garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Fishlip schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:13:
Maar Apple staat toch boven de wet? Met hun 1 jaar garantie..
Zodra je rechtstreeks bij Apple koopt heb je inderdaad langer garantie. Probleem is alleen: recht hebben en recht krijgen... 2 verschillende dingen.

Ik ben geen fanboy van welk merk dan ook, maar een Apple product koop ik niet. Meer vanwege hun houding dan vanwege hun producten...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
tuk217 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:12:
Als je je gsm simlockvrij laat maken ben je ook de garantie kwijt.
Is dat zo? Garantie heb je in Nederland namelijk officieel bij de winkel, niet bij de provider of bij de fabrikant. De fabrikant van de telefoon kan voor het simlockvrijmaken in ieder geval niet de garantie ontzeggen, want de telefoon hoort dat gewoon te kunnen.

Stel, je koopt een Nokia + Vodafone-abo bij BelCompany. Voor garantie moet je dan bij BelCompany zijn. Je kan ook bij Nokia terecht als je dat liever wil, maar wettelijk loopt je garantie bij BelCompany want daar heb je het ding gekocht. Vodafone heeft verder met de garantie op de telefoon niets te maken.
Als je je xbox360 om laat bouwen ben je ook je garantie kwijt en mag je niet meer op Live.
Maar daarvoor moet je met de hardware rommelen dus lijkt me dat vrij logisch.
Producenten bieden garantie (en zijn dit slechts verplicht) zolang je je aan normaal gebruik houdt. Zelf 'rommelen' aan de software valt niet onder normaal gebruik.
Nee, WINKELIERS bieden garantie. Je hebt een koopovereenkomst gesloten met de winkelier, dus die is ervoor verantwoordelijk dat het apparaat deugdelijk is, niet de producent. En waarom zou rommelen aan de software niet onder normaal gebruik vallen? Op een laptop mag je toch ook met Windows en andere software rommelen zoveel je maar wilt? Dat heeft toch verder geen enkele invloed op de hardware?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Het probleem zit em er denk ik in dat mensen een apparaat ter reparatie aanbieden omdat een onderdeel volgens hun niet werkt. Dan blijkt het geen hardware probleem te zijn maar is er in de software iets verwijderd/vernaggelt. En dus stellen ze dat de garantie vervalt als je in de software zit te rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
beany schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:42:
Het probleem zit em er denk ik in dat mensen een apparaat ter reparatie aanbieden omdat een onderdeel volgens hun niet werkt. Dan blijkt het geen hardware probleem te zijn maar is er in de software iets verwijderd/vernaggelt. En dus stellen ze dat de garantie vervalt als je in de software zit te rotzooien.
Maar op een laptop krijg je toch ook geen garantie als b.v. je netwerkkaart het niet doet omdat je er een verkeerde driver voor geïnstalleerd hebt? Met de hardware is namelijk niets mis, dus gaat garantie op de hardware sowieso niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:56:
[...]
Maar op een laptop krijg je toch ook geen garantie als b.v. je netwerkkaart het niet doet omdat je er een verkeerde driver voor geïnstalleerd hebt? Met de hardware is namelijk niets mis, dus gaat garantie op de hardware sowieso niet op.
Het voorbeeld van de softwarematige overclock waarmee je de hardware kunt laten oververhitten vind ik een beter voorbeeld.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Canaria schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:02:
Het voorbeeld van de softwarematige overclock waarmee je de hardware kunt laten oververhitten vind ik een beter voorbeeld.
Maar dan nog is het aan de winkelier/fabrikant om te bewijzen dat de gemaakte softwarewijzigingen daadwerkelijk een hardwareprobleem kunnen veroorzaken. Gewoon zeggen "software aanpassen = geen garantie op de hardware" veegt elke rechter hier linea recta van tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:56:
[...]

Op een laptop kun je zonder hacks a fabriek ook een ander OS installeren. Je koopt in theorie de laptop en het OS als losse onderdelen (die ze wel bundelen in 1 doos). Bij een Apple product koop je dit samen als één geheel. Daar zit hem de crux.

Bij een Xbox en PS3 is dit ook het geval, het OS/hardware horen bij elkaar. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:17:
Bij een Xbox en PS3 is dit ook het geval, het OS/hardware horen bij elkaar. ;)
Maar dan nog zou de garantie op de hardware niet moeten vervallen als je met de software klungelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

Maar dan nog zou de garantie op de hardware niet moeten vervallen als je met de software klungelt...
Waarom zou de garantie níet moeten vervallen?

Stel, ik jailbreak m'n iPhone en hij bricked. Dan is het toch van de zotte dat ik dit onder garantie nog kan laten fixen bij Apple? Dan zou zeg Fiat ook m'n auto moeten fixen als ik drie uur lang in z'n één op volle toeren over een rotonde heb gehobbeld en daarmee de motor heb opgeblazen. Het probleem lag immers niet bij de hardware maar bij de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een autofabrikant geeft ook geen garantie op de motor indien er een chip tunig heeft plaatsgevonden (= softwarematige aanpassing).

Wat mij betreft staan een Apple, MS, Sony etc. het meest in hun recht. Maar goed, ik ben geen rechter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Stel dat ik met de software van de boordcomputer van m'n auto rommel.

Gaat de dealer mij garantie geven als er rare dingen gaan gebeuren en dat bv m'n ingebouwde ui's (zoals navigatie, bediening radio, etc) het niet meer doet?

-edit- D-Ed was me net voor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Keiichi op 02-08-2010 15:39 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

Jawel, want de hard/software hoort bij elkaar bij deze producten. Is afgestemd op elkaar. Dan ga je aan de fabrikant zijn instellingen rommelen en kunnen ze niets meer garanderen. (garantie... garanderen... ;))

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:35:
[...]

Waarom zou de garantie níet moeten vervallen?

Stel, ik jailbreak m'n iPhone en hij bricked. Dan is het toch van de zotte dat ik dit onder garantie nog kan laten fixen bij Apple? Dan zou zeg Fiat ook m'n auto moeten fixen als ik drie uur lang in z'n één op volle toeren over een rotonde heb gehobbeld en daarmee de motor heb opgeblazen. Het probleem lag immers niet bij de hardware maar bij de aansturing.
Maar wacht eens even. Als het ding brickt is dat een softwareprobleem, en het is duidelijk dat dat veroorzaakt wordt (kan) worden door het jailbreaken.

Echter, stel dat er opeens dode lijnen in het scherm komen of dat het touchscreen het niet meer doet, dat zijn hardwareproblemen van het scherm, die niet veroorzaakt kunnen worden door het jailbreaken, dus daarop zou gewoon nog garantie moeten zijn.
Keiichi schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:38:
Stel dat ik met de software van de boordcomputer van m'n auto rommel.

Gaat de dealer mij garantie geven als er rare dingen gaan gebeuren en dat bv m'n ingebouwde ui's (zoals navigatie, bediening radio, etc) het niet meer doet?
Ook hier is het aannemelijk dat het defect is veroorzaakt door het gemorrel met de firmware. Neem nou een realistischer voorbeeld: heb je opeens geen garantie meer op je versnellingsbak of je remmen als je je wagen chiptunet?
D-Ed schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:36:
Een autofabrikant geeft ook geen garantie op de motor indien er een chip tunig heeft plaatsgevonden (= softwarematige aanpassing).
Appels, peren. Als je een auto chiptunet is dat het zelfde als het overclocken van een CPU: je doet inderdaad wel een software/firmware-aanpassing maar die zorgt ervoor dat de hardware geopereerd wordt buiten de door de fabrikant gedefinieerde specificaties. Het is vrij logisch dat je dan geen garantie hebt op de hardware...

Maar met het jailbreaken raak je de hardware niet aan. Het is dus niet te vergelijken met chiptunen of overclocken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 02-08-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:41:
[...]
Echter, stel dat er opeens dode lijnen in het scherm komen of dat het touchscreen het niet meer doet, dat zijn hardwareproblemen van het scherm, die niet veroorzaakt kunnen worden door het jailbreaken, dus daarop zou gewoon nog garantie moeten zijn.
Wie zegt dat het niet komt door de jailbreak? Een stukje software dat per ongeluk de hardware verkeerd aanstuurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skinkie schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:00:
Nouja je zou zaken als 'overclocken' via software natuurlijk kunnen laten vallen onder hardware. Maar de jailbreak 'ok' in de VS staat het draaien van software toe die anders niet zou werken. Apple heeft geen poot om op te staan...
Het is ook niet verboden door Apple, ze bieden je alleen geen garantie als je het doet. Wat mijn inziens niet anders dan normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:42
Ik vind dit hetzelfde als dat je een pc koopt die stuk gaat, en dat vervolgens de winkel je geen garantie verleent omdat je er een andere OS op heb gezet
:X apple :X

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:44:
Wie zegt dat het niet komt door de jailbreak? Een stukje software dat per ongeluk de hardware verkeerd aanstuurde?
Dat zou kunnen, maar dan nog is het niet het jailbreaken dat dit veroorzaakt, maar die applicatie die je daarna geïnstalleerd hebt. Het jailbreaken kan dus geen reden zijn om de garantie nietig te verklaren, de verkoper zal moeten bewijzen dat het defect is veroorzaakt door geïnstalleerde niet-geautoriseerde software.

Binnen de redelijke garantietermijn ligt de bewijslast bij de verkoper, om onder de garantie uit te komen moeten zij dus aannemelijk maken dat het defect daadwerkelijk veroorzaakt is door oneigenlijk gebruik. Buiten de redelijke garantietermijn is het aan de klant om aannemelijk te maken dat het defect daadwerkelijk veroorzaakt is door een productiefout en niet aan normale slijtage of (oneigenlijk) gebruik.

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 02-08-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Billie schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:50:
Ik vind dit hetzelfde als dat je een pc koopt die stuk gaat, en dat vervolgens de winkel je geen garantie verleent omdat je er een andere OS op heb gezet
:X apple :X
Dat is NIET hetzelfde, een PC heeft een standaard functionaliteit om een ander OS te installeren, op een iPhone heb je deze mogelijkheid officieel gezien niet. Apple biedt je bv. wel garantie als je Windows op een Mac via BootCamp installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zie je de bijwerkingen van de eerste versie van de jailbreak? nieuws: Hacker brengt jailbreak voor iOS4 uit
Uiteraard worden die door dat ontwikkelteam verholpen, maar er zijn best wat ernstige niet-specifieke problemen opgetreden na jailbreak. Nu kan iedereen in principe een slechte jailbreak uitgeven met functionaliteit die de hardware beïnvloedt. En die jailbreaks zijn ook allemaal toegestaan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Canaria schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:53:
Zie je de bijwerkingen van de eerste versie van de jailbreak? nieuws: Hacker brengt jailbreak voor iOS4 uit
Uiteraard worden die door dat ontwikkelteam verholpen, maar er zijn best wat ernstige niet-specifieke problemen opgetreden na jailbreak. Nu kan iedereen in principe een slechte jailbreak uitgeven met functionaliteit die de hardware beïnvloedt. En die jailbreaks zijn ook allemaal toegestaan :o
Maar dan blijf ik er weer bij, omdat jailbreaks nu legaal zijn is het dubbel en dwars aan de verkoper (dus niet Apple, maar de verkoper) om aannemelijk te maken dat een hardwaredefect waarvoor garantie wordt geclaimd daadwerkelijk door die jailbreak is veroorzaakt. Je mag niet zomaar zeggen dat het installeren van software die niet door de fabrikant is goedgekeurd de garantie nietig verklaart... In Nederland niet, ten minste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:50:
[...]

Dat zou kunnen, maar dan nog is het niet het jailbreaken dat dit veroorzaakt, maar die applicatie die je daarna geïnstalleerd hebt. Het jailbreaken kan dus geen reden zijn om de garantie nietig te verklaren, de verkoper zal moeten bewijzen dat het defect is veroorzaakt door geïnstalleerde niet-geautoriseerde software.

Binnen de redelijke garantietermijn ligt de bewijslast bij de verkoper, om onder de garantie uit te komen moeten zij dus aannemelijk maken dat het defect daadwerkelijk veroorzaakt is door oneigenlijk gebruik. Buiten de redelijke garantietermijn is het aan de klant om aannemelijk te maken dat het defect daadwerkelijk veroorzaakt is door een productiefout en niet aan normale slijtage of (oneigenlijk) gebruik.
En waar ligt dan de grens? Want wie zegt dat het door de applicatie kwam, maar misschien een stukje code in de applicatie dat de developper weer van iemand anders gekocht heeft. Dit valt gewoon niet te bewijzen en daarom kiest Apple ervoor om alle software eerst te laten testen voor ze in de Appstore komen. Hiermee kunnen ze meer garantie bieden dat de geleverde software voor hun product ook werkt. Als jij dan gaan jailbreaken kunnen ze deze garantie niet meer leveren, dus trekken ze daar de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:00:
[...]

En waar ligt dan de grens? Want wie zegt dat het door de applicatie kwam, maar misschien een stukje code in de applicatie dat de developper weer van iemand anders gekocht heeft. Dit valt gewoon niet te bewijzen en daarom kiest Apple ervoor om alle software eerst te laten testen voor ze in de Appstore komen. Hiermee kunnen ze meer garantie bieden dat de geleverde software voor hun product ook werkt. Als jij dan gaan jailbreaken kunnen ze deze garantie niet meer leveren, dus trekken ze daar de grens.
Dat is op zich wel logisch, maar dat mag niet in Nederland. Zoals al gezegd is het in Nederland aan de verkoper (dus aan de winkel waar je de iPhone gekocht hebt, niet Apple!) om aannemelijk te maken dat het hardwaredefect waarvoor garantie geclaimd wordt daadwerkelijk door geïnstalleerde niet-goedgekeurde software veroorzaakt kan zijn. Ze mogen niet van tevoren zeggen "jailbreak => geen garantie".

Bij een softwarematig gebrickte iPhone is het niet moeilijk om dat aannemelijk te maken. Maar bij een hardwaredefect, bijvoorbeeld een microfoon, luidspreker of backlight die defect raken, wordt dat heel erg moeilijk...

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 02-08-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:56:
[...]

Maar dan blijf ik er weer bij, omdat jailbreaks nu legaal zijn is het dubbel en dwars aan de verkoper (dus niet Apple, maar de verkoper) om aannemelijk te maken dat een hardwaredefect waarvoor garantie wordt geclaimd daadwerkelijk door die jailbreak is veroorzaakt. Je mag niet zomaar zeggen dat het installeren van software die niet door de fabrikant is goedgekeurd de garantie nietig verklaart... In Nederland niet, ten minste...
Het installeren van software misschien niet, maar het jailbreaken gaat verder dan alleen software installeren, je wijzigt de "kern" van het besturingssysteem en daarmee dus ook de functionaliteit van het apparaat... Ik vind de vergelijking met het tunen van een auto nog steeds opgaan, met het (softwarematig) tunen van een auto wijzig je instellingen waardoor een motor sneller overbelast kan raken, indien een dealer ziet dat er aan het motormanagement is geknoeid geeft hij geen garantie. Een jailbreak kan ervoor zorgen dat je bv meer apps kan laten multitasken, hierdoor kan je systeem ook overbelast raken en wellicht een gebrickte iPhone opleveren. Wat mij betreft hetzelfde...

Maar goed, (nogmaals) ik zit er verder niet zo goed in, ik jailbreak verder ook niet ofzo. De eerste Xbox heb ik bijvoorbeeld wel omgebouwd maar ik kwam erachter dat ik zo veel meer spellen had maar ze eigelijk minder speelde omdat ik teveel keus had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:09:
[...]

Dat is op zich wel logisch, maar dat mag niet in Nederland. Zoals al gezegd is het in Nederland aan de verkoper (dus aan de winkel waar je de iPhone gekocht hebt, niet Apple!) om aannemelijk te maken dat het hardwaredefect waarvoor garantie geclaimd wordt daadwerkelijk door geïnstalleerde niet-goedgekeurde software veroorzaakt kan zijn. Ze mogen niet van tevoren zeggen "jailbreak => geen garantie".

Bij een softwarematig gebrickte iPhone is het niet moeilijk om dat aannemelijk te maken. Maar bij een hardwaredefect, bijvoorbeeld een microfoon, luidspreker of backlight die defect raken, wordt dat heel erg moeilijk...
Dus als ik het goed begrijp mag ik als ontwerper/maker/leverancier van een eigen product niet zeggen tot hoe ver ik garantie erop verleen?

[ Voor 8% gewijzigd door Joepv op 02-08-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:09:
[...]
Ach, van een gebrickte iphone zal alsnog bewezen moeten worden dat dit door een jailbreak kwam. En ik vermoed toch echt dat simpelweg iets eroverheen flashen makkelijker is dan een onderzoek te doen.
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:24:
[...]

Dus als ik het goed begrijp mag ik als ontwerper/maker/leverancier van een eigen product niet zeggen tot hoe ver ik garantie erop verleen?
Klopt 100%. Anders waren er wel bedrijven geweest met garantie tot aan de deur.

[ Voor 24% gewijzigd door Gomez12 op 02-08-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Waarom worden er dan altijd zulke discussies over gevoerd? Ook het 2 jaar garantie beleid wat we in NL hebben, maar vaak niet krijgen. Wil je dan je recht halen dan moet je een dure rechtszaak starten en dan zal de rechter vaak schikken.

Ik blijf erbij dat in deze het OS bij het apparaat hoort, dus dat het logisch is dat een jailbreak de garantie opheft, maar als het volgens de wet niet mag, hoe kan Apple dan het product hier verkopen? Voordat een product op de markt komt wordt het getest, dan kunnen ze deze richtlijnen voor garantie toch ook aan een test onderwerpen en besluiten dat deze in strijd zijn met de wet en daardoor het artikel niet verkocht mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:24:
[...]

Ja dat mag wel. Maar als je rechtstreeks aan consumenten verkoopt moet je garantie volgens de wet verlenen. Voor verkoop aan bedrijven (winkels, groothandels, verkopers) gelden andere regels, volgens mij ben je dan wel vrij je eigen voorwaarden te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Canaria schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:35:
[...]

Ja dat mag wel. Maar als je rechtstreeks aan consumenten verkoopt moet je garantie volgens de wet verlenen. Voor verkoop aan bedrijven (winkels, groothandels, verkopers) gelden andere regels, volgens mij ben je dan wel vrij je eigen voorwaarden te hanteren.
Klopt. En een Apple Store zal wel in de garantievoorwaarden hebben gezet dat de garantie vervalt als je ongeoorloofde software geïnstalleerd hebt, maar dat is in Nederland een vrijwel nietige bepaling. Het blijft namelijk aan de winkelier om aannemelijk te maken dat de schade waarover garantie geclaimd wordt daardoor is veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Als dit zo hard gesteld is, waarom is dit dan altijd een issue? De winkelier wil natuurlijk niet meewerken, maar dan wordt het een dure rechtzaak en de winkelier zal erop gokken dat de consument die niet gaat betalen. Als het zo hard is gesteld kan er toch steekproefsgewijs controle worden uitgevoerd bij de winkelier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:48:
Als dit zo hard gesteld is, waarom is dit dan altijd een issue? De winkelier wil natuurlijk niet meewerken, maar dan wordt het een dure rechtzaak en de winkelier zal erop gokken dat de consument die niet gaat betalen. Als het zo hard is gesteld kan er toch steekproefsgewijs controle worden uitgevoerd bij de winkelier?
Daarvoor heb je dus de Consumentenbond en consorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:48:
Het is juist helemaal niet hard gesteld.

Er is geen ondergrens van 2 jaar oid. Er is een vrij te interpreteren ruimte van verwachte levensduur.

Deze verwachte levensduur is door alle consumentenorganisaties etc wel redelijk gelijk getrokken ( voor elektronica min 2 jaar ) maar wettelijk staat er niets over vast.
En tja, als de fabrikant maar 1 jaar garantie op zijn producten durft te geven, wat verwacht je dan dat een winkelier als verwachte levensduur opgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Afbeeldingslocatie: http://tiepedia.com/images/stories/secret/steve_bill.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 18-09 10:55
beany schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:05:
Wat natuurlijk gewoon onzin is, als je scherm kapot gaat heeft dat niks met je software te maken. Het zou eruit zien dat als ik een pc koop en door software ineens geen garantie meer heb omdat ik iets geinstalleerd heb wat de verkoper liever niet had.

Waar hoorde ik dat pas, volgens mij een documantaire over de iphone ergens, waar de vergelijking werd gemaakt met MS. MS die iets geweldigs bedacht en dat sympatiek op de mark bracht, maar daarna door arogantie een slechte naam heeft gekregen, dit gebeurd hier ook als ze niet oppassen.
Joepv schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:33:
Waarom worden er dan altijd zulke discussies over gevoerd? Ook het 2 jaar garantie beleid wat we in NL hebben, maar vaak niet krijgen. Wil je dan je recht halen dan moet je een dure rechtszaak starten en dan zal de rechter vaak schikken.

Ik blijf erbij dat in deze het OS bij het apparaat hoort, dus dat het logisch is dat een jailbreak de garantie opheft, maar als het volgens de wet niet mag, hoe kan Apple dan het product hier verkopen? Voordat een product op de markt komt wordt het getest, dan kunnen ze deze richtlijnen voor garantie toch ook aan een test onderwerpen en besluiten dat deze in strijd zijn met de wet en daardoor het artikel niet verkocht mag worden?
Euh, hoezo, bij veel producten staat één jaar garantie terwijl je er gewoon twee hebt. Bij software staat vaak genoeg in de EULA onzin wat gewoon volgens de wet niet kan.

Verder is het natuurlijk zo dat mij bij aankoop daar niet op wordt gewezen.

[ Voor 55% gewijzigd door Kevinp op 02-08-2010 17:16 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:56:
[...]

Daarvoor heb je dus de Consumentenbond en consorten...
Ja en die krijgen de bizarste dingen voor elkaar. Zo'n organisatie concludeerde eens dat het gebroken touchscreen van een toestel vol met andere krassen en butsen (telefoon zag er echt niet meer uit) onder garantie moest worden gerepareerd, omdat de schade volgens de klant spontaan was ontstaan en de winkel het tegendeel niet kon aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 17:09:
En tja, als de fabrikant maar 1 jaar garantie op zijn producten durft te geven, wat verwacht je dan dat een winkelier als verwachte levensduur opgeeft?
Wat de winkelier als verwachte levensduur opgeeft maakt niets uit. Het gaat erom wat een klant redelijkerwijs van een dergelijk product kan verwachten. Van een wasmachine verwacht je bijvoorbeeld dat hij minimaal 5 jaar meegaat. In principe hoef je dus niet extra garantie te kopen om aan die 5 jaar te komen, want er ligt jurisprudentie dat 5 jaar een redelijk te verwachte levensduur voor witgoed is en dat is dus de facto de "wettelijke" garantietermijn, of je nou wel of niet "extra garantie" hebt gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 12:00
Albantar, ik mis een aantal stappen in je redenering. Je stelt dat een jailbreak in de Verenigde Staten legaal is (inderdaad fair use uitzondering), maar dat dan in Nederland geen garantie geweigerd mag worden vanwege het jailbreaken. Je gaat dan van het ene land naar het andere land, met volledig andere rechtsstelsels. Daarbij ga je van het auteursrecht naar het consumentenrecht. Het zijn volgens mij twee losstaande zaken en je mag helemaal niet deze conclusie trekken.

Over het eerste punt, in Nederland kennen we geen fair use uitzonderingen op het auteursrecht. Arnoud Engelfriet heeft ooit een mooi drieluik geschreven en is tot de conclusie gekomen dat jailbreaken niet mag. Overigens geeft hij later aan dat het misschien toch mag, vanwege een beperking op het auteursrecht.

Het tweede punt gaat over het consumentenrecht. In Nederland ligt het eerste half jaar de bewijslast bij de winkelier. Er wordt vermoed dat het product het mankement al had bij aanschaf. Apple verlengt dat naar 1 jaar. Je hebt echter gewoon recht op langere garantie. Bij de iPhone werkt het iets anders, omdat die in Nederland via T-Mobile wordt verkocht. Dus T-Mobile verleent garantie en doet dit (netjes) twee jaar. Maar daar gaat het niet om.

Dit topic wordt geopend met een quote uit een artikel van de Register:
Apple responded to the ruling by warning that jailbreaking its device will void any warranty protection.
Maar wat heeft Apple echt gezegd:
Apple’s goal has always been to insure that our customers have a great experience with their iPhone and we know that jailbreaking can severely degrade the experience. As we’ve said before, the vast majority of customers do not jailbreak their iPhones as this can violate the warranty and can cause the iPhone to become unstable and not work reliably.
Apple stelt dat het jailbreaken ervoor kan zorgen dat je geen garantie meer hebt / krijgt. In dit topic worden denk ik een aantal valide voorbeelden gegeven. Dat is ook heel begrijpelijk, dat Apple geen ondersteuning gaat bieden op het jailbreaken. Ik snap niet waarom er geschermd wordt met:
Maar bij een hardwaredefect, bijvoorbeeld een microfoon, luidspreker of backlight die defect raken, wordt dat heel erg moeilijk...
Apple zegt dat nergens. Daarbij hebben ze dat in praktijk ook nooit laten merken. Sterker nog, ik heb nog nergens gelezen dat Apple geen garantie verleende vanwege een jailbreak.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich kun je met de software natuurlijk wel hardware kapot maken, sneller laten slijten. Je kan de display feller laten branden, je kan de softwarematige beveiliging van de batterij uitzetten waardoor die helemaal leeggetrokken wordt en zo kapot is, je kan hem overklokken. Volgens mij is het altijd zo dat de garantie vervalt als je met de software rommelt. Het is alleen niet altijd gemakkelijk te bewijzen, want als hij niks meer doet zien ze het niet en als hij nog wel wat doet ze je de originele software terug.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Met installous weet je tot op zekere hoogte wat je installeerd. Als ik apps in Cydia bekijk heb ik af en toe wel mijn vraagtekens over hetgeen de applicaties allemaal wijzigen en uiteindelijk doen. Eigenlijk heb je echt geen enkel idee wat je allemaal aan het installeren bent. Mocht het dan foutgaan dan maar hopen dat een DFU restore genoeg is.

Ook bepaal ik zelf wat ik met de Iphone doe. Brickt hij en kan ik hem echt niet meer restoren dan kan apple dat ook niet meer en kunnen ze nooit achterhalen waarom hij niets meer doet. De procedures staan uitgekauwd op internet. Garantie ben ik zelf dus niet zo bang voor.

En wat Hoedje zegt, ik heb ook nog nooit gehoord dat bij sporen van een jailbreak garantie vervalt. Mocht dat wel zo zijn dan hadden wij dit toch wel geweten/gelezen/gehoord.

[ Voor 12% gewijzigd door Nowa op 02-08-2010 23:17 ]

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Nowa schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 23:07:
Ook bepaal ik zelf wat ik met de Iphone doe. Brickt hij en kan ik hem echt niet meer restoren dan kan apple dat ook niet meer en kunnen ze nooit achterhalen waarom hij niets meer doet. De procedures staan uitgekauwd op internet. Garantie ben ik zelf dus niet zo bang voor.
Tuurlijk kan Apple wel veel en veel verder gaan dan jij thuis kan.
Zij kunnen het hele apparaat slopen om dan 1 chip eruit te halen en die met een identieke 2e telefoon ( of speciaal apparaat ) uitlezen.

Het is enkel een kosten-baten verhaal waarom ze het nu niet doen.
Inet-kennis gaat je echt niet opeens een multi-miljoenen chiplezer opleveren, terwijl deze wel bij Apple kan staan voor het maken van prototypes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Ongetwijfeld kunnen zij verder gaan dan wij. Kosten technisch zal dit naar mijn idee nooit gebeuren idd.

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
wat ik me afvraag is of er hier uberhaupt mensen zijn die garantie hebben proberen te claimen bij apple na een jailbreak. Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ipv giswerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:46
ja. een vriend van me had zijn iphone gejailbreakt. op een gegeven moment kreeg hij een klein stroomstootje van zn iphone bij het aanraken (niet aan netstroom oid) daarna ging die uit en bleef die in een bootloop hangen. naar winkel gegaan en opgestuurd en nieuwe gekregen

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:41:
[...]
Neem nou een realistischer voorbeeld: heb je opeens geen garantie meer op je versnellingsbak of je remmen als je je wagen chiptunet?
Versnellingsbak is niet zo'n goed voorbeeld. Als jij chiptunet kan het door de motor geleverde vermogen/koppel boven de specificaties van de versnellingsbak uitkomen. Dan is eventuele schade aan je versnellingsbak verwijtbaar. Niet dat ze dat in de regel makkelijk kunnen controleren of aantonen, dus dat zal niet gauw voor problemen zorgen. ;) Voor de remmen maakt inderdaad niets uit (zolang je je aan de wettelijke snelheden houdt), evenals andere onderdelen: ik heb zelfs meegemaakt dat een dealer een klant wijs wilde maken dat zijn gehele garantie was vervallen vanwege chiptuning (ging over een probleem met de achterruit verwarming). :o

Wel een interessante case, want de software in de ECU heeft tegenwoordig effect op veel meer dingen dan alleen maar de motor (o.a. centrale vergrendeling, airco, etc.). Waar heb je dus nog wel of geen garantie op? De auto wordt immers als totaalproduct verkocht (net als de Apple producten), mag je daar zomaar andere software opzetten (zelfs als die beter draait dan het origineel)? Bij auto's gaat het soms ook heel ver trouwens, daar vervalt bij veel merken al de garantie als je niet het juiste merk olie gebruikt.

Blijft wat mij betreft in beide gevallen (auto's, Apple producten) een grijs gebied...

EDIT: Zie net pas dat ik reageer op iets van vijf maanden oud, excuus.... :(

[ Voor 2% gewijzigd door NLxAROSA op 14-01-2011 12:07 . Reden: Oud nieuws... ]

Pagina: 1