Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal , ik zit met een klein probleempje.
Ik heb zojuist mijn nieuwe pc opgebouwd windows en alles moet nog geinstalleert worden , maar bij de opstart krijg ik de melding CPU Fan to low.
Ik heb dat gecheckt en dat is een connector met 4 pinnetjes
1)GND
2)CPU FAN PWR
3)CPU FAN IN
4)CPU FAN PWM
Nu beschik ik over een Zalman Koeler de 9700 LED , en deze heeft een connector met maar drie pinnetjes
, de kabels zijn zwart , wit en rood , en die past dus niet.
Het moederbord heeft ook nog 4 Fan aansluitingen met drie pinnetjes en ik heb daar nu een van gekozen , en hij werkt ook.
Bij die Fan connector met 4 pinetjes zitten ook 5 blauwe ledjes waarvan maar 1 brand moeten die niet alle 5 branden want er staat naast Default frequentie, maarja daar is nu niks op aangesloten hoe kan ik dit nu oplossen.
De processor is een Intel E8600 en daar zat een koeler bij die ik heb verkocht , mss dat die wel over een connector beschikte met 4 pinnetjes dat weet ik niet meer , in het boek van het moederbord gebruiken ze toevallig ook die processor met die koeler. Hoe kan ik dit oplossen.
PS:Bij de foutmelding staat ook nog erbij dat ik die instelling kan veranderen in de bios , maar mag ik dat zomaar , of moet die connector gebruikt worden.

Verwijderd

De koeler die bij de processor zat, beschikte ongetwijfeld over 4 pinnen. Dat 4e pinnetje is voor het aansturen van de koeler, wordt de processor warmer, dan gaat de koeler sneller draaien, wordt de processor lager van temperatuur, dan gaat de koeler langzamer draaien. Als jij zeker weet dat je processor goed gekoeld wordt, kan je op de huidige manier doorgaan, al zou ik het verstandiger vinden om een koeler met 4 pins aansluiting op je processor te zetten.

Verwijderd

Je kan gewoon zo door gaan.
Een 3 pins ventilator zal op zijn hoogste toeren draaien.
Dus als je cpu goed gekoeld word -> instellingen veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties , ik weet nu voldoende , ik kan nu verder , en we gaan dat zo laten kan nooit kwaad, dan zal ik dat in de bios uitschakelen.

• Jingietjai
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06-2025
even tussen door dan! bij de zalman 9700 led zit als goed is ook een snelheid regelaar bij! die kan je eventueel gebruiken!