Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Ik zit met een aantal vragen omtrent een RAID 1 setup. Ik heb namelijk 2 schijven van 1,5 Tb, welke als RAID 1 zijn opgenomen in mijn Qnap TS209 II NAS.
  1. Zijn de schijven zo ingedeeld / geformatteerd dat ze alleen in mijn huidge NAS leesbaar zijn (dus ook niet in een andere TS209 II)?
  2. Zijn mijn data alleen leesbaar als de schijven samen in de NAS zitten?
  3. Kan ik één schijf eruit halen en deze uitlezen op een Linux computer?
  4. Kunnen de schijven qua positie omgewisseld worden (zonder data verlies)?
  5. Zou ik een andere (ook op linux gebaseerde) NAS kunnen kopen (bijvoorbeeld de Netgear NRD2000) en de schijven daarin direct als RAID 1 gebruiken (zonder data verlies)?
  6. Is het aannemlijk dat je data wordt aangetast of op andere wijze onbereikbaar wordt na een firmwareupgrade van de NAS (backup wordt aanbevolen, maar dat is zoveel data, dat ik een nieuwe HDD zou moeten kopen!)
  7. Is het veiliger één van de schijven te verwijderen voordat de firmware geupgrade wordt?
Hetzelfde vraag ik me ook een beetje af voor een RAID 1 setup in een Windows machine. Ik heb het idee dat de 2e schijf van een raid1 setup niet echt een direct te gebruiken hoeveelheid aan data bevat.

Ik vroeg het me gewoon af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb het idee dat de 2e schijf van een raid1 setup niet echt een direct te gebruiken hoeveelheid aan data bevat.
De 2e schijf bevat precies dezelfde data als de eerste schijf, het is immers een mirror.

Wat betreft punt 6, je moet sowieso een backup maken, tenzij de data niet belangrijk is, maar dan maakt het ook niet uit of je het kwijtraakt door een upgrade neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

2: als het goed is niet. Idee van Raid-1, is dat één schijf stuk mag gaan zonder dat er dataverlies optreedt.

Wat betreft 1 en 3, bij mij kan dat wel. Het zijn gewoon identieke schijven die zo leesbaar zijn.

4: weet ik niet, nooit geprobeerd.

[ Voor 38% gewijzigd door MrSleeves op 02-08-2010 12:56 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Dank voor jullie antwoorden!
Durft er iemand een gokje te wagen op vraag 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
5 is vrij simpel als je wat gegevens weet.
- is het hardware of software RAID? In geval van softwareRAID kan het makkelijk.
- welke controller wordt gebruikt? Als het hardware/firmwareRAID is, en je hebt dezelfde controllers gaat het werken. Zijn de controllers van hetzelfde merk dan heb je waarschijnlijk wel backwards compatibility.

Maar ik zou het niet proberen met schijven met niet gebackupte data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:51
Zelfs bij softraid hoeft het niet zo te werken. Net als bij hw controllers zijn er ook verschillende softraids die niet met elkaar compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10
7 Is het veiliger één van de schijven te verwijderen voordat de firmware geupgrade wordt?

De firmware van de controller of harddisk. In het eerste geval maakt het weinig uit. In het tweede geval ja je moet de harddisk loshalen anders kan je niet updaten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Terw_Dan schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:31:
5 is vrij simpel als je wat gegevens weet.
- is het hardware of software RAID? In geval van softwareRAID kan het makkelijk.
- welke controller wordt gebruikt? Als het hardware/firmwareRAID is, en je hebt dezelfde controllers gaat het werken. Zijn de controllers van hetzelfde merk dan heb je waarschijnlijk wel backwards compatibility.

Maar ik zou het niet proberen met schijven met niet gebackupte data.
is het niet zo dat je in het ergste geval een rebuild moet doen? Op hardware raid nivo worden toch geen schijven gewiped als je ze toevoegt aan een raid1 config? Eventueel is dat te omzeilen met een extra schijf maargoed.

Wat ik echter niet snap is dat iemand überhaupt voor een raid1 config zou willen gaan. Het beschermt enkel en alleen tegen het falen van 1 harde schijf. Stop je dus al je belangrijke foto's en videofilmpjes van je kids op een enkele raid1 config die waarschijnlijk altijd aanstaat. Komt er dan ergens een spanningspiek op die je schijven sloopt, ben je veel geld kwijt aan het terughalen van je data.

Een automatisch scriptje is zo gemaakt, dus naast die NAS ook een externe schijf die je bij voorkeur elders opslaat, waar je automatisch alle belangrijke data op backupt. Een incemental backup is vaak niet meer dan 100 MB wat nog goed over het internet te versturen is naar de externe backup locatie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
@ M2M
Ik heb de NAS met 2 schijven uitgerust om te voorkomen dat alles foetsie zou zijn als één van de 2 de geest zou geven. Tegen spaningspieken heb ik andere maatregelen getroffen, maar inderdaad: ik zou beter af zijn met een backup van de data op mijn PC (dus één van de schijven die nu in de NAS zit in de PC zetten)
Bovendien kan ik dan ook op de PC werken zonder verbinding met de NAS.

@ Terw_Dan
De TS209II en RND2000 zijn volgens mij beide Linux met EXT4 en softwareRAID. Denk dat het een kwestie van proberen (met extra backup) wordt t.z.t. 8)

@ Termi
Deze vraag betrof de FW van de NAS zelf, niet de schijven. Ik had de vraag ook een beetje in de context van vraag 6 bedoeld :) De gedachte is, mocht er tijdens de firmware-update iets mis gaan, wat ook de schijf (schijven) onleesbaar maakt, kan ik beter één schijf naast de NAS hebben liggen waarvan de data nog uit te lezen is op een PC (wat blijkbaar kan). Als de FW update is gelukt en ik kan nog bij mijn data kan ik de 2e schijf er weer inzetten :*)
Pagina: 1