wifi dish antenna werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb aan de hand van deze uitleg een tv antenne (ik ga ervan uit dat het een tv antenne was) omgebouwd tot een wifi antenne. Echter doe hij het niet, dit wil zeggen dat hij wel netwerken ziet, maar nog minder dan de ingebouwde wifi kaart van mijn laptop.

Hieronder foto's van het resultaat met toelichting:

Ik heb gewoon een stuk koperdraad van een electriciteitskabel gebruikt voor het "dubbel vierkant vormige" deel. Het zwarte plaatje is een stuk alluminium van een oude computerkast, en is met soldeer en een schroef aan de buitenste koperdraad bevestigd. Ik heb dit ook doorgemeten en het het maakt allemaal goed contact. Zoals te zien is ben ik hier iets afgeweken van de uitleg, ik heb namelijk geen N-connector gebruikt maar heb de coax kabel direct aan de uiteinden van de koperdraad gesoldeerd. Verder gebruiken ze in de uitleg een koper plaatje terwijl ik dus een alluminium plaatje heb gebruikt.
http://i32.tinypic.com/bidxh.jpg

http://i31.tinypic.com/10oenhe.jpg

http://i28.tinypic.com/8w9z14.jpg

Ik had geen connector die paste op de antenne connector van mijn wifi kaart, dus heb ik er zelf een bijgemaakt. Dit heb ik gedaan door de middelste pin van een van een coax kabel aan de middelste aansluiten van mijn wifi kaart connector te solderen, en de buiten draad van een die coax kabel aan de buitenste vier soldeerpunten van de orginele connector van de wifi kaart te solderen.Aan het eind van deze coax kabel heb ik toen een gewone coax stekker gemaakt, en in heb plaatje van mijn netwerkkaart bevestigd. De zwarte tape die je in de foto's ziet is ter issolatie, ik wist niet of het uitmaakte of de connector in verbinding stond met mijn kast, dus vandaar dat ik het maar allemaal heb geissoleerd.
http://i26.tinypic.com/33kxdnc.jpg

http://i26.tinypic.com/2599uzq.jpg

http://i26.tinypic.com/72615w.jpg

http://i32.tinypic.com/1zpsffm.jpg

Ik hoop dat iemand kan zien wat ik fout heb gedaan, want ik kom er zelf niet meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Wat voor coax heb je gebruikt? De plaatjes lijken op normale TV coax.. En dan klopt het dat het weinig meer helpt. Zelfs als je een vd betere coaxkabels zou gebruiken (KOKA799) verlies je al ongeveer 3.5db bij 2.4Ghz, vanuitgaand van een 10m kabel. En dan zijn de overige verliezen nog niet meegerekend.

De winst van een biquad is dan dus al snel 0, of lager....

En biquad moet, indien goed gericht, toch snel 10db doen, dus 7-8db meer dan een standaard antenne. Dat kun je met (bv) netstumbler prima meten en vergelijken.

Heb je de polarisatie wel goed? (draai 'm eens 90 graden)

Kwa kabel zou ik een goede (HF) geschikte pakken, mijn voorkeur is ecoflex15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
dat is dan het probleem, ik heb namelijk de kabel gebruikt die er al aanzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Je kan deze antenne in mijn ogen beter opnieuw bouwen. Je hebt niet de juiste coax en connectors gebruikt. Op dergelijke hoge frequenties moet er zo min mogelijk draad los liggen omdat je anders een verstoring van de werking krijgt.

Boor dat gat groter zodat er een female N connector inpast en soldeer daar het achtje opnieuw op. Zie bijvoorbeeld deze website:

http://www.xs4all.nl/~tom1572/

Koop of maak daarna een kabel met aan een kant een N-male connector en aan de andere kant een RP-SMA connector zoals die op je netwerkkaart zit.

Coax vastsolderen bij gebrek aan een connector heb ik ook wel eens gedaan maar direct aansluiten is te prefereren, en kabeltjes voor jouw netwerkkaart naar een N-male zijn verkrijgbaar als je even zoekt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huub8 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:28:
Het zwarte plaatje is een stuk alluminium van een oude computerkast, en is met soldeer en een schroef aan de buitenste koperdraad bevestigd.
Ik denk dat ze plastic gebruiken omdat dat niet geleid, en aluminium wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Het feit dat je minder netwerken ziet wil niet noodzakelijk zeggen dat hij niet goed werkt, aangezien je met een directionele antenne zit. Als alle netwerken wat rondom zitten dan is het logisch dat je minder netwerken vindt in 1 richting O-)

Kan je met de antenne netwerken vinden die de gewone wifi antenne niet vindt? Dit kan een indicatie zijn dat het bereik groter is.

Verder, zoals hierboven al gezegd, zijn er allerlei elementen die storing kunnen veroorzaken (aansluitingen, coax impedantie, slechte matching, ...)

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
TNW schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:54:
Je kan deze antenne in mijn ogen beter opnieuw bouwen. Je hebt niet de juiste coax en connectors gebruikt. Op dergelijke hoge frequenties moet er zo min mogelijk draad los liggen omdat je anders een verstoring van de werking krijgt.

Boor dat gat groter zodat er een female N connector inpast en soldeer daar het achtje opnieuw op. Zie bijvoorbeeld deze website:

http://www.xs4all.nl/~tom1572/

Koop of maak daarna een kabel met aan een kant een N-male connector en aan de andere kant een RP-SMA connector zoals die op je netwerkkaart zit.

Coax vastsolderen bij gebrek aan een connector heb ik ook wel eens gedaan maar direct aansluiten is te prefereren, en kabeltjes voor jouw netwerkkaart naar een N-male zijn verkrijgbaar als je even zoekt.
Ook mijn gedachte. We spreken hier over 2,4GHz en niet over audiosignalen.
Dus goede coax en een n-connector.

Dan is er waarschijnlijk nog iets wat je over het hoofd hebt gezien, namelijk de openingshoek.
Een 60cm schotel heeft een openingshoek van een paar graden en daarnaast (onder en boven!) ontvang je NIETS!!
Je moet al verdomt goed weten waar de andere AP's zijn die je wil ontvangen en een mechanisch stabiele bevestiging hebben om het signaal stabiel te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Dit kan niet werken, dit zal niet werken, dit gaat nooit werken. goede leerschool voor de volgende keer.

A: de antenne is niet juist strak gebogen (die vierkantjes) (golflengte bepalend)
B: de antenne heeft doorverkeerde buiging afwijking welke de swr laat afwijken en weg is je signaal
C: in de schotel is het niet in het focus punt gezet (hard van de ring houder)
D: aansluting met openlijn omdat er geen plug is werkt niet zo. swr afwijking gebeurt al bij het einde van de coax.
E: je gemaakte antenne staat scheef voor de schotel, eerst al niet in de focus en dat wat er voor staat staat dan weer scheef gericht.

Resultaat.:
Je zal zeker wat ontvangen maar dat doe je ook al je alles wegsloopt van die kabel en alleen een stukje van 6.5cm binnenkern vrijlaat.

Beter en strakker buigen. Gelijk vanuit de kabel buigen, dwz die open zooi erachter mag gewoon niet. en beter in het midden van de schotel plaatsen.
Wil je het nog simpeler wat beter gaat werken dat dit gebeuren dan breng je de kabel in het oog van die kunstofhouder waar normaal de sat-kop in zit en laat daar voor het oog 6.5cm van de binnenkern recht omhoog steken, de buiten mantel sla je terug over de buitenkant van de kabel, ook 6.5cm dat zal in jou geval en kennis meer resultaat geven dan dit pruts en bak werk.

Het komt er nogal precies op aan wil je de afstraling goed doen, hetgeen reflecties tegengaat waarmee je ontvangst-zenden vooruit gaat. door de mis aanpassing maak je zoveel reflectie en ruis dat het weinige signaal wat er al binnenkomt ook nog eens onderuit zal gaan.
voorbeeld ook al heb je 4 streepjes de doorvoersnelheid is nog steeds bagger...

Dit goed gemaakt kan een verbinding over meerdere kilometers geven, geen enkel probleem. maar antenne techniek en Hf techniek leer je niet op tweakers, en een keer een wifi opgezet te hebben maakt ook niet "dat je er verstand van hebt"

De laatste jaren hebben er flink wat mensen heel goed verdient aan wifi spullen, juist door onwetendheid. bv 40 euro (en meer) voor een stuk coax met pluggen van 2mtr.. hoezo duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Je antenne begint direct na de coax. Dus de lange verbinding vanaf het quadje naar de coax is onderdeel van je antenne, met als resultaat dat je eigenlijk een hele andere antenne hebt gemaakt.. Koop een N-connector, dat is ook het belangrijkste onderdeel volgens de website waar je naar verwijst!

Ook het aftappen van connector op je wifi kaart kan niet. Dat verneukt je impedantie. Koop een rp-sma connector (voor op de originele aansluiting) met een eind lmr-195 coax of beter!

Ook het boutje moertje in je allu plaatje helpt natuurlijk niet.

2.4Ghz is een ontzettend hoge frequentie, elke millimeter telt. Op naar poging 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Bedankt voor de reacties, ik wist inderdaad niet dat het allemaal zo precies moest. Ik ga hem dan maar eens opnieuw maken met de juiste onderdelen.
Pagina: 1