Ik gok dat dit een combinatie van stockfoto's en Photoshop-filters zijn, of van 3D-effecten en filters.
Je kunt het los zien van elkaar: de letters zijn eigenlijk alleen maar 'verwoest' alsof ze van gebroken glas zijn, door er een filter overheen te leggen die zulke grove breuken erin gemaakt heeft. Zo'n filter is in de Filter Gallery van Photoshop wel te vinden. Er zijn volgens mij zelfs wel letters te vinden die direct die breuken hebben: kijk eens op
www.dafont.com onder het kopje Eroded, of Destroy.
Dan die vlammen erachter. Op de stockfotosite
www.sxc.hu kun je onder 'flames' 'smoke' en 'ink' wel dit soort foto's vinden, maar let op: ze zijn vaak wel wit, met zwarte vlammen, of zwart, met louter oranje vlammen. Da's de natuur hè
Gelukkig heeft Photoshop ook daar kleurfilters voor, zodat je met wat spelen met R, G en B en positief/negatief hele mooie kleurige vlammen tegen een zwarte achtergrond krijgt. Transparant zijn ze dan niet, maar dat maakt voor zo'n plaat als deze even niet uit. De favoriete laagmodussen hiervoor zijn Overlay, Color Dodge en Pin Light.
Wil je de wolkjes per sé transparant, bijvoorbeeld omdat je het geheel als drukbaar logo wil hebben, kijk dan eens naar wat je met 3D-pakketten allemaal kunt. Echter, dat is geen vaardigheid die je in een nachtje aanleert. 'Smoke' plugins zoals Savantas noemt komen boven de leercurve van een 3D-pakket op en zijn weer een heel verhaal aan schuifjes slepen en testen op zich. Render vervolgens naar TIFF en zorg dat je je opacity meerendert, dan kun je de rook met transparantie en al zo uit de plaat knippen.
Ik ben ook nog wel benieuwd naar de motivatie van Kevinkrs. Doel je met 'maakt het een stuk makkelijker' specifiek op de versie CS5? Ik bedoel, Photoshop maakt dit hele trucje hierboven al een stuk makkelijker, maar de TS zegt dat hij al wat met fotobewerkingsprogramma's doet, en vlammenletters wel kan maken, dus Photoshop of Gimp zal al wel verkend zijn. Wat voegt typisch CS5 hier dan toe?
En daarbij: ik heb de topictitel even specifieker gemaakt.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs