Raid 0, Acer Aspire 9524

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-03 14:39
Ik zit met het volgende probleem,

Mijn laptop een acer aspire 9524, was verdeeld in 3 partities nou had ik het idee om de 2 harde schijven die erinzitten in raid 0 te zetten. Volgens mij moet dit mogelijk zijn omdat ik tijdens het opstarten altijd iets van raid zag staan.

Mijn eerste vraag is dan eigenlijk ook gaat dit veel verschil maken voor de snelheid van de laptop?
De harde schijven die erinzitten zijn:

http://sdd.toshiba.com/ma...e/MK1234GSXSpecifications

Nou heb ik helaas 0,0 ervaring met deze dingen en heb ik wel wat dingen opgezocht maar werd het voor mij niet veel duidelijker. Misschien kan ik iemand mijn in Jip en Janneke taal vertellen hoe ik:

-Mijn harde schijf kan formatteren :), weet namelijk wel hoe ik een harde schijf kan formatteren heb dat ook met mijn 2e schijf gedaan, maar hoe wis ik degene waar Windows zelf op staat? Weet iemand een programma daarvoor?
-In bios kan ik de instelling raid 0 niet vinden, maar het is ook een heel beperkte bios, weet iemand waar ik het kan vinden of kan ik raid 0 uberhaupt beter met software doen :)?
-Misschien weten jullie een paar mooie links die de zaken wat duidelijker maken.

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Dion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zal wel wat verschil gaan merken in doorvoersnelheid, dus daarmee gaat het wel wat vlotter zijn.

Wat zie je precies bij het opstarten van RAID. Waarschijnlijk heb je gewoon een aparte RAIDbios. Op de acersite kan ik dit ding niet terugvinden, maar het staat vast ergens in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
Ik heb het even opgezocht op internet omdat ik me god niet weet waar die manual heen is, hij is namelijk al 3 jaar oud :). Op internet staat dat het Alt + i zou moeten zijn. Dat doe ik in het begin van het opstarten en dan is hij inderdaad met iets bezig, maar geeft als response dat de operating system not found is :).

Gr. Dion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat je OS dan niet gevonden wordt is logisch, je zult na het aanmaken van je RAIDarray je OS erop moeten installeren, omdat je je schijven leeggooit.
Maar je kunt hier wel een array aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
Krijg precies het volgende te zien:

Broadcom Undi PXE-2.1 v8.3.9
Copyright (C) 2000-2005 Broadcom corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
All rights reserved.

Broadcom Base Code PXE-2.1 v1.0.4
Copyright (C) 2000-2005 Broadcom corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
PXE-E61: Media Test Failure, Check cable
PXE-M0F: Exiting Broadcom PXE ROM
Operating System not Found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat krijg je daarvoor te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
Zo te zien is het nu gelukt om een raid volume aan te maken, deze eikel drukte Alt + i ipv Ctrl + i.

Even kijken hoe het nu verder gaat :), ik hou jullie op de hoogte.

Thnx so far!

[ Voor 68% gewijzigd door Dion2000 op 01-08-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Ik denk dat die settings van het systeem net interessant zijn, aangezien je daar ook mee aan de slag wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dion2000 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 17:40:
Hmm dan geeft ie alleen alle settings aan van het systeem, maar er staat wel:
Raid Volumes: Not defined

Gr. Dion
Dan krijg je daar waarschijnlijk je RAIDbios te zien.
Je hebt eerst je post waarbij je geheugen en cpu en biosstring (naast nog wat meer) langs ziet komen. En daarna zou je een scherm van je RAIDbios moeten krijgen. Hier kun je vervolgens je volumes instellen.
Welke chipset (en dan met name Southbridge) gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Weet je trouwens zeker dat je de juiste bios versie hebt?
Hier (Acer download) en hier (FTP versie van Acer download) zijn namelijk een raid bios en non-raid bios te vinden. De laatste versie (1.18) lijkt non-raid te zijn.
Ik vermoed dat je wel de juiste hebt aangezien ctrl+i iets doet, maar ik denk ik opper het toch maar even. Verder heb ik niet zo veel ervaring mat raid configuraties als Terw_Dan dus hopelijk kan hij je wat verder helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
Het principe van Raid0 is wel gelukt nou nog het nieuwe besturingssysteem installeren maar hij pakt de cd niet... Maar dat los ik morgen even op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dion2000 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:54:
Het principe van Raid0 is wel gelukt nou nog het nieuwe besturingssysteem installeren maar hij pakt de cd niet... Maar dat los ik morgen even op :).
Geen idee welk OS je erop wil zetten, maar houdt er rekening mee dat je wel de juiste drivers moet laden (in geval van XP via een slipstream of een floppy, voor een niet antieke Windows kun je gewoon een USBstick gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
Hey,

Thnx voor de info en tips het werkt allemaal :D
Pagina: 1