Toon posts:

fileserver 2003 niet te vinden via andere pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb thuis een oud pc staan en dacht om daar een fileserver van te maken. het gekende verhaal zeker met de oude pc's:)

Ik heb er windows 2003 opgestoken. fileserver opgezet via manage your server => wizard volledig doorlopen.

dan add shard folder gebruikt. Daar heb ik een pad gekozen.Maar dit pad is immers niet te vinden via de andere pc's die er op zijn aangesloten.

de opstelling bij mij thuis is router(wag54g2) => accespoint(wap54g) <=> accespoint(wap54g)(client) => switch =>(3 pc's en de server).

de laatste poging die ik nog gedaan heb is in de router de 2ftp poorten open tezetten via single port forwarding.

* graak ik niet bij de fileserver omdat ik geen domain heb? ik d8 dat dit geen probleem zou mogen zijn of toch?

* heb ik mijn router verkeerd geforward ofzoiets?

waarschijnlijk zal het antwoord wel op het internet te vinden zijn maar ik zie het eventjes niet meer.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:57:
* graak ik niet bij de fileserver omdat ik geen domain heb?
Nee
* heb ik mijn router verkeerd geforward ofzoiets?
Nee, weet je waarvoor portmapping is? Is het de bedoeling dat men van buitenaf op de shares kan komen of blijft het intern?

Verwijderd

Topicstarter
voor de moment zou ik het intern willen houden. idd die poorten moeten terug dicht. nu Heb deels van het probleem al opgelost. Nu vind ik wel de server terug via de andere pc's. Het netwerk kaarten was namelijk kapot van de "server". Nu dit probleem opgelost is stuiter ik op een nieuw probleem. ik geef het het pad in via een pc naar de server. De server vraagt een passwoord en username terwijl ik die nog niet was ingestelt.....
inloggen als admin helpt niet. echt bizzar

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Niets 'bizzar', kwestie van rechten goed indelen. Overigens werkt inloggen als computernaam\lokale username waarschijnlijk wel.

Overigens, deze manier van sharen en op het internet op die manier werken is echt no-go. Dan kan je beter denken aan een FTP server, VPN of SCP'en.

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Zet de share rechten op je share voor alle gebruikers "Everyone" op full control. Als je per gebruiker rechten zou willen geven doe dit dan via de NTFS permissies.

Zonder domain denk ik echter wel dat je gebruikers die toegang moeten hebben tot de share lokaal op de server aangemaakt moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
voor de moment is het niet de bedoeling om zo te gaan sharen over het internet:)

wel met de rechten goed indelen ben ik nu eventjes aan het knoeien.

@ ok13: als ik Everyone op full control zet of enkel op read. Dit gaat toch het verschil niet maken of ik nu kan inloggen of niet ?

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Als je iedereen op read-only zet gaat niemand per definitie in mogen loggen op die share. Dat is een keuze die ooit eens bij M$ gemaakt is.

De share rechten zul je dus altijd op full control moeten zetten om uberhaupt bij die share te mogen komen. Helaas is dat de enige manier. Zoals eerder aangegeven kun je eventuele toegangsrechten regelen door middel van NTFS permissies.
Pagina: 1