HDD verkeerd om aangesloten - is deze nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Heb hier een HDD binnengekregen die verkeerd om is aangesloten. Er was een verloopstekkertje nodig voor de SATA power, deze zat helaas verkeerd om op een molex. Dus 12V ipv 5V en 5V op 12V.

Het betreft een gloednieuwe Seagate Barracuda 7200.12, 500Gb met 16mb cache. De printplaat losgehaald en dit is de schade:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/01/1280646583-260.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/01/1280646634-290.jpg

Zoals te zien is zijn er 2 of 3 weerstandjes opgeblazen. Schijf doet helemaal niets meer bij het booten, geen power up, geen led, zo dood als een pier dus.

Zou deze schijf nog te redden zijn met een transplantatie van printplaat? Of zou de motor ook een klap hebben gehad?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je hebt natuurlijk kans dat behalve de printplaat ook het draaiende gedeelte beschadigd is.

Mijn mening: niets meer aan doen, door nieuwe schijf vervangen.
Als er belangrijke data op staat vrees ik dat je bent aangewezen op een professioneel datarecovery bedrijf.
(en de bijkomde kosten...zéér hoog)

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon dezelfde schijf kopen en pint omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Het is gokwerk, maar ik zou - afhankelijk van hoe belangrijk de data is - een printplaatvervanging proberen.

De 12V wordt, zo - verwacht ik - voor de motor(en) gebruikt, de 5V voor de logica op de print. Ik verwacht daarom dat de mechanica & platter het wel overleefd zullen hebben, maar de logica (printplaat) dood is.

... al zou het kunnen dat sommige van de preciezere motoren op 5V lopen en het dus ook niet overleefd hebben. Dus vandaar dat het een beetje gokwerk is.

Maareh... waarom niet gewoon een nieuwe schijf kopen en de backup terugzetten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe heb je het voor elkaar gekregen om het verloopstukje om te draaien? Molex kan maar maar op 1 manier worden aangesloten :S.

Ik schat dat het overzetten van de print het hele handeltje moet kunnen redden though.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Zo te zien heeft de beveiliging correct gewerkt. De rest van de componenten lijken intact.
Helaas is het moeilijk te zien wat het onderdeel geweest was. (multifuse of diode)

Als je wat van elektronica af weet, kan je zelf nog wel iets proberen of laten doen door iemand die daar verstand van heeft. Dan is hij misschien nog wel te redden...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
Ik vermoed dat er op de hdd niets van de OP staat. Denk dat hij zelf zelfs niet iets heeft omgedraaid, maar de schijf zo heeft gekregen. De vraag denk ik is:"Hoe kan ik proberen van deze waardeloze HD een bijnanieuwe 500gb schijf maken zodat ik voor enkele euro's op de voorste rij zit?

Dan is het antwoord: De overduidelijk gesprongen componenten vervangen door gelijkwaardige componenten. Ik denk dat de weerstandjes om dat verbrande vierkantje het nog gewoon allemaal doen. Wel ff testen natuurlijk. Verder elke verdere millimeter van je bordje nakijken op andere schade. En dan komt de truuk van uitzoeken wat voor een componentje er is opgefikt.

Let wel op: Kans is groot dat er meer schade is dan dat er zichtbaar is. Ik vermoed dat de electronica op moderne schijven niet op 5 volt werkt maar op 3,3 volt. En de eventuele precisiemotortjes zijn geschakeld. Ze staan niet direct op de 5volt lijn :) - Dus ik denk dat de 5v-->3,3?v omzetter het hier heeft opgegegven. Het zou me niets verbazen als dat trouwens zo ontworpen is. Er schijnt een naam voor te zijn: Lineaire nog iets? Maar dat is meer iets voor de electronicaexperts die je daarvoor moet hebben. Heb je beschikking over een zelfde model HDD? Dan kan je uitzoeken of er iets op je verbrande stukje plastic stond. Zoek hetzelfde of een gelijk component bij je locale electronicaboer, leer smdsolderen en vervang 'm. Dan test je 'm en misschien blaas je je sata poort op je mobo op.

Veel succes!

[ Voor 3% gewijzigd door wheez50 op 01-08-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Dan test je 'm en misschien blaas je je sata poort op je mobo op.
Is dit wel zo slim om te adviseren dan? Zou die het beter via een goedkoop los controllertje kunnen proberen misschien (als TS besluit dit inderdaad te gaan proberen). Zodat je alleen het controllertje sloopt (of werkt dat dan ook door op het mobo?).

Edit @wheez50 als het in het belang van TS is wil ik best uitkauwen, als het is om jou op je zenuwen te werken dan is het not done. Maar eerlijk gezegd was mijn intentie ook alleen om TS op weg te helpen.

Ik opperde of het geen mogelijkheid was om een controllertje te gebruiken om te voorkomen dat de sata poort opgeblazen wordt van het moederbord. Ik zou trouwens niet weten of TS zo'n modern moerderbord met 8 tot 10 sata poorten heeft of niet ;)

Verder denk ik dat je reactie erg behulpzaam is hoor, leek me alleen beetje lullig voor TS als ie straks nog meer doorgefikt zou hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door crizyz op 01-08-2010 19:49 . Reden: reactie @ hieronder toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
Ik ga er vanuit dat mijn opmerking meer dan waarschuwing genoeg was. Uitkauwen is misschien iets voor een fok forum. Beetje zelf nadenken mag ik toch wel verwachten? Overigens hebben moderne mobo's 8-10 sata poorten. En als je niet echt gehecht bent aan je mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
D4NG3R NL schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:12:
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om het verloopstukje om te draaien? Molex kan maar maar op 1 manier worden aangesloten :S.
Dat is redelijk makkelijk te doen, molex'jes van mindere kwaliteit hebben vaak zacht plastic en met wat kracht steek je hem er dan verkeerd om in. Dit kan best handig zijn met fannetjes bijvoorbeeld, dan ram je de molex anders om zodat het fannetje op 5V draait en dus veel stiller is dan op 12V.
wheez50 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:19:
Ik vermoed dat er op de hdd niets van de OP staat. Denk dat hij zelf zelfs niet iets heeft omgedraaid, maar de schijf zo heeft gekregen. De vraag denk ik is:"Hoe kan ik proberen van deze waardeloze HD een bijnanieuwe 500gb schijf maken zodat ik voor enkele euro's op de voorste rij zit?
Correct 8) Er staat geen belangrijke data op de schijf, het gaat puur om het zo goedkoop mogelijk redden van de hdd.
Dan is het antwoord: De overduidelijk gesprongen componenten vervangen door gelijkwaardige componenten. Ik denk dat de weerstandjes om dat verbrande vierkantje het nog gewoon allemaal doen. Wel ff testen natuurlijk. Verder elke verdere millimeter van je bordje nakijken op andere schade. En dan komt de truuk van uitzoeken wat voor een componentje er is opgefikt.
Heb zelf al redelijk wat elco's op moederborden en graka's gesoldeerd, maar dit is van een ander niveau. Die weerstandjes zijn dusdanig klein dat ik hier niet aan kan beginnen met mijn 15watt bout 8)

Gezien de prijzen van nieuwe hardeschijven (55 euro voor 1TB) denk ik dat ik dit projectje maar laat schieten. Een printplaat kost me zo 25 euro en dan weet ik nog niet zeker dat hij werkt. Ik heb geen beschikking over een exact hetzelfde exemplaar helaas, anders had ik het zeker geprobeerd. Terugsturen van de schijf is natuurlijk niet netjes dus dan houdt het op. Bedankt voor de hulp!

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1