Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340773

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een externe HDD waar ik voornamelijk mijn muziek en foto's op kwijt kan. As we speak is mijn muziekcollectie "slechts" 90 GB, maar daar ik bezig ben het meestbeluisterde daarvan om te zetten naar FLAC begint de schijfruimte tekort te schieten.

Mijn eisen:
- Compact, gemakkelijk mee te nemen (geen externe voeding)
- 500 Gb opslagruimte
- Redelijke snelheid (ivm. afspelen vanaf de externe HD)
- Goede kwaliteit (gerenommeerd merk)

Zelf ben ik al op zoek gegaan en kwam ik deze tegen:
Samsung G2 Portable 500 GB €59,88 (PriceWatch)
Western Digital My Passport Essential 500 GB €69,95 (PriceWatch)

Toen ik echter de WD bekeek op Bol.com, zag ik dat er ook een My Passport Essentail II uit is gekomen, een nieuwere versie.
Na wat lezen hier op GoT las ik dat de Samsung harddisks goed scoren. Om die reden neig ik naar de Samsung op het moment, daar die erg goedkoop is.

Wat zijn jullie meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Kies het merk die jou het meeste aanspreekt. Ik zou zelf altijd voor WD gaan voor (externe) HDD's, OCZ voor geheugen, Asus voor moederborden, etc. etc. Alle a-merken zijn goed, dus het is jouw gevoel bij het merk dat de doorslag moet geven. Tenzij je dat 10'tje meer voor WD al te veel vind..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:44
WingsOfFury schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 16:12:
Kies het merk die jou het meeste aanspreekt. Ik zou zelf altijd voor WD gaan voor (externe) HDD's, OCZ voor geheugen, Asus voor moederborden, etc. etc. Alle a-merken zijn goed, dus het is jouw gevoel bij het merk dat de doorslag moet geven. Tenzij je dat 10'tje meer voor WD al te veel vind..?
Voor HDD's, vooral externe, kan je niet veel verkeerd doen. Kies degene met de aansluitingen die je nodig hebt en met goede garantie.

Maar de rest van je advies is een Tweaker niet waardig imo. Ieder merk brengt soms slechte modellen uit , iets zoals merktrouw is wel het laatste wat je iemand zou moeten aanraden.

Ik heb bv al van Asus, Gigabyte, ASRock en MSI mobo's gehad, puur omdat op het moment dat ik mijn aankoop deed, dat specifiek model de beste prijs/kwaliteit op de markt was in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
vorda schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 16:19:
(...) de beste prijs/kwaliteit op de markt was in die prijsklasse.
Duh... |:( Daarom zei ik toch ook op het einde dat als hij het 10'tje verschil belangrijk vond hij voor de Samsung moest kiezen. Je kiest voor je "vaste" merk als de prijzen gelijk zijn, en een 10'tje verschil noem ik gelijke prijzen.
Natuurlijk kies je niet voor je vaste merk 500 GB a 100 euro als er een ander a-merk 500 GB a 50 euro heeft. Lijkt me nogal vanzelfsprekend he? Maar 2 x 500 GB, USB 2, zonder externe voeding, beiden 5400 rpm (denk ik) voor 60 of 70 euro, dan zou ik voor mijn vaste merk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Ik zou de samsung pakken. Heb ze allebei in real life gezien en bij de western digital is het kabeltje echt heel losjes. Kennis van me gebruikte hem op school ~2jaar, maar dat kabeltje ging steeds losser in de HDD zitten en floept er ook vrij snel uit.

Bij de samsung is dat een stuk steviger en daarnaast heeft de samsung volgens die kennis een hogere doorvoersnelheid (en is dus sneller overall).

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij externe schijven via USB2 is usb toch altijd de bottleneck, dus performance zal heel dicht tegen elkaar aan liggen.

(En volgens mij is de max bitrate van blueray 48 Mbit/s, USB haalt is van 20-25 Mbyte/sec, dus 160+Mbit/sec. geen probleem om HD af te spelen dus)

PS,
daarvan om te zetten naar FLAC
Ik hoop dat je bedoeld, opnieuw op schijf te zetten vanaf de bron, want omzetten naar mp3 -> flac wint geen kwaliteit he?

[ Voor 19% gewijzigd door leuk_he op 01-08-2010 18:07 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

- Redelijke snelheid (ivm. afspelen vanaf de externe HD)
Als jij gewoon wat bestandjes af wil spelen vanaf de externe HDD is snelheid niet iets waar je naar hoeft te kijken, misschien bij HD content, maar bij wat muziek sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:26
Anoniem: 340773 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:12:
Ik ben op zoek naar een externe HDD waar ik voornamelijk mijn muziek en foto's op kwijt kan. As we speak is mijn muziekcollectie "slechts" 90 GB, maar daar ik bezig ben het meestbeluisterde daarvan om te zetten naar FLAC begint de schijfruimte tekort te schieten.
Even offtopic: Ik hoop dat je bedoelt dat je ze gewoon opnieuw bent aan het rippen? Een 128 bit mp3tje naar flac converten zal namelijk niet beter klinken dan een 128 bit mp3tje (informatie die weg is kan je niet zomaar terug krijgen..)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340773

Topicstarter
Malantur schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:05:
[...]

Even offtopic: Ik hoop dat je bedoelt dat je ze gewoon opnieuw bent aan het rippen? Een 128 bit mp3tje naar flac converten zal namelijk niet beter klinken dan een 128 bit mp3tje (informatie die weg is kan je niet zomaar terug krijgen..)
Nee nee, dat weet ik. Alle muziek die ik goed vind download ik in flac en probeer ik daarnaast zoveel mogelijk op originele CD te bemachtigen (dure hobby, dat wel). Is er geen flac-versie op internet, dan rip ik mijn originele CD, indien in mijn bezit.

Maar ik hoor (lees) het al: geen verschil tussen de Samsung en WD. Afgezien van het kabeltje van WD dan.
Voor dat tientje verschil kan ik mooi een CaseLogic beschermhoes erbij doen, aangezien het ding vaak vervoerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:29
Anoniem: 340773 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:37:
[...]

Nee nee, dat weet ik. Alle muziek die ik goed vind download ik in flac en probeer ik daarnaast zoveel mogelijk op originele CD te bemachtigen (dure hobby, dat wel). Is er geen flac-versie op internet, dan rip ik mijn originele CD, indien in mijn bezit.

Maar ik hoor (lees) het al: geen verschil tussen de Samsung en WD. Afgezien van het kabeltje van WD dan.
Voor dat tientje verschil kan ik mooi een CaseLogic beschermhoes erbij doen, aangezien het ding vaak vervoerd gaat worden.
Afhankelijk van welk model je koopt, WD levert hun Element schijven meestal 'kaal' geen extra software e.d. Samsung levert altijd wat 'handige' tools mee... als je dan toch een verschil wilt aantippen, dan zit het daar in. Maar qua kwaliteit van de schijf zelf zou ik mij geen zorgen maken, alhoewel de behuizingen van de meeste samsung externe schijven net even wat beter ogen, maar das puur persoonlijke smaak.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 01-08-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 20:44

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb zo'n passport nu anderhalf jaar ter vervanging van een Lacie die na een paar maanden al stuk was ('gekregen' voor m'n studie). Het is een erg fijn en klein ding en als het even kan dan neem ik hem overal mee naartoe als ik data moet meenemen of opslaan. Een jaar terug ongeveer is hij een keer op de grond gevallen (hij was niet aangesloten) en heb hem vervolgens grondig getest, maar hij gaf geen krimp. Tot nu toe dus een mooie en prima harde schijf. Een enkele keer doe ik er zelfs real-time Protools bewerking op wat prima gaat.

Van de 12 WD-schijven (intern en extern) die ik heb of hem gehad, is er 1 geweest die gelijk rot was en 1 die na een tijdje rotte koppen kreeg. Hoe de externe schijven van Samsung zijn, weet ik niet. Hun interne schijven zijn wisselvallig qua betrouwbaarheid als ik recensies op deze site mag geloven.

[ Voor 4% gewijzigd door Frits Flits op 01-08-2010 23:51 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Misschien is dit ook wat iets duurder, maar erg klein: pricewatch: Freecom Mobile Drive XXS 500GB Zwart Mijn broer en ouders gebruiken elk een 320GB uitvoering. Er zit eigenlijk alleen maar een rubber hoesje om de hardeschijf. Jammer genoeg ben ik zo net in de gelegenheid even een van de twee te testen op snelheid, maar zoals gezegd is de USB2.0 toch over het algemeen al de vertragende factor.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266164

Telkens als ik mijn Samsung G2 aansluit vraagt Windows 7 of ik wil controleren en herstellen. Nu heb ik het laatst toch maar een keer gedaan, maar het blijft terug komen. Ook kan ik mijn schijf nu niet als back-up gebruiken omdat hij schijnbaar fout is. Verder werkt hij prima, ook aan Play-On mini ed.
Pagina: 1