[Windows XP] HAL-fout na terugzetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Onlangs is mijn hardeschijf gecrashed en heb hiervoor RMA aangevraagd. Ondertussen heb ik op een andere tijdelijke 80GB Sata-schijf Windows opnieuw geïnstalleerd. Nu ik een nieuwe schijf terug heb gekregen wilde ik de Windows van de 80GB naar de nieuwe schijf verplaatsen.

Met Acronis True Image wilde ik de schijf 1 op 1 klonen. Echter deed deze om onbekende redenen moeilijk, waardoor ik maar op bestandsniveau alles heb gebackupt en gekopieerd naar de andere schijf. Je mist dan enkel de MBR-info dacht ik, welke wel opgelost zou worden met fixboot en of fixmbr. Nou mooi niet dus. Ik krijg aldoor de hal dll missing error, uiteraard is deze DLL er gewoon. Weet iemand hoe ik het weer werkend krijg? Waarin verschilt mijn installatie nu nog meer van een 1 op 1 kopie.

Ik had dit probleem ook al toen ik door die tijdelijke 80GB schijf de defecte RMA drive (die nog wel enigzins benaderbaar was) wilde klonen. Ook toen deed acronis moeilijk en maakte het niet af, ik kon echter via Acronis nog wel op bestandsniveau alles terughalen van de defecte schijf. Echter kreeg ik toen ook al de hal error, maar dacht dat het aan de defecte schijf lag.

Hoe krijg ik het nu alsnog werkend zonder een 1 op 1 kloon?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MsG schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 09:51:
Waarin verschilt mijn installatie nu nog meer van een 1 op 1 kopie.
Alle ingebouwde systeemeigen NTFS ACLs zijn b0rken.

Reinstall.

En de kans is groot dat je clone al op een bad block stukliep waardoor je meer dingen mist/corrupt hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 01-08-2010 10:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar de losse data van Documents and Settings was prima bruikbaar. Ik heb juist net een nieuwe install gedaan, dus ik geef het nu niet meteen op. Ik heb windows toentertijd op lange installatie gezet, waardoor hij alle bad sectors disabled. Ondanks dat een schijf zelf bad sectors bevat is dat deel dan clean lijkt me. Iig volgens HD Tune.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MsG schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:40:
Maar de losse data van Documents and Settings was prima bruikbaar.
En wat zegt dat over systeembestanden en over de rechten & attributen op de rest van je systeem?
Niks dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik doelde meer dat de data niet domweg onbruikbaar is.

Ik kloon nu even met Clonezilla. Die doet al meer dan Acronis zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Guess what: Clonezilla zeurt nergens over en doet het echt in maar 10 minuten, waar Acronis het altijd al bij mij zo'n 5-10 uur bezig was met backuppen of clonen.

Ik weet wel welk programma ik in het vervolg ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 uur :X

Kan de versie die je gebruikt wel goed met SATA overweg?
En draai je vanuit een OS of via een bootable cd?

40Gb C: partitie imagen/clonen/backuppen duurt hier (vanaf Hirens Boot CD) 7/8 minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
De HAL fout komt mij wel bekend voor, na het terugzetten van een partitie. Ik gebruik altijd BootIt hiervoor. De HAL fout heeft altijd te maken met de MBR of met het feit dat de boot configuratie anders is, dan toen je een de image maakte. Probeer even of het wel lukt als je de teruggezette partitie in de tweede of derde partitie in de lijst opneemt. Als je een bootmanager gebruikt (een rol die BootIt ook kan aannemen), dan kan het uitmaken of je die bootmanager partitie in de boot configuratie hebt gehouden voor het opstarten van de XP configuratie.

Wat snelheid betreft, dat kan enorm variëren afhankelijk van de grootte van de partitie, en de gebruikte hardware. Ik gebruik tegenwoordig een externe harde schijf die ik op eSata aansluit. Voor mijn gevoel 10x zo snel als een USB2 externe harde schijf. Hiermee kan ik in schappelijke tijden een 50GB Windows 7 partitie klonen en/of terugzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Permutor op 01-08-2010 11:55 . Reden: 2e paragraaf over eSata, etc. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vanaf CD draaide ik altijd Acronis. Geen idee wat die onder water allemaal nog meer doet, maar kopieren van een naar de andere schijf duurde altijd ontzettend lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Gewoon uit interesse, maak eens een BootIt bootable CD, en kijk eens hoe snel die images kopieert. Zolang je de bootmanager niet installeert, is het geheel kosteloos.
Verder moet je er op letten dat de schijven niet op dezelfde controller aangesloten zitten. Dit was altijd een heikel punt bij PATA. Voor SATA weet ik dit eigenlijk niet. Ik stop meestal maar een schijf in de PC, want zuiniger. De eSata aansluiting zet ik altijd op een andere connector groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Volgens mij is mijn moederbord P5Q-pro inderdaad verdeeld over 2 sata controllers.

Dat images dingetje doe ik later even, ik geniet nu weer even van een werkende Windows op mijn nieuwe schijf dankzij Clonezilla :).

Pagina: 1