Ik heb even mijn laatste idee in een schema gezet, alleen wel vereenvoudigd, want anders zou ik 26 rgb leds er in moeten verwerken.
Ik wil dus 26 RGB LEDs aan kunnen sturen, o.a. met een Arduino Duemilanove die 14 output pins heeft.
Mijn idee is om het met de volgende schakeling te doen:

De eerste 13 outputs zorgen voor de signalen die 13 leds aansturen en in de schakeling komen deze overeen met de groene letters "1t/m13". In de schakeling zijn maar twee rgb leds te zien (de rode, groene en blauwe led stellen een rgb led voor) maar deze zijn omgeven met stippellijnen en het deel van de schakeling dat zich daarin bevind, komt daadwerkelijk 13 keer voor. Waardoor er 13 groepjes van twee leds zijn die door middel van PNP-transistors zijn verbonden met de 13 outputs.
Alle rgb leds die aan de rechter kant staan zijn vervolgens verbonden met nog een PNP-transistors, terwijl alle linker rgb leds op een NPN-transistors zijn aangesloten. Deze beide transistors zijn verbonden met de eerste pin van de pulsteller. Deze pulsteller telt de pulsen die door de 14e output worden uitgezonden. De tweede en derde pin van de pulsteller zijn verantwoordelijk voor de kleur.
Hierdoor kan je uit de schakeling op maken dat een 0 op de eerste pin er voor zorgt dat er stroom kan lopen naar het linker gedeelte van de door een stippellijn omgeven gedeelte van de schakeling en een 1 er voor het rechter gedeelte. En voor de tweede en derde pin en de kleuren geldt het volgende:
Pin2 | Pin3 | Kleur |
0 | 0 | rood |
1 | 0 | groen |
0 | 1 | blauw |
Als de pulsteller de zesde puls telt (dus als de tweede en de derde pin hoog zijn) wordt de pulsteller door een EN-poort weer gereset.
Met deze schakeling zou ik instaat zijn om elke complete rgb led 1/6 van de tijd aan kunnen zetten, maar ook de gewenste kleuren combinatie per led kunnen maken.
Ik hoop dat er geen fouten in de schakeling zitten (zoals PNP- en NPN-transistors omgedraaid) en of dit op een veel makkelijkere manier op te lossen is.