Bestaat er een IC die dit kan...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Ik ben opzoek naar een IC die de volgende schakeling kan uitvoeren en het liefst 7 keer deze schakeling bevat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hyEkJA925ztEj8PG9sIaIkPk/full.png

Deze schakeling moet dus de volgende waarheid bevatten:
Input1Input2Output1Output2Output3
00000
10001
01010
11100

[ Voor 2% gewijzigd door kwinvdv op 31-07-2010 19:33 . Reden: Correcte afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

74139 of 74155 kan dat wel, is een dubbele 2 naar 4 output decoder. Misschien nog even inverteren.

linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

oops dit gaat inderdaad niet werken.

[ Voor 92% gewijzigd door Emmeau op 31-07-2010 18:16 . Reden: schema verwijderd om verwarring te voorkomen ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Bedankt, maar moet ik dan zelf een inverter maken? Of kan je die ook gewoon kopen?
Emmeau schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:09:
Ben geen echte electronica techneut maar

waarom zou dit niet werken?
code:
1
2
3
4
5
<input 1>------------------------------<output 2>
                                |
                             <AND>------- <output 1>
                                |
<input 2>------------------------------ <output 3>
Omdat als ik output 1 alleen wil gebruiken ook output 2 en 3 hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Buh, zelf maken is wel heel vermoeiend... Er zijn ic's die dat erg goed kunnen. Of je neemt de 74239, dan ben je meteen klaar. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Óf de tabel klopt niet óf het schema klopt niet.
De poort die Output 2 stuurt hangt met beide ingangen aan Input 1, de één rechtstreeks en de ander via de inverter. Kortom, Output 2 is altijd 0 en kan dus nooit 1 worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:39:
Óf de tabel klopt niet óf het schema klopt niet.
De poort die Output 2 stuurt hangt met beide ingangen aan Input 1, de één rechtstreeks en de ander via de inverter. Kortom, Output 2 is altijd 0 en kan dus nooit 1 worden....
Klopt, de eerste pin van de tweede EN-poort had naar input2 gemoeten. Maar had deze schakeling alleen even snel gemaakt ter illustratie. Zal het nog wel even corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Corn schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:32:
Buh, zelf maken is wel heel vermoeiend... Er zijn ic's die dat erg goed kunnen. Of je neemt de 74239, dan ben je meteen klaar. Succes!
Maar ik kan deze niet vinden, zou jij anders nog een link van een datasheet kunnen geven of wat een meer volledige naam is, zoals bij de 74139: SN74AHC139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat wil je d'r precies mee uithalen? Als we dat weten kunnen we je waarschijnlijk nog beter helpen ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwinvdv schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:49:
[...]

Klopt, de eerste pin van de tweede EN-poort had naar input2 gemoeten. Maar had deze schakeling alleen even snel gemaakt ter illustratie. Zal het nog wel even corrigeren.
Ehh... volgens mij heb je de twee ingangen van die tweede AND poort nu verkeerd aangesloten. Output 2 is nu 1 als Input 1 een 0 is en Input 2 een 1.

Daarnaast ga ik er vanuit dat Output 3 gestuurd wordt door een NOR-poort? In dat geval wordt Output 3 alleen maar 1 als Input 1 een 1 is en Input 2 een 0 en dus niet andersom (Input 1 een 0 en Input 2 een 1), zoals in de tabel is weergegeven.

Beide bovenstaande gegevens in ogenschouw genomen, los je het probleem het makkelijkste op door Input 1 nu 'Input 2' te noemen en Input 2 de naam 'Input 1' te geven, dan hoef je aan het schema niets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:23:
[...]

Beide bovenstaande gegevens in ogenschouw genomen, los je het probleem het makkelijkste op door Input 1 nu 'Input 2' te noemen en Input 2 de naam 'Input 1' te geven, dan hoef je aan het schema niets te veranderen.
De volgorde van de pins maken niet uit, maar het gaat er oom dat het een 2 naar 4 output decoder is, zoals Corn zei. Maar gebruik ik een output pin niet omdat ik er maar drie nodig heb. Deze drie output wil ik gebruiken om rgb leds aan de sturen. Deze wil ik ook kunnen dimmen dus de IC moet wel snel genoeg zijn om een PWM signaal aan te kunnen, maar dat lijkt mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
Voor het pwm dimmen en aansturen van RGB led's kan je een behoorlijk simpelere schakeling maken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
LED-Maniak schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:41:
Voor het pwm dimmen en aansturen van RGB led's kan je een behoorlijk simpelere schakeling maken.
Maar ik beschik maar over 14 outputs en er kan maar een van de drie kleuren van deze leds tegelijk aanstaan.
Dus op deze manier verminder ik het aantal pins met 1/3 en maar het niet uit dat door deze schakeling maar een kleur aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En multiplexen geen mogelijkheid? Dan kun je met 14 uitgangen ook 3x11=33 leds aansturen. En heb je geen chippies nodig. Alleen 3 FET'jes of transistors.

Anders een chippie wat binair naar naar decimaal omzet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
binair - decimaal :?

of bedoel je serieel - parallel(zoals een hc595).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
_ferry_ schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:01:
En multiplexen geen mogelijkheid? Dan kun je met 14 uitgangen ook 3x11=33 leds aansturen. En heb je geen chippies nodig. Alleen 3 FET'jes of transistors.
Met multiplexen kan je niet veel leds tegelijk aansturen en daardoor neemt de intensiteit af. Daarom wou ik met een eigen manier komen. Maar je kan toch ook een hoger voltage op de leds zetten (de leds kunnen 180mA voor 1ms verdragen en daarna 20ms niets =datasheet=)
Maar ik bedenk me nu een manier wat volgens mij deels er op lijkt, door 13 poorten te gebruiken om direct leds aan te sturen (dus per kleur twee groepen, dus 6 groepen in totaal) en de laatste poort om een pulsteller aan te sturen om de verschillende groepen aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Misschien moet je nu eens je probleem posten in plaats van bevestiging zoeken voor de oplossing die je uitgedacht hebt. In mijn ervaring levert dat zinniger antwoorden op.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

De schakeling kan eenvoudiger indien enkel met NOT en AND gewerkt wordt. Immers, out1 is in1 AND in2, out2 is NOT in1 AND in2, out3 is in1 AND NOT in2. Geen flauw idee of dit de discussie helpt, hopelijk wel, en anders gewoon negeren ;)

Voor de rest ben ik het eens met burne, wat meer uitleg over wat je wil laten werken is noodzakelijk om goeie suggesties te doen...

[ Voor 22% gewijzigd door Dooievriend op 01-08-2010 01:47 ]

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb even mijn laatste idee in een schema gezet, alleen wel vereenvoudigd, want anders zou ik 26 rgb leds er in moeten verwerken.
Ik wil dus 26 RGB LEDs aan kunnen sturen, o.a. met een Arduino Duemilanove die 14 output pins heeft.
Mijn idee is om het met de volgende schakeling te doen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iFN3fBW7PBYJj0xV0Xt0LtLz/full.png
De eerste 13 outputs zorgen voor de signalen die 13 leds aansturen en in de schakeling komen deze overeen met de groene letters "1t/m13". In de schakeling zijn maar twee rgb leds te zien (de rode, groene en blauwe led stellen een rgb led voor) maar deze zijn omgeven met stippellijnen en het deel van de schakeling dat zich daarin bevind, komt daadwerkelijk 13 keer voor. Waardoor er 13 groepjes van twee leds zijn die door middel van PNP-transistors zijn verbonden met de 13 outputs.
Alle rgb leds die aan de rechter kant staan zijn vervolgens verbonden met nog een PNP-transistors, terwijl alle linker rgb leds op een NPN-transistors zijn aangesloten. Deze beide transistors zijn verbonden met de eerste pin van de pulsteller. Deze pulsteller telt de pulsen die door de 14e output worden uitgezonden. De tweede en derde pin van de pulsteller zijn verantwoordelijk voor de kleur.
Hierdoor kan je uit de schakeling op maken dat een 0 op de eerste pin er voor zorgt dat er stroom kan lopen naar het linker gedeelte van de door een stippellijn omgeven gedeelte van de schakeling en een 1 er voor het rechter gedeelte. En voor de tweede en derde pin en de kleuren geldt het volgende:
Pin2Pin3Kleur
00rood
10groen
01blauw

Als de pulsteller de zesde puls telt (dus als de tweede en de derde pin hoog zijn) wordt de pulsteller door een EN-poort weer gereset.

Met deze schakeling zou ik instaat zijn om elke complete rgb led 1/6 van de tijd aan kunnen zetten, maar ook de gewenste kleuren combinatie per led kunnen maken.

Ik hoop dat er geen fouten in de schakeling zitten (zoals PNP- en NPN-transistors omgedraaid) en of dit op een veel makkelijkere manier op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, leuk en wel, maar ik heb ondertussen nog steeds geen idee wat je probeert te bereiken. 26 RGB-leds aansturen, alla, maar waarom dan zo lastig met discrete logica doen? Gooi er gewoon een tweetal schuifregisters tegenaan en maak er een matrix van, of als je dat qua software te moeilijk lijkt: koop een set TLC5940s ofzo en hang die eraan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Niet alleen heel omslachtig maar het het werkt ook niet.
Je TTL logica kan niet voldoende stroom leveren om 26 led's te laten branden.
Door de AND poort op de reset ingang gaat 1 kleur nooit aan.
De FET's zijn in je omschrijving opeens NPN en PNP? Maakt ook niet uit je kan ze zo niet aansturen.

Pak een bestaand schema en borduur daar eventueel op verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik ben ook een leek op het gebied van schakelingen, en omdat ik eerst geen zin had om mij te verdiepen in de werking van schuifregisters ben ik zelf wat gaan bedenken.
Part schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 09:13:
Niet alleen heel omslachtig maar het het werkt ook niet.
Je TTL logica kan niet voldoende stroom leveren om 26 led's te laten branden.
Door de AND poort op de reset ingang gaat 1 kleur nooit aan.
De FET's zijn in je omschrijving opeens NPN en PNP? Maakt ook niet uit je kan ze zo niet aansturen.

Pak een bestaand schema en borduur daar eventueel op verder.
En zullen de transistors niet werken omdat deze ook moeten zijn doorverbonden net zoals bij deze voorbeeld schakeling?

Maar waarom zeg je dat een kleur nooit aan zal gaan? Want volgens mij klopt het wel:
pin1pin2pin3
000
100
010
110
001
101

Eerste pin staat dus voor welke groep (van de twee) en de twee volgende groepen staan voor welke kleur, waarbij er drie verschillende combinaties zijn die bij elke groep voor komt en daarna pas zijn beide pinnen (twee en drie) hoog en wordt de pulsteller gereset.

@ Sprite_tm
Ik wil dus 26 rgb leds in mijn computer kast bouwen en aan kunnen sturen.
Ik zal me eens verdiepen in jij voor stelt.

EDIT:
Maar wat ik hier doe is toch eigenlijk ook een matrix van 2x13 rgb leds waardoor het eigenlijk een 6x13 matrix wordt, waarbij ik met een pin door een counter en een decoder een voor een de zes groepen af ga en met de overige 13 pinnen dan kan kiezen welke led ik per groep aan laat gaan. Ik heb dan voor mijn schakeling dan hoofdzakelijk een counter nodig, zoals een SN74LS290D waar vervolgens een 3 naar 8 decoder op aangesloten zit zoals een MC74HC238A maar dit komt volgens mij op het zelfde neer als een schuifregister. Verder zou ik dan nog 13 transistors nodig hebben die door de 13 pinnen van de Arduino worden aangestuurd en wat weerstanden (en draad na tuurlijk :P)

[ Voor 33% gewijzigd door kwinvdv op 01-08-2010 21:16 . Reden: Onderdelen nummers ]

Pagina: 1