Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 23:43
Beste mensen,

Ik heb vandaag mijn zelfgebouwde HTPC aangesloten, maar nu heb ik een klein probleempje. Namelijk het volgende:

Ik krijg perfect beeld op mijn Samsung 1080p tv, maar er zit over het hele beeld een zwarte rand. Kortom, hij benut de grootte van het scherm niet optimaal. Heeft iemand een idee of dit in te stellen is? Heb al flink zitten zoeken in de instellingen van de videokaart, maar ik zie nergens daar een optie voor.

Als ik gewoon mijn ontvanger van Ziggo gebruik, dan heb ik geen problemen en is het beeld mooi gevuld.

Overigens heb ik de volgende combinatie (alleen de relevante dingen):

HTPC:
Gigabyte MA785GMT-UD2H (ATI HD4200 videochip).

TV:
Samsung UE46B7020WW

Dit is verbonden via een HDMI kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrashie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 16:46
klinkt als een gevalletje overscan aan zetten
catalyst control center in advanced mode --> desktop & displays uit menu --> tv scherm links onder rechts klikken en configure --> in tabje scaling options de slider goed zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 23:43
Hartstikke bedankt. Had heel Catalyst Control Center doorgespit, maar kon niks vinden, totdat jij dit zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Hoi,
ik heb dus helemaal hetzelfde probleem.
Alleen nu heb ik dus ook wel gewoon full-screen beeld maar alles is nog niet scherp.

wanneer ik gewoon de tv met een VGA kabel heb aangesloten is alles perfect scherp maar met de hdmi kabel is het allemaal ngo wat wazig.

is dit ook op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Eerste wat in mij opkomt: andere hdmi kabel uitproberen.
Alleen nu heb ik dus ook wel gewoon full-screen beeld maar alles is nog niet scherp.
Je bedoelt je had hetzelfde probleem als TS maar na de genoemde stappen in Catalyst Control Center genomen te hebben is het beeld wel beeldvullend maar niet scherp? En met vga heb je wel beeldvullend én scherp beeld?

Mocht het niet je kabeltje zijn lijkt het me wat duidelijker als je een eigen topic opent en daar vervolgens alle spec's van je systeem noemt en welke stappen je zelf al hebt ondernomen.

[ Voor 72% gewijzigd door crizyz op 31-07-2010 18:20 . Reden: quote toegevoegd, volgorde verandert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NL_Scratch schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:42:
Hoi,

wanneer ik gewoon de tv met een VGA kabel heb aangesloten is alles perfect scherp maar met de hdmi kabel is het allemaal ngo wat wazig.

is dit ook op te lossen?
Wanneer je je videokaart op 1920 x 1080 HD zet is hoogstwaarschijnlijk je probleem verholpen, maar denkelijk heb je nu een andere resolutie ingesteld zodat de letters beter leesbaar zijn. Punt is dat een Full HD de beste weergave heeft op 1920 x 1080 en vaak bij HD ready tv's kan die resolutie anders zijn.

Wat je inderdaad zoals boven geschreven kan doen is de tv via je vgapoort aansluiten en dan kijken op welke resolutie ie om springt, en dan vervolgens als je je HDMI kabel aan sluit die resolutie pakken die je bij de VGA aansluiting kreeg.

Dit zelfde probleem had ik namelijk ook bij mijn Samsung 32 inch tv en eerst alleen via de VGA aansluiting goed beeld kreeg maar via HDMI een flats en onscherp beeld. Na de resolutie via HDMI gelijk gezet te hebben en als bron PC gekozen te hebben was dit euvel opgelost en heb ik nu een prima beeld.

• Marcus73
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:24
NL_Scratch schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:42:
Hoi,

is dit ook op te lossen?
Ik heb dezelfde configuratie op een Samsung LE32A552. Superscherp beeld indien aangesloten op HDMI2 (de enige HDMI poort voor pc aansluiting) en vervolgens in de tv settings HDMI2 op PC zetten. Vervolgens via catalyst control center kiezen voor HD resolutie 1920x1080p 60Hz, PIXEL format op FULL RGB en scaling aanpassen om zwarte rand te corrigeren naar full screen. Hopelijk helpt dit bij jou ook.

Intel 14600KF@5,0Ghz | RTX4080 | 32Gb DDR5@6000Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

GEWELDIG !
Na lang zoeken dit topic gevonden en geen zwarte randen meer om serie/film vanaf de computer op tv.
Dus pc beeld --> philips breedbeeld hdtv via hdmi kabel.
Let op in de laatste versie (die ik downloadde d.d. 20-4-2011) van catalyst controle centre ccc is de hier eerder genoemde manier niet meer van toepassing!
Nu vind je scaling het snelst via ? help links-boven , dan zoeken op "scale" zonder de " 's dan krijg je 2 gevonden opties, het is de onderste. Klik je tv aan bij de scherm keuze, daaronder komt een slider.
Terwijl je de over- under scan slider sleept, zie je op je tv in real time wanneer het beeldvullend is.

extra tags : underscan overscan hd hd-tv

[ Voor 117% gewijzigd door notsonewbie op 20-04-2011 19:12 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Pagina: 1