• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 18:36
Zelfbouw computer waarvan alle onderdelen behalve de kast 3 tot 4 weken geleden compleet waren. Alles heeft al die tijd gedraaid met een andere voeding. Eergisteren is dan eindelijk de kast binnen gekomen (Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU) en fijn inbouwen totdat alles in de kast zat. Blijkt dat het aanzetten van de pc 1 sec duurt en vervolgens uit, automatisch na 4sec weer aan, na 1sec uit, etc, etc.

Alles uit de kast gehaald, enkel mb, cpu en mem, hetzelfde verhaal.
Oude voeding aangesloten... prompt blijft het aan en wordt het bios load scherm getoond.

De nieuwe voeding werkt onbelast (groene draadje doorverbonden). Ik heb helaas niet even weerstanden liggen van 12, 5 en 6Ohm die 1A aan kunnen om het belast zonder moederbord te testen.

Mijn inziens is de nieuwe voeding de oorzaak gezien mijn testen, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Ergens vind ik het lastig te accepteren dat een splinternieuwe voeding niet werkt. Zo hoogtechnisch is een voeding niet dat het tussen fabriek en mij kapot gegaan is.

3kwp pvoutput

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Allereerst is het belangrijk dat je bij je post even je hele systeemconfiguratie zet want op deze manier is het voor anderen wel erg gissen. Maar zoals je omschrijft is het of een defecte voeding hetgeen wel vaker voor komt vooral bij die standaard ingebouwde voedingen in de kast. Ander punt wat goed kan is dat die 300 watt voeding de rest van je componenten niet aan kan en daardoor niet door start. Je moet niet vergeten dat 300 watt niets zeggend is bij dit soort voedingen en dit het maximale kan zijn wat de voeding trekt.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 18:36
Roel1966 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:07:
Allereerst is het belangrijk dat je bij je post even je hele systeemconfiguratie zet want op deze manier is het voor anderen wel erg gissen. Maar zoals je omschrijft is het of een defecte voeding hetgeen wel vaker voor komt vooral bij die standaard ingebouwde voedingen in de kast. Ander punt wat goed kan is dat die 300 watt voeding de rest van je componenten niet aan kan en daardoor niet door start. Je moet niet vergeten dat 300 watt niets zeggend is bij dit soort voedingen en dit het maximale kan zijn wat de voeding trekt.
Het gaat om een zotac H55 mITX bordje met core i3 cpu en 4GB geheugen. Slechts dit kan het probleem al reproduceren. Dit systeem is samengesteld om zowel krachtig genoeg als server te kunnen zijn en toch ook zuinig genoeg. Idle verbruikt het met deze configuratie 45W en met opstarten niet meer dan 80W. De 300W voeding moet ruim voldoende zijn (zelfs te zwaar). Terwijl de kast echt niet de goedkoopste is en ik eigenlijk wat meer kwaliteit had verwacht ipv een voeding die mogelijk DOA is.

edit:
test1: De "oude" voeding waarmee het werkt, heeft niet eens de CPU stekker nodig om de pc voorbij het bios te booten.
test2: De "foute" voeding aangesloten en groene draadje doorverbonden zorgt ervoor dat de voeding aanblijft. PC doet echter niets uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door morpheus op 31-07-2010 19:46 ]

3kwp pvoutput