Ik heb een oud huis gekocht waarvan ik de gehele elektrische installatie wil gaan vervangen omdat deze een rommeltje is. In een stukje van 5 meter vanaf de meterkast naar één van de slaapkamers kwam ik al 3 generaties bekabeling tegen, modern blauw/bruin/groen-geel, iets minder modern rood/zwart/grijs en ouderwetse kabel in stalen buis. Hoognodig aan vervanging toe dus.
Nu hangt er in de meterkast een apparaatje waarvan ik niet weet wat het is.

Aan de achterkant komen er 2 zwarte en twee blauwe draden uit, waarvan één paar verdwijnt achter de KWh meter, omdat ik daar niet bij kan (mag) komen weet ik niet hoe die is aangesloten. Het andere paar gaat de groepenkast in naar de fitting waar eerst de zekering voor de groep van de boiler zat (door de vorige bewoner verwijderd).

Wie weet wat dit doet/deed?
De twee knoppen doen niets behalve dat het apparaat meer of minder gaat brommen (50Hz) wanneer ik één van de knoppen indruk. Bij het loslaten van de knop gaat het brommen meestal weer naar het niveau ervoor (niet altijd, lijkt willekeurig).
Het merk dat erop staat is volgens Google één bedrijf dat apparatuur voor meterkasten maakt, maar het typenummer kan ik niets op vinden.
Nu hangt er in de meterkast een apparaatje waarvan ik niet weet wat het is.

Aan de achterkant komen er 2 zwarte en twee blauwe draden uit, waarvan één paar verdwijnt achter de KWh meter, omdat ik daar niet bij kan (mag) komen weet ik niet hoe die is aangesloten. Het andere paar gaat de groepenkast in naar de fitting waar eerst de zekering voor de groep van de boiler zat (door de vorige bewoner verwijderd).

Wie weet wat dit doet/deed?
De twee knoppen doen niets behalve dat het apparaat meer of minder gaat brommen (50Hz) wanneer ik één van de knoppen indruk. Bij het loslaten van de knop gaat het brommen meestal weer naar het niveau ervoor (niet altijd, lijkt willekeurig).
Het merk dat erop staat is volgens Google één bedrijf dat apparatuur voor meterkasten maakt, maar het typenummer kan ik niets op vinden.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me