Wat is dit voor iets in mijn meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Ik heb een oud huis gekocht waarvan ik de gehele elektrische installatie wil gaan vervangen omdat deze een rommeltje is. In een stukje van 5 meter vanaf de meterkast naar één van de slaapkamers kwam ik al 3 generaties bekabeling tegen, modern blauw/bruin/groen-geel, iets minder modern rood/zwart/grijs en ouderwetse kabel in stalen buis. Hoognodig aan vervanging toe dus.

Nu hangt er in de meterkast een apparaatje waarvan ik niet weet wat het is.

Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/got/img/huis/meterkast/Imag0227.jpg

Aan de achterkant komen er 2 zwarte en twee blauwe draden uit, waarvan één paar verdwijnt achter de KWh meter, omdat ik daar niet bij kan (mag) komen weet ik niet hoe die is aangesloten. Het andere paar gaat de groepenkast in naar de fitting waar eerst de zekering voor de groep van de boiler zat (door de vorige bewoner verwijderd).
Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/got/img/huis/meterkast/Imag0224.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/got/img/huis/meterkast/Imag0226.jpg

Wie weet wat dit doet/deed?

De twee knoppen doen niets behalve dat het apparaat meer of minder gaat brommen (50Hz) wanneer ik één van de knoppen indruk. Bij het loslaten van de knop gaat het brommen meestal weer naar het niveau ervoor (niet altijd, lijkt willekeurig).

Het merk dat erop staat is volgens Google één bedrijf dat apparatuur voor meterkasten maakt, maar het typenummer kan ik niets op vinden.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Dat is een oudewetse boiler schakelaar. Deze zorde er vroeger voor dat de boiler zijn water opwarmde zodra het nacht tarief aanging. (kon door de energieleverancier gestuurd worden)

De knoppen waren ervoor om hem te over rulen als je overdag zonder warm water kwam te zitten

PS wat een zooi die kast :')

[ Voor 5% gewijzigd door bestaudio op 31-07-2010 13:55 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Ja, het is inderdaad een zooi. Wordt allemaal vervangen binnenkort :p

Maar die boilerschakelaar zit voor de aardlek aangesloten. De boiler kon dus niet afgeschakeld worden bij een aarde fout. Is dat normaal?

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 09:55

casemodder

--->

Klopt inderdaad,

En het zoemen wat je hoort is de relaisspoel die een beetje oud is.

De bekende 50hz zoem

En dat hij voor de aardlek is aangesloten klopt.

Ik weet niet zeker of het nu nog zo is maar elektrische koopkplaten zaten eerst ook niet achter de aardlek.

Owja, en een tip als je je meterkast gaat vervangen.
Het is wat duurder maar ik heb gekozen voor aardlekautomaten (dus een kombi van automaat en aardlek ineen) als er ergens de stroom uitklapt zit maar een heel klein stukje van het huis in het donker :)

[ Voor 74% gewijzigd door casemodder op 31-07-2010 14:09 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Omdat oude aardlekschakelaars wel eens wilden afslaan door hoge inschakelstromen zeker?

Maar dat betekent wel dat ik de spanning er niet af kan halen om dat ding eruit te slopen. Beetje jammer.

Je bedoelt de ALAMAT automaten? Die ga ik inderdaad ook gebruiken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 31-07-2010 14:14 ]

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 07:51
DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:50:
[...]
één [...]
offtopic:
Wtf is er met je toetsenbord en/of -indeling aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:59
Offtopic:
wil nog wel eens gebeuren als je één probeert te typen. Heeft iets met codering te maken.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
HyperioN schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:13:
[...]

offtopic:
Wtf is er met je toetsenbord en/of -indeling aan de hand?
Ik typ dit op mijn telefoon en blijkbaar gebeurt er dan wat raars wanneer ik 'een' met streepje op de 'e' typ. In het invulveld was het nog wel goed.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Om hem te verwijderen zul je zowiezo even contact op moeten nemen met je energie leverancier aangezien je bij de meter moet wezen mag je er niet zomaar bij komen.

@casemodder: Nee tegenwoordig zit alles achter een aardlek, danwel is de groep een alamat het is dus linksom of rechtsom goed beveiligd.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die heb ik volgens mij ook nog hangen idd voor mijn oude boiler. Ik heb de stop ervan uitgedraaid. Hij tikt nog wel aan maar staat geen stroom meer op. Ik wil die groep ooit weer gaan gebruiken maar dat komt later wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 09:55

casemodder

--->

[b]

@casemodder: Nee tegenwoordig zit alles achter een aardlek, danwel is de groep een alamat het is dus linksom of rechtsom goed beveiligd.
Ben dan ook al een tijdje niet meer in dat vakgebied :)
Tegenwoordig zit ik in bij DE 8)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Pagina: 1