Bij het zelf bouwen van m'n nieuwe pc, in november vorig jaar, was stilte één van de belangrijkste doelen. Ik wist dat dat moeilijk zou worden gezien m'n wens om m'n systeem te baseren op een X58-chipset met Intel Core i7 CPU. Maar een uitdaging is altijd leuk. 
Nu we zo'n acht maanden verder zijn, wil ik proberen m'n systeem stiller te krijgen. Ik vind het al met al toch te lawaaiierig rond m'n PC. Ik heb helaas geen meetapparatuur om te kunnen laten zien wat ik lawaaiierig noem, maar ik vind de fans duidelijk hoorbaar, zeker na verloop van tijd en onder load.
Ik ben op zoek naar adviezen om mijn computer stiller te krijgen. Die adviezen mogen wat mij betreft in de breedste zin komen. Ik zou best bereid zijn een andere Socket 1366-CPU te kopen als die minder warmte afgeeft, of ander geheugen, etc.
Zo ziet m'n huidige systeem eruit:
Het lijkt erop dat de Core i7-870 minder warmte afgeeft zonder echt veel trager te zijn, maar dan heb ik ook een moederbord nodig met een P55-chipset, geloof ik. Het is een optie, maar misschien niet de beste.
Iemand nog andere suggesties?
Nu we zo'n acht maanden verder zijn, wil ik proberen m'n systeem stiller te krijgen. Ik vind het al met al toch te lawaaiierig rond m'n PC. Ik heb helaas geen meetapparatuur om te kunnen laten zien wat ik lawaaiierig noem, maar ik vind de fans duidelijk hoorbaar, zeker na verloop van tijd en onder load.
Ik ben op zoek naar adviezen om mijn computer stiller te krijgen. Die adviezen mogen wat mij betreft in de breedste zin komen. Ik zou best bereid zijn een andere Socket 1366-CPU te kopen als die minder warmte afgeeft, of ander geheugen, etc.
Zo ziet m'n huidige systeem eruit:
- Behuizing: Lian-Li PC-A05NB
- Voeding: SilverStone Voeding SST-ST45NF 450W Fanless
- Moederbord: Gigabyte EX58-UD3R
- CPU: Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s
- CPU-koeler: Scythe Katana 3
- Case-fan: (van behuizing)
- Geheugen: Corsair 3x2GB DDR3 PC12800 CL9.0 XMS3 Clas.
- Videokaart: Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E (fanless)
- HDD1: INTEL SSDSA2M080G2GC (80 GB)
- HDD2: Western Digital WD1002FAEX-00Z3A0 (Caviar Black, 1 TB)
- HDD3: Western Digital WD10EVDS-63N5B1 (Caviar Green, 1 TB)
- TV-kaart: Hauppauge WinTV HVR1700 PCI-e MCE-Kit
- Audio: via FireWire-interface; onboard audio uitgeschakeld
Het lijkt erop dat de Core i7-870 minder warmte afgeeft zonder echt veel trager te zijn, maar dan heb ik ook een moederbord nodig met een P55-chipset, geloof ik. Het is een optie, maar misschien niet de beste.
Iemand nog andere suggesties?