Toon posts:

[Advies] Hoe kan dit systeem nog stiller worden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het zelf bouwen van m'n nieuwe pc, in november vorig jaar, was stilte één van de belangrijkste doelen. Ik wist dat dat moeilijk zou worden gezien m'n wens om m'n systeem te baseren op een X58-chipset met Intel Core i7 CPU. Maar een uitdaging is altijd leuk. :)

Nu we zo'n acht maanden verder zijn, wil ik proberen m'n systeem stiller te krijgen. Ik vind het al met al toch te lawaaiierig rond m'n PC. Ik heb helaas geen meetapparatuur om te kunnen laten zien wat ik lawaaiierig noem, maar ik vind de fans duidelijk hoorbaar, zeker na verloop van tijd en onder load.

Ik ben op zoek naar adviezen om mijn computer stiller te krijgen. Die adviezen mogen wat mij betreft in de breedste zin komen. Ik zou best bereid zijn een andere Socket 1366-CPU te kopen als die minder warmte afgeeft, of ander geheugen, etc.

Zo ziet m'n huidige systeem eruit:
  • Behuizing: Lian-Li PC-A05NB
  • Voeding: SilverStone Voeding SST-ST45NF 450W Fanless
  • Moederbord: Gigabyte EX58-UD3R
  • CPU: Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s
  • CPU-koeler: Scythe Katana 3
  • Case-fan: (van behuizing)
  • Geheugen: Corsair 3x2GB DDR3 PC12800 CL9.0 XMS3 Clas.
  • Videokaart: Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E (fanless)
  • HDD1: INTEL SSDSA2M080G2GC (80 GB)
  • HDD2: Western Digital WD1002FAEX-00Z3A0 (Caviar Black, 1 TB)
  • HDD3: Western Digital WD10EVDS-63N5B1 (Caviar Green, 1 TB)
  • TV-kaart: Hauppauge WinTV HVR1700 PCI-e MCE-Kit
  • Audio: via FireWire-interface; onboard audio uitgeschakeld
Temperaturen: op dit moment heeft elke CPU-core een temperatuur tussen 58C en 62C. Dat is na een nachtje vrijwel idle, steeds een totale belasting van max 3%. Piektemperatuur van Core 1: 72C.

Het lijkt erop dat de Core i7-870 minder warmte afgeeft zonder echt veel trager te zijn, maar dan heb ik ook een moederbord nodig met een P55-chipset, geloof ik. Het is een optie, maar misschien niet de beste.

Iemand nog andere suggesties? :)

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Koop een kast met isolatie of dubbele zijkanten, een corsair h50 en noctua fans

Verwijderd

ik denk dat het vooral aan je kast ligt, die Lian li staat wel bekend om luidruchtig te zijn. Kijk eens naar een zware stalen kast met isolatie.

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 16:30
Je zou eerst een HDD vibratiedemper moeten halen, met al die HDD's in je kast.
Die dingetjes zijn wel handig, maar dan moet je die in een 5,25 inch bay stoppen,
dus je moet wel genoeg plaats hebben in je pc, anders lukt het niet.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Wacht nog even op de HR-02 van Thermalright. Passieve koeler die die 920 wel aankan. Prijs ongeveer € 60. Zorg voor een beetje flow en de processor is goed gekoeld. En zeer waarschijnlijk een stuk stiller dan met een Corsair H50. De CPU is dan natuurlijk helemaal stil, maar je hebt wel minstens 1 casefan nodig.

Addicted to silent computing

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Lekkere idle temps heb je daar, als ik jou was zou ik de koeler eens checken of hij er wel goed op zit. Met die koeler zou je dat soort temperaturen pas moeten krijgen onder load ;)

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
De Antec Solo is een goede stille kast, ik zou wel Nexus Real Silent Fans erin zetten, die hoor je echt niet:)

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-01 16:20
Ik heb zelf goede ervaring met de SilenX iXtrema PRO fans al zijn ze behoorlijk aan de
prijs het zijn echt top fans.
Verder zit je ook soms met die standaard roosters die zorgen voor onnodig lawaai. ik knip
ze meestal weg en vervang ze door een fanguard
Pagina: 1