Wegvallend beeld via HDMI [DVI scherm]

Pagina: 1
Acties:

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:44
Tweakerts,

Al een tijdje heb ik een vreemd probleem met mijn PC scherm. Ik heb mijn scherm met een HDMI kabel en met daartussen 2 DVI-HDMI converters aangesloten op mijn videokaart en beeldscherm.

Het vreemde is nu dat willekeurig mijn beeld af en toe wegvalt. Meestal zie je ook eerst 1 of meerdere horizontale strepen in beeld, waarna het beeld wegvalt. Het vreemde komt nu eigenlijk. Het beeld valt eigenlijk alleen maar weg als er heel veel wit in beeld is 8)7 Als mijn PC gewoon op mijn bureaublad staat, of webpagina's met veel kleur of zo, gebeurt het gewoon niet.
Wat ook wil gebeuren is dat met heel veel wit, het beeld een paar keer achter elkaar wegvalt en daarna weer een tijdje goed is.

Ik heb al gecontroleerd of alle connectoren en de kabel goed zitten, en dit is zo. Ook heb ik mijn PC scherm op de andere videokaart uitgang gezet. Dit maakt niks uit.

Ik heb ook een LCD TV op mijn videokaart aangesloten, via HDMI, en een DVI-HDMI converter op de 2e uitgang van de videokaart, maar mijn TV heeft geen last van bovenstaand probleem.

Ik wordt het nu eigenlijk gewoon zat, en heb de neiging om een nieuwe videokaart te kopen met HDMI en dan een HDMI scherm erbij.

Iemand ideeën wat dit kan zijn?

Mijn videokaart is trouwens een Geforce 9800GT met 1GB geheugen. OS is Windows 7 Ultimate, 4GB geheugen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Al geprobeerd om je monitor met een gewone DVI kabel aan te sluiten?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
n/m; verkeerd gelezen. :+

[ Voor 91% gewijzigd door albatross op 31-07-2010 12:05 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Buffalo
Zer0 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:27:
Al geprobeerd om je monitor met een gewone DVI kabel aan te sluiten?
Oorspronkelijk zat mijn scherm altijd met een DVI kabel aangesloten, maar omdat mijn PC niet meer in de buurt van mijn PC scherm staat, was deze te kort geworden. Aangezien een HDMI kabel dunner is dan een DVI kabel, en een DVI kabel ook vrij stug is, heb ik gekozen voor een HDMI kabel. Die kabel loopt langs wat hoekjes voordat hij in mijn PC gaat.

Zou de lengte uitmaken? Ik gebruik nu een 5m HDMI kabel. Precies zo'n zelfde kabel zit van mijn PC in de TV. Maar ik heb op mijn TV nergens last van.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

5 meter is geen probleem met HDMI, maar je zegf zelf al dat hij dunner en soepeler is dan de DVI kabel, wat dus waarschijnlijk betekend dat de aders dunner zijn, en dus gevoeliger voor kabelbreuk. Gekoppeld met "Die kabel loopt langs wat hoekjes" vermoed ik kabelbreuk in de HDMI kabel.
Verplaats de monitor tijdelijk en sluit hem aan met de orginele DVI kabel, heb je dan het probleem niet dan weet je dat het aan de kabel ligt.

• Buffalo
Zer0 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:41:
5 meter is geen probleem met HDMI, maar je zegf zelf al dat hij dunner en soepeler is dan de DVI kabel, wat dus waarschijnlijk betekend dat de aders dunner zijn, en dus gevoeliger voor kabelbreuk. Gekoppeld met "Die kabel loopt langs wat hoekjes" vermoed ik kabelbreuk in de HDMI kabel.
Verplaats de monitor tijdelijk en sluit hem aan met de orginele DVI kabel, heb je dan het probleem niet dan weet je dat het aan de kabel ligt.
Ik zal e.e.a even nuanceren. Langs wat hoekjes is eigenlijk wat overdreven. Ik bedoelde hiermee dat de kabel vanuit mijn beeldscherm achter mijn bureau gaat, dan 2 keer een bocht maakt, langs het bureau, en vervolgens achter een kastje gaat waar mijn PC staat. In dat kastje ligt de kabel wel gedeeltelijk opgerold. De kabel maakt wat bochtjes, maar ligt nergens strak tegen aan. Maar de ruimtes zijn te klein om er een DVI kabel te laten lopen.

Ik heb overigens de kabel ook gecontroleerd op kabelbreuken, maar vanaf de buitenkant is niks te zien. En vanaf het begin dat ik die HDMI kabel heb neergelegd, had ik eigenlijk meteen het probleem van het wegvallen.

Is eventueel een HDMI kabel te testen, of deze defect is?

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Wissel de kabel om met de kabel naar je LCD tv, als dan de LCD tv problemen geeft weet je waar het aan ligt.
Mocht het niet de kabel zijn dan kun je ook nog de DVI-HDMI adapters wisselen om te kijken of daar een storing zit.

• jan99999
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kabel ? monitor? andere proberen, dan weet je of dit goed is.
Videokaart driver verwijderen, valt hij nu ook uit met een witte scherm?
Met een driver cleaner de resten van je videokaart driver verwijderen, dan de driver opnieuw installeren, en testen.
Temperatuur van de videokaart?

• Buffalo
Zer0 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 21:57:
Wissel de kabel om met de kabel naar je LCD tv, als dan de LCD tv problemen geeft weet je waar het aan ligt.
Mocht het niet de kabel zijn dan kun je ook nog de DVI-HDMI adapters wisselen om te kijken of daar een storing zit.
Tja, weet je, de 2 kabels zijn nieuw gekocht en de 3 DVI-HDMI adapters ook. Wordt eigenlijk ook lastig om om te wisselen, omdat de kabels naar mijn TV via een muur lopen. Zal eens kijken of ik eea voor elkaar krijg.
jan99999 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 06:54:
Kabel ? monitor? andere proberen, dan weet je of dit goed is.
Videokaart driver verwijderen, valt hij nu ook uit met een witte scherm?
Met een driver cleaner de resten van je videokaart driver verwijderen, dan de driver opnieuw installeren, en testen.
Temperatuur van de videokaart?
Ik heb van het weekend heel de nvidia driver verwijderd, omdat er zoiezo een nieuwe versie was. Ik heb het via CCCleaner verwijderd. Werkt dit het zelfde als een driver cleaner? CCcleaner ruimt ook het register op, en daar stonden ook een boel ongebruikte dingen van nvidia. Welke driver cleaner kan ik eventueel gebruiken?

Ik weet van me videokaart dat de temperatuur vrij hoog is, ook in idle. Ik dacht rond 80gr, maar dit moet ik vanmiddag even controleren om het met zekerheid te zeggen.

Zou de kwaliteit HDMI kabel nog uitmaken? Er zijn natuurlijk hele discussies over.

• albatross
Ik zou gewoon voor een kwaliteits DVI-kabel gaan. Toen ik mijn Dell 2707WFP destijds kocht had ik precies dezelfde problemen als jij: wegvallend beeld (DVI connectie die af en toe verbroken raakt); bij jou is het wanneer je veel 'wit' hebt; bij mij was het iets soortgelijks. Kabelbreuk acht ik zeer onwaarschijnlijk. Gewoon een kwaliteits DVI kabel kopen, en alles is opgelost.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Buffalo
albatross schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:03:
Ik zou gewoon voor een kwaliteits DVI-kabel gaan. Toen ik mijn Dell 2707WFP destijds kocht had ik precies dezelfde problemen als jij: wegvallend beeld (DVI connectie die af en toe verbroken raakt); bij jou is het wanneer je veel 'wit' hebt; bij mij was het iets soortgelijks. Kabelbreuk acht ik zeer onwaarschijnlijk. Gewoon een kwaliteits DVI kabel kopen, en alles is opgelost.
Zijn er dan DVI kabels verkrijgbaar die wat dunner zijn? Ik zie altijd van die dikke stugge krengen liggen.

Wat is de oorzaak dan trouwens dat alleen bij wit mijn beeld wegvalt? Mijn TV heeft er trouwens geen last van. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik te weinig en te kort mijn PC beeld op mijn TV heb gehad. Voor de grap zou ik dat nog eens moeten uittesten.

De temperatuur van mijn videokaart is nu trouwens 77°C, GPU geheugen is 69°C en GPU omgeving is 61°C. Mijn PC heb ik een kwartier geleden opgestart. Systeem is totaal idle. Ik heb ook nog niks bijzonders gedaan.

• albatross
Buffalo schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:46:
[...]

Zijn er dan DVI kabels verkrijgbaar die wat dunner zijn? Ik zie altijd van die dikke stugge krengen liggen.
Dat moet je juist niet doen. Die kabel die ik er bij kreeg was gewoon te dun (te weinig shielding dus). Een hoop verhalen over de noodzaak van duurdere kabels zijn vaak onzin (daarom heb ik ook drie weken gewacht voordat ik een nieuwe kabel wilde kopen; maar toen was ik het zat). DVI luistert echter toch vrij nauw.
Wat is de oorzaak dan trouwens dat alleen bij wit mijn beeld wegvalt?
Of het precies alleen bij wit is weet ik niet; maar voor de hand liggend is dat bij wit alle drie de RGB subpixels maximaal aangestuurd worden (lees: max signaal). Dan zou je 'em net over de schreef kunnnen trekken. Bij mij gebeurde het ook bij wit, maar vooral wanneer ik mijn muis over de taskbar hield en er zo'n preview window-tje kwam. In ieder geval, wanneer er iets extra's op het scherm gebeurde, zeg maar.

Niet van wakker liggen, in ieder geval. Te weinig shielding (of anderszins brakke kabel) -> om de haverklap een lost connection. De oplossing is duidelijk.

• Buffalo
albatross schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:23:
[...]

Dat moet je juist niet doen. Die kabel die ik er bij kreeg was gewoon te dun (te weinig shielding dus). Een hoop verhalen over de noodzaak van duurdere kabels zijn vaak onzin (daarom heb ik ook drie weken gewacht voordat ik een nieuwe kabel wilde kopen; maar toen was ik het zat). DVI luistert echter toch vrij nauw.

[...]

Of het precies alleen bij wit is weet ik niet; maar voor de hand liggend is dat bij wit alle drie de RGB subpixels maximaal aangestuurd worden (lees: max signaal). Dan zou je 'em net over de schreef kunnnen trekken. Bij mij gebeurde het ook bij wit, maar vooral wanneer ik mijn muis over de taskbar hield en er zo'n preview window-tje kwam. In ieder geval, wanneer er iets extra's op het scherm gebeurde, zeg maar.

Niet van wakker liggen, in ieder geval. Te weinig shielding (of anderszins brakke kabel) -> om de haverklap een lost connection. De oplossing is duidelijk.
Ok, dankje voor de nuttige uitleg. Dus 2x een DVI-HDMI adapter met daartussen een HDMI kabel zeg jij niet doen? Het beste is gewoon een DVI kabel omdat het eigenlijk zo bedoeld is (DVI connector op videokaart en beeldscherm)?

Moet ik me nog zorgen maken om de temperaturen die ik in mijn vorige post noemde?

En dan zit ik nog met 1 ding: Zou mijn TV er ook last van hebben/ kunnen krijgen? Die kan ik natuurlijk niet aansluiten met een DVI kabel, maar heb hier ook nog geen problemen gehad. Dus dat zie ik wel weer.

• albatross
Buffalo schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 12:23:
[...]

Ok, dankje voor de nuttige uitleg. Dus 2x een DVI-HDMI adapter met daartussen een HDMI kabel zeg jij niet doen?
Zou ik inderdaad niet doen. Te meer dat er helemaal geen extra HDMI-stap tussen hoeft. Dat verhoogt alleen maar de kans op extra storingen (zwakke HDMI-kabel? inferieure kwaliteit convertors?).
Moet ik me nog zorgen maken om de temperaturen die ik in mijn vorige post noemde?
Nee, die zien er prima uit. Je GPU zal pas gaan throttlen ergens bij de 100C (als je aan het gamen bent, bijv.). Maar met voldoende koeling komt ie daar niet eens.
Ik heb overigens de kabel ook gecontroleerd op kabelbreuken, maar vanaf de buitenkant is niks te zien. En vanaf het begin dat ik die HDMI kabel heb neergelegd, had ik eigenlijk meteen het probleem van het wegvallen.
En daarmee geef je eigenlijk zelf de oorzaak al aan: de HDMI-kabel (al dan niet icm de DVI->HDMI connectors). DVI signalen zijn electronisch gezien compatible met HDMI. Als je een dikke shielded DVI kabel vervangt door een dun HDMI slangetje, omdat het met minder 'stug' is, dan wordt dat wel je zwakke schakel, dunkt me. Als je er ook nog mee naar je TV wilt, dan zou ik dus een betere (helaas dikkere) HDMI kabel kopen; anders gewoon een goede DVI.

Hoe zeker ben ik van mijn zaak? Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst; maar intermittent signal loss zogezegd komt zelden of nooit door je video kaart. Nieuwe video kaart kopen kan altijd natuurlijk, maar zal je probleem niet oplossen. Te meer daar je zelf al aangaf dat het gedonder begon toen je die HDMI kabel ertussen deed.

Pagina: 1