Cd-rom speler probleem (GROOT probleem)

Pagina: 1
Acties:

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 21:10
Hai ik heb weer es wat hoor :( Ik heb hier een p 133 staan en die ben ik aan het instaleren, nu is het probleem dat de cd-rom speler niet gevonden word. Hij word niet gevonden met opstarten (bios) en in windows komt ie ook niet te voorschijn. Al stop ik een win98 opstart schijf erin en ik selecteer opstarten met cd-rom dan vind ie keurig een cd-rom speler en kan ik gewoon een win 98 instalatie draaien. Maar op een gegeven moment in de instalatie geeft ie een foutmelding over 32 bits drivers van de dual pci ide controller en dat ie die niet kan instaleren en op dat moment is cd-rom speler weg.

Met opstarten geeft ie keurg m'n harde schijf aan maar de cd-rom speler blijft weg ook als ik alles op auto zet en als ik alles zelf kies. ik heb alles al geprobeerd hd op poort 1 cd-rom op poort 2. hd op poort 2 cd op poort 1 hd+cd op poort2 en nu heb ik hd+cd op poort 1. Uiteraard staan de jumpers goed daar heb ik alles al mee geprobeerd en voor de security heb ik ook al een andere cd-rom speler geprobeerd maar uiteraard hetzelfde resultaat, ook andere kabels getryed maar ook geen effect. Beetje raar he normaal zou zo'n cd-rom speler gewoon met het opstarten gezien moeten worden ?? Wie kan mij helpen ;)

• barrel
Voor de duidelijkheid, systeem loopt perfect instalatie van win 98 gaat perfect. Hd doet het goed floppy drive doet het goed. Voor de rest dus geen enkele problemen, je zou zeggen dat de ide poorten niet goed zijn, maard dan zou de hd het toch ook niet goed doen, en de cd-romspeler doet het ook gewoon in dos mode :(

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 19:55
is het misschien mogelijk dat je win98-schijf kaduuk is ?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Tja dat krijg je als de drivers van je moederbord niet goed worden geladen, dan kan hij bepaalde onderdelen verbergen.

Probeer eens aan drivers voor je mobo te komen en installeer die :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Wat voor merk mobo heb je?
Het kan zijn dat de cd rom in dma mode staat.
Heb je een wat ouder moederbord dan wordt deze mode niet herkend.
Oplossing is je mobo bios flashen.
Heb zelfde probleem gehad met gigabyte GA6bx.

• barrel
Op zondag 11 maart 2001 23:02 schreef rokoe het volgende:
Wat voor merk mobo heb je?
Het kan zijn dat de cd rom in dma mode staat.
Heb je een wat ouder moederbord dan wordt deze mode niet herkend.
Oplossing is je mobo bios flashen.
Heb zelfde probleem gehad met gigabyte GA6bx.
Maar waarom doet ie het dan wel in ms-dos modus en kan ik gewoon win 98 instaleren voor een deel ??

Verwijderd

Heb je al eens opgestart in safe mode en gekeken of de cd-rom wellicht tig keer in apparaatbeheer staat ? Als dat zo is alles verwijderen en windows in "normale" mode opstarten. Ook gekeken of er geen ! staat bij je harde schijf controllers ? Ms dos heeft zijn eigen driver voor de cd-rom en die wordt opgestart (met wat hulp van config.sys) door autoexec.bat misschien ligt het aan de aanwezigheid van de dos driver zet een rem (plus spatie) voor elke regel in autoexec.bat die met de cd te maken heeft en je weet het.

• barrel
Ik ga nu mafehhh dus we gaan morgen verder klooten ... het is geen conflict in windows ... cd-rom speler komt er niet eens in voor en ide controllers zijn allemaal goed geinstaleerd, alleen bij de instalatie gaf ie z'n rare foutmelding die ik nog nooit gezien hebt, dus gewoon geen cd-rom in windows, maar dat vind ik niet zo erg er komt toch linux op hij moet hem gewoon vinden in het bios dus mischien moet er wel een nieuwe bios versie op (lijkt me sterk but you knever know) dus moeten we eerst achter de makers van het mobo aan, dus daar gaat weer al mijn vrije tijd :( hehehe

Verwijderd

Hulpje bij het vinden van de makers van het moederbord ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip

• barrel
Nee heb ik al gevonden hoor het is uiteraard een bordje van biostar en zoals altijd zijn die weer eens kloote te bereiken :( :( dus ga nu maar es mafehhh evengoed bedankt ;)

• barrel
Oke probleem opgelost :) ander mobo der in gezet en draaien als een kameel ;) bedankt iig
Pagina: 1