Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rycul
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 23:57
Goeieavond samen,

Ik heb vandaag geprobeerd om mijn nieuwe laptop met Win7 (64bit) tegelijk met m'n PC (Windows XP, SP3, 32bit) via een router aan internet te hangen en een netwerk te maken zodat ik bestanden kan delen tussen de 2 machines. Er is overigens niets draadloos, het loopt allemaal via kabels. (De computers zijn verbonden met een router, en die router is op zijn beurt weer verbonden met een modem)

Het probleem begint al wanneer blijkt dat de router (schijnbaar) aan maar 1 machine de gehele verbinding geeft, i.p.v. netjes de verbindingen te delen over de aangesloten apparaten. Het betreft hier een Sitecom router zonder knoppen en niet eens met een configuratie-menu, deze router is gemaakt om zelfstandig de verbinding gelijkmatig te verdelen over alle aangesloten apparaten, maar dat doet hij dus niet. Ik heb of op mijn laptop internet, of op mijn PC. Tegelijkertijd gaat om een of andere reden niet.

Maar dan komt het volgende probleem: Ik heb al van alles geprobeerd om een netwerk in te stellen om bestanden te delen, maar geen van beide apparaten word zichtbaar op het andere. Ze zijn bijvoorbeeld beiden lid van dezelfde werkgroep ("WORKGROUP") maar ik zie ze nergens verschijnen zodat ik er bestanden van kan zien/aanpassen. (In Win7 zie ik bij "Netwerk" alleen mijn laptop.)

Heeft iemand tips voor mij of iets dergelijks? Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om een thuisnetwerk in te stellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 18:59

BHQ

Is het wel een router, of is het een switch? Anders zou het ding per definitie iets van een webinterface moeten hebben..

Kunnen de machines elkaar pingen? (In het geval van Windows: op machine A start > uitvoeren > cmd > ipconfig > het adres van de aangesloten netwerkkaart even opschrijven en op machine B start > cmd > uitvoeren > ipconfig > ping ip).

@onder: ooit een resetknop op een 'domme' switch gezien?

[ Voor 7% gewijzigd door BHQ op 30-07-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:40

itarix

404 soul not found

Weet je zeker dat het een router is?
Geen configuratie menu klinkt namelijk meer als een (unmanged switch)
Dat maar een apparaat daadwerkelijk een internet verbinding heeft klinkt al zeer verdacht.
Probeer het apparaat te resetten door de reset knop 7 seconde in te houden.
Als het een fout geconfigureerde router is doet ie het daarna waarschijnlijk wel.
Zorg er voor dat de modem op de WAN port zit en de rest op de Lan porten.

Wat betreft het niet zien van de andere computers.
Ervan uit gaande dat het een router is die gewoon lokale ip adressen uitdeelt.
Controleer of de Windows firewall niks blokkeert.
Bij windows 7 vraagt ie de eerste keer waar je zit.
Als je publieke locatie opgeeft dan blokkeert ie bestanden delen.

Voor de rest is het type nummer van de router ook wel handig voor ons om te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rycul
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 23:57
(Dit is nogal genant om te zeggen)

...

Het is inderdaad een switch :/
ff de router zoeken dan maar -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 18:59

BHQ

Sowieso is er van 'gelijkmatig verdelen met een consumentenroutertje geen sprake, want het apparaat heeft geen weet hoe groot de lijn is die eraan hangt. En zonder QoS oid winnen 4 nntp draadjes het altijd van een enkele download van een webserver ;)