Toon posts:

Spanning niet onder de 11.5V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik maak gebruik van een accu'tje, die niet onder de 11.5V mag komen ivm met diepontladen (schadelijk voor de accu.)

Nou wil ik dat als de stroom die naar mijn klein versterkertje wordt geleverd onder de 11.5 komt de stroomtoevoer onderbroken wordt (en het liefst dat er dan ook nog een LED'je aangesloten kan worden.)

Ik denk dat dit wel te realiseren is met een DPDT relais moet kunnen, maar wat voor schema ik precies moet maken weet ik niet (het solderen kan ik dan vervolgens weer wel.) Is er iemand die mij hiermee wilt helpen?

Groet,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:51
Deze komt wel eens voorbij in het kratradio topic: http://www.circuitsonline...gen/spanningsbewaker.html

Aan die LED hang je dan een relais

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goede ;), in de electronicazaak kunnen ze me vast vertellen hoe ik het relais aansluit :)
Is het ook mogelijk om de potmeter weg te laten en er gewoon een vaste waarde van te maken?
Ik neem aan met een gewone weerstand, maar wat voor een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:51
Ja, maar je hebt in het begin toch een potmeter nodig om hem af te stellen :P Daarna kun je de potmeter wel meten met een multimeter en dan vervangen voor een vaste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Plaats de schakeling wel achter het relais.
Anders zal hij na het uitschakelen direct weer inschakelen omdat de spanning iets zal oplopen zonder last.

Om het geheel in te schakelen heb je dan alleen nog een drukschakelaar nodig die parallel komt te staan met de contacten van je relais.

T2, D3, R7 en R8 kun je weg laten

P1 kun je ook weg laten maar dan moeten R1 + R2 ongeveer 15K zijn en de spannings deling dusdanig dat er bij 11,5 volt 3,3 volt op de basis van T1 staat. Al zou ik voor het nauwkeurig afregelen er wel een instelpotmetertje in laten. Zoveel kosten die dingen ook weer niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Part op 30-07-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Part schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 21:29:
Plaats de schakeling wel achter het relais.
Anders zal hij na het uitschakelen direct weer inschakelen omdat de spanning iets zal oplopen zonder last.

Om het geheel in te schakelen heb je dan alleen nog een drukschakelaar nodig die parallel komt te staan met de contacten van je relais.

T2, D3, R7 en R8 kun je weg laten

P1 kun je ook weg laten maar dan moeten R1 + R2 ongeveer 15K zijn en de spannings deling dusdanig dat er bij 11,5 volt 3,3 volt op de basis van T1 staat. Al zou ik voor het nauwkeurig afregelen er wel een instelpotmetertje in laten. Zoveel kosten die dingen ook weer niet.
Hmm, zou je dat misschien voor me willen schetsen :$
Pagina: 1