Langzamerhand wordt ik helemaal kierewiet van de shares op Windows voor thuisnetwerken. Elke versie doet het weer anders, en het blijft onhandig. Ik had hoop voor Windows 7, maar zodra je meer wil dan eenvoudig ja/nee voor alle gebruikers in je homegroup is dat ook niet leuk meer. Voornaamste oorzaak zit in de gebruikersauthentificatie: deze gebeurt per individuele computer i.p.v. centraal. Domein authentificatie kan dat oplossen, maar voor thuisgebruik is een complete domain controller en active directory server lijkt wat overdreven.
Ik heb aardig wat op google lopen zoeken, maar ik kan geen centrale authentificatie tools voor thuisnetwerken vinden. Het is of groot of niet. Samba lijkt behoorlijk wat te kunnen, maar lijkt alleen onder Linux te draaien. Mijn wensenlijstje:
Ik heb aardig wat op google lopen zoeken, maar ik kan geen centrale authentificatie tools voor thuisnetwerken vinden. Het is of groot of niet. Samba lijkt behoorlijk wat te kunnen, maar lijkt alleen onder Linux te draaien. Mijn wensenlijstje:
- een enkele machine en Windows 7: ik wil de software op onze HTPC draaien, die staat toch aan en draait Windows 7 Premium
- maximaal 50 euro aan licentiekosten
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.