Centrale authenticatie thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Langzamerhand wordt ik helemaal kierewiet van de shares op Windows voor thuisnetwerken. Elke versie doet het weer anders, en het blijft onhandig. Ik had hoop voor Windows 7, maar zodra je meer wil dan eenvoudig ja/nee voor alle gebruikers in je homegroup is dat ook niet leuk meer. Voornaamste oorzaak zit in de gebruikersauthentificatie: deze gebeurt per individuele computer i.p.v. centraal. Domein authentificatie kan dat oplossen, maar voor thuisgebruik is een complete domain controller en active directory server lijkt wat overdreven.

Ik heb aardig wat op google lopen zoeken, maar ik kan geen centrale authentificatie tools voor thuisnetwerken vinden. Het is of groot of niet. Samba lijkt behoorlijk wat te kunnen, maar lijkt alleen onder Linux te draaien. Mijn wensenlijstje:
  • een enkele machine en Windows 7: ik wil de software op onze HTPC draaien, die staat toch aan en draait Windows 7 Premium
  • maximaal 50 euro aan licentiekosten
Wie heeft er een goede tip?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Helaas kan dit niet zonder een domein of iets verdomd soortgelijks op te zetten.

Mischien biedt het wat centraler maken van je storage een oplossing? In de vorm van een NAS bijvoorbeeld?

Overigens zit er geen 'fi' in authenticatie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht kun je een tweedehands SBS 2003 OEM licentie bemachtigen. Je hoeft AD niet volledig in te richten, gebruikers aanmaken en systemen toevoegen is voldoende. Zelfs de Exchange setup kun je achterwege laten.

Op Windows Home Server mag je helaas geen dcpromo draaien. Het kan wel, maar volgens mij zal de licensing server je eruit kicken na een aantal dagen.

-edit-
Volgens mij heeft een buurman van een klant van mij nog tweedehands SBS 2003 OEM licenties in de verkoop. Ik kan het voor je vragen.

[ Voor 30% gewijzigd door Trommelrem op 30-07-2010 19:39 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11
Het is trouwens authenticatie, niet authentificatie :P

-spuit 11-

[ Voor 11% gewijzigd door Vinnienerd op 30-07-2010 19:30 ]

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Hetzelfde is mogelijk met samba icm smbldap en openldap op een linux server. Ik heb deze guide gevolgd om een NT4 style thuis domain op te zetten. Dit werkt prima; ik heb een vista bak aan het domein geknoopt en binnenkort volgt een oude XP netbook. OpenLDAP verzorgd de authenticatie voor zowel windows als ubuntu, samba serveert de windows shares, NFS dezelfde shares voor linux en ik beheer m'n gebruikers mixed via commandline en phpldap. Nu alleen nog m'n mailserver configgen en mijn thuisnetwerk is helemaal klaar.

Houd wel in gedachten dat je de pro versies van windows nodig hebt.

Luctor et Emergo || specs

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Oei, die pro-versie is wel een probleem. Heb hier een family pack Windows 7, plus nog wat gevarieerd puin. Maar geen pro's. Ooit heb ik met Novell gewerkt (nu eDirectory lijkt het) met een eigen inlogscherm, die is neem ik aan niet Pro versie afhankelijk, maar om nou een eigen Novell server neer te zetten lijkt me ook wat ver gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 31-07-2010 10:03 ]

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08-2025
Waarom niet gewoon een gedeelde map aanmaken en daarop de rechten zo instellen dat iedereen er bij kan komen. Ik doe het niet dagelijks, maar voor zover ik weet werkt dat prima, je kunt ze dan in ieder geval wel benaderen met osx, dus het lijkt me dat een windows installatie dat ook wel moet kunnen.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Eenvoudig sharen wil inderdaad wel. Maar bijv. onze folder met paperassen (belastingaangifte etc.) wil ik alleen voor een beperkt aantal mensen open hebben. We zitten hier met meerdere huishoudens in een plat netwerk.

Eenvoudig voorbeeld waarom het niet echt gaaf is allemaal: als je in Windows 7 een folder voor iedereen in de homegroup openzet, en daarna dat recht weer verwijderd zijn achteraf de lokale bestandsrechten anders dan toen je begon. Dat geeft soms rare situaties.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Milmoor schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 10:03:
Eenvoudig sharen wil inderdaad wel. Maar bijv. onze folder met paperassen (belastingaangifte etc.) wil ik alleen voor een beperkt aantal mensen open hebben. We zitten hier met meerdere huishoudens in een plat netwerk.

Eenvoudig voorbeeld waarom het niet echt gaaf is allemaal: als je in Windows 7 een folder voor iedereen in de homegroup openzet, en daarna dat recht weer verwijderd zijn achteraf de lokale bestandsrechten anders dan toen je begon. Dat geeft soms rare situaties.
Wat zou het voordeel moeten zijn van met meerdere huishoudens in een plat netwerk zitten ?

In dat geval zou je een router/firewall kunnen plaatsen, welke NAT toepast. Dan kunnen jouw pc's naar buiten via de router/firewall, maar de weg naar binnen is afgesloten voor andere huishoudens.

Een simpele ethernet-ethernet router van Sweex van €30 doet dit al.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het is juist de bedoeling om in een plat netwerk te zitten. Het is ooit begonnen om LAN spelletjes te kunnen spelen (uit de tijd van Doom). Tegenwoordig kan dat net zo makkelijk via internet. Maar we willen graag nog steeds bewust bepaalde shares voor anderen kunnen openzetten. Bestanden uitwisseling etc. Zodra we NAT gebruiken worden we allemaal eilandjes. Met wat creatieve truuks is het zelfs gelukt om in een plat netwerk toch DHCP per huishouden te bieden. Meerdere VLAN's die toch in dezelfde IP-range zitten ;). Dat is een tijd lang een issue geweest waardoor we de IP-configuratie dan maar hard instelden.
Het lijkt erop dat een Radius server een optie zou kunen zijn. Ik ga me wat verder inlezen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
DutchNutcase schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:25:

Houd wel in gedachten dat je de pro versies van windows nodig hebt.
De Home versie kun je toch met een workaround verbinden aan een domein?
Pagina: 1