Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC maakt zacht & hoog piep geluid

Pagina: 1
Acties:

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 09:52
Ten eerste de specs:

Mobo: Gigabyte EX58 UD5
Proc: Intel Core i7 920
Proc koeler: Scythe Mugen 2
RAM: OCZ Gold XTC 6GB 1600mhz
Videokaart: Sapphire HD4890 Toxic
Case: Antec three hundred
HD: Samsung Spinpoint F1 1TB
PSU: Antec True Power New 650
Windows 7 Ultimate 64

Gisteren heb ik een nieuwe voeding ingebouwd. Alles werkt weer perfect, alleen nu hoor ik constant een heel hoog maar tegelijkertijd ook zacht piepgeluid. Een soort 'pitch noise' op z'n Engels.

Dat is al vanaf de eerste keer dat ik hem aan deed gister, in eerste instantie dacht ik dat het een kwestie van inwerken o.i.d. zou zijn, dus heb ik er niet verder bij stil gestaan. Ook na een uurtje Prime95 waren er 0 fouten dus ik nam aan dat de voeding 100% ok was.

Een paar uurtjes verder (het is laat in de avond), doe ik de pc uit en ga naar bed. Toen ik eenmaal lag hoorde ik nog steeds het hoge piepgeluid. Ik heb toen de psu schakelaar uitgezet en geleidelijk verdween het geluid, het ging in stappen steeds lager en uiteindelijk was het weg.

Zojuist ben ik wat gaan zoeken op internet en er is kans dat de psu niet goed is, maar er zijn ook bronnen die zeggen dat dat normaal is voor een voeding. Ik heb vervolgens alle fans eens stilgehouden, de videokaart losgekoppeld terwijl de pc uit stond maar wel met de stroom erop, maar het geluid bleef. Conclusie: het geluid verdwijnt dus pas zodra ik de stroom er af haal.

Het geluid is netaan hoorbaar, niet heel erg storend maar ik let er constant op, omdat ik dat niet gewend was van de vorige voeding. Die maakte dit geluid totaal niet.

Iemand wellicht nog tips wat ik kan proberen of is dit een kwestie van ruilen voor een nieuwe?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08
Heb het ook wel eens meegemaakt, dat een bepaald moederbord in combinatie met een bepaalde voeding dit geluid veroorzaakt. Het is dan vaak geen kwestie van vervangen maar omruilen voor een ander merk/type voeding of ander merk/type mobo. Het is kut voor je, maar ben bang dat er niets anders op zit. Sommice elco's zijn schijnbaar gevoeliger voor zaken dan anderen.

Ik had een Asus AMD mobo dat piepte terwijl ik er met het vorige Asus AMD mobo geen last van had. Vervolgens is er een Asus Intel mobo ingekomen en was de pieptoon weer weg. Either way het zuigt!

Ik hoor soms zelfs pieptonen die lijken voort te komen uit stroomfluctuaties omdat mijn computer bijvoorbeeld een level aan het laden is van Call of Duty, je zou dan haast zeggen hoe meer instant verbruik de computer dan nodig heeft hoe heviger ik het terug hoor in mijn luidsprekers. Zou ook een kwestie van aarde kunnen zijn, maar bij mij thuis is alles netjes geaard. (maar dat zou ook nog een tip voor je kunnen zijn, kijken of de pc goed geaard is)

[ Voor 28% gewijzigd door loewie1984 op 30-07-2010 16:27 ]

discogs

• Sander H
Hm, hoe kan ik dan weten of een andere voeding geen geluid maakt bij mijn huidige moederbord? Hopelijk geen kwestie van trial & error anders blijf ik heen en weer rijden naar Alternate :P

Ik wacht nog even wat andere reacties af, ik vind namelijk ook genoeg info op internet dat het gewoon pech is en dat eenzelfde nieuwe voeding gewoon goed is, en dat het dus alleen aan dit exemplaar ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander H op 30-07-2010 16:40 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
Goedkopere PSU's vertonen dit verschijnsel sneller dan duurdere... Ook is de piep vaak afhankelijk van de belasting.

De piep zelf is het resoneren van de spoeltjes in de voeding. Kan op zich meestal geen kwaad, maar het is niet echt een teken van stabiliteit en kwaliteit :)

Ikzelf heb het ook wel eens gehad. Soms helpt het verwisselen van apparatuur over de verschillende kabels, zodat er een andere interne belasting van de voeding ontstaat. Anders zou ik gewoon een andere voeding halen. Een keer goed uitstoffen wil ook wel eens helpen...

Als je echt in geldnood zit, en niks meer weet kun je ook een druppeltje plasticlijm op de spoeltjes doen, maar dat is _zeer_ af te raden...

Even niets...

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08
Sander H schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:39:
Ik wacht nog even wat andere reacties af, ik vind namelijk ook genoeg info op internet dat het gewoon pech is en dat eenzelfde nieuwe voeding gewoon goed is, en dat het dus alleen aan dit exemplaar ligt.
Dat kan net zo goed het geval zijn, als je de mogelijkheid hebt om bij alternate op bezoek te gaan neem anders je kast eens mee, en vraag of ze hun test voeding eraan hangen ofzo. Dan weet je het zeker. Tis altijd een risico, nieuwe zelfde voeding of andere voeding 50/50

discogs

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 16:13
Het zijn meestal de spoeltjes in de voeding die dit lawaai maken.

Een flinke dot hotglue op alle spoeltjes en je bent er weer vanaf :-)

(Of als je garantie hebt, kun je misschien beter daar gebruik van maken)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Sander H
Ik zit te twijfelen of ik er zometeen of morgen mee terug ga naar Alternate (met complete kast). Daar is het denk ik te rumoerig om te horen of de piep weg is.

Uiteraard nog garantie, gister aangeschaft. Stof zal het dus ook niet zijn, heb net nog even gekeken maar valt niks te zien. Dit is toch 1 van de beste voedingen die te krijgen is, had niet echt verwacht dat ik dit probleem zou hebben.

• Sander H
Wat zeggen deze waardes over de voeding? Geen idee of dit goed of slecht is.

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/im49rp.jpg
Pagina: 1