Aldi OEM PC - BIOS flash naar MSI bios mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:21
Ik zit met het volgende 'probleem':
Van een vriend staat hier een Aldi pc (dat is al een probleem op zich ;-), een of andere Medion (Typenummer ontbreekt) met daarin het volgende moederbordje:
Motherboard MS 7318
chipset VIA PT890
Soutbridge VIA VT8251L
Proc. installed INTEL Dual Core E6400

Dit is een MSI bordje met een Medion bios erop geflasht. Er zat 1 reepje van 1GB DDRII PC4200 geinstalleerd.
Dat heb ik vervangen door 2 x 2GB Kingston PC6400.
Na installatie van Windows 7 Home Premium x64 blijkt Windows slechts 3GB te herkennen, ook het BIOS ziet 3GB. Blijkbaar is dit al gelukkig, want het bordje ondersteunt volgens Medion slechts 2GB. Nou blijken zowel de chipset als het originele MSI bordje wel 4GB te ondersteunen, dus vroeg ik mij af of met een MSI bios ik wel die 4GB aan de praat kan krijgen?

Mijn vraag is dan ook: heeft iemand ooit succesvol een originele MSI BIOS geflasht in een Medion pc?
Die Duitse Medion fora bieden helaas geen uitkomst met meine gebrekkiges Deutsch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als MSI een 7318 op hun site heeft staan als retailbord wil het nog wel eens lukken. Maar meestal wijken die Medionbordjes af van de retailborden en in zo'n geval gaat je dat dus niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 14:54
Probeer op de Duitse fora eens een vertaalmachine a la google?

Ik sluit me aan bij de vorige poster.
Mocht je het toch willen proberen, kijk dan of je de Medion bios ergens kan downloaden. Mocht het dan fout gaan; dan kan de oude bios er weer op.

[ Voor 0% gewijzigd door Gytax op 30-07-2010 15:11 . Reden: Tikfout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het moederbord niet overweg kan met het nieuwe geheugen. Dat is niet iets wat alleen een Medion moederbord heeft. Dus als je de mogelijkheid hebt probeer eens een ander merk geheugen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:21
Als MSI een 7318 op hun site heeft staan als retailbord wil het nog wel eens lukken. Maar meestal wijken die Medionbordjes af van de retailborden en in zo'n geval gaat je dat dus niet lukken.
'trying is the first step towards failure'
Goed punt. Vooral dat laatste ;), en aangezien het niet mijn pc is ga ik het niet proberen.
Probeer op de Duitse fora eens een vertaalmachine a la google?
Inderdaad al geprobeerd, en lezen in het Duits gaat natuurlijk wel, alleen zoeken op zo'n forum anders dan modelnamen is al wat lastiger merk ik.
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het moederbord niet overweg kan met het nieuwe geheugen. Dat is niet iets wat alleen een Medion moederbord heeft. Dus als je de mogelijkheid hebt probeer eens een ander merk geheugen.
Wel een goed punt, alleen heb ik niks andere dan Kingston Valueram en Kingston Valueram.

Ik denk dat ik het hier bij laat, en 'm eens de pc zo met 3GB geef. Dat is sowieso al een verbetering ten opzichte van 1GB.
Mocht er meer geheugen nodig zijn, dan kan een compleet nieuwe pc natuurlijk ook al de nodige performance boost geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gytax schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:10:
Mocht je het toch willen proberen, kijk dan of je de Medion bios ergens kan downloaden. Mocht het dan fout gaan; dan kan de oude bios er weer op.
Mocht het fout gaan dan zit hij met niet een niet startend moederbord. Dan zou hij moeten gaan hotflashen om dat ding weer te recoveren. Dat is niet handig en bijzonder omslachtig zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
Terw_Dan schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:18:
[...]

Mocht het fout gaan dan zit hij met niet een niet startend moederbord. Dan zou hij moeten gaan hotflashen om dat ding weer te recoveren. Dat is niet handig en bijzonder omslachtig zelfs.
Is dat zo? Ik heb zelf altijd nog wel in de bios kunnen komen.
Maargoed, dat was een asus bord met een asus bios, niet medion/MSI.
Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gytax schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:43:
[...]

Is dat zo? Ik heb zelf altijd nog wel in de bios kunnen komen.
Maargoed, dat was een asus bord met een asus bios, niet medion/MSI.
Excuus.
Er zijn vast uitzonderlijke gevallen waarbij het ding het wel blijft doen, maar in bijna alle gevallen is het zo dat als je er een verkeerde bios op flasht je mobo dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
Terw_Dan schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 17:07:
[...]

Er zijn vast uitzonderlijke gevallen waarbij het ding het wel blijft doen, maar in bijna alle gevallen is het zo dat als je er een verkeerde bios op flasht je mobo dood is.
Guess I was lucky :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gytax op 30-07-2010 17:15 ]

Pagina: 1