Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Mijn accountant doet mijn kwartaal aangifte. Ik werk meerendeels voor amerikaanse klanten en heb doorgaans 0 in btw aangifte. Deze keer heb ik helaas wel iets staan, en mijn accountant is er vanuit gegaan dat het weer 0 was, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.

Ik denk dat hij op vakantie is, ik kan hem niet bereiken, en heb enkel een electronische aanbieding van de aangifte gehad. Gezien dat deze vandaag binnen moet zijn, maar incorrect is, en ik hem niet kan bereiken, kan ik er vanuit gaan dat dit word recht getrokken in een correctie achteraf of voor kwartaal 3 ?

Verwijderd

Topicstarter
Een andere optie is dat ik de foute aangifte laat doen, maar wel gewoon het geld overmaak. Iemand enig idee wat het beste is ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Belastingdienst al eens gewoon gebeld?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
Gewoon laten verrekenen met het 3e kwartaal van 2010. Als je nu geld gaat storten krijg je het toch weer terug van de belastingdienst.

Verwijderd

Je kunt gewoon later een restitutie-aangifte suppletie-aangifte laten doen door je boekhouder. Hij kan daar wel extra kosten voor rekenen.
Gewoon nu die foute aangifte doen voor de deadline.

Edit: Sorry, het moet idd suppletie-aangifte zijn. Was de naam even kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2010 22:50 ]

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Of je vraagt gewoon even uitstel aan, doen ze ook niet moeilijk over als je het maar niet elke keer doet.

Verwijderd

Gewoon 3e kwartaal aangeven, geen probleem. Omgekeerd kan ook; ik vind nog wel eens een bonnetje van het vorige kwartaal en kan de btw daarvan alsnog bij voorbelasting zetten.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zoek op de site even naar 'suppletie omzetbelasting'. Daarmee kun je heel gemakkelijk correcties doen op wat je hebt aangegeven. Sowieso hoef je je geen zorgen te maken: het is geen probleem. Zelfs al corrigeer je het aan het eind van het jaar, dan is het nog geen probleem. Het gaat erom dat het aan het eind van het jaar klopt. De tussentijdse aangiftes zou je zelfs gewoon allemaal op '0' kunnen doen, en aan het eind het gehele bedrag. Dat maakt de Bel.dienst niet zo veel uit.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Idd suppletie is wat je zoekt.
Ik ken zat ondernemers die rommelen met de kwartaal-aangiftes en enkel de definitieve correct invullen. Niet mijn cup-of-tea, maar het kan wel.

Verwijderd

Inferno schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:13:
Of je vraagt gewoon even uitstel aan, doen ze ook niet moeilijk over als je het maar niet elke keer doet.
Uitstel is volgens mij niet mogelijk bij omzetbelasting. Enkel bij IB.

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:59:
Je kunt gewoon later een restitutie-aangifte suppletie-aangifte laten doen door je boekhouder. Hij kan daar wel extra kosten voor rekenen.
Gewoon nu die foute aangifte doen voor de deadline.
Ik hoop toch dat een boekhouder geen extra kosten gaat rekenen op het moment dat hij zijn eigen 'fout' (in dit geval een foute aanname) moet rechtzetten.

Je kunt even de belastingtelefoon bellen en vragen wat je moet doen. BTW-aangifte is echt een appeltje-eitje verhaal, mits je je administratie op orde hebt. Of ligt die ook bij je boekhouder?

If you can't write, there is nothing left.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Via de website van de belastingdienst kan je achteraf een kwartaal- of jaaraangifte corrigeren. Dit kan je accountant als het goed is ook zonder problemen voor je doen.

Als je totaalsaldo aan omzetbelasting (BTW) per jaar onder een bepaald bedrag blijft (om en nabij de €1300 als ik me niet vergis) dan wordt het trouwens kwijtgescholden en kan je de ontvangen BTW als inkomsten in je zak steken. Wel moet er dan vzviw een latente belastingschuld ter hoogte van die "geabsorbeerde" BTW in de boeken komen te staan.

(Ik ben geen boekhouder, wel part-time freelancer, en heb dus wat ervaring met omzetbelastingaangifte...)

[ Voor 31% gewijzigd door Mx. Alba op 31-07-2010 22:27 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 10:55

Houston3

ole

Mx. Alba schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:25:
Via de website van de belastingdienst kan je achteraf een kwartaal- of jaaraangifte corrigeren. Dit kan je accountant als het goed is ook zonder problemen voor je doen.

Als je totaalsaldo aan omzetbelasting (BTW) per jaar onder een bepaald bedrag blijft (om en nabij de €1300 als ik me niet vergis) dan wordt het trouwens kwijtgescholden en kan je de ontvangen BTW als inkomsten in je zak steken. Wel moet er dan vzviw een latente belastingschuld ter hoogte van die "geabsorbeerde" BTW in de boeken komen te staan.

(Ik ben geen boekhouder, wel part-time freelancer, en heb dus wat ervaring met omzetbelastingaangifte...)
voor de TS.
de btw die je nu niet hebt aangegeven kan je gewoon volgend kwartaal alsnog aangeven. De belastingdienst weet immers niet of je aangifte nu klopt, omdat ze er van uitgaan dat je het goed aangeeft. In kwartaal 3 neem je het verschil van nu gewoon mee en is er verder niets aan de hand. Als je het zo doet zal de accountant ook geen extra geld kunnen rekenen want de aangifte kwartaal 3 doet hij toch al. Ga geen geld overmaken wat afwijkt van de aangifte, dat gaat echt niet goed en voor je het weet krijg je er nog een btw onderzoek achteraan ook.
Overigens wil ik toevoegen dat ik het zeer slecht vind van je accountant dat er zo weinig overleg is dat hij niet dat de aangifte niet klopt. Ik zou hem hier op aanspreken.

voor degene die ik quote.
een latente belastingschuld is een bedrag wat je in de toekomst aan belasting betaald en waarvan enigszins onzeker is wat het moment van afrekenen is. De btw echter drukt altijd op een bekende periode en is altijd tot op de euro berekend. Aan het einde van het jaar zal je de KOR wel of niet toepassen. De eventuele opbrengst valt echter in het betreffende boekjaar van de aangifte en kan dus nooit vooruit worden geschoven.
In boekhouderstermen zou de journaalpost in je boekhouding voor de KOR zijn:
Vordering belastingdienst € x
aan opbrengst KOR € x
dus iig geen latente belasting! Dit is iets wat meer speelt bij IB en VPB.

[ Voor 7% gewijzigd door Houston3 op 01-08-2010 09:51 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Houston3 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 09:48:
voor degene die ik quote.
een latente belastingschuld is een bedrag wat je in de toekomst aan belasting betaald en waarvan enigszins onzeker is wat het moment van afrekenen is. De btw echter drukt altijd op een bekende periode en is altijd tot op de euro berekend. Aan het einde van het jaar zal je de KOR wel of niet toepassen. De eventuele opbrengst valt echter in het betreffende boekjaar van de aangifte en kan dus nooit vooruit worden geschoven.
In boekhouderstermen zou de journaalpost in je boekhouding voor de KOR zijn:
Vordering belastingdienst € x
aan opbrengst KOR € x
dus iig geen latente belasting! Dit is iets wat meer speelt bij IB en VPB.
Goed, maar stel nu dit. Ik neem even aan dat de "vrijstellingsgrens" €1300 is, en je saldo over 2009 is €1250. Dan blijkt dat je bent vergeten om €100 BTW te declareren. Dat doe je alsnog middels een correctie. Je zit dan opeens boven de grens en moet alsnog het volle pond betalen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• LauPro
  • Laatst online: 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Houston3 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 09:48:
de btw die je nu niet hebt aangegeven kan je gewoon volgend kwartaal alsnog aangeven.
Dit mag dus niet. De aangifte over het kwartaal dat je doet mag alleen over de facturen gaan die in de periode van datzelfde kwartaal vallen.

De enige optie is de supplementie-aangifte te doen, dit kan eventueel aan het einde van het jaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

LauPro schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:48:
[...]
Dit mag dus niet. De aangifte over het kwartaal dat je doet mag alleen over de facturen gaan die in de periode van datzelfde kwartaal vallen.

De enige optie is de supplementie-aangifte te doen, dit kan eventueel aan het einde van het jaar.
QFT.

Wat anders: de vrijstellingsgrens is €1345, dus wanneer je aan het einde van het jaar minder dan €1345 verschuldigd bent (het gaat hier om het saldo BTW, dus ontvangen BTW minus betaalde BTW) dan hoef je dat niet te betalen. Je moet dat dan wel bij je inkomstenbelasting bij de winst van je bedrijf optellen...

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 01-08-2010 13:26 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:20:
[...]

Goed, maar stel nu dit. Ik neem even aan dat de "vrijstellingsgrens" €1300 is, en je saldo over 2009 is €1250. Dan blijkt dat je bent vergeten om €100 BTW te declareren. Dat doe je alsnog middels een correctie. Je zit dan opeens boven de grens en moet alsnog het volle pond betalen...
Nope, het is een regeling die 'afbouwt'. Als je erover gaat, moet je geleidelijk meer gaan betalen. Zie het als een soort belastingschijvenstelsel, maar dan net even wat anders. :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Plague schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 14:41:
[...]

Nope, het is een regeling die 'afbouwt'. Als je erover gaat, moet je geleidelijk meer gaan betalen. Zie het als een soort belastingschijvenstelsel, maar dan net even wat anders. :)
Inderdaad, daar kwam ik ook achter toen ik het even nazocht :)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

TS komt er wellicht alleen niet voor in aanmerking want buitenlandse omzet telt wel mee voor de Kleine ondernemersregeling en de b.t.w.. http://www.belastingdiens...tw/ondernemen_btw-07.html staat hier onderaan de tekst.

Ook kan je de correctie gewoon doen binnen 6 weken van je eigen aangifte die je gedaan hebt. Krijg je gewoon een naheffingsaanslag zonder boete hoor.

Hoop dat je er wat aan hebt.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Speedy55 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 22:23:
TS komt er wellicht alleen niet voor in aanmerking want buitenlandse omzet telt wel mee voor de Kleine ondernemersregeling en de b.t.w.. http://www.belastingdiens...tw/ondernemen_btw-07.html staat hier onderaan de tekst.
De BTW over in het buitenland gekochte goederen of diensten moet je inderdaad wel declareren, maar die trek je meteen ook weer af als voorbelasting, dus is het effect per saldo 0.

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:54:
[...]

Uitstel is volgens mij niet mogelijk bij omzetbelasting. Enkel bij IB.
Beetje late reactie, maar dit kan zeker wel, zelf vaak genoeg aangevraagd voor een VOF.

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Mx. Alba schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 08:51:
[...]

De BTW over in het buitenland gekochte goederen of diensten moet je inderdaad wel declareren, maar die trek je meteen ook weer af als voorbelasting, dus is het effect per saldo 0.
Ja dat klopt, maar goed als je 1345 moet betalen maar 10000 euro omzet buitenland hebt, krijg je echt geen KOR meer. aangezien je dan ruim over die 18... heen gaat. Dat bedoelde ik te zeggen, sorry als het niet helemaal duidelijk was.
/edit: Typo

• Reptile209
  • Laatst online: 17:18

Reptile209

- gers -

Inferno schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:25:
[...]

Beetje late reactie, maar dit kan zeker wel, zelf vaak genoeg aangevraagd voor een VOF.
Een vof betaalt dan ook geen omzetbelasting (Wikipedia: Vennootschap onder firma), dus uitstel daarvan kan per definitie niet. Alle inkomsten vallen onder de IB van de vennoten (waarvoor je uitstel zou kunnen aanvragen). :)

Zo scherp als een voetbal!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Natuurlijk betaald een V.O.F. omzetbelasting, als zij werkzaamheden verrichten die belast zijn voor de omzetbelasting (b.t.w.). Jij bedoeld waarschijnlijk wat anders. Winstbelasting is wat anders als je dat soms bedoeld dat werkt inderdaad ongeveer zoals jij dat zegt.

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Reptile209 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:33:
[...]

Een vof betaalt dan ook geen omzetbelasting (Wikipedia: Vennootschap onder firma), dus uitstel daarvan kan per definitie niet. Alle inkomsten vallen onder de IB van de vennoten (waarvoor je uitstel zou kunnen aanvragen). :)
Zoals hierboven al aangegeven, er is een fundamenteel verschil tussen inkomsten voor de ondernemer (winst) en BTW afdragen (omzetbelasting). Daarnaast is er ook nog zoiets als vennootsschapsbelasting voor BV/NVs, maar dat was hier uiteraard niet van toepassing (en hoe het precies daarmee zit weet ik ook niet :)).

[ Voor 3% gewijzigd door Inferno op 04-08-2010 16:26 ]

• Houston3
  • Laatst online: 14-11 10:55

Houston3

ole

LauPro schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:48:
[...]

als je het echt goed wilt doen dan heb je gelijk. In de praktijk blijkt echter dat heel veelvuldig voorkomt dat door miscommunicatie e.d. facturen later worden ingeboekt, vraagposten later worden opgelost e.d. met als resultaat een verschuiving in de btw. Door het in het komende kwartaal te corrigeren verwerk je in feite de suppletie in het komende kwartaal. Het is niet geheel zuiver maar is wel minder werk en kost dus ook minder.
Als dit zo'n groot probleem was voor de belastingdienst hadden ze immers ook niet de mogelijkheid tot het doen van een schatting gegeven ;)
Pagina: 1