Mx. Alba schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:25:
Via de website van de
bel
astingdienst kan je achteraf een kwartaal- of jaaraangifte corrigeren. Dit kan je accountant als het goed is ook zonder problemen voor je doen.
Als je totaalsaldo aan omzetbelasting (BTW) per jaar onder een bepaald bedrag blijft (om en nabij de €1300 als ik me niet vergis) dan wordt het trouwens kwijtgescholden en kan je de ontvangen BTW als inkomsten in je zak steken. Wel moet er dan vzviw een latente belastingschuld ter hoogte van die "geabsorbeerde" BTW in de boeken komen te staan.
(Ik ben geen boekhouder, wel part-time freelancer, en heb dus wat ervaring met omzetbelastingaangifte...)
voor de TS.
de btw die je nu niet hebt aangegeven kan je gewoon volgend kwartaal alsnog aangeven. De belastingdienst weet immers niet of je aangifte nu klopt, omdat ze er van uitgaan dat je het goed aangeeft. In kwartaal 3 neem je het verschil van nu gewoon mee en is er verder niets aan de hand. Als je het zo doet zal de accountant ook geen extra geld kunnen rekenen want de aangifte kwartaal 3 doet hij toch al. Ga geen geld overmaken wat afwijkt van de aangifte, dat gaat echt niet goed en voor je het weet krijg je er nog een btw onderzoek achteraan ook.
Overigens wil ik toevoegen dat ik het zeer slecht vind van je accountant dat er zo weinig overleg is dat hij niet dat de aangifte niet klopt. Ik zou hem hier op aanspreken.
voor degene die ik quote.
een latente belastingschuld is een bedrag wat je in de toekomst aan belasting betaald en waarvan enigszins onzeker is wat het moment van afrekenen is. De btw echter drukt altijd op een bekende periode en is altijd tot op de euro berekend. Aan het einde van het jaar zal je de KOR wel of niet toepassen. De eventuele opbrengst valt echter in het betreffende boekjaar van de aangifte en kan dus nooit vooruit worden geschoven.
In boekhouderstermen zou de journaalpost in je boekhouding voor de KOR zijn:
Vordering belastingdienst € x
aan opbrengst KOR € x
dus iig geen latente belasting! Dit is iets wat meer speelt bij IB en VPB.
[
Voor 7% gewijzigd door
Houston3 op 01-08-2010 09:51
]