• Vleis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik heb eind 2009 een nieuwe pc gekocht met de volgende specs:

- i5 750 i.c.m. CoolerMaster Hyper 212 Plus
- MSI P55M-GD45
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
- Sapphire HD5770
- CoolerMaster Silent Pro M500
- Antec 300 case
- Windows 7 Home Premium 64-bit

Op het begin ging het natuurlijk als een sneltrein vooruit.

Heden heeft hij echter enorm veel last van 'random hangs' van een paar seconden, bijvoorbeeld bij het openen van een gewone webpagina. Dan geeft hij aan dat het programma (Firefox) niet reageert, maar binnen een paar seconden is alles weer normaal.
Ook op gebied van gamen merk ik enige achteruitgang. Niet zozeer het aantal FPS, dat zit wel goed, maar wel als ik na van bureaublad terug wil switchen naar mijn game (CS:S bv). Dit duurt al snel meer dan 10 seconden, waar dit vroeger slechts enkele seconden in beslag nam.

Ik heb er al aan gedacht om de pc te formatteren. Als dit de oplossing is dan zal ik dat dan ook snel doen.

Dan is er echter nog iets wat ik uitermate raar vind. CPU-Z geeft aan dat de processor loopt rond de 3.2 GHz met een FSB van 133 MHz en een multiplier van 24, en dit alles op een ontzettend laag voltage van 0.920 V. Ik vermoed dat dit de turbo is die aan het werk is, maar die is helemaal niet nodig terwijl ik dit schrijf.

Iemand enig vermoeden?

Bij voorbaat dank.

• FastFred
  • Laatst online: 23:01
Mijn eerste vermoeden is een virus/worm/spyware/adware/whatever

Dus:
- Malwarebytes Antimalware laten lopen
- Spyware Doctor
- Fatsoenlijke virusscanner (welke heb je?)

Bovenstaande punten uitvoeren zowel in Veilige Modus en in 'normale' Windows.

3.2Ghz kan hij volgens mij sowiezo niet draaien op dat voltage, kan een uitlees fout van CPU-Z zijn, welke versie gebruik je?

Je hardeschijf kan ook een mogelijke oorzaak zijn, misschien een productiefout en is hij stervende. Hirens boot CD downloaden, branden op cd/dvd en je pc daarvan laten opstarten, dan even door klikken naar Hard Disk Diagnostic Tests of iets in die richting ;)

Op de Hirens Boot CD heeft ook Memtest86+. Deze test je geheugen, dit ook voor een paar uur laten lopen.

Als je bovenstaande punten uitgevoerd hebt en je komt overal goed doorheen dan heb je de meeste basis dingen al uitgesloten en kun je verder met testen ;)

• Vleis
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik scan mijn pc meerdere keren per week en ik heb nog geen enkele keer iets gevonden, noch met Malwarebytes als met mijn virus scanner, zijnde F-Secure (Telenet Security Pack).

In veilige modus heb ik dit echter nog niet gedaan, dus dat zal het eerste zijn wat ik ga testen.

Wat CPU-Z betreft heb ik de nieuwste versie (1.55).

[ Voor 8% gewijzigd door Vleis op 30-07-2010 13:34 ]

• FastFred
  • Laatst online: 23:01
Ok, probeer Spyware Doctor ook even (serials etc. zijn wel te vinden op de bekende sites :P ).

Wat CPU-Z betreft, hoe staat je BIOS ingesteld mbt de processorsnelheid, voltages, Turbo Boost spul?

En check taakbeheer ook even, een langzame pc en Turbo Boost die inschakelt terwijl dat eigenlijk niet nodig is wijst op overtollig CPU-gebruik, misschien een achtergrond proces dat veel van de processor vervraagt

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Spybot S&D en Super AntiSpyware kun je ook nog draaien, maar als je al niks vind met MalwareBytes valt het wel mee denk ik.
chkdsk /r <1 voor 1 alle partities van je disk> en Diag-tooltje van Samsung op je disk draaien kan ook geen kwaad. Een snelheidstest met bijvoorbeeld HDTune is ook wel interessant.

Verwijderd

Probeer ook eens Event Viewer

Start -> Uitvoeren (of zoeken) -> Type: "Event Viewer" -> Windows Logs/ System/ Sorteer op "level" -> Kijk of je HDD controllers errors geven of tevens mogelijk RAM errors

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Je hebt wel eerst Mbytes geupdate?

• Vleis
FastFred schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:13:
Ok, probeer Spyware Doctor ook even (serials etc. zijn wel te vinden op de bekende sites :P ).

Wat CPU-Z betreft, hoe staat je BIOS ingesteld mbt de processorsnelheid, voltages, Turbo Boost spul?

En check taakbeheer ook even, een langzame pc en Turbo Boost die inschakelt terwijl dat eigenlijk niet nodig is wijst op overtollig CPU-gebruik, misschien een achtergrond proces dat veel van de processor vervraagt
Die 'sites' zijn voor mij dan toch behoorlijk onbekend :p
Kan je er zo eentje noemen?

Ik heb wel een virus gevonden met F-Secure, nadat ik iets in de instellingen had veranderd.
Dit was de boosdoener: W32/Malware!Gemini

Tot nu toe nog geen hangs gehad, maar CPU-Z geeft nog altijd dezelfde waarden.
In de BIOS staat alles op standaard.

MalwareBytes is up-to-date.
Geen overtollige achtergrondprocessen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vleis op 30-07-2010 17:56 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:51

epic_gram

undercover moderator

Kijk anders ff in je bios of met HWM naar je cpu.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Vleis
epic_fail schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 20:10:
Kijk anders ff in je bios of met HWM naar je cpu.
Heb ik reeds gedaan, staat allemaal op standaard.
Pagina: 1