Exchange 2003 ontvangt geen externe mail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier exchange 2003 draaien en daarbij is het volgende probleem ontstaan: Tot voor kort leek het erop dat alle e-mails netjes ontvangen werden, na het aanmaken van een nieuw e-mail adres constateerden we echter dat er diverse mail berichten niet afgeleverd werden in deze nieuwe mailbox.

Na even testen kwamen we tot de volgende conclusies:
  • Interne mail rondsturen gaat zonder problemen
  • Mail naar externe adressen sturen gaat zonder problemen
  • Mail ontvangen van externe adressen lijkt bijna willekeurig wel of niet te gebeuren
Nu vraag ik geen oplossing voor dit probleem maar ik hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen sturen om dit probleem op te lossen. Heeft er iemand ervaring met een soortgelijk probleem? Heeft er iemand enig idee waar dit probleem kan liggen? Het vervelendste is nog wel dat het willekeurig lijkt te gebeuren, dan gaat het weer even een periode goed, en dan weer een tijdje niet? Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:54
hoe staat je smarthost ingesteld :? staat die naar je provider te verwijzen of gebruik je dns om mail af te leveren :?

EDIT: verkeerd gelezen, ik las uitgaande mail... yeah powershell was sleepy :+

[ Voor 26% gewijzigd door Zwelgje op 30-07-2010 21:00 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat de persoon die het systeem heeft ingericht op vakantie is en daardoor onbereikbaar. Gezien het feit dat e-mail berichten hier gewoon ontvangen moeten worden is mij gevraagd om hier naar te kijken zodat de berichten in ieder geval binnen komen. Probleem is dus dat ik het systeem niet ingericht heb en mijn ervaring hiermee gering is. Uiteraard ben ik bereid het een en ander uit te zoeken maar ik wijzig liever geen zaken waar ik onvoldoende kennis van heb.

Ik heb de smart host nagekeken en deze staat niet ingesteld. Ik heb even het een en ander uitgezocht over de smart host en wat ik zo zie heeft dit te maken met het verzenden van mail. Of zit ik er nu naast?

Nou wil ik nog even benadrukken dat het verzenden van mail berichten niet het probleem is, dit gebeurd gewoon naar behoren. Het probleem is het ontvangen van mail berichten van een extern mail adres, dit werkt over het algemeen naar behoren, maar op diverse momenten worden er geen mails ontvangen.

En omdat het zo willekeurig lijkt te zijn, heb ik geen idee waar de storing zou moeten vinden. De server heeft wel gewoon verbinding met internet, de router staat naar behoren ingesteld en er kan wel gewoon mail verstuurd worden. Ik vermoed dus dat het probleem ergens in de exchange server zit of in de windows server maar waar moet ik zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-08 11:31
Ik zou beginnen met controleren of je goed bereikbaar bent. Wordt de mail rechtstreeks afgeleverd of haal je deze op via een POP connector (in SBS versies van Exchange). Staan je MX records goed in de externe DNS.

Vervolgens kan het nog zijn dat er een spamfilter in de weg zit die de mails afschiet.

Je kunt in je SMTP logs nakijken of de mail inderdaad aangenomen wordt, dan weet je in ieder geval beter op welk moment het mis gaat.

Krijgen verzenders van mails trouwens berichten terug?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08 20:28
Belangrijk is om te kijken of de server uberhaupt via SMTP of via POP zijn mail ONTvangt...
Probeer (van buiten uit) eens telnet naar je internetadres:25
Als de verbinding goed werkt, krijg je een reply in de trant van Microsoft Exchange EHELLO ofzo...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 14:20
Smarthost heeft alleen te maken met verzenden, niet met ontvangen :)

Ik snap dat je liever niet hier je ip-adres neerzet, maar als je in een dosbox "nslookup -type=MX (domeinnaam)" intypt, hoeveel MX-records krijg je dan, en wijzen die naar je externe IP-adres?

Volgende stap is vanaf buiten kijken of je kunt verbinden met poort 25 op je externe IP, en of je dan antwoord krijgt van je Exchange server :)

Als er random wel en niet mail binnenkomt denk ik dat je 2 MX-records hebt met dezelfde prioriteit en dat de server op het andere IP ook mail accepteert voor jullie of zo?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 20:22
Wat zeggen je eventvwr logboeken?
Daar wil nog weleens wat meldingen instaan als aanknopingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniel83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Als de mail niet binnenkomt, krijgen de verzenders dan een NDR dat het bericht niet is aangekomen? Zo ja wat staat hierin?
Maak je gebruik van een of andere anti spam oplossing (hardware of software), misschien worden de berichten hier tegen gehouden?
Kijk op je server eens in de map ucearchive, misschien worden de berichten tegen gehouden door de IMF van Exchange en worden ze naar deze map gearchiveerd. Ja kan met bijvoorbeeld IMFCompanion makkelijk de inhoud van de berichten weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer ook even na te kijken of de gebruikers hun email adressen op .nl(of iets dergelijks) en dat dit de pimairy smtp adressen zijn.

kan wel zijn dat als je user@domain.local hebt. in de geval kan het zijn dat als een mail gestuurd is naar user@domain.nl dat het daarom niet aankomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Wellicht een longshot, maar zonder meer info is het een beetje gokken.

Weet je zeker dat IP niet op een e-mail blacklist staat? Via de onderstaande link bijvoorbeeld kan je e.e.a checken:

http://www.mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08 10:03
Makkelijke manier om dit te testen is een mail te sturen naar:

Gerritje.vanstiphout@"jouwipadres" en kjiken of hij aan komt. Zo ja dan weet je dat het aan MX records ligt extern zo niet dan weet je dat Exchange waarschijnlijk het probleem is.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:58

ralpje

Deugpopje

pennenlikker schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:56:
Makkelijke manier om dit te testen is een mail te sturen naar:

Gerritje.vanstiphout@"jouwipadres" en kjiken of hij aan komt. Zo ja dan weet je dat het aan MX records ligt extern zo niet dan weet je dat Exchange waarschijnlijk het probleem is.
Die gaat nooit aankomen, kan ik je nu al melden.
Vraag is inderdaad: wordt mail rechtstreeks afgeleverd, of gepopt? Hoe staan de MX-records?
Als mail gepopt wordt, is er dan niet wellicht nog een andere client ergens die dezelfde box binnenhaalt en geen kopie op de server achterlaat?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Ow vertel is :)
ralpje schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:59:
[...]

Die gaat nooit aankomen, kan ik je nu al melden.
Vraag is inderdaad: wordt mail rechtstreeks afgeleverd, of gepopt? Hoe staan de MX-records?
Als mail gepopt wordt, is er dan niet wellicht nog een andere client ergens die dezelfde box binnenhaalt en geen kopie op de server achterlaat?

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:58

ralpje

Deugpopje

Als hij al op de Exchangeserver aankomt met een ip-adres als domein (ik heb het nooit getest en zou de RFC erop moeten naslaan of dat überhaupt kan), dan herkent Exchange het domein niet in z'n recipient policys en komt 'ie dus alsnog nergens aan.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
ralpje schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:32:
[...]

Als hij al op de Exchangeserver aankomt met een ip-adres als domein (ik heb het nooit getest en zou de RFC erop moeten naslaan of dat überhaupt kan), dan herkent Exchange het domein niet in z'n recipient policys en komt 'ie dus alsnog nergens aan.
Volgens mij is je nederlands beter als je Exchange kennis :)
Probeer het zelf maar installeer een kale Exchange en het werkt mits je uiteraard geen multi domain Exchange server op hetzelfde ip hebt staan en dat je mail van * accepteert.

De RP kijkt in dat geval naar het stukje wat ervoor staat.. Gerritje.vanstiphout als deze voorkomt dan zal hij het bericht daar gewoon afleveren.

Pagina: 1