Toon posts:

Hirsch Ballin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las in het artikel:
Officieren van justitie kunnen, als ze de gedragscode niet afdoende vinden functioneren, op straffe van een dwangsom de verwijdering van gegevens gelasten. Tot nu toe komt er een rechter aan dit traject te pas.
Is dat laatste een toevoeging van de redactie of is daar een bron voor?
Volgens mij is dit namelijk juist een probleem dat men met deze wet wil oplossen. Het strafrecht voorziet helemaal niet in acties tegen websites.

edit:
grrrr dat ik de titel niet kan veranderen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2010 11:39 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Een directe link heb ik zo niet voor je. Wel is het nu zo dat er inderdaad een uitspraak van een rechter nodig is om op een website gepubliceerde informatie als 'illegaal' of strafbaar te bestempelen. Ook pas dan kan er actie worden ondernomen. Ik denk een van de bekendste voorbeelden op dit gebied Xs4all vs Scientology is (nieuws: Xs4all wint Scientology-rechtszaak). Een ander Xs4all-gerelateerd voorbeeld is de zaak omtrent Radikal/Deutsche Bahn (nieuws: Gerechtshof doet uitspraak in Radikal-zaak). De woordvoerder van Xs4all heeft destijds de zaken en consequenties in een helder artikel uiteengezet: http://www.xs4all.nl/opinie/2007/02/21/notice-takedown/.

De notice & takedown werkt nu dus inderdaad zonder tussenkomst van een rechter. Veelal wordt hierbij door een provider een eerdere uitspraak als leidraad genomen. In de gevallen waar er geen pasklaar antwoord is én een provider op basis van eerdere uitspraken geen verplichting ziet om bijvoorbeeld NAW-gegevens af te staan of gegevens te verwijderen, dan belandt een zaak alsnog bij de rechter.

Niet heel concreet wordt de werking van het systeem overigens nu aangestipt in het consultatiedocument:
De officier van justitie wordt zelfstandig bevoegd om strafbare gegevens van het internet te laten verwijderen.
bron: https://www.internetconsu...ng_computercriminaliteit/

Het woordje zelfstandig is hierbij onderscheidend. Nu kan de OvJ dat namelijk niet zelfstandig en alleen na tussenkomst van een rechter - of een eerdere uitspraak van een rechter in een zeer vergelijkbare zaak.