Standby time hardeschijven bekijken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 09:03
Met 'hdparm -S <tijd> <dev>' kan ik de standby/spindown van schijven instellen.

Maar hoe zou ik terug te weten komen wat er ingesteld is?

Geen van alle informatieve flags van hdparm geeft dit weer.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:29
Ik heb dit ook eens geprobeerd uit te zoeken omdat ik een Ubuntu systeem had waarvan de schijf elke paar seconden een spindown deed. En dat slaat natuurlijk nergens op (plus dat een schijf niet gemaakt is voor zoveel spindowns!)

Helaas was mijn conclusie dat dit niet te achterhalen is: de firmware van de schijf bepaalt dit en die info is vooralsnog niet uit te lezen met hdparm of wat anders. Wel kun je met hdparm de actuele power management waarde van je schijf uitlezen (een getal tussen 0 en 255 als ik me niet vergis), maar dat zegt verder niet zoveel. Of is dit juist wat je zoekt?

[ Voor 19% gewijzigd door zordaz op 30-07-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 09:03
Als ik de waarde die ik instel terugkrijg, is dat meer dan voldoende.

Maar ik kan bij hdparm geen optie vinden om die te verkrijgen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
hdparm -I /dev/[foo]

Het gaat om de waarde gegeven bij "Advanced Power Management Level"
Die waarde kun je aanpassen m.b.v. hdparm -B
Let wel: dat gaat dus niet met hdparm -S en is dus niet precies hetzelfde als wat je zoekt.

[ Voor 33% gewijzigd door zordaz op 30-07-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de waarde instelt krijg je toch terug op hoeveel je ze hebt ingesteld?

[13:45:07] ego|legux ~ $ sudo hdparm -S 5 /dev/sdc1

/dev/sdc1:
 setting standby to 5 (25 seconds)

De waarde uitlezen zonder in te stellen is voor zover ik weet niet mogelijk. Best jammer inderdaad.

Ik heb wel gevonden dat je de huidige status van de schijf kan uitlezen met:
hdparm -C
Dit werkt bij mij niet (drive state is: unknown) maar als dit bij jou zou werken kun je door dit elke seconde te pollen wel achterhalen op hoeveel je standby timeout ongeveer staat.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Ik heb voor mijn systeem uiteindelijk met hdparm -B proefondervindelijk de power management waarde opgezocht die een acceptabele spindown frequentie opleverde. Zolang ik op netstroom werk vinden er overigens helemaal geen spindowns plaats.

Het was trouwens nog een heel gepuzzel om dit netjes in de juiste config-files te krijgen, die waren erg lastig te vinden namelijk... En /etc/rc.local was voor mijn laptop geen oplossing want die wordt niet uitgelezen na bijv. een suspend/resume.

[ Voor 3% gewijzigd door zordaz op 30-07-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor gevolgen heeft Advanced Power Management (-B) naast de spindown timeout? Gaat de schijf dan ook trager draaien als er minder I/O is oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:12:
Wat voor gevolgen heeft Advanced Power Management (-B) naast de spindown timeout? Gaat de schijf dan ook trager draaien als er minder I/O is oid?
Niet dat ik weet. Ik moet daarbij zeggen dat ik dat ook nooit in detail heb nagezocht. Wellicht is er in de documentatie van hdparm en de harde schijf fabrikant meer over te vinden.

Het was juist deze waarde die er bij sommige Linux systemen voor zorgde (en zorgt!) dat schijven veel te vaak een spindown deden/doen. Vandaar ook dat ik indertijd heb gezocht naar een oplossing voor juist deze waarde.

@Keiichi:
Heb jij een vergelijkbaar probleem als ik had, of is er een andere reden waarom je het aan wilt passen?
Pagina: 1