voeding ontploft maar toch ook niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ja, ik heb hier een rare PC voeding...
Als ik er 240v op zet dan komt er een redelijke klap en uit een lichtflits, maar ik ruik niets en zie niets.
Komt iemand langs: mijn computer doet het niet kun je ff kijken.
Dus ik duw de stekker eerst in het stopcontact, toen achter in de computer en BAM!
Een knal niet normaal.
En een lichtflits.
Maar geen geur, geen rook.....

Dus ik de stekker eruit, loop naar de meterkast om de automaat of aardlek terug te zetten, blijkt er niets uitgesprongen te zijn!

Voeding eruit gehaald en gekeken maar niets te zien!
Geen zwarte vlam uitslag op de print, geen elco's die bol staan of lekken, koelplaten van die zwarte blokjes (triacs, powerfet, weet niet wat dat is...) helemaal niets aan te zien. Spoeletjes ook niets vreemds.
Heb ook naar de onderkant van de print gekeken, ook niets te zien.

Ik zo'n verlengdoos gepakt met aan/uit schakelaar en ertussen gezet.
Voeding ver weg van alles op een houten ondergrond gezet met die kap eraf (dus de print in de "vaste" helft van de behuizing laten zitten).
stekker doos in stopcontact, schakelaar uit, voeding in stekkerdoos, deur dicht jaloezie dicht alleen schemerlampje aan, een meter of 3 weg gaan staan en schakelaar van verlengdoos omgezet.

Een lichtflits! niet normaal. Net of iemand een foto maakt met een flitser.
Een een redelijke knal, ik schat zo'n 80dB.
Nu sprong de automaat er wel uit.

Die voeding heb ik inmiddels gewoon weggegooid en een nieuwe in gezet, maar naderhand (nu dus) vroeg ik me af, wat kan er in een voeding zitten wat een knal kan geven en een flits kan produceren?

Vroeg het me zomaar af....

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1994
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 17:47
Kleine kinderen die vanaf het raam met een oude camera staan" :')

Nee even sirieus,

Heb je een goed geaard stopcontact? en waarom probeer je in godsnaam 240 volt op een 220/230 volt stopcontact? Vragen om een kapotte voeding lijkt me zo.

Als er geen rook is is er waarschijnlijk geen condensator gesprongen. Typisch dat er geen rook is. Denk dat er wat zekeringen zijn gesprongen. Hier kan licht vanaf komen, en het knappen een knal geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul1994 op 30-07-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:20

D4NG3R

kiwi

:)

Dat "NIET NORMAAL MAN" is nogal irritant om te lezen :') Klinkt zo... Dom.

Waarom blijf je het proberen? Die voeding is gewoon kapot.. Als er een vonk overspringt tussen 2 metalen delen heb je geen brandvlek ect, maar wel een klap.. Dat is gewoon wat er gebeurt schat ik.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 30-07-2010 01:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 01:04:
Dat "NIET NORMAAL MAN" is nogal irritant om te lezen :') Klinkt zo... Dom.

Waarom blijf je het proberen? Die voeding is gewoon kapot.. Als er een vonk overspringt tussen 2 metalen delen heb je geen brandvlek ect, maar wel een klap.. Dat is gewoon wat er gebeurt schat ik.
Dat " :') " is nogal irritant om te lezen ;( Klinkt zo... Dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zekering geploft.

Zit of zichtbaar op de printplaat of 'verstopt' in een hoesje/zwart zakje.

Vervangen en je PSU werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Paul1994 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 00:59:
Heb je een goed geaard stopcontact? en waarom probeer je in godsnaam 240 volt op een 220/230 volt stopcontact? Vragen om een kapotte voeding lijkt me zo.
De meeste SMPSen doen 110-240V AC. Geen centje pijn dus.
Als er geen rook is is er waarschijnlijk geen condensator gesprongen. Typisch dat er geen rook is. Denk dat er wat zekeringen zijn gesprongen. Hier kan licht vanaf komen, en het knappen een knal geven.
Een zekering die daadwerkelijk knapt (dus niet alleen het interne draadje maar ook het glaslichaam) zie je overduidelijk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik kan niet oordelen in welke mate de TS overdrijft, maar in principe geeft elke voeding een plof en een klein/soms groot vonkje als je de stekker er in stopt terwijl de schakelaar nog aan staat... Doe je dit vaak genoeg dan is dit niet bepaald goed voor je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 104% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De TS geeft aan dat het topic niet over het feit gaat de het geld kost of dat de PC het wel/niet moet doen, maar dat hij bij een visuele inspectie geen defecten kon waarnemen, maar dat er toch iets kapot moet zijn dat een knap en lichtflits moet veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Engineer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 01:33:
Ik denk dat een doorbrandende zekering niet een hele kamer zal verlichten noch een 80db knal zal geven.
80dB vind ik een heel aparte raming. Volume inschatten tijdens een piek is lastig voor ongetrainde oren.
En al is de zekering doorgebrand, dan is dat gebeurd met een rede diepgaander dan een doorgebrande zekering.
Jep.
Condensatoren zijn volgens mij de enige onderdelen die zulke knallen kunnen genereren.
Ik heb ook wel eens halfgeleiders zo zien affikken (klap, veel licht berg geur).
Maar het blijft toch giswerk, en een voeding die je voor nog geen 50 euro een nieuwe haalt? 9 van de 10 keer kom je er toch niet uit ondanks frustrerende reparatie pogingen.
True, maar dit is t.net. Ik adviseer TS ook NIET zijn PSU te repareren, het is netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 01:10:
Zekering geploft.

Vervangen en je PSU werkt weer.
Ja, want er was geen enkele reden waardoor een zekering met een flits ontploft (mocht het dat zijn geweest), ongetwijfeld is het dus een goed idee om er gewoon een nieuwe in te zetten. Misschien krijg je dan nog andere leuke lichteffecten :P

Ik snap het overigens ook niet, heb het zelf 1 keer gehad, maar dat was een condensator (geen flits overigens, wel knal) en dat kun je echt niet missen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 02-08-2010 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 12:02

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Je kreeg het exxect dus direct toen je de stekker erin stak zonder de machine aante zetten, toch?

Ik denk dat er in de voeding bij de stekker zelf of daar vlak bij 2 electro punten te dicht bijelkaar zitten en dan springt de vonk over en dat geeft licht en geluid. Soort van Tesla-effect.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon een dooslagje dus omdat er een vonkbrug ontstaat? Dan moet dat na de zekering zijn gebeurt, en het lijkt me dat je dat best goed kunt zien.Heel veel licht en geluid komt daar ook niet bij vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 20:22
Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 01:22:

[...]

Een zekering die daadwerkelijk knapt (dus niet alleen het interne draadje maar ook het glaslichaam) zie je overduidelijk.
Niet als hij in een krimpkousje zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik wou gisteren nog reageren, maar ik denk ik doe het niet.
Het bijzondere hieraan is dat ik het keer op keer had kunnen doen.
Op een gegeven moment zal er best wel iets echt stuk gaan, maar die maat die langskwam had het al een paar keer geprobeerd, en ik had het nog 2 keer geprobeerd.

dus:

@Paul1994
Ja goed geaard stopcontact, alhoewel dat denk ik in dit geval niets uitmaakt.
De automaat viel uit wat duid op overbelasting, niet op lekkage.
De aardlek bleef er hier bij mij mijn maat gewoon inzitten.

Daarnaast staat er in NL al jaren 230 tot 240 volt op een stopcontact.
Vroeger was dat 210 tot 220 volt maar omdat de energie leveranciers meer vermogen over de hoogspanningskabels wilden geleiden maar een hoger amperage toch niet zo'n goed idee was ging men ervan uit dat men het voltage aan het begin vam de leiding al wel kon verhogen zonder dat er overslag ontstond tussen leiding en mast.

@D4NG3R NL
Ja letters vervangen door cijfers is ook irritant... klinkt zo... kinderachtig :)
Ik typte overigens "niet normaal" in de trendt van: het was heftiger dan normaal.
Ik zie wel eens vaker een vonkje of flitsje maar dit was echt net een flitser van een camera.
Ik probeerde niet indruk te maken met een hippie achtig taalgebruik...
Er stond ook geen "man" achter.
Ik bleef het proberen, zoals in de start post geschreven staat, omdat ik na het openen van de voeding niets kon zien.
Daarna heb ik het geprobeerd met de bovendeksel eraf.

@outcast
offtopic, maar wel terecht ;)

@Jism
Ik zag geen zekering te zitten, maar die zou inderdaad verstopt kunnen zijn.
Zekering lijkt mij echter direct tussen de 240v en de trafo te zitten dus als er een zekering inzat was hij niet kapot want ik kon het gewoon blijven proberen.

@Flying bobman
Niet echt overdreven. Het was voor mij in ieder geval vreemd genoeg dat ik enkele dagen later toch hier eens rond wou vragen of iemand anders een idee had wat het kon zijn. Ik vind het ook jammer dat ik de voeding al weg heb gedaan...
Het was overigens een gewone ATX voeding. Zo'n voeding moet gestart worden.
In het begin neemt hij alleen een klein beetje vermogen op voor interne circuits.
De 2de keer (met de kap eraf) hing er ook geen belasting aan, en ik heb hem ook niet gestart.

@Engineer
Ik dacht ook aan de Elco's maar zoals gezecht was er niets vreemds aan te zien.
Dat wil niet zeggen dat er niets mis is, ze kunnen toch wel lek zijn/kortsluiting maken, maar als ze dan een knal geven zou ik denken dat er toch wel ergens iets moet scheuren.
Ik wou hem ook niet repareren, was alleen benieuwd naar wat het kon zijn.

@johnkeates
Goed gelezen... en dan ook gewoon heel de post gelezen...
Bravo! Serieus....

@Boudewijn 2e post
Inschatten is inderdaad moeilijk, zeker als het maar kortstondig is.
Laat ik het zo zeggen: de knal was hard genoeg om even je ogen dicht te knijpen. Ik schrok ervan.
Maar de buren kwamen niet aanbellen om te kijken of er een buitenmuur was omgevallen ofzo.
Wel kwam m'n vriendin van de begane grond naar de eerste verdieping, maar dat kan ook zijn geweest vanwege onze reactie op die flits.
Ik geloof dat praten 60dB is (licht natuurlijk aan de persoon) en een landend of opstijgend vliegtuig iets van 100dB is.
80 zat er wel mooi tussenin.

Maar zoals gezegd zag ik geen zekering te zitten, en als die er wel in zat dan was het een heeeeele trage (wat ook de bedoeling is van glaszekeringen, maar toch) want de automaat die lag er eerder uit.

Ik dacht zelf ook aan Elco's, maar die heb ik nog nooit een lichtflits zien geven bij ontploffing... Maar dat zou het wel geweest kunnen zijn.

En zoals in de opening stond, ik probeer hem niet te repareren, was alleen benieuwd naar wat nu die flits kon geven. Voeding ligt allang in de container.

@Wilke
Ik herken ook alleen die knal van elco's. Daarom leek het mij ook niet dat het die waren. Ze zagen er immers goed uit.

@Roman
Inderdaad, gewoon voeding in het stopcontact steken en klaar.
Zonder belasting, zonder hem te starten....

Meestal als er elektriciteit overspringt dan zie je inderdaad die flits, en dat geluid kan ook.
Net als blikseminslag.
Door de elektronen verandert de lucht in plasma (dacht ik) en dat plasma geeft licht en bij de omzetting naar plasma komt er een drukgolf die je ervaart als een knal.
Maar als het op de print gebeurt zie je wel vaak aanslag op de print.
Dan zie je vaak ook precies tussen welke 2 punten er overslag is geweest, aan de zwarte lijn die ertussen wordt getekend :)

Helaas bij mij geen zwarte lijntjes....

@Boudewijn
Maar volgens jou komt er bij overslag niet veel geluid en licht vrij...
Des te hoger het voltage, des te heftiger de overslag zal zijn en des te harder het geluid en feller het licht.
Maar met 240 volt kun je volgens mij inderdaad niet een overslag creeren waar je bijna van in je broek plast.

@technocow:
heb er inderdaad niet goed op gelet, maar zou zomaar kunnen zijn.

@all
Nou, laten we het maar rusten, ik denk dat we het wel nooit zullen weten...
Ikzelf gok op overslag ergens rond de trafo, ondanks dat er niets te zien was.
Jammer dat ik die voeding al heb weggegooid, maar misschien maar beter ook voordat ik de kriebels zou krijgen om er een filmpje van te maken en het huis afbrandt...

Allemaal bedankt voor het wel goed lezen van mijn vraag, en ook voor het minder goed lezen van mijn vraag, en voor alle zinnige en alsmede ook onzinnige, on-topic en off-topic reacties.
Alsnog reageren mag natuurlijk altijd, maar ik leef in vrede met het idee dat ik het nooit zal weten.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Boudewijn
Maar volgens jou komt er bij overslag niet veel geluid en licht vrij...
Des te hoger het voltage, des te heftiger de overslag zal zijn en des te harder het geluid en feller het licht.
Maar met 240 volt kun je volgens mij inderdaad niet een overslag creeren waar je bijna van in je broek plast.
Inderdaad ;). 10kV per millimeter (eventueel 3kV per mm volgens sommigen). Zal nooit een grote vonk zijn geweest met 240V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mookie schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:45:
.......Daarnaast staat er in NL al jaren 230 tot 240 volt op een stopcontact.
Vroeger was dat 210 tot 220 volt maar omdat de energie leveranciers meer vermogen over de hoogspanningskabels wilden geleiden maar een hoger amperage toch niet zo'n goed idee was ging men ervan uit dat men het voltage aan het begin vam de leiding al wel kon verhogen zonder dat er overslag ontstond tussen leiding en mast.
......
Niet helemaal correct. Dit zou maar krap 5% meer transportcapaciteit betekenen. Niet echt spectaculair. De eigenlijke reden was het streven naar meer eenheid tussen de landen in Europa. In het verleden hadden sommige landen nl. al nominaal 240 V.

Mogelijk dat bij het onderling afstemmen de iets hogere transportcapaciteit een rol heeft gespeeld. Immers bij een lagere overeenstemming zouden sommige landen toch een beetje aan transportcapaciteit moeten inleveren. Zou problemen kunnen opleveren op plaatsen die daarin een beetje krap zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Achterop de voeding zit een schuifje, wanneer je die van 230 naar 110 zet krijg je van deze leuke effecten.
meestal gepaard met rook en stank overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het lijkt me dat als de TS dat soort fratsen uithaalt (die inderdaad wel kloppen met de symptomen :D) hij dat toch wel had gemeld?

* Boudewijn heeft het ooit gedaan met een draaiende voeding die hij in zijn hand had. Dat stonk :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kleefding schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:44:
Achterop de voeding zit een schuifje, wanneer je die van 230 naar 110 zet krijg je van deze leuke effecten.
meestal gepaard met rook en stank overigens.
Ja, en ooit op een forum, ik ben vergeten op welk, stelde iemand de vraag waar dat schuifje toe diende en wat die 220 en 110 betekenden ..............
Onvoorstelbaar? Vond ik toen wel, en ik denk dat dit geldt voor menigeen, maar het komt toch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 13:46

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-10 16:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De symptomen klinken mij al een varistor die doorgeklapt is, en daarna kortsluiting veroorzaakt. Vaak zie je het aan die dingen niet direct dat ze kapot zijn en ze zitten over het algemeen nogal diep verstopt in een voeding. Een varistor heeft als taak een piek in de spanning op te vangen, om zo te zorgen dat hooguit de voeding eruit klapt, en niet de rest van de elektronica erachter.

Een andere mogelijke dader die ik kan bedenken, is de hoog-frequent travo. Als die intern kortsluiting maakt aan de secundaire zijde (lage spanning, hoge stroom), kan dat ook goede klappen geven, zonder dat je schade of brandplekken ziet.

Een half-geleider vermoed ik dan weer niet, die klappen maar 1 keer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1