Toon posts:

GPU kapot of te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds de herinstallatie van Windows problemen met mijn videokaart. Als ik de game Heroes of Newerth doe, gaat mijn computer trippen.
Als de computer net opgestart is kan ik een paar potjes doen, soms doet hij het goed en gaat hij opeens raar doen. Eerst begon met met een zwart beeld krijgen met allemaal blauwe kleurtjes erop, om de paar seconde lijkt het wel of het beeld gaan refreshen en soms hersteld hij zich en soms niet. Als hij zich hersteld komt er dat de driver is gecrasht en is hersteld maar als het goed is heb ik dat nu opgelost. Vandaag begon hij met een zwart scherm te krijgen tijdens de game en de computer viel uit. De computer doet het gewoon normaal tenzij ik de game start, soms kan ik nog even spelen maar soms crasht hij al in de lobby. Toen het eerst gebeurde had ik aan de cooler gevoelt van de videokaart en die was warm, niet heet maar ook niet koud. En de videokaart was veel warmer als de cooler. Ik heb nu de zijkant al open gelaten van de kast voor de luchtcirculatie en er een ventilator op gezet maar wie weet wat ik moet doen.
Ik heb een ATI Radeon HD 3870

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

En waarmee heb je de temperaturen gemeten? HWmonitor??

Wear Sunscreen!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:52

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Als de kaart warmer is dan de koeler denk ik dat je koelpasta is uitgewerkt, dan is het helemaal hard geworden en geleidt het niet meer zo goed alle warmte.

Ik zou als ik jou was gewoon de pasta er af halen en nieuwe pasta er op doen.

Verders kan je ook even je temps posten, die kan je bekijken in gpu-z of speedfan oid.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
PC wizzard en Everest geven alebei 52 graden aan als ik op msn en internet zit.
Ik zat te voelen aan te cooler en was verre weg van heet, maar toen ik naar de zijkant van de kaart ging was het vele mate heter.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 19:26 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:25:
Klinkt normaal maar onder een paar minuten gamen? Hoe warm wordt die dan want dan treed het probleem ook op toch?

- edit - Snorry @hierbeneden... :+

[ Voor 16% gewijzigd door Humma Kavula op 29-07-2010 19:27 ]

Wear Sunscreen!

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:25:
En als je net gegamed hebt ?, dat is namelijk de temp waar je problemen mee kan krijgen, 52 idle is aan de warme kant maar alles behalve een probleem.

@ hier boven, wees nou niet steeds sneller :( :P

[ Voor 7% gewijzigd door BGB4rn op 29-07-2010 19:26 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Als ik game valt de PC uit, ik weet niet hoe ik dan een de temp kan meten?
Kan wel een andere game doen maar dan heb ik geen problemen:)

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:27:
Hmm, test toch maar even met een andere game of idd furmark zoals onder aangeven... Kan je tenminste de tempuratuur uitsluiten..

Verder begint dit dan meer op een probleem met een specifieke game te zijn. Allicht dat je wat meer specs kan geven zoals computer onderdelen, driver versies en bij welke games wel/niet het probleem optreed...

[ Voor 33% gewijzigd door Humma Kavula op 29-07-2010 19:33 . Reden: More info ]

Wear Sunscreen!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:56

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:27:
gebruik furmark:
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ (Win7 gewoon de vista x32 gebruiken) en blijf even kijken, onthoud even op welke temp je kaart eruit vliegt.

xtreme burning mode en dan op GO klikken. Temps zie je tijdens de stresstest

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Furmar heb ik, ik zal zo de test doen:)
Ik heb Heroes of newerth gedaan met GPU-z en die gaf als hoogste berekent tijdens de game was 73 graden.
Omdat ik deze op high speel, ik speel ook Warrock maar daar staat bijna alles low voor mij omdat je dat sneller schiet<3 En football manager maar dat is niet echt een echte game.

Specs http://i123.photobucket.com/albums/o312/dapunt/specs.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 19:39 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

73c is voor een videokaart niks.. mijn HD5770 word met gemak 88c (Met overkloks) en ratelt zonder problemen een paar uur vooruit hierop... Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn idle temp 47c is (Heb MSI Afterburner fanprofiel.. op auto zou de fan 35% draaien en word hij idle tegen de 42c, nu draait de fan op 25% en hoor ik hem niet maar word hij idle ook ietsje warmer)

Verwijderd

Topicstarter
Mijne draait op 100%, volgens speedfan..
LOL, bij xtreme burning mode krijg ik op 82 graden artefacts als dat het zijn, allemaal blauwe kleurtjes in me scherm. De vorige keer toen ik geen extreme aanhad had ik hem op 118 graden maar gestopt want er gebeurde niks meer

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 19:43 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Alles staat op 100% volgens speedfan :+ Dit zijn niet de 100% snelheden :P.

Kijk even in CCC (Catalyst Controll Centre) op de Overdrive pagina, hier staan de temps en fanspeeds.

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:40:
LOL, bij xtreme burning mode krijg ik op 82 graden artefacts als dat het zijn, allemaal blauwe kleurtjes in me scherm. De vorige keer toen ik geen extreme aanhad had ik hem op 118 graden maar gestopt want er gebeurde niks meer
Die is aan het eind van zijn leven, als je nog garantie hebt stuur hem snel terug.. ALs je dit niet meer hebt word het tijd voor een nieuwe GPU. Artifacts (Dat zijn artifacts ja.. normaal zit er geen blauw in Furmark :+ ) hoor je niet te krijgen op 82c.

[ Voor 64% gewijzigd door D4NG3R op 29-07-2010 19:44 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:38:
Furmar heb ik, ik zal zo de test doen:)
Ik heb Heroes of newerth gedaan met GPU-z en die gaf als hoogste berekent tijdens de game was 73 graden.
Omdat ik deze op high speel, ik speel ook Warrock maar daar staat bijna alles low voor mij omdat je dat sneller schiet<3 En football manager maar dat is niet echt een echte game.

Specs http://i123.photobucket.com/albums/o312/dapunt/specs.jpg
Temperatuur is inderdaad goed, ik vermoed een driver probleem van de GPU, welke versie gebruike je? en probeer anders gewoon even weer de nieuwste driver...
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:40:
-edit- temperatuur probleem is er wel dus... je hoort gewoon geen artefacts te krijgen dus zoals boven vermeld, defect.

[ Voor 26% gewijzigd door Humma Kavula op 29-07-2010 19:47 ]

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe driver heb ik al geprobeerd, ik ga de snelheden van de fan bekijken en dan de test nog eens doen:)
Ik Doe dernet de furmarkt test opnieuw en ik zat op 113 graden en ik kreeg ze toen niet.
Wil ik hem dernet ook weer opnieuw doen, crashte me driver al toen ik op go klikte..

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik hem weer aanzette met LOG temp crashte hij weer bij 84 graden, overigens crashte de driver ook weer

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heb je eventueel al de 10.6 drivers gedownload? Als dit nog niet werkt kan ik je gewoon verzekeren dat je GPU kaduuk is...

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:52:
Toen ik hem weer aanzette met LOG temp crashte hij weer bij 84 graden, overigens crashte de driver ook weer
Dat zou ie makkelijk moeten kunnen hebben, althans, de gpu, ik weet daarbij niet hoe warm de vrm's en het geheugen op de kaart wordt.

Misschien dat dat het is, je kan proberen al het eventuele stof uit je koeler te halen, misschien lost dat het probleem op.

Gpu temps zijn niet het enige waar je kaart aan kan crashen dus misschien is het wel een van de bovengenoemde redenen.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de driver van de CD geinstalleerd, daarmee heb ik een paar jaar zonder problemen kunnen gamen en die geeft nu ook problemen.
En laatst heb ik met de stofzuiger ontzettend veel stof uit de kast gehaald, en hoe moet ik de temp van het geheugen op de kaart weten of vrm(wat dat ook mag zijn:P)

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:00:
Ik heb de driver van de CD geinstalleerd, daarmee heb ik een paar jaar zonder problemen kunnen gamen en die geeft nu ook problemen.
En laatst heb ik met de stofzuiger ontzettend veel stof uit de kast gehaald, en hoe moet ik de temp van het geheugen op de kaart weten of vrm(wat dat ook mag zijn:P)
Meestal kan je die niet meten maar vaak zitten de geheugenchips rond je gpu en de vrm's bij de stroom connectors in de buurt (die regelen de stroom op je kaart ;))

Je kan ze niet meten maar je kan wel voorzichtig aan je kaart voelen waar hij precies warm is, wat zowiezo geen kwaad kan is de koeler even openmaken en al het eventuele overgebleven stof er uit halen, zolang je daar handig genoeg voor bent iig.

Verder is het aan jou om te oordelen of je zelf je videokaart open maakt of niet.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben daar niet heel handig in, daarbij is het zo dat ik zo niet verder kan dus als me kaart kapot zou gaan daardoor, ik ga toch een nieuwe kopen. Aangezien ik me specs al heb gegeven, kan deze kaart erop en is die goed? http://www.alternate.nl/h...tor/439947/?baseId=679938

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:08:
ik ga toch een nieuwe kopen. Aangezien ik me specs al heb gegeven, kan deze kaart erop en is die goed? http://www.alternate.nl/h...tor/439947/?baseId=679938
Alles kan.. ;) Ik verwijs je voor die vraag naar... [BBG aanschaf] Videokaarten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Humma Kavula op 29-07-2010 20:11 ]

Wear Sunscreen!

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:08:
Ik ben daar niet heel handig in, daarbij is het zo dat ik zo niet verder kan dus als me kaart kapot zou gaan daardoor, ik ga toch een nieuwe kopen. Aangezien ik me specs al heb gegeven, kan deze kaart erop en is die goed? http://www.alternate.nl/h...tor/439947/?baseId=679938
Lijkt mij een prima kaart voor jou, gezien je zo te horen niet al te zware games speelt kan je denk ik ook wel met minder af.
Dus in principe kan je deze kaart openhalen als je een nieuwe hebt, doe je daar ook eens ervaring mee op ;).

Signature

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

pricewatch: Gigabyte GV-N460OC-1GI Stuk sneller voor hetzelfde geld.. (Bij sommige benchmarks was hij vergelijkbaar met een HD5850) vergeet niet eerst de drivers van ATI te verwijderen voordat je de Nvidia drivers installeert.

Ik verwijs je daarnaast wel even naar het [BBG aanschaf] Videokaarten topic, voordat ik op de kop krijg van een modje :')

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gedaan, ik zal rustig een reactie afwachten:)

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:54:
Ik heb het gedaan, ik zal rustig een reactie afwachten:)
Mocht je voor de 5830 gaan zou je hier natuurlijk ook nukken kijken ;)

Ik weet niet hoe jij tegen 2e hands hardware aan kijkt, maar ik heb er persoonlijk totaal geen problemen mee.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het persoonlijk niet met 2dehands spullen, omdat het altijd puur ongeluk voor mij is:P
Ik heb de gigabyte gister ontvangen en ingebouwd, en loopt nu op de 33 graden als ik internet/msn aan het doen ben:)

• BGB4rn

BGB4rn

Problem solved ?

Signature

Pagina: 1