Scythe Mugen 2 Rev b. (46 gr idle).

Pagina: 1
Acties:

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-01 15:33
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een nieuwe koeler gehaald om te overklokken.
Daarnaast ook een nieuwe videokaart (HD5850 van Sapphire).

Nu heb ik die koeler op mijn cpu gezet en ben ik inmiddels 2 dagen aan het testen.
Wanneer ik de pc ongeveer een uurtje heb aanstaan houdt ik zonder nog überhaupt over te klokken deze temperatuur:

Afbeeldingslocatie: http://www.suppie.nl/images/mugen.jpg

Ik heb de volgende specificaties:

Intel core 2 duo E8400 @ 3ghz.
4GB DDR 2 800 Geil geheugen
Gigabyte P35-ds3p moederbord
Sapphire HD5850 1gb gfx.

Graag zou ik reacties ontvangen of dit wel een juiste temperatuur is.
Binnen temperatuur is wel iets aan de hoge kant momenteel (+/- 25 graden).

Ik twijfel of ik misschien iets teveel Koelpasta erop heb gedaan? Heb in het midden 1 bel geplaatst welke zich goed heeft verspreid, misschien iets te dik?

Momenteel ligt het ongeveer 4-5 graden onder de Stock koeler.. ligt het aan mij dat ik dan eventueel iets ben teleurgesteld?

[ Voor 6% gewijzigd door Suppiedl op 29-07-2010 19:08 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Ik twijfel of ik misschien iets teveel Koelpasta erop heb gedaan? Heb in het midden 1 bel geplaatst welke zich goed heeft verspreid, misschien iets te dik?
En hoe groot is een bel? Normaal gesproken is een halve rijstkorrel al voldoende koelpasta. Dus dat zou het best wel eens kunnen zijn.

Addicted to silent computing

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hoe weet je dat het goed is verspreid? heb je gekeken? nooit een koeler loshalen nadat je hem op de cpu hebt geplaatst. gewoon rijstkorrel in het midden, koeler erop en kruislings steeds een beetje aandraaien

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Staat je Tj.max niet te hoog , dacht dat de E8400 op 95 graden moest staan . Dan zou je er nog 5 graden af kunnen trekken

• Suppiedl
Ik zal morgen eens wat koel pasta halen. Zodat ik het opnieuw kan proberen (meteen maar een goede ipv standaard diegene welke bij de Mugen kwam).

Helaas moet ik dan wel weer het moederbord uit de pc halen zucht :-).

• Suppiedl
Ok inmiddels ook gedaan.
Een druppel van Coolermaster koel pasta erop. (+/- een halve rijstkorrel).

Temperatuur ligt nu rond:

core 1: 35 gr
core 2: 43 gr

Kortom wel iets gewonnen maar niet nog het gewenste resultaat.
Of moet ik mijn verwachtingen iets bijstellen?

Hij heeft inmiddels namelijk wel van 49-51 graden.
Gezakt naar 42-43 graden.

Denk dat dat wel een aanzienlijke verbetering al is. (tis momenteel iets van 26 graden in huis).

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
druppel in het middel, en niet uitspreiden..
wat voor kast heb je, airflow voldoende?

ja, daag.

• Suppiedl
Ik bezit een Coolermaster Centurion 5. Is inderdaad niet de beste kast i.v.m. airflow.

Ik heb de Scythe fan zo gemonteerd dat deze blaast richting de Fan die er weer achter zit a/d achterkant van de kast zeg maar om lucht eruit te blazen).

En inderdaad een kleine druppel in het midden gedaan. Ben er wel van overtuigd dat het hier niet meer te zoeken is nu.

Vraagje als ik met HW monitor de boel bekijk snap ik even niet hoe CPU 2x gemeten wordt?
Core's worden gemeten van binnenin geloof ik toch? met een sensor?

Maar hoe zit dat dan met de aangegeven CPU temperatuur boven? (zie plaatje).

Afbeeldingslocatie: http://www.suppie.nl/images/hwmonitor.jpg

30 graden uitwendig ofzo? Neem aan dat uiteraard de Cores het belangrijkste zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door Suppiedl op 30-07-2010 20:48 ]

• Suppiedl
Ok heb het even anders aangepakt.

Inmiddels systeem overgeklokt + ram 1:1 enz.
Moest wel ietsje aan voltage werken om hem stabiel te krijgen atm (1.23x) @ 3.6ghz).

Core 0: 37gr
Core 1: 44gr

(heb fan speed control uit geschakeld, waardoor deze op 1300rpm loopt scheelt ook al weer).

Denk dat deze temperaturen wel akkoord zijn.
Stressed wordt het 44-51

Verwijderd

Vindt het wel nette temps , buiten het feit wat de Tjmax is voor de E8400 . Enigste wat me opvalt is het verschil in temperatuur tussen de cores . Het is of dat je koeler een beetje naar beneden hangt en daardoor op een core meer druk uitoefent als de ander . De koeler is toch vrij zwaar is met een ver hangend zwaartepunt tenopzichte van de cpu. miss een soort steuntje maken :)

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik heb hier een low-end cooler (freezer op een e8400) en meestal is het temparatuurverschil tussen de cores 2 graden, 7 graden is wel iets meer.

Kijk even wat je temps onder load doen :)

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Inderdaad, Idle zegt niet zo gek veel toch? Denk dat het belangrijker is dat je cpu niet te warm wordt onder load.

Verwijderd

natasdiamon schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:00:
Ik heb hier een low-end cooler (freezer op een e8400) en meestal is het temparatuurverschil tussen de cores 2 graden, 7 graden is wel iets meer.

Kijk even wat je temps onder load doen :)
Eerste post temps onder load is 9 graden verschil , jammer want nu ga je uit van de hoogste temperatuur ,terwijl eigenlijk de laagste temperatuur de capaciteit van de koeler laat zien . Betekend 45 graden onder load ,dat is heel netjes , zelfs lager dan me h50 :)

Allebij C0 , wel een andere vid
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/31/1280586819-70.jpg

• Emilio1810
  • Laatst online: 27-12-2025
ik ben er achter gekomen dat coretemp niet de goede tempratuur aangeeft. ik kan je SIW (system info for windows) aanraden en dan kijken wat dan je tempratuur is ;)

Verwijderd

Die temperaturen in de TS waren goed genoeg. Ik heb echt geen idee waarom je denkt dat de temps niet goed zijn?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 14:19 ]

• Emilio1810
omdat SIW zei dat mij cpu 62 graden was ( de uitgeblazenlucht was +- 45 graden gemeten met thermometer)
en Coretemp zei dat hij 90 graden was

logisch?

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-01 23:36
Coretemp vertelde mij 10 graden lager dan het eigenlijk was dus ik ben het eens met Emilio1810

• Emilio1810
mooi om te horen :)

Gebruik gewoon SIW (als je windows draait)
Pagina: 1