[OSX] Vensters niet maximaal te vergroten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ben sinds een kleine 2 weken eigenaar van een MBP i5 2,4 GHz (Mid 2010) 15". Ik had echt 17 jaar lang alleen ervaring met Windows.. Voor mij dus een flinke overstap! Maar het bevalt tot nu toe erg goed, de hardware meer dan het OS maar goed.. ;)

Mijn vraag vond ik lastig te formuleren in korte zoektermen, zowel Engels als Nederlands, vandaar dat ik hier mijn vraag stel. Het 'probleem' is alsvolgt:

Bepaalde vensters (iMail, Chrome, enz.) kan ik niet maximaal vergroten, er blijft onderin het scherm altijd een ruimte van zo'n 5 pixels over.. Daar kan ik me nogal aan storen! ;) Het rare is dat het willekeurig goed en dus ook fout gaat.

Zie ik nu wat over het hoofd?
In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:38

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Met de hand fullscreen maken en dan onthoud ie meestal de grootte van vensters als je volgende keer opstart.

Het groene plusje is niet standaard bedoeld om te 'maximaliseren'. Meestal is het om het venster aan de inhoud aan te passen of om te schakelen tussen groottes die hij onthoud. Bij Firefox is het wel maximaliseren/fullscreen. (verschilt per programma).

Ik draai weinig programma's echt fullscreen. Echt windows dingetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Inderdaad echt een Windows dingetje, maar het is wel vreselijk irritant in het begin. Google eens op RightZoom. Komt 't helemaal goed ;)

Aub: http://www.blazingtools.com/mac/RightZoom.zip

[ Voor 16% gewijzigd door Gusev op 29-07-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43

rammes

koekebakker 1e klas

de gedachte hierachter is datje de ruimte gebruikt met andere apps ipv lege ruimtes .

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

RightZoom liep gisteren gelijk vast, later kreeg ik een melding dat het niet goed samenwerkt met MagicPrefs (iets te snel weggeklikt), dus RightZoom heb ik eraf gehaald..

Het gaat ook niet om vensters zoals 'systeemvoorkeuren' maar echt vensters die je fullscreen wil draaien (m.u.v. de finder bar) FireFox, Mail, iCal.. Deze krijg ik over de volledige breedte van het venster, alleen onderin kan ik de laatste 5 pixels niet vullen.

Om even op rammes in te gaan; hier kan ik toch sowieso geen apps kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

probeer eens de groene knop terwijl je de optie toets (alt) inhoudt.

pak ik net de programma's die toch al full-screen gaan...

[ Voor 33% gewijzigd door mr.paaJ op 30-07-2010 08:37 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het iets te maken hebben met het feit dat ik een externe monitor erbij gebruik?
Dat is alleen mijn zakelijke setup, thuis werk ik gewoon enkel op de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 14:43
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 08:29:
Bedankt voor jullie reacties.

RightZoom liep gisteren gelijk vast, later kreeg ik een melding dat het niet goed samenwerkt met MagicPrefs (iets te snel weggeklikt), dus RightZoom heb ik eraf gehaald..

Het gaat ook niet om vensters zoals 'systeemvoorkeuren' maar echt vensters die je fullscreen wil draaien (m.u.v. de finder bar) FireFox, Mail, iCal.. Deze krijg ik over de volledige breedte van het venster, alleen onderin kan ik de laatste 5 pixels niet vullen.

Om even op rammes in te gaan; hier kan ik toch sowieso geen apps kwijt?
Wat maakt die 5 pixels uit dan?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is gewoon irritant, juist die 5 pixels stoor ik me aan.
Heb het scherm toch niet voor niets ;)

Maar zonder gekheid, ik moet elke keer met de cursor het venster zelf groter slepen.. Dan switch je een keer van venster en zijn die 5 pixels weer terug.

Als ik bij firefox op het groene plusje klik (op de externe monitor) vult hij het scherm netjes op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Maximaliseren is een van die gewoonten die veel ex-Windows gebruikers meenemen als ze naar een Mac switchen. Apple's filosofie kent echter geen 'maximaliseren', maar juist 'optimaliseren'. Waarom zou je een venster maximaliseren (een browser bijvoorbeeld) als vervolgens 80% van het window bestaat uit whitespace?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik dat prettig vind..
Misschien gaat het automatisme er over een tijdje wel vanaf...

Maar het is toch apart (want het moet mogelijk zijn) dat ik die onderste 5 pixels niet kan gebruiken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:38

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Als je echt moet zoeken naar een oplossing/omweg.. dan is het misschien niet zo dat het mogelijk 'moet' zijn ?

Anders een grijze/witte wallpaper.. dan valt die rand van 5px niet zo op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, thx ;)

Ik hou het hier maar bij!
Toch erg apart... Ene venster wel.. andere niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Whieee schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:13:
Maximaliseren is een van die gewoonten die veel ex-Windows gebruikers meenemen als ze naar een Mac switchen. Apple's filosofie kent echter geen 'maximaliseren', maar juist 'optimaliseren'. Waarom zou je een venster maximaliseren (een browser bijvoorbeeld) als vervolgens 80% van het window bestaat uit whitespace?
Het lijkt mij alleen weinig optimaal dat een scherm op 5-10 pixels na gemaximaliseerd optimaal is ;)

Dan heb je dus niet alle schermruimte in gebruik, en die 5-10 pixels zijn niet heel erg bruikbaar voor andere dingen. Tegenwoordig maximaliseer ik m'n schermen (bij een resolutie van 1920x1200) meestal naar 2x in de breedte. 2 browsers naast elkaar laat meestal wel voldoende ruimte in de breedte over.

Jammer dat OS X die mogelijkheden niet bied, al die mooie schaduwen en randjes zijn leuk maar verspillen schermruimte.

Sidenote: ik kan aan zowel OS X als Windows kwa interface niet heel erg wennen. Al voel ik me in OS X met de shell meer thuis :+

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1